Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: Fleda - 21.08.2018, 18:35:09
-
Hei kaikille! Piti ihan tätä varten tehdä tunnarit, koska nyt on ns. mies mäessä.
Volvoni (-98 V40 2,0 turbotetulla 168hv bensakoneella) lakkasi öljynvaihdon jälkeen antamasta kierroksia. Talla pohjassa n. 2000rpm jälkeen alkaa nykimään eikä suostu antamaan lisää. Hiljaa kaasua hivuttamalla antaa jopa 5000rpm saakka, mutta silti välillä alkaa tiputtamaan. Kerran meinasi simahtaa ajossa kokonaan, kun laski kierrokset väkisin tyhjäkäyntialueelle.
Öljynvaihdossa aamulla laitoin vahingossa puolisen litraa liikaa, mutta otin jo liiat pois ja silti sama vika. Eilen illalla ei näistä ongelmista ollut tietoakaan. Kierrosongelman lisäksi olen kuulevinani pienen kilahduata muistuttavan sivuäänen samaan aikaan kun kierrokset tippuvat, ja lisäksi turbon tienoolla moottori savuttaa aika pahasti välillä.
Muuta vikaa ei ole ollut pl. öljyä vuotanut turbo, joka korjaantui banjoliittimen tiivisteen vaihtamalla. Joku aika sitten.
-
Ettei olis ylivalumia mennyt tulppien päälle ja aiheuttaa sytytyskatkoja? Tms. Kuulostaa mun korvaan ihan puolavialta. Eli tarkista puolat ja sytkänjohdot onko niissä halkeamia ja millon tulpat vaihdettu?
-
Tarkistin tulpat ja johdot, ihan kunnossa tuntuivat olevan kyllä.
Se tuossa on tosiaan erikoista, että tuntuu aivan normaalilta kunnes nostaa kierrokset sinne 2000 yli. Se toki viittaisi sähkövikaan tms. että vika tuli näin yhtäkkiä vaikka edellisenä päivänä toimi. Toisaalta taas se, että kierrokset saa nostettua hitaasti hivuttamalla on vähän erikoista.
Bensiiniä tulee ihan nätisti ainakin siihen esipainekammioon vai mikäbse nyt teknisesti onkaan.
-
Onko ahtoja nostettu? Jos liikaa ylöspäin. Toinen mahollinen paikka voi olla bensansaanti. Bensapumppu vetelee viimeisiään tai suodatin tukossa?
-
Veikkaisin kanssa bensapaineensäädintä tai pumppu menossa rikki. Bensapaineet pystyy mittaamaan suuttimien jakotukissa olevasta "rengasventtiilistä".. Pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2.5-3bar luokkaa. Saattaa olla myös että joku liitin irronnut jostakin öljynvaihdossa vahingossa.
Yhdessä T4 s40 oli pumppu ja paineensäädin rikki yhtä aikaa, eikä sekään kiertänyt kunnolla silloin...
-
Kiitos kaikille vastanneille, ongelma ratkesi! Putsasin kaikki sähköliitokset motin puolella ja käytin akunkengän irti, jolla ajotietokone nollaantui. Lähti pelittämään. Oli varmaankin öljynpaineanturi jäänyt jumiin tms. ja kone rajoitti siksi kierroksia. Tietokoneen nollaaminen ilmeisesti kuittasi sen ja lähti toimimaan.
Ei tostakaan tosin varmuutta, koska ei ole lukijapäätä volvon ajotietokoneelle, mutta ainakin toimii.
-
Ei kait öljynpaineanturi ohjaa kuin merkkivaloa mittaristossa. Samoin jos puuttuu öljynpaineet moottorista, niin äkkiä on runkolaakerit entiset. Vika johtui luultavasti löysällä tai irti olleesta pistokkeesta jossain liittimessä.