Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: massamaahinen - 27.09.2018, 15:47:52
-
Ostin paineilmatunkin, jonka minimikorkeus on sen verran suuri, ettei se mahdu taka-akseliston alle. Voiko Volvo 960 II -97 nostaa vetokoukusta? Tarkemmin sanoen sen kiinnityspalkin alta. Edes sen verran, että saa pukkeja alle jonka jälkeen tunkki mahtuisi akseliston alle.
(http://www.mattikaki.fi/autot/volvoveto.png)
-
945 olen kyllä nostanut koukusta tunkilla, eikä se hajonnut siitä.
-
Mä olen aina nostanut vetokoukun alta trukilla 940 sedania. Kestää hyvin. Kestäähän se vetääkin 1600kg vaunua joka ajaessa nyökyttelee koukusta autoa melkoisella voimalla.
-
jos koukku ei tommosta kestä niin se on viraton!
-
Kiitos varmistuksesta. Halusin vaan varmistua vaikka olisin kai joka tapauksessa kokeillut.
Ostin tuollaisen paineilmatunkin, 249 euroa ilmaisella kotiinkuljetuksella, kun vanha hallitunkki alkoi pettää alta.
https://www.nettimyynti.fi/tuote/paineilmatunkki-22-t-225-550-mm-ilmainen-toimitus/6438168081373/ (https://www.nettimyynti.fi/tuote/paineilmatunkki-22-t-225-550-mm-ilmainen-toimitus/6438168081373/)
HUOM. Myyjän kertoma nostokorkeus 225-550 mm ei pidä paikkaansa.
Eli tuskin käy henkilöautokäyttöön ellei ole katumaasturi tai vastaava.
(http://www.mattikaki.fi/autot/torin.jpg)
-
Kävin juuri testaamassa ja juuri ja juuri menee vetokoukun kiinnityskohdan alle. Olisko maksimissaan sentti tilaa eli ihan bueno homma.
Mutta entäs etupään nosto? Onko kellään ideoita, miten etupään saisi nostettua kun nosturin minimikorkus on 230mm? Vai teenkö suosiolla matalat rampit joiden päälle ajaa? Neljä tai viisi 20mm x 235mm lautaa päällekkäin portaittain nousevasti riittänee.
(http://www.mattikaki.fi/autot/luiska.png)
-
Noita paineilma-tunkkeja nyt ei varsinaisesti henkilöautoille ole tarkoitettukkaan. Ajettava rampeille etupää ja siitä sit tunkkailemaan jos tarvis...
-
No joo, 22 tonnisia henkilöautoja on aika harvassa. 8)
On olemassa paljetunkkejakin mutta pitkävartiset ovat aika kalliita ja ainakin Bilteman paineilmatunkki on kovin pieni. Olisko tarkoitettu lähinnä pilarinosturille kun haluaa nostaa pyörän ylös rampilta. Sellaisia ovat jotkut tehneet itsekin.
-
Kokeilitko nostaa sillä? Noissahan ei ole mikään suuri nostomatka mutta volvoissa on joustovaraa. Nouseeko renkaat edes ilmaan?
-
En vielä. Pitäisi löytää kompukka autotallista. ::)
Tuo nostaa 200mm jonka luulisi riittävän, jotta saa pukit alle. Sitten voi laittaa lisäpalikan joka nostaa 100 mm lisää. Jos ei vieläkään riitä, voi työntää taka-akseliston alle ja nostaa vielä lisää.
Alla on kitkartenkaat koska ajan vähän ja kyllästyin rengasrundiin 45 vuoden jälkeen. Eli tarvitsen tätä vain huoltohommiin. Jos tarvitsisin rengashommiin, olisin kyllä hankkinut matalamman, jonka saisi etupään tunkkipaikan kohdalle.
-
(http://www.mattikaki.fi/autot/luiska.png)
Tällainen ramppi on helppo toteuttaa helppo irtolankuistakin mutta on melko helposti kaatuvainen jos rotjauksessa syntyy sivuttaisvoimia. ja jos toiselta puolelta pitäs ottaa pyörä pois niin sitten varsinkin epävarma.
Yksi kaveri juuri kesällä rotjasi Volvoansa pihalla ja häneltä katkesi solisluu kun tällainen viritys petti edellämainitussa tilanteessa.
-
Kokeilitko nostaa sillä? Noissahan ei ole mikään suuri nostomatka mutta volvoissa on joustovaraa. Nouseeko renkaat edes ilmaan?
Sviddu sentään. Junalautojasaatavanaperkiönasemalla!
Hyvä kun otit puheeksi, Huikkoster. KIITOS! -H-
Kävin mttaamassa ja 200 mm nostokorkeus ei riitä pukkien saamiseksi alle. Ja siitä vielä sentti pari pois. Ostin tunkin siksi, että myyjä ilmoitti nostokorkeudeksi 225-550 mm! Kun katson käyttöohjeesta, nostokorkeus peruspalikoiklla on tuo aiemmin kertomani 430 mm mikä ei todellakaan riitä. Ovat mitanneet maksimikorkeuden varmaan asentamalla sen korkeimman jatkopalan tunkkiin. Lätee siis takaisin. Oli ilmainen toimitus pihaan mutta tässä tapauksessa todennäköisesti palautus ei ole ilmainen. Mutta koska ovat ilmoittaneet väärät speksit niin...
-
Volvon nosteluun näkisin kätevämmäksi vaikka tuollaisen 3 tonnin perus hallitunkin joka nostaa kerralla ~10 sentistä yli puoleen metriin.
-
Volvon nosteluun näkisin kätevämmäksi vaikka tuollaisen 3 tonnin perus hallitunkin joka nostaa kerralla ~10 sentistä yli puoleen metriin.
Juuri näin. Sitäpaitsi,kyllä se "virallinen" tunkkipistekin kestää nostella,ja auton alle menee vain hullut ja tyhmät ILMAN riittäviä pukkeja/tuentoja.