Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Roderiq - 18.09.2018, 22:11:32
-
Aiemmin kesällä sattunut episodi, missä auto jätti tien päälle, ei ole uusiutunut. Nyttemmin Volvo on toiminut muuten ihan ok, mutta...
Kun kone on lämmin ja ajan pintakaasulla noin 1800-2000 kierrosta, saattaa kone nykiä hieman. Nykiminen häiritsee itseä ja vaimoa. Googlettelin vikaa ja oireet ko. malliin tuntuisi olevan aika yleisiä. Kun konetta kiihdyttää kovaa tai moottorilla jarruttaa, niin nykimistä ei ole havaittavissa.
Mielestäni sain väliaikasen helpotuksen, kun vaihdoin ilmanputsarin ja puhdistin ilmamassamittarin (MAF) sensorin. Vika palasi takaisin. Onko muiden sensorien (esim. IAT) puhdistuksesta mahdollisesti apua? En ole vielä edes tutkinut, mistä IAT-sensori edes löytyy.
Moottorijarrutuksessa tulee myös pieni naukaiseva ääni pienillä kierroksilla.
EGR-venttiiliä näyttivät monet epäilevän omissa kulkineissaan. Onko venttiilin puhdistus tuonut yleensä apua? Ja onko vaikea puhdistaa tai vaihtaa? Skandix näyttäisi veloittavan 155 euroa uudesta venttiilistä, mutta ei millään viitsisi turhaan vaihtaa.
Millä tavalla kannattaisi tutkia EGR:n toimintaa? Saako tuon helposti pois toiminnasta väliaikaisesti?
Onko muuten mitään suosituksia edulliseksi ODB-lukijaksi?
/Roderiq
-
Map anturinkin voisi puhdistaa, niin tein itseltäni. Omat nykimiset korjaantu kun ilmavuodon paikka löytyi, syynä oli löysällä oleva maf anturi.
-
95% tuon moottorin nykimisistä johtuu EGR:stä. Venttiiliä ei ole järkeä puhdistaa eikä kannata ostaa juuri sitä halvinta 155€ kiinalaista tuotantoa olevaa ellei autoa ajeta seuraavana päivänä autoliikkeeseen. Muuten samat jumpat on edessä hyvin pian. EGR poisto on myös mahdollinen tuohon moottoriin ohjelmallisesti. Väliaikaisesti EGR:n eliminointi ei onnistu oikein millään, ainoa tietty on tukkia EGR putki, mutta parin kilometrin jälkeen saa vikakoodin aikaiseksi eli testeri pitää olla mukana, mutta jos tuolla ajomäärällä kerkiää testaamaan niin hyvä.
-
95% tuon moottorin nykimisistä johtuu EGR:stä. Venttiiliä ei ole järkeä puhdistaa eikä kannata ostaa juuri sitä halvinta 155€ kiinalaista tuotantoa olevaa ellei autoa ajeta seuraavana päivänä autoliikkeeseen. Muuten samat jumpat on edessä hyvin pian. EGR poisto on myös mahdollinen tuohon moottoriin ohjelmallisesti. Väliaikaisesti EGR:n eliminointi ei onnistu oikein millään, ainoa tietty on tukkia EGR putki, mutta parin kilometrin jälkeen saa vikakoodin aikaiseksi eli testeri pitää olla mukana, mutta jos tuolla ajomäärällä kerkiää testaamaan niin hyvä.
Ymmärtääkö auto, mikäli vaihtaa uuden egr:n ja tukkii samalla egr:lle tulevan putken, eli siis paikallaan uusi egr, mutta egr:lle ei tule enää pakokaasut?
-
Kävin ostamassa halvan ODB2 -BT-mokkulan ja lukaisin vikakoodit Torquella. Tuonne oli jäänyt yksi:
P2458: Diesel Particulate Filter Regeneration Duration
Tuota virhettä ihmettein, koska DPF on vaihdettu vajaa 10 tkm takaperin. Vai estääkö vikaantunut EGR DPF:n regeneraation?
Dieseliä masiina kuluttaa melko säntillisesti, keskikulutus 5,1 l/100 km.
/Roderiq
-
Vai estääkö vikaantunut EGR DPF:n regeneraation?
/Roderiq
Ei oikeastaan estä, mutta vikaantunut EGR saa aikaan savutusta ja DPF täyttyy liian nopeaan ja koodi tulee siitä.
-
Ymmärtääkö auto, mikäli vaihtaa uuden egr:n ja tukkii samalla egr:lle tulevan putken, eli siis paikallaan uusi egr, mutta egr:lle ei tule enää pakokaasut?
Ymmärtää, pari kilometriä pääsee ja vikailmoitukset saapuvat jos noin tekee.