Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 04.10.2018, 09:42:30
-
Olen taas pitkästä aikaa bensa-auton iloinen omistaja. Erityisen iloiseksi olen saanut täkäläisen bensa-aseman yrittäjän.
Mitkä ovat Volvon S80:n vm. 04/05 konepellin alla jylläävän 170-hevosvoimaisen moottorin vahvuudet? Onko se pitkä- vai lyhytikäinen asiallisella, etten sanoisi hyvällä huollolla? Tarkoitan hyvällä huollolla öljynvaihtoja 10-12 tkm:n välein, nesteiden seurantaa ja piiputtavan osan välitöntä vaihtamista uuteen.
Ei kai moottorissa ole isompia heikkouksia?
-
Huohotin kun tukkeutuu niin alkaa lykkäämään öljyä pihalle nokka-akseleiden stefoista. Huolto/tarkistusväli huohottimelle 150tkm muistaakseni.
VVT-pyörä imunokassa, pettää kun pettää, öljynvaihtoväleillä voi vaikuttaa tuohonkin. Solenoidin tiivisteeseen tuli tietääkseni tuossa 04-05 paikkeilla sellainen sihti, jos se tukkeutuu niin VVT-pyörän öljynsaanti heikkenee ja kuluttaa sen nopeammin loppuun. Helppo vaihtaa itsekin.
Muuten kun vaihtelee osat ajallaan, suodattimet, öljyt, tulpat, hihnat niin ei mitään yllätyksiä pitäisi tulla. Hyvä ja kestävä kone kaikenkaikkiaan.
-
Huohotin kun tukkeutuu niin alkaa lykkäämään öljyä pihalle nokka-akseleiden stefoista. Huolto/tarkistusväli huohottimelle 150tkm muistaakseni.
Apropoo.. tuli mieleen tuosta huohottimesta, missähän tuo sijaitsee ja miten tarkastetaan/puhdistetaan?
Meidän-03 V70 ajettu 240tkm eikä mitään hajua tuosta huohottimesta onko koskaan tarkastettu toimintaa ainakaan huoltokirjan mukaan entinen omistaja ei ole ko. asialle tehnyt mitään ja meidän pitoaikana (2v/8000km) ei ole tuota tarkastettu mitenkään
-
Kuinka huohottimen kunnon voi tarkistaa? Ottamalla pois ja katsomalla - ja ehkä paineilmalla puhdistamalla? Vai kuinka?
Entä tuon VVT-pyörän öljynsaannin? Kuinka sen voi varmistaa? Solenoidin "sihdin" säännöllisellä (?!) vaihtamisella vai miten?
Kiitos tiedoista! 8)
-
https://www.youtube.com/watch?v=FIRoc0VxLd4 | Huohottimesta asiaa.
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1882620&ukey_make=865&ukey_model=12009&modelYear=2005&ukey_category=7072&ukey_driveLine=464&ukey_trimLevel=24659 |Tiiviste solenoidille, osa 24 kuvassa.
-
Tuleeko solenoidille eli sihdille täysi öljyn paine ? Varmaan pitää olla uusi tiiviste jos avaa sen ?
-
Öljynpaineesta en osaa sanoa. Mutta kyllä minä tuon tiivisteen uusisin jos auki menisin ottamaan, eihän tuo tiiviste kummoisia maksa.
-
Mikä on sihdin sopiva vaihtoväli VVT-pyörän öljynsaannin varmistamiseksi?
-
Voisikohan lievä tehon puute johtua tukkosesta sihdistä ? Onko sihti pestävää tyyppiä, vai uusittava aina ?
-
Kyllä tuo sihti näyttää niin hepposelta että vaihtaisin aina. Tehonpuutehan nyt voi johtua monestakin asiasta, mutta ei nämä vaparit muutenkaan mitään raketteja ole, varsinkaan matalilla kierroksilla.
Tuo tiiviste vaihdetaan käsittääkseni aina vain VVT-pyörän/solenoidin vaihdon yhteydessä. Ei kuulu minkään huolto-ohjelman piiriin mitenkään. Tukkeutumiseen vaikuttaa öljynvaihtovälit, mitä pidempään ajaa samoilla öljyillä, sitä enemmän moskaa kertyy.
-
Kyllä tuo sihti näyttää niin hepposelta että vaihtaisin aina. Tehonpuutehan nyt voi johtua monestakin asiasta, mutta ei nämä vaparit muutenkaan mitään raketteja ole, varsinkaan matalilla kierroksilla.
Voi pyönä. Just tuon takia vaihdoin kierroskoneeksi (?!) osoittautuneen Toyota Camryn pois poikkeen ja hommasin tilalle hienosti vääntävän Volvon... Taisi jäädä vääränpuoleinen mielikuva tuosta väännöstä useammasta aikaisemmasta DIESEL-Volvosta?! >:( >:( >:( >:(
-
Turboista löytyy vääntöä, mutta ei omasta mielestä vaparissa. Mutta mihin täällä Pohjanmaan lakeuksilla olisi kiire. ;D
-
Ite hommasin sen siksi että on mooonta vikakohdetta vähemmän ja hyvin tuolla on kerinny. Minusta autossa oli enemmän potkua n 3v sitten ja olen sen syitä pohtinut. Ajan 95E10 ja välillä 98E5:lla. Olisko karstaa tjms..
-
Hyvää on kyyti - suorastaan luksusta.
Lahdenreissulla annoin iltojeni valon ja aamujeni auringon ajaa kotiin, koska yritin itse lepäillä paluumatkalla. Mutta eihän siitä mitään tullut, kun iltojeni valo ja aamujeni aurinko juutas lasketteli sataaneljääkymppiä hitaammista ohitse! Siis ennen Heinolaa. Ja kehui vielä päälle kuinka hyvin autoni kiihtyy. Kurlutus kävi varmasti tankissa, mutta vilkkaasti vaihtuivat maisemat. Ja kyyti oli edelleen hemmetin tasaista, varmaa ja jämäkkää, vaikka vauhti välillä vähän karkasikin. Mukava ajopeli on Volvo vaparinakin! :) :)