Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: vikki - 25.09.2018, 19:42:31

Otsikko: vaihteistosta
Kirjoitti: vikki - 25.09.2018, 19:42:31
Olen jo kauan miettinyt, että onko normaalia kun automaatti heittää alamäessä vapaalle (1000 r/min) eli vauhti kiihtyy reilusti ? AW 55-50 siis laatikko ja S80 2,4 bensa -01. GM laatikko tuntuu pitävän vaihteen päällä 2,9 koneessa.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: Valmet-20 - 25.09.2018, 20:57:06
Siinä lienee vielä käytössä surullisen kuuluisa neutral control. Laittaako myös liikennevaloissa vapaalle jne? Ainakin omasta se ohjelmoitiin pois hyvin nopeaan.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: tuomaril - 25.09.2018, 21:03:36
Neutral Control ei liittyne tähän tapaukseen, ei sen pitäisi vaihdetta iskeä vapaalle vauhdissa. Tässä tapauksessa lienee kyse ihan vain siitä, että turbiininlukko ei ole aktivoitunut, joten alamäessä kun kaasun päästää pois, niin kierrokset tippuu lähes tyhjäkäynnille. Vaihde on siis kytkettynä, mutta turbiininlukko ei.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: vikki - 25.09.2018, 21:24:43
Tuo turbiinilukko käy järkeen koska se tosiaan tuntuu sellaselta. Ei liene ole ihan normaali juttu ? En tiedä tuosta neutral control jutusta mitään, mutta kyllä vaihde pysyy päällä ja vetoa on valoissakin, eli oltava jarru päällä tai vapaalla, kuten usein teen.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: tuomaril - 25.09.2018, 21:38:56
Jep, normaalia että kaupunkinopeuksissa ei oikeen lukitse tuota turbiininlukkoa. Se on sitten eri asia, jos moottoritienopeuksissa laskisi kierrokset samantien tyhjäkäynnille kun kaasun nostaa, mutta olihan nyt tosiaan kyse about alle 70km/h nopeudessa tapahtuvasta ilmiöstä?
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: vikki - 25.09.2018, 22:48:57
Kyllä se tekee sen 80:ssäkin eli aluksi pitkässä alamäessä pitää hetken kaasu ylhäällä, mutta sitten heittää irti. Ihan kuin lukko tosiaan aukeaisi.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: Lankku - 26.09.2018, 00:22:44
Normaali toiminta kun kierrokset ovat tarpeeksi alhaalla. Minkä verran on 80 nopeudessa kierroksia?
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: vikki - 26.09.2018, 08:52:32
Normaali toiminta kun kierrokset ovat tarpeeksi alhaalla. Minkä verran on 80 nopeudessa kierroksia?

Kierroksia on jotakin reilu 2000.
Päivitystä: 1700 r/min on 80n vauhdissa.
Tänään huomasin, että pitkään alamäkeen piti taas vaihteen päällä 80n vauhdissa. Taitaa siis olla väliaikaisia häiriöitä. Pitää vähän seurailla silläsilmällä asiaa.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: Chipples - 26.09.2018, 21:32:06
Kierroksia on jotakin reilu 2000.
Päivitystä: 1700 r/min on 80n vauhdissa.
Tänään huomasin, että pitkään alamäkeen piti taas vaihteen päällä 80n vauhdissa. Taitaa siis olla väliaikaisia häiriöitä. Pitää vähän seurailla silläsilmällä asiaa.

Omassa V70 mkII 2.5T AWD -07 kun ajaa D-vaihteella vähän yli 80, niin laatikko vaihtaa 5 päälle ja turbiinilukko kytkeytyy ja kun nopeus putoaa 80 tai alle, niin turbiinilukko aukeaa, eli ihan normaalia toimintaa. Jos haluaa pitää turbiinilukon päällä pitää käyttää manuaalipuolta, jolloin turbiinilukko kytkeytyy jo 3-vaihteella noin 45km/h nopeudessa. Näin ainakin siis omassa autossa.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: jak900 - 27.09.2018, 09:25:43
Vaihteiston uudelleen sopetus niin toimii taas niin kuin pitää. Omaani juuri tein ja toimii kuin uusi laatikko.
Otsikko: Vs: vaihteistosta
Kirjoitti: vikki - 27.09.2018, 12:43:23
Miten tuo sopeutus käytännössä tehdään AW 55-50 automaatissa ?