Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: tolone - 25.09.2018, 10:53:54

Otsikko: Automaattiongelmaa..
Kirjoitti: tolone - 25.09.2018, 10:53:54
Kyseessä V70 mk1 tdi -00.

Kilsoja 280tkm, ja ilmeisesti ajettu koko ajomäärä samoilla laatikkoöljyillä, kunnes alkoi temppuilemaan. Vikakoodeina mm. Siirtosolenoidi 2 ja turbiinilukon solenoidi.

Laatikkoon on nyt vaihdettu huuhtelemalla öljyt pari kertaa. Öljynvaihdon jälkeen toimii täysin n. 300-400km, jonka jälkeen häviää ensin turbiinilukko, sen jälkeen osa vaihteista ja lopulta lakkaa vetämästä. Vikakoodina jälleen nuo kaksi solenoidia.
Tämä siis toistui molempien öljynvaihtojen jälkeen, ja uudet öljyt menee myös tuossa ajassa täysin pikimustiksi vielä toisenkin vaihdon jälkeen.

Nyt kysymys kuuluu, kannattaako jatkaa huuhtelemista, eli onko tuolla vaan niin paljon paskaa liikkeellä, että öljyt sotkeentuu? Kannattaisko ennen huuhteluvaihtoa laskea propun kautta ulos, mitä sieltä nyt tulee?
Voiko öljyjen mustuminen johtua jostain muusta viasta? Toimii tosiaan uusilla öljyillä hetken ihan normaalisti.

Otsikko: Vs: Automaattiongelmaa..
Kirjoitti: B30A - 25.09.2018, 11:19:28
Ompas vähän ajettu tdi.  :o  Tommonenhan pitää ehdottomasti elvytellä.

Kuulostaisi äkkiseltään siltä että jostain irtoaa kokoajan lisää mujua kiertoon jos noin nopeasti sotkee öljynsä,  ja on jo sotkenut useamman kerran?
Haiseeko ne öljyt pahalta, eli jotenkin palaneelta tai ummehtuneelta? 


Sanoisin että loppu on tulossa jos tohon tahtiin öljyt mustuu. Öljyyn varmasti irtoaa jostain niin paljon materiaalia että sen ominaisuudet muuttuvat > venttiilien toiminta häiriintyy.
Harmillisesti ei tullut ikinä purettua kahta meillä pimahtanutta AW-lootaa vaikka periaatteesa kiinnosti mikä siellä poikhii.
Otsikko: Vs: Automaattiongelmaa..
Kirjoitti: tolone - 26.09.2018, 13:47:36
Joo, noiden kilsojen ja hyvän yleiskunnon takia tästä ois tarkoitus tehdä seuraava käyttöauto.

Sen verran täytyy korjata tilannetta, ettei nuo öljyt enää toisen vaihtokerran jälkeen ihan pikimustat ole, ainakaan jos tikkua katsoo. Paskaa siellä kyllä liikkuu edelleen, mutta punainen värikin on erotettavissa  ;D

Viimeisimmän vikavalon syttymisen ja tielle jäämisen jälkeen ei näköjään antanutkaan muita vikakoodeja kuin että turbiinilukko ei kytkeydy.
Koodien nollaamisen jälkeen ajettu testiajoa maantiellä 200km, ja toimii toistaiseksi täysin.

Tuohan on joka kerta nuolivalon syttyessä lakannut myös vetämästä, mutta sammutuksen ja uudelleenkäynnistyksen jälkeen toiminut taas. Liekö ihan yleinen ominaisuus, että vikatilassa hävittää vedot?

Ei kai tuota auta kun seurailla ja testailla, ja jos vielä oireilee, miettiä laatikon vaihtoa. Tuohon vaan ei suomesta kovin helpolla tahdo löytää vähänajettua laatikkoa, kun on jo msa 15.8 ja CAN-väylä, ja tässähän laatikon sähköt on erilaiset kuin vanhemmissa..
Otsikko: Vs: Automaattiongelmaa..
Kirjoitti: Mustalaatikko - 26.09.2018, 13:58:33
En haluaisi olla mainostaja, mutta itse veisin tommoisen varmuuden vuoksi vielä johonkin paikkaan joka tekee koneellisen öljynvaihdon huuhteluaineiden kera. Tai itse huuhtelisin jonkun pesuaineen ja runsaan öljymäärän kanssa jos se olisi rahasta kiinni.
Otsikko: Vs: Automaattiongelmaa..
Kirjoitti: Lankku - 26.09.2018, 14:15:38
Ei kai tuota auta kun seurailla ja testailla, ja jos vielä oireilee, miettiä laatikon vaihtoa. Tuohon vaan ei suomesta kovin helpolla tahdo löytää vähänajettua laatikkoa, kun on jo msa 15.8 ja CAN-väylä, ja tässähän laatikon sähköt on erilaiset kuin vanhemmissa..
Sähköistä selviää vaihtamalla anturit nykyisestä. Loota on sama myös S80/V70II TDI:ssä.
Otsikko: Vs: Automaattiongelmaa..
Kirjoitti: B30A - 27.09.2018, 10:54:16
Jos loota ei tokene niin älä unohda vaihtoehtoa manualisoida pirssi. Vaikka meikäläinen on lähes vannoutunut automaatti-henkilö niin ei tuo talouden kilometritehdas mitenkään pilaantunut vaikka sen muutti manuaaliksi. Pääasia että mieleinen ja luotettavaksi havaittu auto pääsi takas ajoon.
Tuntui kovin kalliilta ñe korjatut lootat, tämmöisen todellisuudessa max muutaman tonnin autoon ja kokeiltu käytetty edukkaampi  vaihtoloota pimahti 10tkm jälkeen.
Manualisointi ei ole kovin kummoinen juttu jos on paikka tehdä ja pysyy työkalu kädessä, joku konevikainen tai muuten ryssitty yksilö luovuttajaksi niin kaikki kampe löytyy. Toki oma vaivansa voi olla löytää kohtuu kilsoilla oleva luovuttaja kun näyttää noi M56 manuaalitkin rikkuvan jossain puolen millin rajapyykin jälkeen, ainakin kun minä kattelin niin useimmissa oli jo vitonen hukassa tai ainakin krenas.
Tokihan sitä automaattia kannattaa vielä elvytellä jos tosiaan öljyt hieman vaalenneet, itellä ei vaan mikään valtava usko ole ihmeparantumiseen. Valitettavasti.
Tuo meidän vaihtoloota oli kans aika tummilla öljyillä kun se käytiin hakemassa,10tkm se tosiaan toimi ennenkuin sekos taas ja sitten öljyjen mukana tulikin jo silppua. :(