Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Vmax - 01.10.2018, 14:13:36
-
Joo eli lukko toiminu moitteetta kun on kuskin ovesta aukassu ja sulkenu keskuslukolla, noh töissä tuli sitte väännettyä pitkästä aikaa luukun lukkopesää avaimella ja nyt ei luukku aukia ollenkaan. Miten tuon sais aukastua, haittaa töitä kun kaikki työvälineet on peräkontissa. Peräkonttiin ei ole muuta reikää kuin suksiluukku ja siitä ei kyllä yllä mihinkään.
-
Peräkonttiin ei ole muuta reikää kuin suksiluukku ja siitä ei kyllä yllä mihinkään.
Sori repesin nauramaan vaikka sinänsä ei tuossa mitään hauskaa ole mutta mielikuva kun könyää työkaluja suksi luukusta :2funny:
Olet varmaan vääntäny lukkopesän takaisin samaan asentoon missä alku peräisesti olikin
-
Kokeiltu on lukkoa joka asennossa ja keskuslukolla aukasta jne. Kyllä sieltä jotaki on irti kun ei aukia. Ei mahu työkalut suksiluukusta etes ulos, huomiseksi ois melkeimpä pakko saada auki. Joutuu tieten paikkoja aikalailla särkemään että saa auki?
-
No hitto kun edes en muista mahtuuko sinne jos vaikka penkin irrottais ainakin joku japsi oli sellainen että ei konttiin menty sitä kautta :-\
-
Eipä näissäkään ole kuin rautaa selkänojan takana ja ainoa luukku sinne on tuo suksiluukku, sekin niin perkeleen pieni ettei sieltä yllä sinne takaluukulle asti.
-
Sainpahan auki, tein verhoilukiinnikkeiden irroitus työkaluun (sorkkaraudan mallinen) jatkovarren putkesta ja kiristin letkunkiristimillä yhteen, sitte valo peräkontiin ja suksiluukun reijästä kiinnike kerrallaan irti ja sitte taiteilla verhoilu pysymään pois eestä, ja samalla sorkkaraudalla liikuttelin lukkopesän tankoa joka loksahtiki vänkärin puolelle hieman, ja ei muutako kahvasta kokeileen Aukesi! Toinen vaihtoehto olisi ollut hajoittaa vänkärin puolen takavalo josta olisikin helposti päässyt käsiksi, mutta säästyipähän valo, eikä muutakaan hajonnut. Pitää varaosa-autosta siirtää se lukkomekanismi tuohon kun siinä pelaa oikeen, väljää tuossa alkuperäisessä.
-
Juuri kyseisen tilanteen välttämiseksi vedin kesällä ryyppy/sammutusvaijerin peräkontin lukolle.
Kun ei ole koskaan ollutkaan konttiin käypää avainta, aukeaminen on pelkän lukkomoottorin varassa.
-
Juuri samaa tässä suunnittelin, täytyy laittaa sellainen ja tuoda toinen pää niin että saa suksiluukusta aukastua.
-
Juuri samaa tässä suunnittelin, täytyy laittaa sellainen ja tuoda toinen pää niin että saa suksiluukusta aukastua.
Ja pikku vinkkinä, vaijeria/lankaa ei kannattane kiinnittää suoraan avausmekanismeihin, koska tuollaisen puolitoistametrisen taivutellun vaijerin liikuttelu edestakaisin aina ovia auottaessa saattaisi olla pidemmän päälle kohtuuton lisärasitus lukkomoottorille.
Itse toteutin tuon niin, että tein vaijerin päähän väljän silmukan lukon käyttötangon ympärille, ja kiinnitin tankoon sopivalle kohdalle topparin. Näin mekanismi pääsee liikkumaan toimiessaan normaalisti, mutta vaijerista vedettäessä silmukka tarttuu toppariin ja vetää lukon auki.
-
Ja kannattaa jättää se rälläkkä vaikka takajalkatilaan ei konttiin niin on "aukaisutyökalu" aina ulottuvilla.. :D