Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: MaZi - 14.12.2010, 21:22:16
-
heräsi tälläinen kysymys kun ajattelin vaihtaa nokka-akselin b230ft koneeseen, onko yleisesti tarvetta säätää venttiilejä? mistä säätöpaloja kannattaa lähteä etsimään ja minkälaiset välykset kuuluu olla? kyseessä käytetty akseli :)
-
Kylmänä:
tarkastusarvo 0,30-0,40mm
säätöarvo 0,35-0,40mm
Lämpösenä:
tarkastusarvo 0,35-0,45mm
säätöarvo 0,40-0,45mm
Joko nää oli FAQ:ssa? ???
-
heräsi tälläinen kysymys kun ajattelin vaihtaa nokka-akselin b230ft koneeseen, onko yleisesti tarvetta säätää venttiilejä? mistä säätöpaloja kannattaa lähteä etsimään ja minkälaiset välykset kuuluu olla? kyseessä käytetty akseli :)
Jos käytät volvon omia nokkia, ei pitäisi olla tarvetta säätöön jos välykset ovat kohdallaan nyt. Nokissa sama perusympyrä, eli se nokattoman puolen osa aina yhtä kaukana säätöpalasta.
Jos jostain syystä haluat säätää, ainakin volvokorjaamoilta pitäisi paloja löytyä. Ei ole kyllä varma homma että löytyy, joutuvat niin harvoin noita säätöjä tekemään tällaisiin antiikkivehkeisiin. :arkkupakastin:
Nuo tarkastus ja säätöarvot pitävät kyllä hyvin paikkansa käytännössäkin. Alle 0.3 ei kannata mennä ja jos on 0.45 tai suurempi, alkaa ääntämään.
Jos käyttää jotain virinokkaa, arvot voivat olla taas ihan erilaiset, kannattaa noudattaa nokan valmistajan antamia arvoja.
-
volvon omaa VX nokkaa olis idea käyttää ja näin ajattelinki et perusympyrä melkovarmasti sama :) mut tarkistetaan silti vaihdon yhteydessä välykset 8)
-
Jos säätöpaloja ei löydy, ei semmoisen valmistaminen ole mitään salatiedettä. Esim. allekirjoittanut voi sorvata pyöräyttää hyvästä teräksestä kopallisen prikkoja, karkaista sopivaksi ja hioa tarkkaan mittaan.
-
No kyllä niitä nyt varmaankin löytyy, viimeistään siniseltä.
Meidän pikkukaupungin volvopajaltakin noita löytyi, kun vähän kaiveli... :D Jaavähä...
-
Itse ostin joku vuosi sitten ihan tarvikeliikkeestä. Löytyi eri paksuuksia muistaaksen 0,05mm välein.
-
Onko tuohon venttiilien säätöön nokka paikoillaan mitään hyvää tee-se-itse työkalua tai piirrustuksia?
-
Onko tuohon venttiilien säätöön nokka paikoillaan mitään hyvää tee-se-itse työkalua tai piirrustuksia?
Ruuvimeiselillä kampeamalla kupin reunasta onnituu joten kuten.
On siihen olemassa oikeitakin kaluja:
(http://i757.photobucket.com/albums/xx214/volvo244_album/DSC01787.jpg)
Volvon numero: 9995022
(http://www.ipdusa.com/uploads/images_skus/14934.jpg)
Toinen versio, tällä siis kammetaan kuppi alas
-
Ruuvimeiselillä kampeamalla kupin reunasta onnituu joten kuten.
Kerran koitin ja mieluummin kunnon vehkeellä. Vähän sama kuin tuo kampiakselin pultin avaaminen. Saa sen auki ilman työkalua, mutta mites sitten kiinni (automaatti) :P.
On siihen olemassa oikeitakin kaluja:
(kuva)
Volvon numero: 9995022
Paljonkohan Bilia tuollaisesta haluaa? (näemmä 85e)
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=914.msg23870#msg23870
Skandix (mikä lie?) huutaa 65,53e
http://www.skandix.de/en/spare-parts/accessories/tools/tools-engine/retainer-for-tappet/1020217/
(kuva)
Toinen versio, tällä siis kammetaan kuppi alas
Tuo Volvon oma on varmaankin hitaampi, mutta helpompi/turvallisempi käyttää? Jääkö tämä kampimalli puristamaan jousta kasaan? Kuvasta kun arvailee niin ehkä, jos tuota vain kääntää tarpeeksi pitkälle?
-
Kuvaa ei ole mutta itselle tein melko yksinkertaisen kaarevan raudan. Moottoria pyöritetään niin että venttiili on auki, rauta paininkupin reunan ja nokka-akselin väliin ja pidetään siinä kahvasta pitäen sitten vai pyöritetään moottoria niin että nokka tulee pois kupin päältä. :idiot2: olipas selkeää.
Taisin muuten tehdä tuon vanhasta kuonahakusta, jos auttaa hahmottamaan. ;D
-
Tietääkö kukaan paljon pitää olla b230 koneessa v-nokalla venttilien välykset?
Kiitoksia jo etukäteen
-
Tietääkö kukaan paljon pitää olla b230 koneessa v-nokalla venttilien välykset?
Kiitoksia jo etukäteen
Toka viesti tässä topikissa
-
Tulipa aikoinaan hankittua Biltemasta se markkoina kallis puulaatikollinen noita säätöpaloja, yhtään niitä ei ole tarvinnut käyttää, pitänee tuohon mk hintalappuun raapustaa € perään ;D
-
Joo o. Semmoseen 500tkm ajettuun kanteen lyödään luultavasti aika vähän ajettu D-nokka, niin välykset jäävät turhan pieneksi 0.25mm. Entisessä paloissa ei mitään paksuus merkintää, pitää varmaan Biltemaan marssia ja hankkia digitaalinen työntömitta, voikohan siihenkään luottaa. Mistä ihmeestä noita levyjä saapi?
-
Vaihdoin A-nokan tilalle VX:n ja välykset ei ihan osu säätöarvoihin.
Kansi on koneistamon jäljiltä enkä tullut mitanneeksi välyksiä ennen A:n irroittamista.
2 ja 4 pyttyjen imuissa vaan 025 välystä... pitäiskö säätää tarkemmaksi vai? Ja mistä niitä paloja nyt sitten saa? Ei ole sitä jousikuppien painotyökaluakaan mutta eikö käy niin että nokka irti ja palojen mittaus mikrometrillä ja siitä miinustaen sopivat palat?
(https://thumb.ibb.co/neNef5/20170627_171654.jpg) (https://ibb.co/neNef5)
-
Vastaanpa itse itselleni...
Keravan Autosett korjaamolla iso valikoima säätöpaloja... 2,- /kpl.
Ja vähän työläämpi vaihtaa nokka irroittamalla mutta onnistuuhan se.