Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: j_m_k - 19.08.2018, 17:15:26
-
Onko kokemuksia koni special active iskareista V70 mk3:n alla? Jos olen ymmärtänyt oikein niin FSD on nykyään special active. Tulisiko näillä jämäkkyyttä vakioalustaan? Madaltaa en halua.
Bilstein B6 olisi toinen vaihtoehto, mutta niitä ei taida olla saatavilla
Sitten on tietysti koni sport, onko siitä kokemuksia?
-
Kyllä Bilsteiniä on saatavilla, niin normaali alustaiselle kuin madalletulle. AWD-malleille ei ole merkitty, mutta samat niihinkin käy kuin etuvetoisiin.
http://web1.carparts-cat.com/default.aspx?34=0,100011,100121&240=0&32=23154&230=29&1271=48&1272=5864b02a-3595-4bcc-a703-16f0296b0f51&1273=1&10=B12683346FF640B78042DAEFB6E271C0018013&14=13&12=130
-
No niinpäs saakin B6:sia. Ebaysta löytyi vähän huonommin kuin noita muita niin siitä tuli väärä johtopäätös. Edellisessä autossa oli B6:set, oli ehkä hivenen kovat ja väsyivät yllättävän nopeesti, 100tkm kestivät hyvinä.
Bilstein B6 setti about 600, Koni SA 510 ja Koni Sport 630€, eli hinta ei nyt oli se ratkaisevin asia.
-
En tiedä onko SA:t identtiset FSD:n kanssa, vai onko jotain parannuksia tapahtunut.
Mulla mk3 V70:ssä FSD:t, ja on kyllä oivat tolpat vakiojousien kanssa. Vakioalustaan verrattuna pintakovuus väheni selvästi, mutta auto tuntuu käännöksissä kevyemmältä ja kontrolloidummalta. Intuitiivisesti tuntuu hassulta, kun varsinaisesti jämäkämmältä tai kovemmalta alusta ei tunnu, vaikka kaarroksissa saakin kantata luottavaisemmin.
Madallussarjan kanssa ei toimi (vaimennus ei riitä, johtuen varmasti osin FSD:n taajuusselektiivisestä toimintaperiaatteesta). Vakioalustaan suosittelen - parannus kontrolliin sekä mukavuuteen. Vähän herkät ruostumaan, mutta ei muuta moitittavaa.
-
Koni SA:t tilattu. Nyt sitte odotellaan pakettia saapuvaksi. Asennus hoituu DIY hommana jonain yönä töiden jälkeen
-
Olipahan työmaa. Herra Murphy oli kylässä ja etuiskarit teetti kyllä töitä lähtien siitä ettei saksimallinen pallonivelen ulosvedin mahtunut rälläköimättä paikalleen. Takapää olikin sitten helppo.
No nyt ensimmäinen lenkki ajettu ja muuttuihan se. Hidasteissa jäi neljä ylimääräistä liikettä pois, heilahdukset hidasteelle noustessa ja poistuessa, keula +perä. Kaistanvaihto on rauhallisempi, tuntuu enempi autolta kuin veneeltä. Tiesaumojen, kuoppien yms ylitys kuulostaa paljon aiempaa sivityneemmältä. En tiedä kuvittelenko mutta rengasäänet saattoivat koventua
Vanhat iskarit oli ulkoisesti ok, ei vuotoja, mutta selvästi oli paras terä mennyt.