Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Vmax - 10.09.2018, 22:21:38
-
Automaatti-ilmastoinnilla olevaa 940:ä vaivaa semmonen että kun se ajon jälkeen seisoo vaikka puolituntia, ja laittaa taas käyntiin niin ikkunat huurtuu hetkeksi. Glykoli ei haise eikä sitä kulu/vuoda mihinkään.
Ja toinen ongelma että koetaulun alta kuuluu suht äänekäs suhina vaikka puhallin nollilla ja ilmastointi pois päältä, liekkö alipainevuoto?
-
Tuohon ensimmäiseen kysymykseen tiedän vastauksen,valitettavasti... Lämppärinkenno.Mulla oli täysin sama ongelma.Vuoto oli niin vähäinen ettei jäähdytysnesteen hävikkiä tavallaan huomannut tai halunnut huomata.Ongelma oli juuri tuo kuvaamasi.Kävit vaikka kaupassa ja kun käynnistit niin tuulilasi hetken osittain sumussa.
-
Tuohon ensimmäiseen kysymykseen tiedän vastauksen,valitettavasti... Lämppärinkenno.Mulla oli täysin sama ongelma.Vuoto oli niin vähäinen ettei jäähdytysnesteen hävikkiä tavallaan huomannut tai halunnut huomata.Ongelma oli juuri tuo kuvaamasi.Kävit vaikka kaupassa ja kun käynnistit niin tuulilasi hetken osittain sumussa.
tekikö tota ihan kuivallakin kelillä?
-
Ei ole kyllä kertaakaan tarvinut lisätä nestettä, nytkin ajettu 1500km viikon sisällä eikä pinta vajene. Enemmän oire vaivaa iltaisin kun lämpötila laskee ja ilma kostuu. Huuru poistuu 30 sekunnin aikana eikä siitä jää lasiin mitään, niinkuin glykolista tahtoo jäädä. Mietin että voisiko tuo sisäkierron läppä mennä sammuksissa päälle ja sitten kun käynnistää niin palautuu hetken pästä takasi normaaliin tilaan, jos tuo suhina johtuu vuotavasta alipaineesta ja siten luukut pääsee liikkumaan kun vuotaa paineen pois.
-
Voi olla myös esim jos ajelet aina puhallus suunnattuna lasille, niin pyörittää kompuraa aina ja kylmäkennon kondenssit lehahtaa lasille startissa. Ja alipainevuodostahan tuossa kyse on, todennäköisesti kaksitoiminen alipainekello vuotaa. Tästä löytyy mielestäni jopa FAQ-alueelta juttua, ja haulla kanssa, on vähän työmaa vaihtaa.
-
Justiinsa tuota rupesin äsken miettiin kun kävin testaileen että kondenssivettä taitaa olla, mistä lie tuon kondenssiveden pitäs päästä ulos kun ei tuo jätä vesilammikkoa mihinkään vaikka ilmastointi ois koko päivän ollu päällä? Pitääpä tutkia tuon alipainekellon korjausta.
-
Mulla poisto letku on tulipellissä matkustajan puolella ~20cm runkopalkista ylöspäin
-
Pitää tänään tutkia onko letku tukossa. Kattelin tuota alipainekello hommaa, ja suhina kyllä viittaa siihen, mutta kaikki toiminnot toimii täysin oiken eikä niissä ole viivettäkään. Voihan siellä toki vuotaa joku muu liitoskin.
-
Pitää tänään tutkia onko letku tukossa. Kattelin tuota alipainekello hommaa, ja suhina kyllä viittaa siihen, mutta kaikki toiminnot toimii täysin oiken eikä niissä ole viivettäkään. Voihan siellä toki vuotaa joku muu liitoskin.
Toimiiko läppien säätö auton sammuttamisen jälkeen?
-
Nyt testailin lisää, suhina loppuu kun laittaa tuulilasi-jalkatila puhalluksen päälle. Aika kauan liikkui läpät auto sammuksissa ennenkuin loppui paine. Mistä lie vuotaa, nyt ei ole huurtumisongelmaa ollut kahteen päivään, vaikka vettäki on sadellut. Eli veikkaan että kondenssivesi joka huurruttaa koska nyt vähemmän ollut ilmastointi päällä kun viileämpää keliä.
-
Ja jos se kondenssivesi ei pääse maahan asti, se löytynee jalkatilasta mattojen alta. Kannattaa tutkia ja pistää kuntoon.