Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Ribbe - 11.09.2018, 20:16:05

Otsikko: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 11.09.2018, 20:16:05
Auto 2008 vuoden D5. Käväsi turbo pajalla jossa totesivat että turbossa ei ole mitään vikaa eikä sen johdesiipien sähköisessä säätimessä. Kuitenkin auto satunnaisesti kuulostaa ihan Fast furious vehkeeltä kun ahtaa järjettömästi ja kaasua höllätessä ahdin sakkaa. Eli siivet ei pahemmin liiku. Turbo korjaamo heitti ilmoille että ohjain yksikössä vikaa. Toinen oire joka on samaan aikaan kun ahtimen säätöjen häviäminen on että auton käynti on pätkivää. Tyhjäkäynnillä joka aika selvästi huomaa sen.

Tiedetään, pitäisi käyttää Volvolla letkun nokassa :). Itselle tuli kyllä mieleen kun sanoivat että oli ollut iso kokoelma vikakoodeja että tälläkin foorumilla ollut joillakin akun alla johtosarjassa häikkää. onko se minkälainen homma varuiksi kaivaa esille ja katsoa?
Otsikko: Vs: Sähkövika joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: varttimondeo - 12.09.2018, 15:43:19
S80:ssä moottorinohjauspoksille menevä johtosarja on akun vieressä. Ja akun kotelo hinkkaa johtosarjan rikki.  Ilmansuodattimen kotelo irti, pari muovililätkää akun päältä irti+ pitkä tiiviste. Akku irti. Senjälkeen muovinen akun kotelo lähtee neljällä ruuvilla irti, konepelli avausvaijeri on hassusti kotelon läpi, mutta sen saa pujotettua pois kun avaa päädyn kotelosta. Sitten rikkinäinen johtosarja onkin jo esillä.
Otsikko: Vs: Sähkövika joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Lankku - 13.09.2018, 01:12:20
Tarkastettiinko turbon säätimestä samalla rattaiden kunto avaamalla säädin? Muovirattaista häviää hampaat ja sen jälkeen ei toimi enää kunnolla, jos ollenkaan.
Otsikko: Vs: Sähkövika joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 13.09.2018, 07:33:30
Tarkastettiinko turbon säätimestä samalla rattaiden kunto avaamalla säädin? Muovirattaista häviää hampaat ja sen jälkeen ei toimi enää kunnolla, jos ollenkaan.
En usko että olivat avanneet säädintä, mutta olivat kuitenkin testanneet että säädin liikuttaa turbon siipiä. Lisäksi sen että ilman säädintä turbon säätö toimii oikein. Luotan siihen että säädin kunnossa kun niin sanovat. Toisaalta silloin turbon säädöt ei toimi, auto käy epätasaisesti tyhjäkäynnilläkin, se viittaisi että on muutakin vikaa. Sitten kun turbon säädöt taas toimii niin käyntihäiriötkin poissa. Työn alla vikakoodin lukusoftan asennus että saa kunnolla etsittyä mitä koodeja autossa tulee kun alkaa käymään huonosti.
Otsikko: Vs: Sähkövika joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 16.09.2018, 16:07:40

Edit: Eipähän ajatus kulkenut. Eihän se perhana ohjausyksikkö ole siinä konehuoneessa vaan tuulilasin edessä. Uusi jumppa just ennen sadetta :D. Yhdessä johdossa kupari näkyi, mutta ei ollut poikki asti. Muut johdot katsoin valon kanssa niin kaikki näytti ehjältä. Kuluneen johdon päälle teippiä ja muutenkin sähkömiehen tapea siihen johtonipun ympärille ja se sukka siihen päälle. Turbolle menevä johto päälisin puolin näytti ehjältä, mutta siitä kohtaa mistä sukeltaa turbon suuntaan suojamuovi on rikki ja öljyä, pölyä sekä muuta skeidaa oli siinä johdossa enemmän kuin tarpeeksi. Sieltä säätimeltä johdon saa varmaan irti vain alakautta?
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Lankku - 19.09.2018, 00:03:24
Johtoliittimeen yltää yläkautta, mutta lukkokynsien painaminen ja liittimen vetäminen samaan aikaan ei välttämättä onnistu.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 19.09.2018, 07:18:28
Johtoliittimeen yltää yläkautta, mutta lukkokynsien painaminen ja liittimen vetäminen samaan aikaan ei välttämättä onnistu.
Jos tänään pääsisi TI-halliin jossa on nosturi. Alkavat olemaan katoava luonnon vara, enkä ala ryömimään auton alle joka on 20€ hallitunkin varassa  :-\
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 25.09.2018, 13:35:22
Päivitetään tännekkin. Atoyn huoltoon vein kun sitä suositeltiin. Sieltä tuli tuomio. Imusarjan läpät vuotaa ja se aiheuttaa ongelmat. Läppien vipu ollut mulla aina irti, mutta näköjään nyt alkaneet oireilemaan. :idiot2:
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: volvotdi - 25.09.2018, 22:00:22
Päivitetään tännekkin. Atoyn huoltoon vein kun sitä suositeltiin. Sieltä tuli tuomio. Imusarjan läpät vuotaa ja se aiheuttaa ongelmat. Läppien vipu ollut mulla aina irti, mutta näköjään nyt alkaneet oireilemaan. :idiot2:

Höpöjä selittävät. Ei ole läpillä vaikutusta jos akseli on irti ja lukittu ettei pääse heilumaan.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Arponen - 26.09.2018, 06:58:29
Höpöjä selittävät. Ei ole läpillä vaikutusta jos akseli on irti ja lukittu ettei pääse heilumaan.

Voin vielä vahvistaa tämän, herjoja tulee jos käyttövipu on itekseen tippunu ja jääny sellaseen paikkaan ettei säätömoottori pääse kääntymään tarpeeks. Omassa mk2 v70 harmaakopassa oli läpät valtoimenaan liki kaks vuotta ja puhaltanu akselin päästä moskaa pihalle. Nostaja remontin yhteydessä eliminoin koko häkkyrän pois ja ainut käytännön merkitys sillä oli että ohjelmoinnin jälkeinen luvattu pintakaasun herkkyys parani kun ei enää vuoda sieltä pihalle.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 26.09.2018, 08:48:28
Höpöjä selittävät. Ei ole läpillä vaikutusta jos akseli on irti ja lukittu ettei pääse heilumaan.
Minäkin tätä mietin, mutta läpän akseli on sen verta horo jo että vuotaa öljyä. Minä pelkään että poltan nyt 800€ rahaa ja vika ei korjaannu.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Tome- - 26.09.2018, 09:11:07
Minäkin tätä mietin, mutta läpän akseli on sen verta horo jo että vuotaa öljyä. Minä pelkään että poltan nyt 800€ rahaa ja vika ei korjaannu.

Mulle aikanaan suositeltiin harmaakoppaiseen uutta tarvikeakselia ja samalla läppien poisto - sen perään vaan kovaa ajoa. Tuli kuitenkin silloin uusittua orkkispaketti, kun siinä myyjä muistaakseni tuli vielä vastaan rahallisesti.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 26.09.2018, 09:28:53
Mulle aikanaan suositeltiin harmaakoppaiseen uutta tarvikeakselia ja samalla läppien poisto - sen perään vaan kovaa ajoa. Tuli kuitenkin silloin uusittua orkkispaketti, kun siinä myyjä muistaakseni tuli vielä vastaan rahallisesti.
Tuota läppä juttu voi vaikuttaa siihen että käynti on joskus nykivää ja kun vika on päällä niin meno hyytyy jos kierrokset koittaa nousta yli 3 tonnin, mutta se että turbo ahtaa kuin hullu ja sakkaa.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Tome- - 26.09.2018, 10:07:30
Tuota läppä juttu voi vaikuttaa siihen että käynti on joskus nykivää ja kun vika on päällä niin meno hyytyy jos kierrokset koittaa nousta yli 3 tonnin, mutta se että turbo ahtaa kuin hullu ja sakkaa.

Joo jos läpät on kiinni, eli tanko vedetty keulaa kohti, niin jaksaa kohtuullisesti mennä alle 3t kierroksilla, mutta sakkaa siitä ylöspäin. Tanko kohti auton perää läpät auki ja toimii koko kierrosalueen läpi.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 26.09.2018, 10:10:54
Joo jos läpät on kiinni, eli tanko vedetty keulaa kohti, niin jaksaa kohtuullisesti mennä alle 3t kierroksilla, mutta sakkaa siitä ylöspäin. Tanko kohti auton perää läpät auki ja toimii koko kierrosalueen läpi.
Joo tuo selittää että meno halut loppuu 3 tonnin jälkeen, mutta että myös terävämpi kiihdytys nykäisi aika pahasti. Lisäksi turbon sakkauksesta kuului sisälle ääni tosi voimakkaasti kun hölläsi kaasua.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Tome- - 26.09.2018, 10:15:17
Joo tuo selittää että meno halut loppuu 3 tonnin jälkeen, mutta että myös terävämpi kiihdytys nykäisi aika pahasti. Lisäksi turbon sakkauksesta kuului sisälle ääni tosi voimakkaasti kun hölläsi kaasua.

Joo ja jos tanko meinaa karata irti, niin sitä vähän jos lämmittää ja kääntää toisin päin, niin pysyy eikä muuten tipahda enää. Siten päin siis kääntö, että edelleen säätömoottorin päässä se pää mikä kuuluukin ja tangolle oleva pää myös edelleen siellä. Toiselta kyljeltä vaan sisään. :)
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 26.09.2018, 12:24:02
SAH:lla ollut jonoa ja vasta soitti minun tarjouksen takia. Vanha oli epäilys mekaanikolla että menee rahat hukkaan. Toisaalta toimiipa nyt sitten ne helkkarin läpät eikä vuoda öljyä.

Edit: Kävin auton hakemassa. Kysyin että miten päätyivät diagnoosiin että läpät. Olivat tutkineet turbon sekä sen ohjaukset ja se ok. Läppien mekanismi oli ollut niin horo että sieltä oli pukannut kaasuttaessa ilmaa pihalle. Nyt ainakin autosta jäi se vihellys pois mikä ennen korjausta oli. Tuo vihellys oli oikeasti aika kova. Lisäksi puhdistivat imusarjan niin tuntuu että vetääkin paremmin kun 200tkm paskat poissa.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 29.09.2018, 11:03:46
Auto muuten toimii, MUTTA tyhjäkäynnille jäänyt / ilmestynyt tosi epätasainen käynti. Vaihde jos on P asennossa niin tyhjäkäynti on todella pätkivää. Auton sisälle sen tuntee todella hyvin. Vaihteen jos vetää päälle tai antaa kierroksia niin heti loppuu. Tiedä sitten onko joku uusi oire joka vain just nyt sattui tulemaan samaan aikaan.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: jp_olli - 29.09.2018, 18:43:14
Tekeekö vain kuumana tuota ja huojuuko kone / käy neljällä?
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 30.09.2018, 11:21:46
Tekeekö vain kuumana tuota ja huojuuko kone / käy neljällä?
Kuumana tekee. Eilen taas illalla kun kävin salilla toimi kuin unelma. Eli ei ole jatkuva vika edes kuumana. Kone ei silmiin nähden huoju. Sisälle tuntuu ihan kuin tärähtäisi kone, tuntuu kuin aina silloin tällöin jäisi yks pytty syttymättä. Vähänkin antaa kaasua niin loppuu. Myös jos laittaa vaihteen silmään niin ei enää tunne sitä. Omaan korvaan kone kuulosti ulkoakin vähän erikoiselta, mutta videolta kun kuuntelin jälkikäteen niin en samaa huomannu. Ehdin laittaa eilen Atoylle mailia, mutta kun vika ei ole jatkuvaa niin tulee hintoihin viedä vian etsintään.

edit: piti laittaa youtubeen pätkä. Aika paljon kone heiluu tuossa kun tietokoneella katsoi ja ehkä omaan korvaan kuulosti aina tyyliin sekunnin välein oudolta.
https://www.youtube.com/watch?v=PLe6LnLVyfs
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: jp_olli - 30.09.2018, 19:14:15
Läppäremontissa jäänyt suuttimen liitin löysälle tai väsynyt liittimen kontakti oireilee.

Tai sitten softalla korjattava röhkimis-ongelma. Huojuisi kyllä kuumana selvästi enemmän ja tuntuisi sisälläkin. Voi ehkä jättää laskuista pois tässä vaiheessa. Ei tosin ole kallis päivitys vaikka kokeilisikin.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 01.10.2018, 07:25:21
Läppäremontissa jäänyt suuttimen liitin löysälle tai väsynyt liittimen kontakti oireilee.

Tai sitten softalla korjattava röhkimis-ongelma. Huojuisi kyllä kuumana selvästi enemmän ja tuntuisi sisälläkin. Voi ehkä jättää laskuista pois tässä vaiheessa. Ei tosin ole kallis päivitys vaikka kokeilisikin.
Veikkaan itsekkin jotain liitin ongelmaa. La iltana ja sunnuntaina ajelin ilman mitään ongelmia. Lauantaina kun tuota esiintyi olin ajellut mukulakivikadulla keskustassa. Jos/kun Atoy vastaa niin sanon ettei vielä varata aikaa ennen kuin tiedän miten saan toistumaan. Voisi melkein katsoa liittimet. Oli mekaanikko onnistunut laittamaan akun kannen ihan väärin. Itsellä sen verta iso akku ettei mahdu kiinni, mutta oli kuitenkin onnistunut hajoitamaan yhden kiinnikkeen.

Mutta sen voi sanoa että läpät vaihtamalla korjautui turbon sakkaus äänet ja nykimiset kiihdytyksessä.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 07.10.2018, 16:00:25
Nyt voipi sanoa ettei läpät vaikuttanu mitään. Vika otti ja palasi >:(
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: jp_olli - 08.10.2018, 09:07:34
Onko ahtimen servon sisälle kukaan asiantuntija kurkannut?
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 08.10.2018, 09:30:50
Onko ahtimen servon sisälle kukaan asiantuntija kurkannut?
En satavarmasti tiedä, mutta turbohuolto sanoi että turbon siivet liikkuvat ok ja myös se säädin toimii. En usko että ovat avanneet itse sitä säädintä.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: jp_olli - 08.10.2018, 10:22:13
No voin olla vapaaehtoinen tutkimaan sen.  :D

Samalla kun tarkastaa / korjaa elektroniikan, vaihtaa uuden moottorin ja matoruuvin.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 08.10.2018, 11:46:20
No voin olla vapaaehtoinen tutkimaan sen.  :D

Samalla kun tarkastaa / korjaa elektroniikan, vaihtaa uuden moottorin ja matoruuvin.
Sain yhteyden korjaamolle, ottavat torstaina työnalle. Nyt kuulosti että vian etsinnästä ei tarvise maksaa :). Jos ei tule kuntoon niin olen sitten yhteydessä.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: volvotdi - 08.10.2018, 12:48:04
Juu ei nuo ongelmat läpistä johdu, sen jo kirjoitinkin aiemmin. Jotain muuta, mutta tutkikoon nyt kun ammattimaiselta touhulta näyttää olevan  :D  Anna Ollin tutkia ja vaihtaa osat säätimeen kun kuitenkin nekin jossain kohtaa menee eli vaikka nyt ei vika korjaantuisikaan niin eipä tule noista myöhemmin ongelmia.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 08.10.2018, 14:04:21
Juu ei nuo ongelmat läpistä johdu, sen jo kirjoitinkin aiemmin. Jotain muuta, mutta tutkikoon nyt kun ammattimaiselta touhulta näyttää olevan  :D  Anna Ollin tutkia ja vaihtaa osat säätimeen kun kuitenkin nekin jossain kohtaa menee eli vaikka nyt ei vika korjaantuisikaan niin eipä tule noista myöhemmin ongelmia.
Mutta kyllä se läppien vaihto vaikutti autoon. Paikaltaan lähtee kummasti paremmin, siis kun oli reilun viikon kunnossa :D
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 11.10.2018, 08:01:05
Eilen pääsin omaan autoon ajan kanssa Vidalla tutkimaan. Oli kaikenlaista vikakoodia autossa :D. Mutta liian suuresta ahtopaineesta löytyi vikakoodi, joka varmaan johtuu tästä viasta. Mutta sen voi sanoa että läppien vaihdon jälkeen ei enää ole happianturin vikakoodia. Eniten ärsytti korjaamon tiskillä olleen asenne. Sanoin vikakoodista niin sanoi että todennäköisesti ahdin jumissa tai säädin rikki. Siihen totesin että turbo huolto todennu molemmat ehjäksi niin sanoi vain etteivät voi muiden tutkimuksien pohjalta tehdä mitään.

Edit: näköjään hyvä etteivät uskoneet turbo huoltoa, tuomio oli että turbossa on akselissa väljää sekä myös se vivusto vähän takkuaa.

Edit2: tämän vian alussa kun käytin garretin turbo huollossa niin suoraan vivustosta olivat testanneet että säätö toimii ilman jumitteluja niin kuin pitääkin. Nyt huolto oli testerillä testanneet niin takkuaa, eli voisiko tuosta päätellä että se helkkarin servo moottori joka säätä, takkuaa  ???. Se ei ole onneks kallis varuiks vaihtaa.
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ronin - 29.08.2019, 12:21:23
Löytyikö syyllinen? Taistelen samanlaisen ongelman kanssa
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=110543.msg1061452450#msg1061452450
Otsikko: Vs: Sähkövika(?) joka vaikuttaa turbon siipiin ja käyntiin S80 D5
Kirjoitti: Ribbe - 29.08.2019, 12:45:17
Löytyikö syyllinen? Taistelen samanlaisen ongelman kanssa
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=110543.msg1061452450#msg1061452450
Noup. Kuten toisaalle kirjoitin niin auto toimi lopulta 3-4kk ilman oireita ja auto meni vaihtoon. Mutta 99.9% varma että omassa vika oli siinä sähköisessä turbon säätimessä. Turbo todettu olevan kunnossa ja testerillä kokeiltaessa vivusto jumitteli.