Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: belarus - 11.09.2018, 18:21:17

Otsikko: Opetuspoljin
Kirjoitti: belarus - 11.09.2018, 18:21:17
Onko paha homma laittaa opetuspoljin xc60-12, lähinnä vaijerin kiinnitys omaan polkimeen?
Otsikko: Vs: Opetuspoljin
Kirjoitti: Häjy71 - 12.09.2018, 13:02:18
Vähän menee off topic, mutta ainakin S/V60:een oli helppo. Poljinasetelman takaa löytyi pultin pää, johon vaan ruuvasin jatkomutterin ja siihen taas vaijerin pultin kiinni. Ei siis tarvinnut porailla reikiä. Polkimeen kiinnitystä varten oli sarjan mukana raudat+pultit+mutterit. Hyvin kelpasi kahdessa katsastuksessa.
Otsikko: Vs: Opetuspoljin
Kirjoitti: Taavi.H - 12.09.2018, 15:28:33
Hyvin kelpasi kahdessa katsastuksessa.

Heinäkuusta alkaen ei ole enää edes tarvinut katsastaa.

Mutta tietysti kannattaa ihan oman turvallisuuden näkökulmasta varmistaa että kiinnitys on asianmukainen ja toimiva.
Otsikko: Vs: Opetuspoljin
Kirjoitti: Tipitii - 15.12.2019, 16:01:55
Hei!

Minulla on sama kysymys kuin ketjun aloittajalla: Kuinka onnistuu opetuspolkimen vaijerin kiinnitys XC60:n (vm 2015/2016) jarrupolkimeen?

Vaijerihan pitäisi saada kiinnitettyä samaan linjaan jarrupolkimen kanssa, jotta veto tulisi oikeasta suunnasta. Suoraan jarrupolkimen takana ei ole yhtään sellaista pultinpäätä tai vastaavaa rakennetta, johon voisi vaijerin helposti kiinnittää. Tosin jokin ruuvi tms olisi oikeassa linjassa, mutta muista ruuveista / pulteista poiketen se ei tule pehmustemateriaaleista esiin. Kaasupolkimen tyvessä ja ohjausakselin linjassa (ylhäällä) sekä ohjausakselin vasemmalla puolella on pultinpäitä, joita voisi hyödyntää, mutta niiden käyttäminen edellyttäisi tukevasta latta- tai kulmaraudasta tehtyjä rakennelmia. Ideoita?

Tipitii
Otsikko: Vs: Opetuspoljin
Kirjoitti: 311 - 16.12.2019, 18:27:23
Joo, hiukan kaukaa taitaa mennä ohi tämäkin, mutta olkoon vinkiksi..
Aikoinaan oli tyttäreni ajo-opetus käsillä ja olin jo aiemmin saanut puolivahingossa käsiini käytetyn poljinsetin.
Sen asennusta sitten tsuumailin ja olin jo aikeissa kairata reikää tulipeltiin kun hokasin, että jarrupoljinsysteemi
oli kiinnitetty pellistä prässättyyn kipaleeseen, jossa oli erilaisia (kevennys ?) reikiä/aukkoja tms.
Sattui olemaan sopivasti tuplareiät läpi muotokappaleen, johon sopi juuri pitkä M12-pultti poikittain.
Pulttiin sopivasti läpireikä, siihen vaijerinpää jämäkästi kiinni ja kuori vastaavasti jämäkällä kiinnikkeelä polkimeen.
Väkivahva systeemi ja pelasi kuin Buick.. tarkoitan siis Volvo  ;).
Silloinen katsurikin kehui vipusuhdetta ja toimivuutta 55€:n arvosta, nykyisinhän noita ei taida tarvita edes katsastaa
Auto oli tosin Volvo 945/-97, mutta saattaahan nykyautoissakin olla jotain vastaavia rakenteita...