Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jari75 - 25.09.2011, 21:35:31
-
Moikka! Meinasin laittaa laatikkoon Mobil ATF 220, onko OK? Kävi myös mielessä jos ottas öljypohjan pois ja puhdistaisi kunnolla... Vai meneekö liian hifistelyksi? Autona 850 10v -95
-
Moikka! Meinasin laittaa laatikkoon Mobil ATF 220, onko OK? Kävi myös mielessä jos ottas öljypohjan pois ja puhdistaisi kunnolla... Vai meneekö liian hifistelyksi? Autona 850 10v -95
Laita laatuluokituksen mukaiset öljyt ;)
Jos haluaa hifistellä, niin ei siitä ainakaan haittaa ole.
-
Kumpi letku lauhduttimesta irti kun huuhdellaan ylempi vai alempi?
-
ylempi, uudemmissa 70:ssä alempi, en kyl muista missä vuosimallissa vaihtuu.
-
muokkailempas vielä. tuli oman öljynvaihto mieleen viime talvelta. vm 2000 mk1 v70. menin tiskiltä hakemaan o renkaita ja klipsiä siihen ylempään letkuun. rupesivat inttämään lisälauhduttimesta ja mukamas uudempi volvo alla. pyysin vilkaisemaan parkkipaikalle että sain tahtoni läpi,lauhdutinta jannu ei jaksanut lähteä pakkaseen ehtimään vaan uskoi pienen sanaharkan jälkeen. miten lie onko se heti uudemmassa kopassa vaihtunut vai vasta d5 koneelle
vuan joka tapauksessa 850 ja vanhempi v70 kierrätetään yläletku irroittamalla
-
Kiitos vastauksista. Alfamerin korjausopas ei havainnollistanut että kumpi letku on paluu. Kertoo näin:
" Puhdista öljyletkun (öljynjäähdyttimen paluuletkun) liitos vaihteistossa. Irrota öljyletku vaihteistosta ja tuki vaihteiston aukko tarkoitukseen sopivalla tulpalla."
Elikkäs ylemmän kautta sit vaihdan.
Ja tämän öljyn olen päättänyt ostaa.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2604
Täyttää Dexron II E että Mercon luokitukset. Ja hintakin kohtuullinen. ::)
-
Dex II ja III käy, ylempi letku on paluu linja laatikosta -> lauhdutin. Eli letkun puolelta tulee painetta. Ei ole öljypohjaa näissä laatikoissa ja suodattimen vaihdon voi perusmekaanikot unohtaa.
-
Niin tarvii kait olla vähintää se IIE, eli sen huonompi ei käy.
-
Kiitos vastauksista. Alfamerin korjausopas ei havainnollistanut että kumpi letku on paluu. Kertoo näin:
" Puhdista öljyletkun (öljynjäähdyttimen paluuletkun) liitos vaihteistossa. Irrota öljyletku vaihteistosta ja tuki vaihteiston aukko tarkoitukseen sopivalla tulpalla."
Elikkäs ylemmän kautta sit vaihdan.
Ja tämän öljyn olen päättänyt ostaa.
http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=2604
Täyttää Dexron II E että Mercon luokitukset. Ja hintakin kohtuullinen. ::)
tätä mekin laitettiin kasipätkään mut omaan v70 hain liqui molyn öljyt. tb öljyllä litrahinta kohallaan kun alta 4e/l. nuo liqui molyt maksokin sit yli 15e/l
-
Mulla on varattuna Teboilin Fluid E:tä tuossa 20l. purkki öljyn vaihtoon. Makso tuo purkki 80€. Tuota ovat kuulema käyttäneet
-
Noniin nyt on öljyt vaihdettu ja aikamoista ruskeaa kuraa tuo vanha olikin (2vuotta vanhaa ja ajettu n.37000km). Muutaman vinkin voisin heittää jos jotakuta kiinnostaa.
1. Suojamuovi irti syylärin alta.
2. Laatikon pohjatulppa, avainkoko 24mm. Siinä on alumiinitiiviste joka kannattaisi melkeen vaihtaa. Itsellä ei ollut uutta joten luotan vanhaan. :o Muista puhdistaa propussa oleva magneetti metallista puhtaaksi.
3. Kun irroittaa lauhduttimen alemman letkun vaihteistosta (22mm kiintoavain) niin siihen letkunpäähän käypi 12mm kirkas muoviletku suoraan. Tällä tavoin säästyy o-renkaan+ pidikkeen ostosta volvoliikkeestä. Itse ostin varulta pidike 9€ ja o-rengas rapiat 3€. Nosta irroitettu letkunpää ylös (yltää noin akun tasalle jossa helpompi toimia). Tällä tavoin vaihtaessa öljy vaihtuu myös lauhduttimessa.
4. Pidä mielessä paljonko öljyä on tullut ulos ja paljonko on mennyt sisään.(jos kirkas astia mihin vanhan lasket missä litra asteikko niin se on helppoa)
5. Itsellä tuli lutrailtua 12,5l Teboil Fluid E öljyä.
Muutama tilannekuva selvyydeksi ja punaisella ympyröity se letku mikä ottaa irti.
http://www.aijaa.com/v.php?i=000948771446.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=002908771448.jpg
Suomi24 linkki missä ihan hyvät ohjeet.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1999271
Heleppoa kuin heinänteko! :hello:
-
Tästähän joku nohevampi koostaa FAQ-osioon toimivat ohjeet O0
-
Suomi24 linkki missä ihan hyvät ohjeet.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/1999271
Heleppoa kuin heinänteko! :hello:
wtu, joku näemmä kopsannu mun vanhat ohjeet sinne...
-
Pistin ne nyt taas tuonne, kun vanha host on jo hävittänyt sivut.
http://users9.nofeehost.com/thesaintc70/ATF-flush.html
Hinnat on vuodelta 2004!
-
Joskos nyt saisi ajoiksi vaihdella öljyt tulevana viikonloppuna. Ja taidanpa tehdä tuolla jarin ohjeella, kattelin ylempää liitintä, ni on melko huonon näköinen, ja ei jaksaisi lähteä uusia osia enää ostelemaan. Toisessa ohjeessa ihmettelen sitä ettei tyhjennyspropusta lasketa jo laatikossa olevia öljyjä pois.
-
Joskos nyt saisi ajoiksi vaihdella öljyt tulevana viikonloppuna. Ja taidanpa tehdä tuolla jarin ohjeella, kattelin ylempää liitintä, ni on melko huonon näköinen, ja ei jaksaisi lähteä uusia osia enää ostelemaan. Toisessa ohjeessa ihmettelen sitä ettei tyhjennyspropusta lasketa jo laatikossa olevia öljyjä pois.
Eikös ne sieltä öljyä kierrätettäessä vaihdu?
-
Eikös ne sieltä öljyä kierrätettäessä vaihdu?
Niinpä.. Ideanahan on nimenomaan kierrättää vanha öljy pois sieltä uusien avulla. Jos valutat ensin vanhat reijästä pois niin voi olla riskialtista autoa käynnistellä ja kierrätellä sitten vasta. Vai onko? Ei ole kokemusta.
-
Tuossa tyhjennyspropusta laskemisessa lienee ideana nopeuttaa prosessia? Eli propusta ulos sen verran kun tulee ja uutta tilalle, sitten kierrättämään.
Näin itse sen olen ymmärtänyt, mutta kokemusta ei ole itsellänikään, eka automaagiauto mulla tuo S60.
-
No ei siinä kyllä ajallisesti mitään voita, jos tarvii auton allekin vielä mennä könyämään.
-
Ajattelinkin, lähinnä että miksi niitä paskasia öljyjä enää kierrättämään järjestelmässä. Ja äkkiseltään ajateltuna jos on metallia seassa, luulisi sen tulevan paremmin propusta ulos, kuin pelkästään kierrättämällä. Ja kyllähän siellä sitä metallia on, kun on kuitenkin vanhasta autosta kysymys.
-
Ajattelinkin, lähinnä että miksi niitä paskasia öljyjä enää kierrättämään järjestelmässä. Ja äkkiseltään ajateltuna jos on metallia seassa, luulisi sen tulevan paremmin propusta ulos, kuin pelkästään kierrättämällä. Ja kyllähän siellä sitä metallia on, kun on kuitenkin vanhasta autosta kysymys.
Kiertäähän ne siellä muutenkin kokoajan.
Tuo metallipurujuttu linee kyllä tottakin, joten tuolta pohjalta aatellen voi olla hyväkin ratkaisiu. En tosin sitten tiedä miten tuo käyttäytyy kun sieltä ensin lorotetaan toosa tyhjäkis ja sitten uutta ainetta perään, onko mahdollista, että jää esim. jotain ilmataskuja, no ehkä ei jää, mene ja tiedä. Tärkeätä on sitten ainakin laittaa ne uudet öljyt ennen, kuin alkaa huuhdella.
-
Tuo Justuksen huuhteluvaihdon ohje löytyy nyt myös yhdistyksen serveriltä talteen napsittuna. Olkaapa hyvä:
http://www.vrcf.fi/arkisto/aw50-42/ATF-flush.html
-
Niin semmonen jäi vielä kertomatta että vaihdelaatikon pohjapropussa on magneetti joka kerää metallia ja se kannattaa puhdistaa hyvin ennen takaisin asennusta. Siksikin suosittelen että sieltä laskee öljyt pois puhdistuupahan paremmin, öljyä sieltä tulee noin 4 litraa. ;)
-
Niin semmonen jäi vielä kertomatta että vaihdelaatikon pohjapropussa on magneetti joka kerää metallisilppua ja se kannattaa puhdistaa hyvin ennen takaisin asennusta. Siksikin suosittelen että sieltä laskee öljyt pois puhdistuupahan paremmin, öljyä sieltä tulee noin 4 litraa. ;)
Oliko sulla siellä silppua?
-
Semmosta mustaa töhnää niinku jotain tahnaa. En tarkempaa tutkimusta sille tehnyt mutta metalliahan siinä on seassa kun oli siihen tarttunut.
-
Nyt öljyt vaihdettu. Sisään meni Teboil Fluid E. Tein homman seuraavalla tavalla, johon aikaa tuhrautui tunti.
1. Irrotin mustan muovisuojan auton alta.
2. Aukaisin pohjapropun, josta tuli öljyä tasan 4 litraa.
3. Putsasin propun mangneetista metallimönjän pois
4 Irrotin laatikon puolelta lauhduttimelta tulevan letkun (alempi)
5. Laitoin propun takasi
6. Nostin irtonaisen letkun akun vierelle, ja laitoin 12mm. kirkkaan muoviletkun, lauhduttimelta tulevaan letkuun.
7. Laitoin 2 litraa uutta öljyä laatikkoon, mittatikun reiästä.
8. Käynnistin auton ja annoin käydä sen aikaa että alkaa tulla letkuun kuplia.
9. Lisäsin laatikkoon 2 litraa öljyä. (kaiken kaikkiaan lisäsin laatikkoon 10l. öljyä ennen kuin se oli puhdasta)
10. käynnistin jne. ja toistin niin monesti että öljy oli tosiaankin punaista.
11. sitten kasailin auton ja laittelin öljymäärän kohilleen.
Koeajolla laatikko toimi erittäin pehmeästi, verrattuna aiempaan.
Autolla ajettu 256tkm. ja huoltokirjassa ei merkintää öljynvaihdosta, olihan nuo jo melko mustat.
Uutta öljyä meni 13l.
-
Juuri näin, hyvä juttu! Edellisen kerran kun autooni oli vaihdettu laatikkoöljyt Volvokorjaamolla niin 8l oli määrä mitä olivat uutta öljyä laittaneet. Kuitti joka tuli auton mukana niin summa oli 133€ josta öljynosuus 40€??
Mitäköhän halpaa kuraa ne siellä käyttää (5€/l)??
-
No tuo teboil fluid e on alle 4,50€ litra ja sitä näkyy moni käyttäneen. Taidampa itsekin käydä hakemassa pöntön tuota Teboilin öljyö ja alkaa huuhteluhommiin.
-
No ei siinä kyllä ajallisesti mitään voita, jos tarvii auton allekin vielä mennä könyämään.
Voittaa siinä ainakin sen että saa heti sen 4 litraa pois ja uutta tilalle niin ei mene kierrättämällä niin paljon öljyä.
Näin on tullut tehtyä eikä ole mennyt kuin alle 10 litraa niin öljy on kirkasta.
En tiedä merkkaako tuo muutaman litran hukkaanheittäminen kaikille oikeen mitään mutta jos laskee niiden litrahinnan öljystä riippuen, saa säästön hinnan.
Makuasia tietysti könyääkö alle mutta jos auto on vaikka montulla/nosturilla, niin... ;)
-
sopiva laatikkotopicci kun on,niin voisko joku mitata kyseisen lootan öljynmittatikun pituuden?omasta napsahti pää poikki,niin että max merkki vaan jäi jäljelle,ja loput lootan sisään.aattelin tehdä teeseitse patentin siihen jostakin eskimotikusta kunhan saan mitat :).öljystä sen verran että laitoin huuhtelemalla sinne mätänetin motox merkkistä dexron IIe luokituksen täyttävää litkua,ja ainakin 5tkm pelannu ilman ongelmia ja vikakoodeja vaihteiston osalta
-
sopiva laatikkotopicci kun on,niin voisko joku mitata kyseisen lootan öljynmittatikun pituuden?omasta napsahti pää poikki,niin että max merkki vaan jäi jäljelle,ja loput lootan sisään.aattelin tehdä teeseitse patentin siihen jostakin eskimotikusta kunhan saan mitat :).öljystä sen verran että laitoin huuhtelemalla sinne mätänetin motox merkkistä dexron IIe luokituksen täyttävää litkua,ja ainakin 5tkm pelannu ilman ongelmia ja vikakoodeja vaihteiston osalta
Hot puolen ylämerkkiin 50mm ja ylä- ja alarajamerkin väli 10mm, ja koko tikku O-renkaaseen 395mm.
-
iso kiitos!pitää töissä askarrella jatkopätkä
-
Nyt iski apujen tarve.
Tässä viikon verran olen selaillut automaattilaatikon öljyjen vaihtoja koskevaa tietoutta ja erilaisia laatuvaatimuksia. Autona alla pörrää tuo V70R AWD (98'), joten oletan että laatikko mahtais olla juuri tuo AW50-42. Voiko sen todeta konehuonetta tuijottelemalla jostakin? Ainakin kepukassa on tuo P, R, N, D, 3, ja L, eli omaan järkeen kävis luokitella tämä tuoksi nelivaihteiseksi.
Itse ongelma on tuo öljyjen löytyminen. Ajattelin lähteä hakemaan tuota Teboil Fluid E litkua kaupasta kerralla tuon 20 litran pänikän, mutta kuinka ollakaan se tuntuu olevan jokseenkin kiven alla. Kertokaa hyvät ihmiset, että mistä täältä Hämeen ja Uudenmaan rajapinnasta vois löytää laatikkoon passelit öljyt, ison pänikän ja vielä kilpailukykyisellä hinnalla? Tuo Teboilin tavara kun olis alle 90€ pönttö, mutta ei viitsis satoja kilometrejä ajella sitä hakemaan.
:)
-
ei se mobil ATF320 mitään kallista tohon ois. Vois löytyä helpommin.
-
ei se mobil ATF320 mitään kallista tohon ois. Vois löytyä helpommin.
Sen perään en niin tajunnu katellakaan. Toisaalta vielä yhessäkään puljussa ei tullu vastaan noita isoja 20 litran päniköitä, mitä kuitenkin monilla sivustoilla näyttää olevan saatavilla. Voishan sitä tietenkin jaksaa kantaa tavaraa noissa neljän litran astioissakin, parempihan sekin kuin litranen pikku tuubi. Tuppaa vaan isommissa päniköissä olemaan litrahinta hieman lompakkoystävällisempi.
Täytynee huomenna käydä katsastamassa paikallinen maataloustarvikkeiden myyjä, moni kun on Volvoa kehuskellut "ruotsalaiseksi maataloustraktoriksi". :) Tosin tuota Mobilin neljän litran kannua taitaa löytyä tosta työmatkaltakin, mikäli poikkeaa Motonetin ihmeelliseen maailmaan matkan varrella.
Käytännön eroja näillä öljyillä ei taida olla.
-
Sen perään en niin tajunnu katellakaan. Toisaalta vielä yhessäkään puljussa ei tullu vastaan noita isoja 20 litran päniköitä, mitä kuitenkin monilla sivustoilla näyttää olevan saatavilla. Voishan sitä tietenkin jaksaa kantaa tavaraa noissa neljän litran astioissakin, parempihan sekin kuin litranen pikku tuubi. Tuppaa vaan isommissa päniköissä olemaan litrahinta hieman lompakkoystävällisempi.
Täytynee huomenna käydä katsastamassa paikallinen maataloustarvikkeiden myyjä, moni kun on Volvoa kehuskellut "ruotsalaiseksi maataloustraktoriksi". :) Tosin tuota Mobilin neljän litran kannua taitaa löytyä tosta työmatkaltakin, mikäli poikkeaa Motonetin ihmeelliseen maailmaan matkan varrella.
Käytännön eroja näillä öljyillä ei taida olla.
12 litraa pitäis riittää ihan hyvin, eli 3 kpl 4l:n pänikkää ja tuo ei maailmoja moponetissa maksa.
-
Itsekin tuskailin tuon Fluid E:n etsimisen kanssa. Lopulta ostin litran pöniköitä, 12xlitra tais olla n. 90 e Tarjoustalossa- eipä jäänyt ylimääräistä pöntönpohjalle!
Vaihto kyllä kannattaa - 215tkm ajettu loota pehmeni vaihdoissa kummasti!
-
Itsekin tuskailin tuon Fluid E:n etsimisen kanssa. Lopulta ostin litran pöniköitä, 12xlitra tais olla n. 90 e Tarjoustalossa- eipä jäänyt ylimääräistä pöntönpohjalle!
Vaihto kyllä kannattaa - 215tkm ajettu loota pehmeni vaihdoissa kummasti!
Itse päädyin lopulta ostamaan Mobilin tavaraa 3x4l, tosin vaihto vielä tekemättä. :) Joskos sitä pääsis tässä lähimmän viikon sisään testailemaan, että miten ne uudet öljyt vetreyttää laatikkoa.
-
Vielä tyhmien kysymysten äärellä... :-\
Melkein jo aloin öljyjen vaihdon operaatioon, kunnes Volvon huollossa sekoittivat hitusen pakkaa. Itse olin pitkälti siinä uskossa, että tuo lauhduttimelle tuleva ylempi letku on paineistettu puoli. Volvo huollossa taas sanoivat, että ihan ehdottomasti tällaisessa laatikko Vossessa alempi letku olisi se mistä tavaraa töräytetään pihalle.
Voinko ihan konehuonetta tutkailemalla todeta kumpi on oikea? Vai tarvitseeko arvalla nypätä toinen irti, todeta että vituiks meni ja siirtyä nyppimään seuraavaa auki? Löytyykö siis ulkopuolisia eroja näissä ratkaisuissa?
-
Vielä tyhmien kysymysten äärellä... :-\
Melkein jo aloin öljyjen vaihdon operaatioon, kunnes Volvon huollossa sekoittivat hitusen pakkaa. Itse olin pitkälti siinä uskossa, että tuo lauhduttimelle tuleva ylempi letku on paineistettu puoli. Volvo huollossa taas sanoivat, että ihan ehdottomasti tällaisessa laatikko Vossessa alempi letku olisi se mistä tavaraa töräytetään pihalle.
Voinko ihan konehuonetta tutkailemalla todeta kumpi on oikea? Vai tarvitseeko arvalla nypätä toinen irti, todeta että vituiks meni ja siirtyä nyppimään seuraavaa auki? Löytyykö siis ulkopuolisia eroja näissä ratkaisuissa?
Käytännössä aivan sama otatko irti yläletkun jäähdyttimestä vai alempi laatikon päästä. (öljy tulee hitaasti sieltä letkusta, ei ole paineistettu)
Jäähdyttimestä ylemmän irroittaminen on kuitenkin helpompaa ja siihen saat näppärästi tyhjennysletkun ämpäriin/kanisteriin.
Jos kuitenkin haluat olla auton alla ja rasvata sormet niin sekin sallitaan ;)
-
Käytännössä aivan sama otatko irti yläletkun jäähdyttimestä vai alempi laatikon päästä. (öljy tulee hitaasti sieltä letkusta, ei ole paineistettu)
Jäähdyttimestä ylemmän irroittaminen on kuitenkin helpompaa ja siihen saat näppärästi tyhjennysletkun ämpäriin/kanisteriin.
Jos kuitenkin haluat olla auton alla ja rasvata sormet niin sekin sallitaan ;)
Tällä kaverilla on vastaus jokaiseen mun ongelmaan, kiitokset jälleen kerran. :)
Voinen siis päätellä seuraavaa: Öljy kulkee laatikolta lauhduttimen yläosaan ja kulkee takaisin alakautta kohti laatikkoa? Enköhän mä tässä tapauksessa jätä sen auton alla pörräämisen pois vaihtoehtojen kirjosta ja hoida sen siististi yläkautta. Herää vaan aina pirusti näitä kysymyksiä, kun itselle täysin vieraan auton kanssa pelailee. Edellisen auton tunsin kun omat taskut, mutta tän kanssa menee taas oma aikansa opiskellessa.
-
Voinen siis päätellä seuraavaa: Öljy kulkee laatikolta lauhduttimen yläosaan ja kulkee takaisin alakautta kohti laatikkoa?
juuri noin.