Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 745EVO - 02.09.2018, 19:32:46
-
Elikkäs tuli hommattua tuommonen 740 GL vuodelta -89 B200K koneella joka on muutaman vuoden seissyt paikallaan ulkona. Avainta ei ollut joten virtalukon sylinteri on porattu pilalle rattilukon poistamiseksi ja pohja irrotettu sieltä. Koitin tänään jos käyntiin lähtisi, löin akun kiinni ja menin kääntelemään virtalukon pohjaa. Startti lähti kyllä pyörittämään konetta mutta muuta ei tapahtunut. Tietyssä pohjan asennossa kuulosti kuin startti olis sahannut tyhjää ja virtalukon pohjasta nousi vähän savua niin ei uskaltanut enää pyöritellä ettei koko vehe leimahda liekkeihin :D Ongelmahan on se ettei mikään muu sähkölaite autossa toimi paitsi startti. Ideoita ja vinkkejä miten kannattaisi toimia? En kerkeä siellä ennen ens viikonloppua käydä niin olis kiva saada jonkinlaisia ideoita minkälaisia toimenpiteitä suorittaa sitten kun vollea käyn tutkimassa. Ainakin mitä itse miettinyt kiinnittää se pohja virtalukkoon ja katsoa sulakkeet läpi
-
Vähän päivitystä aiheeseen: kävin tänään vähän laittelemassa vollea, akun olin ladannu täyteen ja heti ensimmäisenä katsoin sulakkeet läpi, oli ehjät. Sitten kasasin virtalukon pohjan, kävin lyömässä akun kiinni ja kun tökkäsin rukarin sinne pohjaan niin rupesi starttaamaan. Lukon kääntely ei tosiaan vaikuta mitenkään mutta kun sitä pohjan keskellä olevaa tikkua painaan niin alkaa startti pyörimään, mikään muu sähkölaite ei kumminkaan edelleenkään toimi. Kellään mitään käryä mitä seuraavaksi tekis? Maadoitusten putsaus?
-
Sen virtalukon pohjan saa muistaakseni pyörähtämään "ympäri", jolloinka se voi tehdä kyllä mitä sattuu, muutonkin jos virtalukkokin on runnottu paskeeksi niin helpoin testi olisi se virtalukonpohja. Onko yhtään missään yhtään mitään eloa kun akun lyö kiinni, parkkeja päälle, sisävaloa, mittariston kello? Jos ei oikeasti ole yhtään mitään, kuulostaa erinomaisen oudolta että se silti starttaa.
-
Sen virtalukon pohjan saa muistaakseni pyörähtämään "ympäri", jolloinka se voi tehdä kyllä mitä sattuu, muutonkin jos virtalukkokin on runnottu paskeeksi niin helpoin testi olisi se virtalukonpohja. Onko yhtään missään yhtään mitään eloa kun akun lyö kiinni, parkkeja päälle, sisävaloa, mittariston kello? Jos ei oikeasti ole yhtään mitään, kuulostaa erinomaisen oudolta että se silti starttaa.
Mikään muu sähkölaite ei herää paitsi startti. Aluksi kun pohjasta puuttui se kääntyvä osa johon avain menee niin auto lähti starttaamaan kun laittoi kaapelit kiinni mutta korjaantui pohjan kasauksella. Itse mitä katselin sitä virtalukon pohjaa eilen niin kaikki osat saa kunnolla sopimaan vain yhdessä asennossa. Aloin miettimään että olisiko se pohja oikosulussa tai jotain muuta vikaa siinä kun starttaa kuitenkin missä pohjan asennossa vaan kun vain koskee siihen keskitappiin johon normikäytössä avaimen pää koskee. Sain onneks eilen illalla sovittua kaupat virtalukosta pohjineen niin toivottavasti lähtis sillä pelittämään niin pääsisi aloittamaan rakentelun
-
Virtalukon pohjalle kyllä antaisin ääneni, ei oo ykskään alkanu starttaamaan ennen kun on kääntäny startti asentoo ruuvarilla :)
-
Testailin tänään johtoja yhdistellä ja sillä heräsi sähkölaitteet, eli vika oli virtalukon pohjassa. Kiitokset vinkkejä antaneille vielä!
-
Moro!
Milläs ilveellä sen virtalukon pohjan saa auki ysistä?
Saakos jotenkin helpolla koko virtalukon käteen?
Tarviikos olla avain lukossa, kun ottaa pohjan pois?
-
Pohja on parilla ruuvilla kiinni lukossa, lukkopesä irtoaa avaipaikallaan ja olikohan 1 tai 2 asentoon käännettäessä ja jossain kohti oli kolo mistä painaa nasta pohjaan ja vetää sit lukkopesä irti.
-
Nonnii, pohja on vaihdettu, mutta ei vaa käynnisty.
Bensaa saa ja pyörittää eli kipinäpuolen onkelma.
Mitäs seuraavaksi?
Siis tää on '95 945 230FK.