Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jak900 - 01.10.2018, 22:08:17
-
No niin arvon gurut :)
Ongelmana otsikon auto ja lämmitys. Automatiikalla auto ei meinaa kunnolla lämmetä, manuaalisella säädöllä kun kierrättää puhallinta pienemmillä kierroksilla niin hönkii hiukan paremmin. Kennolle menevä letku kuuma ja lähtevä viileämpi. Moottorin lämmöt ok. Mutta vida antaa koodin: CCM-DD33 Damper motor defroster
Mitäkö tuo tarkoittaa?
Lämmönsäätö paneelin lämpötilan anturi toimii ja siihen liittyvä pieni flekti on ok ja puhdas.
-
Onko raitisilma suodatin vaihdettu? :buck2:
-
Eipä tietoa, juuri tuo talouteen tuli. Voisko vaikuttaa?
-
Khyyl tuo kennon tukkoisuuteen viittaisi, jos tuloletku on viileähkö..
Vikakoodi saattaa kertoa kuskin puolen läppämoottorin jumittamisesta, eli saattaa olla jumissa tai hampaat murusina ??
Raitisilma-suodatin kannattaa vaihtaa jos vaihdosta ei ole tietoa ?
-
Joo jostainhan tuo koodikin kertoo. Vidalla tein läppien kalibroinnin mutta ei muutosta. Missä kohtaa tuo säätömoottori sijaitsee? Nuo kennolle menevät letkut, tulopuolella ei kestä kättä pitää ja lähtökin aika kuuma kuitenkin.
-
Onko näissä niin että nestekierto on jatkuva tuossa kennossa, eli letkuissa ei mitään venttiileitä?
-
Onko näissä niin että nestekierto on jatkuva tuossa kennossa, eli letkuissa ei mitään venttiileitä?
Jep..
-
Elikkä tuo damper motor koodi voisi kertoa sen että lämmin ilma ei kulkisi nyt oikein jonkin läpän vuoksi..
-
Vaihdoin just tuon suodattimen, vuoden vanha, kyllä oli moskainen. >:(
-
Joo ei ollut raitisilma suodatin tukossa koska sitä ei ollut paikoillaan ollenkaan.
-
Jos ei ole suodatinta, saattaa olla läpät roskien takia jumissa ja hajottaa moottorit.
-
joo tätä mietin kanssa ja että milläkö koittaisi putsailla. Ehkä sisä suuttimilta paineilmaa vastakarvaan...
Tuo vika koodi ei taida tarkempaa moottorin osoitetta kertoa eli mikä läppä nyt mahdollisesti pelistä pois.
https://workshop-manuals.com/volvo/xc90_awd/l5-2.5l_turbo_vin_59_b5254t2/heating_and_air_conditioning/air_door_hvac/air_door_actuator/motor_hvac/component_information/locations/climate_control_system_component_location/page_18169/
Mahdollisesti joku näistä..
-
joo tätä mietin kanssa ja että milläkö koittaisi putsailla. Ehkä sisä suuttimilta paineilmaa vastakarvaan...
Tuo vika koodi ei taida tarkempaa moottorin osoitetta kertoa eli mikä läppä nyt mahdollisesti pelistä pois.
https://workshop-manuals.com/volvo/xc90_awd/l5-2.5l_turbo_vin_59_b5254t2/heating_and_air_conditioning/air_door_hvac/air_door_actuator/motor_hvac/component_information/locations/climate_control_system_component_location/page_18169/
Mahdollisesti joku näistä..
Mahdollisesti numero 7..
EDIT: Numero 9 on yksi mahdollinen vikakohde.
-
Tuossa selasin tuota vidaa, tuollaiset löytyi, eli taitaa olla nro 8 kyseessä.
Jossain netin syövereissä oli myös juttua tuosta istuinlämmittimen modulista mikä vaikuttaa myös lämmitykseen, jakkaroiden lämmitys tosin toimii.
(https://thumb.ibb.co/dBumpK/20181002_203358.jpg) (https://ibb.co/dBumpK)
(https://thumb.ibb.co/f8UK9K/20181002_204519.jpg) (https://ibb.co/f8UK9K)
-
Taas tuli hetki roplattua. Kokeilin pikaiseen huuhdella tuota lämppärin kennoakin varmuudeksi. Vähän parani tilanne mutta näyttää siltä että tyhjäkäynnillä tulee haaleampaa ilmaa ja heti kun vähän polkaisee kierroksia niin kuumaa tulee. Olisko tuossa järjestelmässä ilmaa, pitäisi kait ilmata itekseen vai onko tuossa jokin tietty paikka josta ilmailla ?
-
Hi
siellä kuskin jalkatilassa oik pulella ole joku ilmastointiin liittyvä anturi
jos se ei toimi oikein niin saattapi aiheuttaa em ongelmia.
-
Huomattavasti parani lämmön tulo tuon kennon huuhtelun jälkeen. Pienemmällä puhallin nopeudella puhaltaa kuumempaa joten varmasti vielä osin tukkeessa, pitää huuhdella vielä kera aineiden, olisko ehdottaa hyvää konstia?
Läppämoottorit kalibroin vidalla ja kurkkasin kotelon kylkeen niin hyvin liikkuvat.
-
Voiko nuo kennolle menevät letkut kääntää huoletta toisin päin, josko ajelis hetken niin että neste kiertäisi vastavirtaan kennolla ja se huuhtoisi kennoa?
-
https://www.autodoc.fi/hella/942945 | Josko sen vaihtaisi koko osan? Ei niin hirveän kallis. Parit tiivisteet vielä tuohon päälle.
Hella/Behr lukee siinä alkuperäisessäkin.
-
Juu tiedossa on että ei kallis eikä paha vaihtaakkaan. Pitäisi vain varmistaa tuolla huuhtelulla että onko suurempaa vaikusta ennen kuin alkaa osia tilaamaan.
-
Kennoa ei vielä vaihdettu ja kelit alkaa viilentymään. Sen verran on oireet muuttuneet että ajossa työntää hyttiin todella kuumaa ja pienillä kierroksillakin mikäli puhallin nopeus pienemmällä, suuremmalla nopeudella muuttuu haaleammaksi. Voisko tuo kuitenkin olla termarin syytä vaikka lämmöt mittarin mukaan normaalit ja lämpötila ei heittele ?
-
Tänään ajattelin kääntää letkut lämppärissä toisin päin joksikin aikaa josko olisi vaikutusta. Eipä noita pystykkään kääntämään ristiin, saman näköisiä liittimiä / putkia mutta eivät vaan sovi paikoilleen.
-
Kappas vaan, mulla vastaava ongelma XC90 D5, onko kennon tukkeentuminen yleistäkin näissä? Aloitin uuden ketjun asiasta kun en huomannut tätä... Ilmeisesti sotkee myös eberin toimintaa kun välillä alkaa huutamaan vesipumppu ja sammuu.
-
Luulisin että sulla vois olla ilma ongelma jos tuo eberikin käyttäytyy noin. Enempää en asiasta tiedä ja omassa tuota lisälämmitintä ei ole.
-
Kävin hakemassa uuden kennon paikalliselta Tarviketorilta hintaan 79€. Illalla koitan vaihtaa... Juttua vaihdosta löytyikin joten se lienee kohtuullisen helppo homma ?
-
Joo tuossa ei tarvi kuin kuskin jalkatilan muovi ja keskikonsolin sivumuovit nyppäistä pois, helppo vaihtaa. Minkä merkkinen kenno? Muutamasta merkistä täälläkin huonoja kokemuksia kun eivät ole lämmitys kyvyltään lähelläkään alkuperäistä. Laittele tietoja kun operaatio suoritettu.