Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Vesku - 27.08.2018, 16:55:36
-
Alkanut V70 D5 -04 tehdä seuraavaa:
Kun käynnistää kylmänä, niin öljynpainevalo palaa pari-kolme sekuntia moottorin käynnistyttyä. Kun koneen sammuttaa ja käy vaikka kaupassa n.20min ja käynnistää uudelleen, niin valo sammuu samantien. Ajossa ei vilahtele missään tilanteessa.
Mielestäni viittaisi siihen, että suodatinkotelo pääsee tyhjenemään kun auto seisoo jonkin aikaa.
Onko tietoa, missä sijaitsee venttiili joka estää tyhjeneminen?
Onko suodatinjalassa vai jossain öljypohjan alla kanavassa?
-
(https://kulmamies.kuvat.fi/kuvat/Volvo%20960%20D5244T/%C3%96ljypohjan%20muokkaus%20005.jpg?img=smaller)
Tuon näköinen kikkare. Löytyy öljypohjasta, öljynjäähdyttimen alta. Jäähdyttimen öljypropun puoleinen reikä on soikea ja venttiili näkyy siellä reiän pohjalla. En tiedä saako sitä kautta irroitettua, vai vaatiiko koko öljypohjan irroituksen.
-
Et kerro, paljonko öljyillä ja suodattimella ajettu ja mitä öljyä koneessa on ?
-
Koneessa pari tuhatta kilometriä ajetut A3/B4 -luokituksen täyttävät 5W-40 öljyt.
Suodatin saman verran ajettu Mann Filter.
Öljynvaihdolla ei ollut vaikutusta tähän asiaan.
Täytynee ensimmäisenä tempaista tuo lämmönvaihdin irti öljypohjasta ja katsoa miltä tuo venttiili näyttää. Kiitos vinkistä kulmamiehelle!
-
Siis mikä tässä on tarkalleen ongelma? Että valo palaa kylmänä liian pitkään. Ei kai tuo haittaa, jos muuten näköjään kaikki ok.
-
Onhan se kuumottavaa kun auto sanoo pysäytä moottori
-
Ok, sitä ei lukenut tuossa ekassa viestissä.
-
Ok, sitä ei lukenut tuossa ekassa viestissä.
Joo en tiedä käykö hänellä niin mutta about 3-5 sek kohdalla tuo viesti tulee.
-
Sama juttu kun moottori on lämmitetty lisälämmittimellä niin yleensä öljyvalo palaa pysäytä moottori ilmotukseen asti.
Öljypainemittarilla katottuna paine kyllä alkaa heti nousta kun kone pyörii.
Kylmänä sammuu valo heti. Öljynpaine tyhjäkäynnillä reilu 4bar kylmänä, kuumana 2bar. Orkkis suodatin ja kympin välein öljynvaihto. 425tkm ajettu.
-
Paljonko normipaine lämpimänä? Voiko anturi olla viallinen?
-
Siis mikä tässä on tarkalleen ongelma? Että valo palaa kylmänä liian pitkään. Ei kai tuo haittaa, jos muuten näköjään kaikki ok.
Niin, ei vielä varsinaista ongelmaa olekaan. Tuo valon pitkä palaminen vaan häiritsee.
Tuota mainittua "pysäytä moottori" -viestiä ei ole tullut.
Käytin lämmönvaihtimen irti ja katsoin lampulla niin tuo venttiili näytti jostain syystä olevan aavistuksen raollaan.
Puhaltelin paineilmalla ja kokeilin pitkällä ohuella meisselillä että liikkuu ok. Laitoin uuden suodattimen samalla.
Nyt parina aamuna valo on sammunut normaalisti, venttiili lienee vaan ollut hieman tartuksissa.
-
Ehkä on karstaa välissä. Onko sitä esim täyttökorkissa ? Teboilin löpöäkö ?