Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: miro678 - 17.08.2018, 13:00:13
-
Noniin, ei nopeella kahlauksella löytynyt vastaavaa aihetta joten alotin uuden.
Ongelmana omasta mielestä ainakin pyörän laakeri, jurnuttanut nyt parisen tuhatta kilsaa ja on koko ajan pahempaan päin. Vasemmalle kääntyessä ääni pahenee kun taas oikealle kääntyessä hiljenee. Olevinaan olen sen paikallistanut kuskin puolelle kun sieltä kuuluu selvemmin.
Eli ideana oli kysellä että minkälainen tuo homma olisi tehdä ja miten kannattaisi tehdä. Ilmeisesti kannattaa tunkea oe laatua oleva laakeri kerralla?
-
https://youtu.be/4DejD629YGE
Esim tuon ohjeen mukaan.
Alapalloniveltä vaan en itse irrottanut. Vetoakselin pääsi työntämään muutenkin tarpeeksi sisäänpäin että sai laakerin/navan pultit auki.
Itse vaihdoin pari vuotta sitten FAG-merkkisen laakeripaketin ja hyvin on kestänyt.
-
Minä selvitin mikä ulisee pyörittämällä pyöriä käsin auto tunkilla nostettuna kulma kerrallaan. Itsellä oli tiukassa entinen, mutta lähti irti kun pakotti pyöränpultilla sitä pikku hiljaa irti. Pultitkin sen kesti, onneksi kun varakappaleet oli hukassa. Motonetin SKF-pyörännavan laitoin (oem-laatu) ja siellä se on pysynyt.
-
No joo eiköhän näillä ohjeilla pärjätä. Täytynee käydä hakemassa osa ja ruveta vaihtelemaan.
-
Noniin, ei nopeella kahlauksella löytynyt vastaavaa aihetta joten alotin uuden.
Ongelmana omasta mielestä ainakin pyörän laakeri, jurnuttanut nyt parisen tuhatta kilsaa ja on koko ajan pahempaan päin. Vasemmalle kääntyessä ääni pahenee kun taas oikealle kääntyessä hiljenee. Olevinaan olen sen paikallistanut kuskin puolelle kun sieltä kuuluu selvemmin.
Eli ideana oli kysellä että minkälainen tuo homma olisi tehdä ja miten kannattaisi tehdä. Ilmeisesti kannattaa tunkea oe laatua oleva laakeri kerralla?
Mikäli ääni käyttäytyy noin kuin kuvailit, niin minä sanoisin apukuljettajan puoleisen laakerin olevan rikki. ???
No joo eiköhän näillä ohjeilla pärjätä. Täytynee käydä hakemassa osa ja ruveta vaihtelemaan.
Onko osien kiristysmomentit selvillä? Napapultti on ainakin tarkka momentista.
-
Mikäli ääni käyttäytyy noin kuin kuvailit, niin minä sanoisin apukuljettajan puoleisen laakerin olevan rikki. ???
Onko osien kiristysmomentit selvillä? Napapultti on ainakin tarkka momentista.
Ääni tuntuisi niin tulevan kuskin puolen omasta. :o
Momentin olin jostain lukevinaan että olis 35nm + 90 astetta, pitääkö paikkaansa?
-
Ääni tuntuisi niin tulen kuskin puolen omasta. :o
Momentin olin jostain lukevinaan että olis 35nm + 90 astetta, pitääkö paikkaansav
En muista momenttia ulkoa. Täytyy varmistaa se.
EDIT: Kyllä tuo 35 Nm ja 90o on oikein.
-
Mun mielestä momentti on oikein. Mulla ei ollu edessä eikä takana kovin tiukassa napa-asetelmat. Kevysti moskalla naputtelemalla irtosi. Takana varsinkin olisi ollut tarpeen ohut 17mm räikkälenkki (uudet kiinnitysruuvit oli 15mm, niin ostin liian pienen).