Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: JPSalmi - 02.10.2018, 21:55:35
-
V70 Mk.1 vm. 2000 automaatti nykii kylmänä pirusti. Paikallaan vaihde päällä heijaa tyhjäkäyntiä, tasakaasulla tuntuu siltä että joku runkkaisi kaasupoljinta eestaas. Kun kone lämpiää niin muuttuu normaaliksi. Joskus sytyttää moottorivalon ja ETS-valon yhtä aikaa. Tuskin on kaasuläppävika kun koneen lämmetessä nykiminen häviää ,funtsin että vois olla lambda ja/tai puola finaalissa, puolat ja tulpat on kyllä aika vanhat. Onko jollakin muulla ollut samaa ongelmaa?
-
Päivitystä.
Käytettiin Volvo Autopalvelu Markkolla Muuramessa ja otettiin vikakoodit ylös. Koodeja oli mm. imuilman anturista ja kaasuläppäkotelosta. MAF putsattiin sille sopivalla aineella ja kaasuläppäkotelo brakleenilla. Laakista parempi. Kyseessä oli ilmeisesti tämä kestävämpi Denson MAF-anturi?
Läppäkotelo ei edes näyttänyt kovin likaiselta, mutta kun sudilla ja rätillä pyyhkäisi oli kaasuläppä ja sen ympäristö mustan p*askan peitossa. Nyt vastaa kaasuun paljon paremmin, ei vilkuttele ETS:ää mutta taitaa olla vain lyhytaikainen ratkaisu. Katsotaan milloin pitää tehdä ETM-modi, varmasti on edessä jossain vaiheessa.
Yksi vikakoodi kertoi viallisesta imuilman lämpöanturista, mistä sellaisen saa? Ja mikä tärkeintä, mitä se maksaa? ;D ;D ;D
-
Päivitystä.
ETS-valo mollottaa taas kojetaulussa ja korjaussarja on tilattu. Ensi viikolla päivittelen lisää kunhan saan koululta kunnon juotoskolvin ja Dremelin lainaan. Katsotaan saadaanko magneetti marcellon kusetusläppä korjattua.
-
Lukasin muuten netistä noista tarroista mitä näissä bokseissa on ja valkoinen tarra kuulemma on alkuperäinen boksi ja keltainen on tehdaskunnostettu. No, omassa boksissa on valkoinen tarra ja johdot kiersi startin takaa. :idiot2:
Eli onko kyseessä täysin alkuperäinen boksi mikä on auton mukana tullut, meinaan epäilen koska autolla on kumminkin jo ajettu 310tkm. Mutta yleensä jos läppä on vaihdettu niin ne johdot ei kierrä startin takaa. Jos on alkuperäinen niin oli kyllä sitkeä pirulainen, noiden käyttöikähän oli muistaakseni jotain 160tkm luokkaa.
Boksi kylläkin huutaa ja läppä kääntyilee kun laittaa virrat II-asentoon, eli henki pihisee vieläkin. Katsotaan miten lähtee uuden anturin kanssa pelittämään.
Oli muuten v-mäinen homma saada se boksi kokonaan irti kun piti irroittaa startin takakannake että sai ne johdot startin välistä. Onneksi oli vapari, turbon imusarjalla homma ei olisi onnistunut ilman imusarjan tai flektin irroittamista. Joku Börje oli vielä laittanut tuubillisen kierrelukitetta siihen ruuviin mikä meni lohkoon kiinni. Teki vähän tiukkaa mutta 18-vuotiaan narukädet on vielä niin näppärät ;)
-
Läppäkotelon kesto kai vaihtelee todella paljon (itsellä kesti reilu 250tkm) ja se vika tulee asennon tunnistamiseen, jossa on mekaaninen kosketus niin kuin potentiometrissä ja kuluu yhdestä kohtaa johtavat pinnat.
Edit: no toiminnallisuus varmaan oli kyllä jo tuttu juttu :)
-
Päivitystä.
Saceri vaihdettu paikoilleen ja magneetti säädetty oikeaan asentoon. Supra Bluea persiiseen ja ootellaan että silikoni kuivaa.
-
No niin, silikoni on kuivunut ja testilenkki ajettu. Oikein pelästyin kun täräytin käyntiin, räjähti tulille niinkun tinakoneen kuuluukin. Ajoin testilenkin, ainoa nykiminen mikä tuli oli kylmä vaihdelaatikko, lämmetessään ei nykimisiä. Heti tuntuu kuinka lähtee pintakaasullakin liikkeelle, vähän lisää kun anto keittoa niin löi jo luistonestoa päälle ;D Ajellaan nyt 200-300 km ja katsotaan miten meikäläisen vesieristys kestää.
-
Päivitystä.
Nyt on noin 400km rullattu korjatulla boksilla ja ai että kun pelittää hienosti. Nykimisestä ei tietoakaan. Seuraavaksi pitää vaihdella vaihteistoöljyt ja kampikammion tuuletusjärjestelmä. Saisiko järkihintaan jotain kätevää sarjaa tuohon PCV:n vaihtamiseen? IPD:ltä löysin mutta oli niin hävyttömän hintainen että sieltä en ainakaan osta (~380e).
-
No niin, silikoni on kuivunut ja testilenkki ajettu. Oikein pelästyin kun täräytin käyntiin, räjähti tulille niinkun tinakoneen kuuluukin. Ajoin testilenkin, ainoa nykiminen mikä tuli oli kylmä vaihdelaatikko, lämmetessään ei nykimisiä. Heti tuntuu kuinka lähtee pintakaasullakin liikkeelle, vähän lisää kun anto keittoa niin löi jo luistonestoa päälle ;D Ajellaan nyt 200-300 km ja katsotaan miten meikäläisen vesieristys kestää.
Mistä tilasit osat ja paljoko tuli hintaa koko hommalle?
-
Multa löytyis pariki korjaussarjaa Tikkurilasta. rillunolno7@gmail.com
-
Korjaus edelliseen. rillunolnol7@gmail.com
-
Mistä tilasit osat ja paljoko tuli hintaa koko hommalle?
Uusi potentiometri maksoi muistaakseni noin 100 euroa ja uusi tiiviste 10 euron luokkaa. Kolvin, Dremelin ja yleismittarin sain koululta lainaan, niistä ei tullut mitään kuluja. Motonetistä silikonia ja Lidlistä muutama olut lasketaan kuluihin mukaan joten hommalle tuli kaikenkaikkiaan hinnaksi n. 150 euroa.