Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvo Fani - 23.09.2011, 10:55:33

Otsikko: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Volvo Fani - 23.09.2011, 10:55:33
Miten olette kehineet käsijarrut  ? Auto v70 vm.2001,Uusin tässä levyt +käsijarrukengät mutta rummuissa ei mielestäni ole minkaanlaista kehintää joku vänkä rauta???? johon vaijerinpää tulee kiinni.Onko ainut mahdollisuus kiristää kahvalle tulevaa vaijeria.Kehiikö tämä molemmat pyörät koska vaijereita tulee vain yksi käsijarrukahvalle.
Otsikko: Vs: Käsijarrun kehintä
Kirjoitti: Kulmamies - 23.09.2011, 10:58:28
HÄ!  :) Nyt tuli sellaista murretta, että meni vähän ohi. Jos kyse on säätämisestä/kiristämisestä, niin sitten se tehdään juurikin sillä kahvassa olevalla yhdellä säätöruuvilla.
Otsikko: Vs: Käsijarrun kehintä
Kirjoitti: Taavi.H - 23.09.2011, 11:00:46
Oletettavasti tosiaan kyse on säädöstä/kiristämisestä, mutta tuo sana "kehintä" on kyllä vähintäänkin outo. :) Aloittaja voinee valaista vielä että onhan tulkinta oikea?
Otsikko: Vs: Käsijarrun kehintä
Kirjoitti: Volvo Fani - 23.09.2011, 11:16:37
Kyllä kehintä tarkoittaa jarrujen säätöä.Mutta tämä selvisikin vaijerin päästä mutteria kiristetään.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Ticsa - 23.09.2011, 18:59:11
Kyllä tuo jarrujen kehintä on ihan yleinen käsite, mutta minun mielestä sillä tarkotetaan juurikin kenkien säätämistä rummussa. Vaijeria sitten kiristetään/säädetään.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: volvo v70-03 - 08.10.2011, 18:43:15
Kun käsijarrukahvan puolelta kiristetään, niin tehdäänkö se alakautta  vai yläkautta. Miten ne suojat poistetaan kahvan juuresta ettei rikkoisi niitä turhaan. :hello: Siis auto on V70 -03 farmari
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Ticsa - 08.10.2011, 19:31:45
Ainakin s60 mallista (oletettavasti samanlainen) suoja kahvan juuresta lähtee ylöspäin vetämällä. Siinä on sitten vaijerin päässä kierretanko ja 10mm mutteri jolla vaijeria kiritään.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Wolle_S60 - 13.12.2011, 14:43:15
Onko S60 mallissa muuta säätöä kuin tuo kahvan mutterin kiristäminen? Ei löydy perinteistä hammaspyörää rummun sisältä, josta säätää. Vaihdoin jarrukengät, mutta vielä ottaa toiselta puolelta enemmän.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Volvo Fani - 13.12.2011, 17:35:21
Samanlaiset varmaan v ja s malleissa nuo jarrusäädot joten käsijarrukahvan juuresta mutteria kireämmälle
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: raslak tuuheapää - 13.12.2011, 21:29:38
säädä vaijeri niin tiukkaan että kuuluu n.5-6 naksausta kovaa vedettäessä, siis kunnolla kepistä kiinni. ja käytä sitä käsijarrua kovaa, niin se alkaa kyllä ottamaan tasaisesti.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Wolle_S60 - 14.12.2011, 17:45:55
jees, kitti tiedoista! Pitänee alkaa harrastamaan tuota ns. kahva edellä -ajamista :)
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: eetukka - 15.12.2011, 11:00:09
jees, kitti tiedoista! Pitänee alkaa harrastamaan tuota ns. kahva edellä -ajamista :)

En kyllä henk.koht. suosittele tota V:> Ei mee kauaakaan ku on kengistä pinnat irti ::) Volvon käsijarru on ennemminkin seisontajarru. Iteltä loppu vauhdissa käsijarrun käyttö ku irtos pinnat ja kiilautu sinne rumpuun. Oli aika työmaa saada irti :D
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: vesimies - 15.12.2011, 11:44:53
En kyllä henk.koht. suosittele tota V:> Ei mee kauaakaan ku on kengistä pinnat irti ::) Volvon käsijarru on ennemminkin seisontajarru. Iteltä loppu vauhdissa käsijarrun käyttö ku irtos pinnat ja kiilautu sinne rumpuun. Oli aika työmaa saada irti :D

Jos hän tarkkana miehenä tarkoittikin vain kuvainnollisesti. :)
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: eetukka - 15.12.2011, 12:54:12
Juu, kyllä sitä käsijarrua kannattaa käyttää ni pysyy kunnossa :) Eikä kukaan oikeesti "kahva edellä" ajele etuvedoilla. :nuhtelu
Takapotkut on sitä varten ;D
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Wolle_S60 - 16.12.2011, 21:03:53
jep, tiukoissa mutkissa tulee suoristettua vain hätätapauksessa. Ei siis ole tapana ajella käsijarru pohjassa  ;D
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Volvo 70-03 - 28.04.2012, 13:54:41
No eipä noista vastauksista tullut lukija hullua hurskaammaksi..ei yhtään ohjetta miten toimitaan kun halutaan käsijarrua kiristää ,siis tietämättömille ohjeita.
 Itse en edes saa tuhkakuppia irti käsijarrun vierestä ja ohjeiden mukaan siellä on jossain 10mm mutteri mutta miten sinne mennään .
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: (Miksu) - 28.04.2012, 14:16:19
Vaijeri menee sen jarrukahvan juureen, vaijerin päässä on kierre jossa on tuo 10mm mutteri, jota kiristämällä saa kiristettyä vaijerin, eli säädettyä sen käsijarrun.
Se jarrukahva, mistä vedetään, sen toinen pää on siellä keskikonsolin sisällä, siinä läpivientikohdassa on nahkapussi/kehys, josta se kahva menee läpi, se nahkapussi/sen kehys pitää nostaa ylöspäin irti, niin pääsee käsiksi siihen mutteriin.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Volvo 70-03 - 28.04.2012, 14:24:33
se nahkapussi/sen kehys pitää nostaa ylöspäin irti, niin pääsee käsiksi siihen mutteriin.

Oukki doukki nyt sitten ruuvari kouraan ja kampeamaan nahkapussin suojusta irti..tästä se lähtee.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: (Miksu) - 28.04.2012, 14:31:47
Oukki doukki nyt sitten ruuvari kouraan ja kampeamaan nahkapussin suojusta irti..tästä se lähtee.

Yleensä lähtenyt ilman työkaluja, joten jos ruuvarilla avitat, niin älä käytä paljoa voimaa,  jos voimaa tarvii, niin sitten on jokin menossa väärin.
Älä revi sitä nahkaa irti, mikäli se on mallia, jossa nahka on kiinni muovikehyksessä, irroita se kehyksen kanssa.
Jos on kehyksellä oleva malli, niin siitä erottaa kyllä selvästi sen kehyksen reunat.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Volvo 70-03 - 28.04.2012, 14:39:24
Yleensä lähtenyt ilman työkaluja, joten jos ruuvarilla avitat, niin älä käytä paljoa voimaa,  jos voimaa tarvii, niin sitten on jokin menossa väärin.
Älä revi sitä nahkaa irti, mikäli se on mallia, jossa nahka on kiinni muovikehyksessä, irroita se kehyksen kanssa.
Jos on kehyksellä oleva malli, niin siitä erottaa kyllä selvästi sen kehyksen reunat.

Malli v70 d5 -03 ja nahka kiinni kehyksessä mutta nyt auto menossa joten toimenpide saa odottaa..kiitoksia paljon ja kumarrus perään. :pomo:
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Antsa90 - 20.05.2012, 14:04:15
Onko tuo kahvan pää ainoa keino päästä kiristämään vaijeria? Itse en pääse auton alle tällä hetkellä niin siksi ajattelin kysyä täältä. Kahvan päästä varat on jo tapissa. Tilaanko suosiolla uuden varpin? Kiitos etukäteen.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: (Miksu) - 20.05.2012, 14:07:07
Onko tuo kahvan pää ainoa keino päästä kiristämään vaijeria? Itse en pääse auton alle tällä hetkellä niin siksi ajattelin kysyä täältä. Kahvan päästä varat on jo tapissa. Tilaanko suosiolla uuden varpin? Kiitos etukäteen.

Ainut säätö käsijarrulle on sieltä kahvan luota vaijerista.
Jos säätö on tapissa, eikä jarru pidä, niin siellä on kyllä varmaan vikaa.. esim. kitkapinnat irronneet ja menneet silpuksi, tällöin ei enää kengät yllä rumpuun ja kahva nousee ylös.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 20.05.2012, 22:46:56
Ainut säätö käsijarrulle on sieltä kahvan luota vaijerista.


Onko oikeesti niin että rummun sisällä ei ole perussäätöä N-korisessa autossa???
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: (Miksu) - 20.05.2012, 22:48:57
Onko oikeesti niin että rummun sisällä ei ole perussäätöä N-korisessa autossa???

Ei minkäänlaista, perussäätö ja samalla se ainut säätö tehdään vaijerilla
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 20.05.2012, 22:52:16
Ei minkäänlaista, perussäätö ja samalla se ainut säätö tehdään vaijerilla

Okei..  :o :o :o :o :o No eipä siinä, jos se on alkujaanki sellanen niin kyllä se sit toimiiki.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: RedDevil - 05.06.2013, 14:59:07
Missä vika? Vaihdoin uudet kengät, hioin pinnat karheiksi (rummut & kengät), ja käsijarrun päästä säätövarat loppu? vaijerit paskana?
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: mikkomallikas - 05.06.2013, 16:09:34
Missä vika? Vaihdoin uudet kengät, hioin pinnat karheiksi (rummut & kengät), ja käsijarrun päästä säätövarat loppu? vaijerit paskana?

Kenkien välissä oleva H-pala kulunut liikaa. Uudet H-palat tiskiltä tai migillä lisää kampetta H-palan haaroväleihin...
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Vollemies - 06.06.2013, 02:19:59
Itsellänikin oli käsijarrun rummut ja kengät kuluneet kiitettävästi. Rummun sorvaus vei sen jo hiukan yli sallittujen mittojen ja kahva nousee melkein pystyyn. Noin ylipäätänsä tässä Volvon käsijarrupatentissa ihmetyttää, että miten ne kengät ja rummut voivat kulua, jos jarrua käytetään vain auton seisoessa. Päättelisin jotain hiihtämistä tapahtuvan ihan luonnostaan?

Ihan kurillani olen joskus pihamaalla kokeillut pitääkö se käsäri. Sellaista ihmettä, että se soralla sujoksi menisi en ole koskaan  huomannut. Pitäisköhän mennä ? Rummun sisällä on muuten varmaan aika kuumaa, jos se levy kuumenee kovassa jarrutuksessa oikein kunnolla. Voisikohan tämä olla osasyy pintojen irtoilutaipumukseen?
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: azzyyr - 06.06.2013, 08:45:58
Kyllä mun V70:ssä renkaat menee lukkoon käsijarrusta nykäisemällä. Ainakin soralla, asfaltilla en ole kokeillut, enkä kyllä aio kokeillakaan...  ::)
Toissa kesänä laitoin kaikki jarruhilppeet uusiksi.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Jouk - 06.06.2013, 09:51:38
Kenkien välissä oleva H-pala kulunut liikaa. Uudet H-palat tiskiltä tai migillä lisää kampetta H-palan haaroväleihin...
Tai sitten on Motonetin kuuluisat kengät jotka eroaa muutaman millin oikean kokoisista eivätkä ota kiinni kunnolla.
Näitä on ollut aika monella TSI-miehellä. Niitä kun alkaa väkisin sorvaamaan sinne niin taitavat ottaa kokoajan kiinni jostain.

Lainaus
Kyllä mun V70:ssä renkaat menee lukkoon käsijarrusta nykäisemällä. Ainakin soralla, asfaltilla en ole kokeillut, enkä kyllä aio kokeillakaan...
Kannattaa muistaa että se on "seisontajarru" ja rakenteesta johtuen, varsinkin kun (ei jos) ne palat pääsevät hieman ruostumaan, lähtevät kitkapinnat irti ja ovat tukkona rummussa (omassa mm. pakittaminen ei onnistunut kuin pari metriä kerrallaan sen jälkeen kun inssi oli testannut seisontajarrua rummuilla :D ).
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jusu850 - 07.06.2013, 13:46:46
Mulla v 70 automaatissa kun ei sitä käsijarrua oltu käytetty oli kummaltakin puolelta lähteny pinnat pois!! Eli käyttäkää niitä käsijaruja:))
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Ribbe - 07.06.2013, 14:59:58
Mulla v 70 automaatissa kun ei sitä käsijarrua oltu käytetty oli kummaltakin puolelta lähteny pinnat pois!! Eli käyttäkää niitä käsijaruja:))
Ei sekään autuaaksi tee että käyttää. Itsellä oli 100tkm ajetuista paloista tänä keväänä pinnat irti ja käytän käsijarrua. Siis pysäköitäessä, en käsijarrukäännöksiin :)
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Jouk - 10.06.2013, 11:38:58
Käyttäminen ei taida auttaa sitä perusongelmaa, eli kitkapintojen irtiruostumista, vastaan ollenkaan. Sanotaanko että "design" voisi olla parempi. :D
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: ppk - 11.06.2013, 15:50:51
Missä vika? Vaihdoin uudet kengät, hioin pinnat karheiksi (rummut & kengät), ja käsijarrun päästä säätövarat loppu? vaijerit paskana?

Luultavasti rummut kuluneet tai ne rautaset välipalat..itsellä oli kulunut rummut sen verran että ei enää ottanut käsijarru vaikka kuinka kiristi.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: LK - 13.06.2013, 10:29:48
Luultavasti rummut kuluneet tai ne rautaset välipalat..itsellä oli kulunut rummut sen verran että ei enää ottanut käsijarru vaikka kuinka kiristi.

Mitenkä se rumpu voi kulua kun tuo on parkkijarru.
Ei taida olla mahdollista että rummusta kuluisi kitkapintaa useampi milli halkaisijasta.
Kengästä kyllä saa sen koko kitkapinnan kulutettua jos jättää laahaamaan.

Säätövara voi myös loppua kun sinne vaihtaa uudet kengät ja ei meinaa saada sitä H tankoa paikalleen siihen ruostuneeseen rumpuun (eikä tietysti ole antanut kahvan päästä löysää).
Sitten menee syventämään sitä H:n hahloa että saa uudet kengät mahtumaan.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: ppk - 13.06.2013, 11:27:19
Mitenkä se rumpu voi kulua kun tuo on parkkijarru.
Ei taida olla mahdollista että rummusta kuluisi kitkapintaa useampi milli halkaisijasta.
Kengästä kyllä saa sen koko kitkapinnan kulutettua jos jättää laahaamaan.

Säätövara voi myös loppua kun sinne vaihtaa uudet kengät ja ei meinaa saada sitä H tankoa paikalleen siihen ruostuneeseen rumpuun (eikä tietysti ole antanut kahvan päästä löysää).
Sitten menee syventämään sitä H:n hahloa että saa uudet kengät mahtumaan.

no kyllähän se rumpu kuluu jos jarrut laahaa (enkä tarkoita että yhdellä uudella kenkäsarjalla kuluisi muutama milli vaan kun sinne vaihellaan vaan aina uusia sarjoja ja jokainen vähän sattuu laahaamaan niin onhan se varma että rumpu kuluu !).. saman laillahan kuluu jarrulevytkin kun jarrua käytetään

ja ehkä pitäisi teetättää jarru remontti ammattilaisella jos ei osaa/tiedä että pitää löysätä jarruvaijeria ennen uusien kenkien laittoa.mutta tietenkin siitähän sitä oppii kun maksaa oppi rahat
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: ile2 - 29.08.2016, 16:47:45
Oliko niiden Motonetin säätöpalikoiden laitossa joku jippo tai hankaluus, kun muistan jotta aikanaan nuo hankin ja jäi sitten jostain syystä laittamatta paikalleen? Nyt pitäis taas alkaa taikomaan tasaisesti pitävää kässäriä, kun leimaa lähestyy ja lähtökohta on se että toinen puoli pitää kuin tauti ja toisessa ei juuri ketään kotona.  :-\
Kun ei vaan tarvisi tuolle mykälle puolelle vaijeria vaihtaa, on sorapiha-asennuksena kohtuu v*ttumainen vaihtaa.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: time - 29.08.2016, 17:12:28
Vaihdoin kans vaijerit ja ei ole paha, jos vaan saa perän tarpeeksi korkealle pukille, että pääsee kässärin kahvan kohdalle. Kahvasta säätömutteri alkupäähän ja lokeron pohja pois, josta näkyy liitoskohta. Nokkapihdeillä kampeaa pään koukusta irti ja vetää kuoren pois altapäin.(HUOM..Laita n 0,8m takaisinvetolanka vaijerin lenkkiin). Jos pelkän säätöraudan vaihtaa, ei tarvi purkaa enenpää kun ottaa h-palikan pois ja laittaa uuden tilalle. Lähtee välistä irti kun kampeaa hihnoja levälleen.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: MJJ - 30.08.2016, 11:57:03
Miten yleensä ottaen, annatteko ajaa katsastuksessa käsijarrutestin rullilla pyörittäen ja onko siitä jotain haittaa? Uutena Volvon omistajana käsijarrun rakenne on suht selvä, mutta en ole vielä löytänyt tietoa miksi se lukitsee takarenkaat pienen liu'un jälkeen ikäänkuin jotkut hampaat lukitseisi käsijarrun. Tästä päätellen jotain voi hyvinkin mennä rikki, jos tuota Volvon käsijarrua vedetään päälle auton liikkuessa riittävällä nopeudella tai rullilla pyörittäessä.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: J_Dempsey - 30.03.2017, 15:44:42
Mitenkäs, oma kulkine (2002 V70) kärsii oikean puolen käkkärin laahaamisesta. Vasen on kunnossa. Mikä avuksi kun ei tuota erillissäätöä ole kummallekin puolelle? Käsijarru pitää kyllä hyvin käytettäessä, vain tuo toispuoleinen laahaminen on ongelma, välillä kitisee hitaassa vauhdissa ja rumpu on selvästi lämmin parkkiin tullessa.

Ajatuksia?
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: sami_k - 30.03.2017, 18:05:19
Oliko niiden Motonetin säätöpalikoiden laitossa joku jippo tai hankaluus, kun muistan jotta aikanaan nuo hankin ja jäi sitten jostain syystä laittamatta paikalleen? Nyt pitäis taas alkaa taikomaan tasaisesti pitävää kässäriä, kun leimaa lähestyy ja lähtökohta on se että toinen puoli pitää kuin tauti ja toisessa ei juuri ketään kotona.  :-\
Kun ei vaan tarvisi tuolle mykälle puolelle vaijeria vaihtaa, on sorapiha-asennuksena kohtuu v*ttumainen vaihtaa.
Mulla ei ainakaan mitään jippoa ollut, vanha h-rauta pois ja säätö mutikka tilalle ja nyt menty monta vuotta ilman käsijarru harmeja.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: mulugren - 01.04.2017, 11:24:31
Mitenkäs, oma kulkine (2002 V70) kärsii oikean puolen käkkärin laahaamisesta. Vasen on kunnossa. Mikä avuksi kun ei tuota erillissäätöä ole kummallekin puolelle? Käsijarru pitää kyllä hyvin käytettäessä, vain tuo toispuoleinen laahaminen on ongelma, välillä kitisee hitaassa vauhdissa ja rumpu on selvästi lämmin parkkiin tullessa.

Ajatuksia?

Jos on vain lämmin eikä käryä niin sinuna ajelisin menemään. Kuluu nopeasti sopivaksi jonka jälkeen ei enää laahaa. Voit tietysti löysätä vaijeria hieman niin lämpenee vähemmän mutta jotenkin sun ny tarttis saada ne kengät kulutettua sopiviksi.

Oletko muuten varma ettei sulla laahaa käyttöjarru? Tuo käsijarrukenkä kun on niin hengetön että se ei kauaa siellä kahnuttele ja lämpöä synnytä
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Vollemies - 13.04.2017, 22:57:11
Oliko niiden Motonetin säätöpalikoiden laitossa joku jippo tai hankaluus, kun muistan jotta aikanaan nuo hankin ja jäi sitten jostain syystä laittamatta paikalleen? Nyt pitäis taas alkaa taikomaan tasaisesti pitävää kässäriä, kun leimaa lähestyy ja lähtökohta on se että toinen puoli pitää kuin tauti ja toisessa ei juuri ketään kotona.  :-\
Kun ei vaan tarvisi tuolle mykälle puolelle vaijeria vaihtaa, on sorapiha-asennuksena kohtuu v*ttumainen vaihtaa.


Jos jarru on ihan mykkä, on suuri vaara, että veijari jumittaa. Kenkien jousten irrottaminen ei ole kaikkien hauskinta puuhaa, mutta kyllä tuon nikaleen saa sinne väliinkin kammettua paikoilleen ja sitten ruuvattua säädölle, kun irrottaa sen pään yhdysjousen. Jarrurummun reuna kannattaa hioa pois, niin menee paremmin paikoilleen ja lähtee sitten joskus irtikin. Käsijarrussa ei ole mitään vikaa, kun tuon säätöruuvin oikein laittaa. Pysäntyy niin että oikein niiaa ja menee ainakin hiekalla sujoksi.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Mustalaatikko - 16.04.2017, 20:26:55
Sit kun jarrusatula on irti ja pyörittää napaa ilmassa näkee oliko se satula joka laahasi vai vieläkö laahaa
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jleino - 02.08.2017, 13:55:54
Vaihdoin kengät omaan. Säädin kahvan säätömutterin niin ettei laahaa, alkaa ottamaan kiinni heti ekan naksun jälkeen ja noin viiteen naksuun kirii.

Kaikki siis muuten hyvin PAITSI ei juuri minkäänlaista pitoa eteenpäin. Ylämäessä pysyy kohtuudella. Alkaako nämä pitämään kohtuudella käytön myötä vai olisiko pitänyt suosiolla tilata saksanmaan sijaan marmoritiskiltä alkuperäiset?
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Jorma - 02.08.2017, 18:08:18
Vaihdoin kengät omaan. Säädin kahvan säätömutterin niin ettei laahaa, alkaa ottamaan kiinni heti ekan naksun jälkeen ja noin viiteen naksuun kirii.

Kaikki siis muuten hyvin PAITSI ei juuri minkäänlaista pitoa eteenpäin. Ylämäessä pysyy kohtuudella. Alkaako nämä pitämään kohtuudella käytön myötä vai olisiko pitänyt suosiolla tilata saksanmaan sijaan marmoritiskiltä alkuperäiset?

Arvailen seuraavaa: kässärin jarrukengät ei ole alkuperäiset eikä rummussa oleva H-rauta tuo niitä tarpeeksi lähelle rumpua. Olet kiristänyt vain vaijerin kireälle, ei silti liikuta kenkiä tarpeeksi. Säätörauta H-raudan (per puoli) tilalle on helppo korjaus. Säätörautaa voi kiertää kun rumpu on paikoillaan ja saada siten hyvän pidon joka sitten viimeistellään vaijerin säädöllä kahvan päässä. Kuten jollakin toisellakin, omassa on toiminut jo pitkään säätöraudalla. Sitä voi renkaan vaihdon yhdeydessä kerran vuoteen säätää ja varmistaa toimivan käsijarrun ennen katsastusta.

https://www.skruvat.fi/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: mulugren - 02.08.2017, 18:43:03
Arvailen seuraavaa: kässärin jarrukengät ei ole alkuperäiset eikä rummussa oleva H-rauta tuo niitä tarpeeksi lähelle rumpua. Olet kiristänyt vain vaijerin kireälle, ei silti liikuta kenkiä tarpeeksi. Säätörauta H-raudan (per puoli) tilalle on helppo korjaus. Säätörautaa voi kiertää kun rumpu on paikoillaan ja saada siten hyvän pidon joka sitten viimeistellään vaijerin säädöllä kahvan päässä. Kuten jollakin toisellakin, omassa on toiminut jo pitkään säätöraudalla. Sitä voi renkaan vaihdon yhdeydessä kerran vuoteen säätää ja varmistaa toimivan käsijarrun ennen katsastusta.

https://www.skruvat.fi/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx

Komppaan Jormaa. Säätö tosiaan onnistuu pyöränpultin reiästä kun ottaa renkaan pois. Suosittelen.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jleino - 02.08.2017, 21:23:48
Arvailen seuraavaa: kässärin jarrukengät ei ole alkuperäiset eikä rummussa oleva H-rauta tuo niitä tarpeeksi lähelle rumpua. Olet kiristänyt vain vaijerin kireälle, ei silti liikuta kenkiä tarpeeksi. Säätörauta H-raudan (per puoli) tilalle on helppo korjaus. Säätörautaa voi kiertää kun rumpu on paikoillaan ja saada siten hyvän pidon joka sitten viimeistellään vaijerin säädöllä kahvan päässä. Kuten jollakin toisellakin, omassa on toiminut jo pitkään säätöraudalla. Sitä voi renkaan vaihdon yhdeydessä kerran vuoteen säätää ja varmistaa toimivan käsijarrun ennen katsastusta.

https://www.skruvat.fi/Justeringskit-handbroms-P87318.aspx

Olet täysin oikeassa. Ja tuo säätöpala tulee siis sen navan etupuolella olevan h-raudan tilalle. Tilaan noita kaksi kappaletta ja samalla pyörän laakerin Skruvatilta koska se piti pientä ääntä. Kiitos äijät.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: pomo - 02.08.2017, 21:36:51
Ei ne Motonetissakaan maksa kuin 6.90.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jleino - 02.08.2017, 21:50:38
Ei ne Motonetissakaan maksa kuin 6.90.

Lähti jo tilaukseen. Toivon että myös Skruvatin laakeri olis laadukas ja kestävä.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Mustalaatikko - 02.08.2017, 22:07:29
Oon vaihtanut etunavan (SKF), siinä oli irrallinen hammaskehä ja irroitettava abs-anturi, mitä meinaa tuo skruvatin sivuilla takanavasta "Sisäänrakennetulla magneetti sensorirenkaalla" onko se jotenkin erilainen kuin edessä?
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: Procar - 02.08.2017, 23:36:55
Oon vaihtanut etunavan (SKF), siinä oli irrallinen hammaskehä ja irroitettava abs-anturi, mitä meinaa tuo skruvatin sivuilla takanavasta "Sisäänrakennetulla magneetti sensorirenkaalla" onko se jotenkin erilainen kuin edessä?

Takanapa on magneetti renkaalla eli erilainen kuin edessä...
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: oiva_ - 03.08.2017, 22:10:35
Luin koko viestiketjun läpi ja kukaan ei maininnut niiden "linkkujen" herkistelystä mitään, jotka levittävät kenkiä. Tai sitten se on niin itsestään selvä asia ettei tarvi mainita. Mutta itsellä auttoi niiden herkistely ja nyt ottaa tasaisesti kiinni molemmin puolin kun hiekalla kokeilee.
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jleino - 04.08.2017, 20:08:38
Luin koko viestiketjun läpi ja kukaan ei maininnut niiden "linkkujen" herkistelystä mitään, jotka levittävät kenkiä. Tai sitten se on niin itsestään selvä asia ettei tarvi mainita. Mutta itsellä auttoi niiden herkistely ja nyt ottaa tasaisesti kiinni molemmin puolin kun hiekalla kokeilee.

Minä laitoin vain crc:tä niihin. Kuinka muuten kannattaisi herkistellä? Ottaa tasaisesti kyllä nyt mutta liian vähän. Laitan ne säätöjutut kun tulee..
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: mulugren - 04.08.2017, 20:51:46
No minä ne taisin ottaa irti, putsasin ja voitelin ohuelti ja ihmettelin ruotsalaisen insinöörin aivoituksia :) Mutta ei ne minusta mitenkään jumissa olleet. Kyllä käsijarruongelmien syyt on yleensä toisaalla

Edit: jleino, sun pitää sit vähän työstää sitä "väkäspyörää". Sitä säätötangon hammasratasta siis. Se ottaa muuten liian härskisti siihen kierrejouseen. Itse ainakin katsoin viisaammaksi vähän ottaa metallia pois. Jahka alat tälläämään paikoilleen niin ymmärrät mitä tarkoita. Sinnehän ei ole tollaista kiristintä tarkoitettu ja kiristin lienee joku vanhan rumpujarrukonstruktion kiristin
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jleino - 05.08.2017, 10:49:24
No minä ne taisin ottaa irti, putsasin ja voitelin ohuelti ja ihmettelin ruotsalaisen insinöörin aivoituksia :) Mutta ei ne minusta mitenkään jumissa olleet. Kyllä käsijarruongelmien syyt on yleensä toisaalla

Edit: jleino, sun pitää sit vähän työstää sitä "väkäspyörää". Sitä säätötangon hammasratasta siis. Se ottaa muuten liian härskisti siihen kierrejouseen. Itse ainakin katsoin viisaammaksi vähän ottaa metallia pois. Jahka alat tälläämään paikoilleen niin ymmärrät mitä tarkoita. Sinnehän ei ole tollaista kiristintä tarkoitettu ja kiristin lienee joku vanhan rumpujarrukonstruktion kiristin

Täytyypä kiinnittää siihen huomiota, hyvä pointti! Ja kun se taitaa olla vielä sen pienemmän jousen puolella. Viilaa tai rälläkkää jos siltä näyttää..
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: mulugren - 05.08.2017, 17:38:59
Älä kuiteskaan vedä kaljuksi. Jätä sopivia pykäliä jotta voit meisselillä säätää käsijarrua pyöränpultin reiän kautta. Pikku pykälät tarvitaan senkin takia et ei pääse pyörimään issekseen se kiristin
Otsikko: Vs: Käsijarrun säätö S60, S80 ja V70
Kirjoitti: jleino - 10.08.2017, 15:33:06
Älä kuiteskaan vedä kaljuksi. Jätä sopivia pykäliä jotta voit meisselillä säätää käsijarrua pyöränpultin reiän kautta. Pikku pykälät tarvitaan senkin takia et ei pääse pyörimään issekseen se kiristin

Säätöpalat laitettu ja tuli tosi hyvä! En alkanut veistämään niitä hammastuksia koska tavallaan se jousi lukitsee sen säädön tosi hyvin eikä jousi myöskään liiku siellä niin paljoa että se voisi alkaa tuon vuoksi kulumaan. Näin ainakin itse järkeilin.