Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 24.09.2018, 13:16:18
-
Kaverini vaihtoi iltojeni valon ja aamujeni auringon S80 2,4 D Volvoon vm. -03 äsken öljyt + suodattimen ja eteen jarrupalat.
Kohta pajalta lähdettyä huomasin, että edelleen palaa ABS-valo ja tietokoneen näyttö vika luistonestossa. Mikä siis vikana?
Voivatko ABS-anturien hinnat vaihdella saksalaisfirman 19,90 ja Motonetin 69,90 euron välillä? Lieneekö laadussa eroja? Jos siis joutuu anturit vaihtamaan. Kiitos tiedoista.
-
Kaverini vaihtoi iltojeni valon ja aamujeni auringon S80 2,4 D Volvoon vm. -03 äsken öljyt + suodattimen ja eteen jarrupalat.
Kohta pajalta lähdettyä huomasin, että edelleen palaa ABS-valo ja tietokoneen näyttö vika luistonestossa. Mikä siis vikana?
Voivatko ABS-anturien hinnat vaihdella saksalaisfirman 19,90 ja Motonetin 69,90 euron välillä? Lieneekö laadussa eroja? Jos siis joutuu anturit vaihtamaan. Kiitos tiedoista.
vikakoodien luvulla lähtisin liikkeele!
-
OK. Vikakoodit, tottakai.
Sitä ennen haluaisin selvittää mitä osia kannattaa sitten aikanaan ostaa Motonetistä tai harakiriliikkeestä? Vai kannattaako tilata kaikki ABS-osat netistä ja Saksasta? Tuntuvat olevan todella paljon halvemppia nettikaupassa. Mutta mikälie niiden laatu näissä ABS-osissa?
-
Kirjoitit, että huollon jälkeen edelleen palaa ABS valo. Se ei siis syttynyt huollon vuoksi?
ABS-valon palamiseen voi syypää olla neljässä eri pyörässä joten ilman koodien lukua (joka yleensä osaa kertoa mikä pyörä) on aika vaikea lähteä osia vaihtamaan. Kysehän voi olla ns. ABS kehästäkin, ei itse anturista.
-
Mäkin luin että ne huollossa rikkoi abs:n. Onhan jarrunestettä tarpeeksi?
-
Mäkin luin että ne huollossa rikkoi abs:n. Onhan jarrunestettä tarpeeksi?
Pitäisi olla. Mutta tarkistan vielä huomenna.
Meneekö se niin, että vanhat ja kuluneet jarrupalat = jarruneste on ikään kuin tiukemmalla ja vähempänä vrt. uudet ja paksummat jarrupalat? 8)
Kyllä ABS-valo ja korjauskehotus luistonestosta paloivat jo ennen jarrupalaremppaa. Kaveri väittää, ettei noilla ABS-valoilla ja luistoneston korjauskehotuksella ole mitään yhteyttä jarrupalojen vaihtoon. Minä taas väitin, että Volvossa kaikki - siis ihan kaikki mikä liittyy varoitusvaloihin - on mahdollista!! >:( >:(
-
Pitäisi olla. Mutta tarkistan vielä huomenna.
Meneekö se niin, että vanhat ja kuluneet jarrupalat = jarruneste on ikään kuin tiukemmalla ja vähempänä vrt. uudet ja paksummat jarrupalat? 8)
Kyllä ABS-valo ja korjauskehotus luistonestosta paloivat jo ennen jarrupalaremppaa. Kaveri väittää, ettei noilla ABS-valoilla ja luistoneston korjauskehotuksella ole mitään yhteyttä jarrupalojen vaihtoon. Minä taas väitin, että Volvossa kaikki - siis ihan kaikki mikä liittyy varoitusvaloihin - on mahdollista!! >:( >:(
tottakai jarruneste häviää säiliöstä alaspäin eli mäntien taakse mitä enemmän jarrupalat kuluu(mäntä tulee ulos) mäntä puristetaan sisään niin neste palautuu säiliöön, jarrupalojen vaihdolla ei yhteyttä abs/tracks valoon,vikakoodien luku niin loppuu jossittelu!
-
OK. Huomenna pääsen vikakoodien lukupaikalle.
Mutta voivatko laatu(?!)osien hinnat vaihdella saksalaisen nettifirman 19 eurosta Motonetin 69 euroon?
Onko kyse edes samasta tuotteesta, vaikka nettisivut väittävät rekisterinumeropohjaisella haulla että ABS-anturit saa Saksasta todella halvalla?!
-
Huom! Mitä h.lvettiä tavallinen kuski tekee joillakin f.ckin ABS-systeemeillä?
Vielä 70- ja 80-luvuilla ajettiin lähes jarruttomilla autoilla niin että tierat lentelivät... ;D ;D
-
Huom! Mitä h.lvettiä tavallinen kuski tekee joillakin f.ckin ABS-systeemeillä?
Vielä 70- ja 80-luvuilla ajettiin lähes jarruttomilla autoilla niin että tierat lentelivät... ;D ;D
Voi hyvä h*lvetti sentään. :facepalm:
ABS:it on yksi parhaista turvallisuusvarusteista. Harvemmin niitä kesällä tarvitsee, talvella senkin edestä.
-
Oletetaan että ABS anturi hajalla, niin vanhan kun ottaa pois niin todennäköisesti löydät jonkun valmistajan merkinnät sieltä, sitten eikun Saksasta tilailemaan sitä OE-laatuista.
Komppaan Turbo 242:sta tässä turvallisuus asiassa sataprosenttisesti.
-
Huom! Mitä h.lvettiä tavallinen kuski tekee joillakin f.ckin ABS-systeemeillä?
Pitää autonsa ohjattavana liukkaalla tienpinnalla yllättävissäkin tilanteissa.
Varmaan yksi parhaista ja vaikuttavimmista turvallisuusvarusteista, josta on kokemuksia jo hyvin pitkältä ajalta.
Lisäyksenä voidaan todeta, että myös ei-niin-tavalliset kuskit hyötyvät ABS-järjestelmästä valtavasti. Siksipä ne on mm. F1-säännöissä erikseen kielletty.
-
Pitäisi olla. Mutta tarkistan vielä huomenna.
Meneekö se niin, että vanhat ja kuluneet jarrupalat = jarruneste on ikään kuin tiukemmalla ja vähempänä vrt. uudet ja paksummat jarrupalat? 8)
Kyllä ABS-valo ja korjauskehotus luistonestosta paloivat jo ennen jarrupalaremppaa. Kaveri väittää, ettei noilla ABS-valoilla ja luistoneston korjauskehotuksella ole mitään yhteyttä jarrupalojen vaihtoon. Minä taas väitin, että Volvossa kaikki - siis ihan kaikki mikä liittyy varoitusvaloihin - on mahdollista!! >:( >:(
Kyllä, silloin kun jarrupalat ovat kuluneet, työntyvät männät ulos, jolloin järjestelmän nestetilavuus kasvaa. Kun uudet palat asennetaan, työntyvät männät sisemmäs, joka näkyy jarrunestesäiliön nestepinnan nousuna tai jopa yli tulvimisena.
Jarrupalojen vaihdolla ei ole yhteyttä ABS-valoon, eli kyllä kaverisi on tässä asiassa oikeassa. ABS-järjestelmä ei ole taikuutta, siellä on tietyt komponentit missä voi vikaa ilmetä ja sitä kautta sytyttää häiriövalo. Kuten jo todettu, niin vikakoodien luvulla tässä kohti täytyy lähteä liikkeelle.
OK. Huomenna pääsen vikakoodien lukupaikalle.
Mutta voivatko laatu(?!)osien hinnat vaihdella saksalaisen nettifirman 19 eurosta Motonetin 69 euroon?
Onko kyse edes samasta tuotteesta, vaikka nettisivut väittävät rekisterinumeropohjaisella haulla että ABS-anturit saa Saksasta todella halvalla?!
Voiko jauhelihan hinta olla eri jos sen ostaa K-kaupasta tai S-Marketista?
Ulkomailta tilatessa voi hinnat olla eri kuin Suomesta ostaessa, koskee niin autonosia kuin muitakin tuotteita. Se on valinta, haluatko säästää rahaa, vai haluatko tukea suomalaista työtä, kuinka nopeasti haluat osan käteen, ja mitkä on oletukset mahdollisten palautus/vaihto/reklamaatiotilanteiden suhteen.
-
Vikakoodit luettu Motonetin värkeillä.
Hyvä tuli, sillä koodeja oli pitkä luettelo, mutta vain ABS:n kohdalla todellista vikaa. Sekin häiriövalo poistettiin, mutta se katosi vain hetkeksi.
Tilasin toisesta liikkeestä vasemman etuakselin oikean (vai vasemman?!) ABS-anturin, kuten vikakoodi vian ilmoitti. Jee-e. Huomenna olen 30 egeä köyhempi, kun maksan osan.
-
Abs-antureita on vain yksi per pyörä eli vasen etu, oikea etu jne. Ja katotaan puoli kuskinpenkiltä istuen eli vasen on aina kuskin puoleinen
.
-
Hiphei!
Nyt on vasen etu-ABS-anturi vaihdettu. Aamulla hain varaosaliikkeestä eilen tilatun osan, joka yllätyksekseni oli Delphin anturi.
Tingitty hinta oli vain 25,- euroa ja nyt se on vaihdettu. Eikä ABS-valo vilku.
Ymmärtääkseni Delphi on ihan laatuosa. Toivottavasti kestää. 8) 8)
P.S. Kyllä on mukava ajella, kun ei mikään varoitusvalo vilku! :) :)
-
Noniin hyvä! Volvo on siitä hieno että anturi lähtee helposti kuopastaan ja uuden saa tarvikkeena tilalle. Hiacessa kun ABS-anturi ruostuu pilalle, entinen lähtee pieninä palasina vain irti joten turha kysyä purkamoilta, uuden saa vain Tojotalta reilun parin sadan hintaan.
-
Noniin hyvä! Volvo on siitä hieno että anturi lähtee helposti kuopastaan ja uuden saa tarvikkeena tilalle. Hiacessa kun ABS-anturi ruostuu pilalle, entinen lähtee pieninä palasina vain irti joten turha kysyä purkamoilta, uuden saa vain Tojotalta reilun parin sadan hintaan.
Aivan. Tätä kiroili autojani laittava kaverinikin. Tojoissa menee koko murros uusiksi kovin helposti.
Toki noitui mies tätäkin Volvoon värkätessään. Aika ahtaat on paikat. Miksi ihmeessä S80 ei voisi olla vaikka 10-15 cm pitempi, niin olisi konehuoneessa väljyyttä?
-
Koska auton suunnittelussa kustannukset optimoidaan tehtaan maksaman kasaamisen mukaan, asiakas maksaa purkamisen.