Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Kökkö - 19.09.2018, 23:31:36
-
Oon viikon omistanut C30 D2:n ja kulutuslukemat huolestuttaa. Ajotietokone näyttää 5.5 litraa, en tosin ole päässyt vielä laskeen, koska ensimmäinen tankillinen vielä menossa. Mutta kuitenkin, taloudessa on myös v50 1.6D -08, edes se ei moisia lukemia hörppää.
Mieleeni tuli, kun hiukkassuodatin oli tässä v50 täyttymässä ja auto teki polttoa usein, kulutus oli myös korkea, mutta eikös tässä D2 pitäisi olla jo huoltovapaa hiukkasloukku?
-
Eikai sellaista olekaan kuin huoltovapaa DPF?
Niiden tyhjennyspoltto tapahtuu joko A) lisäaineella eli urealla esim. Ad-Blue tai B) moottoriin syötetään käynnin aikana ylimääräistä naftaa jonka pitäisi palaa hiukkassuodattimessa tyhjentäen hiukkasloukun.
Ja kun tarpeeksi kauan hiukkasloukulla ajaa se tulee ennemmin tai myöhemmin tiensä päähän jolloin koko hiukkassuodatin pitää vaihtaa kun tyhjennyspoltot ei enää riitä. Varsinkin jos autolla ajetaan todella paljon kaupunkiajoa, ei käytännössä dpf:än tyhennystapahtuma eli re-generointi ikinään pääse käynnistymään kun se vaatii korkeita lämpötiloja ja pitkää ajomatkaa.
-
Näissä uudemmissa on hapetuskatalysaattori ennen dpf, joten ei vaihto ei kuulu huoltosuunnitelmaan.
Ja juuri sitä kysyinkin, että tekeekö autoni tyhjennyspolttoja, koska kulutus...
Tiedän kyllä toiminnan...
-
Pätkäajossa tuollainen kulutus on ihan mahdollista myös ehjällä autolla. D2 koneesta on aika hankala tietää, milloin se tekee polttoa. Jos poltto on kesken, kun auton sammuttaa, flekti jää huutamaan muutamaksi minuutiksi täysillä.
AdBlue eli urea-pelkistys on tullut Volvon henkilöautoihin vasta loppuvuodesta 2017. PSA:n valmistamissa moottoreissa on käytetty Eolys-lisäainetta joskus vuosina 2008-2011. Ihan eri aine kuin Urea. PSA:n D2 koneessa ei ole kumpaakaan.
-
Eikai sellaista olekaan kuin huoltovapaa DPF?
Niiden tyhjennyspoltto tapahtuu joko A) lisäaineella eli urealla esim. Ad-Blue tai B) moottoriin syötetään käynnin aikana ylimääräistä naftaa jonka pitäisi palaa hiukkassuodattimessa tyhjentäen hiukkasloukun.
Ja kun tarpeeksi kauan hiukkasloukulla ajaa se tulee ennemmin tai myöhemmin tiensä päähän jolloin koko hiukkassuodatin pitää vaihtaa kun tyhjennyspoltot ei enää riitä. Varsinkin jos autolla ajetaan todella paljon kaupunkiajoa, ei käytännössä dpf:än tyhennystapahtuma eli re-generointi ikinään pääse käynnistymään kun se vaatii korkeita lämpötiloja ja pitkää ajomatkaa.
D5 myllyjen DPF on kyllä aika lähellä huoltovapaata. Siis että niitä ei tarvitse vaihtaa. Itsekin rallatin yli 300tkm ja mitähän lie ajettu sen jälkeen. Puolikaan miljoonaa ei ole harvinaisuus. En tiedä mihin se sitä tuhkaa jemmaa :o