Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Carcrash - 22.08.2018, 11:14:31

Otsikko: S40 kampiakselin mutteri auki, kone hajos
Kirjoitti: Carcrash - 22.08.2018, 11:14:31
Elikkäs mulla on s40 2005 ja se kävi 3,5v ja 60000km sitten jakopään vaihossa. Nyt kuukaus sitten kone stumppas eikä käynnistynyt. Auto hinattiin korjaamolle ja pikadiannoosi että jakohihna poikki. Sitten tarkempi tutkimus osotti et hihna on ehjä mutta pultti/mutteri hihnapyörästä on auki.
No sitten korjaamo teki asiasta vastuuvahinko raportin vakuutusyhtiölleen joka totes että syy yhteys ei löydy jakopäänkorjauksen ja pulti  löystymisen osalla.
Soitellut nyt volvolle ja bilialle ja ties minne niin heidän olettamuksensa asiasta on että pultti/mutteri jäänyt löysälle tai sitten ei ole vaihdettu uuteen vaan laitettu vanha takas joka ei sitten kestä.

Eli oisko jollain käryä/vinkkiä mikä voi aiheuttaa muuten sen aukeamisen?

Senhän pitäisi kestää sen 120tonnii mikäli tehty oikein.
Otsikko: Vs: S40 kampiakselin mutteri auki, kone hajos
Kirjoitti: Kojontti - 24.08.2018, 16:53:44
Tuntematta tarkemmin ohjetta, jos pultti ohjeissa käsketään vaihtamaan aina uuteen niin hyvinkin voi olla syynä aukeamiseen ettei pulttia ole vaihdettu. Näin käy yleiskorjaamolla helposti mikäli jakohihnasarjan mukana ei tule uutta pulttia.