Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: kallekompura - 06.09.2018, 19:40:03
-
mittasin tänään bensapaineen ja oli tyhjäkäynnillä vain 1bar..mistähän lähtisin vikaa etsimään?
-
Oirehtiiko jotenkin vai miksi mitattu? Niin yli 2bar senhän pitäs olla.
Vaatiiko esim pitempää starttausta, ei kunnolla kaasulla tahdo kiihtyä eli tukkoisen tuntuinen ja kun kaasun esim puoleen pudottaa alkaakin menee paremmin ta kunnolla lopussa voi nykiäkin täyskaasulla
Jos on oireita ja paine huono niin pa-suodatin tukossa, pa- pumppu lopussa, tankin huohotus tukossa tai bensapainesäätimen kalvo vuotaa.
- painesäätimestä alipaineletku irti ja jos haisee bensa letkussa voimakkaasti tai valuu bensaa kalvo sökö
- pa-suodatin kuuluu jo perushommiin vaihtaa 90-100tkm välein.
- pa- pumppu yleensä finaalissa ulisee tai korisee jo voimakkaasti ( omaan on tulossa pumpun vaihto)
- huohotus tankista tukossa, korkki on avatessa tiukka ja suhahtaa voimakkaasti. .
PS. Onko ph1 96-99, ph 1.5- 00 vai ph2-3 01-04 kun on joitain eroja mm säätimessä ja pumpussa.
-
Ei se rikki oleva pumppu aina pidä kovaa ääntä. Bensapaineiden pitäisi olla 2.5bar tyhjäkäynnillä muistaakseni. Kierroksilla taas 3bar luokkaa. Tuossa voi olla pumppu, tai paineensäädin rikki tai kumpikin hajonnut yhtä aikaa.
-
Näissä on kertova paineensäädin. Peruspaine virrat päällä tai ahtojen ollessa tasan 0.0 on bensapaine 3bar.
Tyhjäkäynnillä jos moottorissa alipainetta normaalit 0.6-0.7bar pitäisi bensapaine olla 2.3-2.4bar. ;)
-
Omassa 2.0 vaparissa bensanpaineet vähän turhan matalat. Tyhjäkäynnillä n.2,2 bar eikä nouse kummoisesti kun kierroksia lisää. Käynnistysvaikeuksia on ollut, jos auto seissyt muutaman päivän ja kesällä myös kuumina päivinä, jos ei ollut ajanut samana päivänä. Ensimmäisen kerran käynnistysvaikeuksia oli viime kesänä. Lämpimillä keleillä ainakin auttoi, jos laittoi virrat päälle pari kertaa ennen kuin käynnisti.
Keväällä tuli vaihdettua walbron pumppu ja kesällä paineensäädin(käytetty tosin) ja viime vuonna polttoainesuodatin vaihdettu. Suuttimien resistanssit ovat samaa luokkaa eikä paineensäädin vuoda bensaa. Onko mitään ajatuksia mitä kannattaa vielä tarkistaa tai vaihtaa?
-
Moottorin lämpöanturi viallinen ?...Sillähän se ECU säätää käynnistysrikastuksia.
-
Moottorin lämpöanturi viallinen ?...Sillähän se ECU säätää käynnistysrikastuksia.
Joo sekin on tullut vaihdettua ja ihan siniseltä hain