Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: pylsy - 03.09.2018, 20:44:05
-
Hei
Kyseessä Volvo V50 D5 -07. Olen pruukannu tehdä mahdollisimman paljon viankorjauksia itse, joten antakaapas neuvoja seuraavaan kolmeen juttuun.
1. Kiihdyttäessä kovaa ilmestyy mittaristoon vikailmoitus Moottorijärj. vaatii huollon. Kiinan ODB2 pulikka näyttää koodeja P0101, P0531, P2015. Vika poistuu aika nopeesti ja palaa uudelleen yhtälailla seuraavilla kerroilla reilulla kaasun käytöllä.
2. Mittariston ulkolämpötila näyttää mitä sattuu, ulkona lämmintä +21 ja lämpötila mittarin mukaan +4 astetta?
3. Uusin vikailmoitus tuli tänään. Nokisuod. täynnä ks. käsikirja.
-
Hei!
Meillä d5:ssa p0101 viittasi "Massive vacuum or boost leak" ja syy tosiaan oli ahtovuoto. Auto sihisi aika hyvin kun painoi kaasua, mutta tosi kauan, useamman kuukauden sai ajella sihisevällä autolla ennenkun teki vikakoodin ja ylipäätään vuoto paheni niin paljon että ei enää tahtonut kaasuun vastata. Vika oli vaikea etsittävä kun mistään ei löytynyt vuotokohtia kun meillä ei tullut öljyä niistä läpi.
Vika löytyi savukoneen avulla: välijäähty vuosi kummastakin päädystä, lisäksi ahtoputkessa joka meni välijäähyyn oli tuuman mittainen halkeama.
Hemmetin kallis tuo ahtoputki: noin 35 senttinen putki jossa 90 asteen mutka, maksoi lähes 120 euroa.
Muut P -koodit selvinnee paremmin kun saat Volvon VIDAn päähän.
-
P0531 Ilmastoinnin paineanturin alue / tehovika
P2015 Imusarjan ajuri asentoanturi / kytkin piirisarja alue / teho (muisti 1 )
http://www.netikka.net/phweb2/Auto/faultcodes.php (http://www.netikka.net/phweb2/Auto/faultcodes.php)
Nokisuodatin = hiukkassuodatin
Jos autolla ajetaan usein lyhyitä matkoja kylmässä säässä, moottori ei saavuta normaalia toimintalämpötilaansa. Tämä tarkoittaa, että dieselhiukkassuodattimen regenerointia ei tapahdu eikä suodatin tyhjene. Kun suodatin on n. 80 % täynnä hiukkasia, syttyy keltainen infosymboli kojelaudassa ja ilmoitus NOKISUODATIN TÄYNNÄ KS. KÄSIKIRJAA esitetään kojelaudan näytössä. Käynnistäkää suodattimen regenerointi ajamalla autolla, mieluiten maantiellä tai moottoritiellä, kunnes moottori saavuttaa normaalin toimintalämpötilansa. Autolla tulee sen jälkeen ajaa vielä n. 20 minuuttia. Regeneroinnin päätyttyä häviää ilmoitus automaattisesti.
-
Itsellä tuli kiihdytyksessä kanssa vikakoodia ja syy oli hiukkassuodattimessa, oli vaihtokunnossa ja kaipa tuo ulkolämpötilan heitto voi olla vain anturi vika? Ei pitäisi vaikuttaa kiihdytyksessä tulevaan vikakoodiin.