Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 01.09.2018, 18:34:01
-
Minulla on alla ajolleen ja muutenkin aivan upea Volvo S80 bensamalli.
Siinä on Four C-järjestelmä, jonka ansiosta ajo-ominaisuudet lienevät parhaat mihin olen ikäluokan (2004/05) Volvoissa törmännyt. Nyt utelen vaatiiko Four C jotain erityistä kuskilta ja auton omistajalta? Selvitäänkö normaalilla ajolla ja huolloilla?
-
Ei vaadi mitään erityistä huoltoa.
-
Hyvä jos ei vaadi.
Onko kestosta tietoa? Mulle on kerrottu, että alkuperäiset Four ceet kestäisivät jopa 10-13 vuotta. Liekö totta?
-
No se riippuu varmastikin paljon siitä mitä niillä tekee sen 10-13 vuotta. Tuskin ne nyt kalenterin mukaan happanee.
-
Pahimpia kuoppia suosittelen välttämään niinkuin yleensä muutenkin pitää, hankintahinta n. kolminkertainen tavallisiin.
Itsellä v70 sama alusta, kannattaa tarkistaa renkaan vaihton yhteydessä ettei johdot etenkin edessä hinkkaa mihinkään ja on ehjät.
-
Ei taida tykätä tällainen "hienon hieno" Four Cee lainkaan hiekkateistä?
Pari kertaa olen ajanut muutamia kymmeniä kilometrejä ja kohta on alkanut kuulua omituista kopsetta. Onko yleistä Four ceelle?
Nyt olen ajanut autolla neljään viikkoon reilut 2 000 km ja meno on aivan loistavaa! Siis poislukien nuo hiekkatieosuudet. Pitänee vältellä hiekkateitä ja pysyä herraskaisesti (?!) vain ja ainoastaan asfalttiteillä. 8)
-
Se kopse yleensä on kun kivet renkaasta irrotessaan pyörii alustassa, lentää ja jää joskus jousen ja alalautasen, tukivarren, jarrukilven jne osien väliin niin etu- ja takapäässä kilisee ja kolisee. Ajan päivittäin hiekkateillä niin tuttu juttu tuo kopse/ kolina.
Ei noita tehtaan alustoja yleensä vain tietylle tielle ole tarkoitettu, lähinnä maavara jossain madalletummalla sport alustalla saattaa metsäteillä olla huono. Huonoilla pikkuteilläki ajellu -15/-60mm alustoilla kun niin kesällä menny hyvin ja talvella auraamaton 10-15cm lumikerros ollu suurin rajoite auton menolle. Joku vakiokorkeus ei tuota mitään ongelmia.
-
Se kopse yleensä on kun kivet renkaasta irrotessaan pyörii alustassa, lentää ja jää joskus jousen ja alalautasen, tukivarren, jarrukilven jne osien väliin niin etu- ja takapäässä kilisee ja kolisee. Ajan päivittäin hiekkateillä niin tuttu juttu tuo kopse/ kolina.
Näin taitaa olla. Yleensä kyllä tunnistan vanteilta tulevan kilinän ja kolinan.
Sen sijaan tummemmat ja syvemmät äänet vähän pelottavat.
Jääkö niitä pitkäksikin aikaa? Koska mulla kopajaa esimerkiksi 100-200 km:n ajon jälkeen ja todella yllättävissä tilanteissa? Ei siis ole jatkuvaa tai tasaista kopsetta tai napsetta, vaan aika satunnaista.
Onneksi ne ovat tähän saakka loppuneet pitemmän asfalttiajon jälkeen. En todellakaan mielellään mene tällä Volvolla sorateille! >:( >:(
-
On noita kiviä mm jarrukilven välistä putsattu ihan vapaapäivinäkin pois. Lomilla kun ei ole hiekkatie ajoa voi olla ettei pariin päivää ettei kuuluu mitään, joku peruutus ja kääntö sitte irrottaa. Kivet paukahtaa, mutisee ja narisee aika kovastikin kun jousen tai tukivarren välistä murtuu ja palat lähtee jumittuksesta ja taas jarrukilven välistä jumittuksesta irtoava kivi kilisee vaikka motarilla useamman sadan km jälkeenkin.
Muutenkin jouset saattaa aina välillä narista etenkin takana.
-
Ei taida tykätä tällainen "hienon hieno" Four Cee lainkaan hiekkateistä?
Pari kertaa olen ajanut muutamia kymmeniä kilometrejä ja kohta on alkanut kuulua omituista kopsetta. Onko yleistä Four ceelle?
Nyt olen ajanut autolla neljään viikkoon reilut 2 000 km ja meno on aivan loistavaa! Siis poislukien nuo hiekkatieosuudet. Pitänee vältellä hiekkateitä ja pysyä herraskaisesti (?!) vain ja ainoastaan asfalttiteillä. 8)
Yhtälailla se tykkää siitä kuin normi alustakin.