Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Keskustelua Volvoista => Yleinen keskustelu => Aiheen aloitti: Kaldonia1 - 08.10.2018, 13:15:44
-
Ctec ja muutamat muut mainostavat näin talven tullen akun lisälatureita.
Onko Volvossasi semmoinen ja millaisia kokemuksia löytyy?
Meillä on iltojeni valon ja aamujeni auringon käytössä olevaan S80 2,4 D automaattiin laitettu oikein Sinisellä aikoinaan kunnon sisäjohto + akkulaturi. Kustansi silloin kuutisen vuotta sitten muistaakseni 600 euroa! Nyt vaimo ei sitä juuri käytä, koska on niin ihastunut toimivaan webastoon. Hänen aiemmassa Volvossaan kun webasto ei toiminut kun vajaan kuukauden.
Omassa S80 bensavaparissa ei ole laturia. Olen harkinnut sen hankkimista, sillä ajoni ovat pientä kylä- ja maantieajoa. Ctec varmaan riittänee? Vai kuinka?
-
Mulla oli edellisessä autossani (BMW X3) CTEKin MXS 5.0 Polar ja CTEK Comfort Indicator paneelipikaliitin käytössä, ja kun autonvaihto tuli eteen, niin systeemit siirtyi nykyiseen Volvo XC60:een.
Bemussa akun ollessa takakontissa, pikapaneeliliitinkin oli takakontin sisäseinäverhoilussa, nyt Volvossa pikapaneeliliitin on konehuoneessa akun "luukussa".
Oon ollut tyytyväinen kyseisiin vehkeisiin.
https://www.polarautovaruste.com/p11657-ctek-akkulaturi-mxs-50-polar-fi.html
https://www.polarautovaruste.com/p1757-ctek-comfort-indicator-paneelipikaliitin-fi.html
-
Bilteemassa 8amppeerin laturi, oliko 48e, tosi hyvin on ladannu. Siinä on mittarikin.
-
Ctek mxs25 pikaliittimillä sekä vanhassa ja nykyysessä pari kolme kertaa vuoteen latailen akun täyteen ja aina tarvittaessa lisäksi jos kauemman aikaa räpläilee autoa radio päällä
-
http://exide.fi/tuotteet/varaajat/exide-127/ (http://exide.fi/tuotteet/varaajat/exide-127/)
Tällänen mulla käytössä
Exide 12/7 varaajan pikaliitäntäpiuhat akussa kiinni ja ite varaaja tarvittaessa niihin kiinni.
-
Ei ole. Ajaa niin paljon ettei tarvi ihmetellä.
-
S60 D3:een on edellinen omistaja aikanaan ruksannut Defan akkuvahdin, mutta eipä ole sitä itse tullut edes kokeiltua. Senverran pitkää matkaa ajelen, ettei ole lisälatauksia tarvinnut. Sama juttu V60:n kanssa, vaikka se ollut lähinnä taajamapyörityksessä. Toki ollaan Webaston lämmitysaikaa optimoitu, maks. 15-20min päällä ennen lähtöä.
-
Jos autossa on lohkolämppäri niin laita niihn tarkoitettu laturi kaveriksi. Helpoin ratkaisu.
-
Likan autoon laitoin Calixin laturin lohkiksen väliin. Suht helppo asennus. Muuta ei tarvittu kuin vähän nippusiteitä.
-
Ei löydy lisälaturia kiinteästi asennettuna, mutta varailen akkua silloin tällöin erillisellä akkuvaraajalla. Joskus en tee muuta kun katson volttimittarilla mikä on jännitteen tila.
-
Kyllä löytyy, laitatin saksantuontiin koko paletin, akkuvaraaja,kauko-ohjaus letkulämmittimelle ja sisätilapuhaltimelle. Kaikki toimii kun verkkojohto on kytkettynä, eli talvisin joka päivä. Calixia kaikki.
-
Normaalikokosen vaimon autossa on defan laturi lohkolämmittimen johdossa.
-
D5:sen parina on Defan laturi tuon säteilylämmittimen yhteydessä. Joka päivä lataa vähintään 2 tuntia. Saapahan huudattaa Ardiccia täydet ajat ilman pelkoa akun hyytymisestä. Ei tuolle kyllä oikeaa tarvetta ole, sillä pätkäajoa tuo auto ei saa ollenkaan. 8)
-
Ctek löytyy irrallisena. Tulee latailtua ehkä kerran viikossa tai kahdessa talvella Ardicin vuoksi.
-
Ei ole. AGM akun kanssa pärjää ilman latureita. Ainakin meidän ajoilla
-
Ei lisälaturia autossa, mutta käytän CTEK ylläpitolaturia. Yhteensä 4 autoa ( 2 harrasteautoa) ja kaikki käytännössä aina laturissa kun niillä ei ajeta. Kesällä tulee pidettyä vähemmän, mutta silloinkin jos enemmän kun kaksi päivää ajamatta, niin laturi on kytketty.
Pieni vaiva kytkeä, kun pistoke on auton ulkopuolella ja mukava lähteä kun akku varmasti täynnä.
Nykyisen duunipaikan parkkipaikalla ei ole edes sähkötolppia, ei henkilökunnan, eikä talon omien autojen (valmistunut kesällä 2018), vaikka kyseinen suuryritys mainostaa julkisesti kaikessa ympäristöystävällisyyttä...no se on siellä vain sanahelinää mosessa muussakin asiassa.
Ensitalvesta saattaa tulla haasteellinen akulle ja laturille, kun kyseinen iso parkkipaikkakin on erittäin tuulisella ja kylmällä paikalla. Täytyy toivoa että akussa riittää virta, mutta ompahan ainakin kotoa lähdettäessä täynnä CTEK:n myötä.
-
Ceetekkiä pitänee harkita. Sen verran lyhyitä ovat ajot ja kesän helteistä päätellen talvesta on tulossa pirun kylmä.
-
Normaalikokosen vaimon autossa on defan laturi lohkolämmittimen johdossa.
Vaikuttako vaimon koko lämmittimeen :2funny:
Sori oli pakko ;D
-
Vaikuttako vaimon koko lämmittimeen :2funny:
Sori oli pakko ;D
Oho. Se taisikin olla mulle... ;D
-
Ctek laturi on melkein yhtä kallis kuin vaikkapa Calixin tai Defan laturi. Saako tuon Ctekin kytkettyä moottoritilaan ilman että pitää sisäpistokkeeseen kytkeä?
-
Ctek laturi on melkein yhtä kallis kuin vaikkapa Calixin tai Defan laturi. Saako tuon Ctekin kytkettyä moottoritilaan ilman että pitää sisäpistokkeeseen kytkeä?
Hyvä kysymys! Odotellaan tietävämpien vastauksia.
-
Ctek laturi on melkein yhtä kallis kuin vaikkapa Calixin tai Defan laturi. Saako tuon Ctekin kytkettyä moottoritilaan ilman että pitää sisäpistokkeeseen kytkeä?
Ei saa, se tarvitsee 230 volttia jotenkin.
-
Laakkosella näyttää olevan Defan 10 ampeerin laturi asennuksineen 359e tarjouksessa. Toki liian tehokkaan kun laittaa, saattaa tolpan sulakkeetkin paukkua.
-
Ei saa, se tarvitsee 230 volttia jotenkin.
Näin arvelinkin, eli vie sen sisätilapistokkeen jos tuommoisen laittaa.
-
Näin arvelinkin, eli vie sen sisätilapistokkeen jos tuommoisen laittaa.
Eiiii välttämättä! :D
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=795.0
-
Saako tuon Ctekin kytkettyä moottoritilaan ilman että pitää sisäpistokkeeseen kytkeä?
Tietenkin saa, lisää yhden pistokkeen sitä varten konehuoneen puolelle, mutta miksi ihmeessä se laturi pitäisi asentaa sinne ?
Minusta fixumpi laittaa auton sisälle vaikka jonnekin koelaudan alle, paikkaan josta sen tarvittaessa näkee kurkkaamalla ja asetuksiakin voi muuttaa. Eihän se tarvitse kuin toisen sisätilan pistokkeen...voihan toisen vetää vaikka takaluukkuun jos akku on siellä ja laturi akun viereen.
Latausvirran tosin pitäisi kulkea kai konehuoneen virranjakopisteen kautta akulle uudemmissa can-väyläohjatuissa, mutta helppohan sinne on vetää 12V johdot sisältäkin.
-
Tietenkin saa, lisää yhden pistokkeen sitä varten konehuoneen puolelle, mutta miksi ihmeessä se laturi pitäisi asentaa sinne ?
Minusta fixumpi laittaa auton sisälle vaikka jonnekin koelaudan alle, paikkaan josta sen tarvittaessa näkee kurkkaamalla ja asetuksiakin voi muuttaa. Eihän se tarvitse kuin toisen sisätilan pistokkeen...voihan toisen vetää vaikka takaluukkuun jos akku on siellä ja laturi akun viereen.
Latausvirran tosin pitäisi kulkea kai konehuoneen virranjakopisteen kautta akulle uudemmissa can-väyläohjatuissa, mutta helppohan sinne on vetää 12V johdot sisältäkin.
Mikähän tuossa Ctekissä on suojaus? Saako olla "ulos" asennettu? Jos kerta asentaa haaroituksia niin eikö ole sama asentaa se kiinteä Calix tai Defa sinne konehuoneesee? Ei tarvi tehdä läpivientejä johdoille.
edit: näyttää olevan suojaukset kunnossa tuossa laturissa, mutta ei sen asennus poista sitä että pitää ostaa sisäpistokkeita lisää sekä haaroitusjohtoja.
-
Mikähän tuossa Ctekissä on suojaus? Saako olla "ulos" asennettu? Jos kerta asentaa haaroituksia niin eikö ole sama asentaa se kiinteä Calix tai Defa sinne konehuoneesee? Ei tarvi tehdä läpivientejä johdoille.
edit: näyttää olevan suojaukset kunnossa tuossa laturissa, mutta ei sen asennus poista sitä että pitää ostaa sisäpistokkeita lisää sekä haaroitusjohtoja.
Menee ylitse yhä harvemman hiuspehkoni.
Eikö yksinkertaista Ctekkiä voikaan laittaa konehuoneeseen, jos on kerran lohko- tai letkulämmitin sisäpistokkeella? Akku on tosin takakontissa.
-
Eikö yksinkertaista Ctekkiä voikaan laittaa konehuoneeseen, jos on kerran lohko- tai letkulämmitin sisäpistokkeella? Akku on tosin takakontissa.
Pitää hieman eritellä asiaa.
1) teknisesti voi
2) esim. vakuutusyhtiön mielestä ei voi
EDIT: ja tärkeä täsmennys, 230V jännite autossa kiinteänä asennuksena puutteellisesti suojattuna ei ehkä ole hyvä idea.
-
Menee ylitse yhä harvemman hiuspehkoni.
Eikö yksinkertaista Ctekkiä voikaan laittaa konehuoneeseen, jos on kerran lohko- tai letkulämmitin sisäpistokkeella? Akku on tosin takakontissa.
Onko sulla vetokoukku? Jos on niin askartele latausjohto perärryn stöpselistä (maksaa ehkä kympin) niin voit latailla ihan tavan akkulaturilla vetokoukun pistorasiasta. Pistorasiassa kun on pari karvaa joissa jatkuva virta ja niistä voi siis tietysti ladatakin. Laita vaikka varastoon tms sateelta suojaan se laturi. Itse tein moisen virityksen ja hyvin toimii. Mutta en tuota kyllä käytä kun näkyy ilmankin pärjäävän
-
Itse kävin tänään juuri huollossa laitatuttamassa Defan (4A) ylläpitolaturin. Maksoi asennuksineen 295€. Mulla tulee talvisin kylmiä lähtöjä (toki myös muina vuodenaikoina) useita lähtökertoja viikkotasolla työni puolesta, että oon tuumannut tämän olevan pieni kustannus mielenrauhasta. Edeltävissä kolmessa autossa kaikissa on ollut samanmoinen.
-
Tänään sain autojani laittavalta kaveriltani tiukan arvion: ei kannata Ceetekiä laittaa.
On hänen mielestään turha investointi, koska auton on ladattava tarpeeksi ja koska ajan tarpeeksi (?!) pitkiäkin matkoja.
Hyvä on, jos näin on. 8) 8)
-
Jos autossa on kallis akku on muutaman kympin ylläpitolaturi ihan hyvä olla.
Itelläni on ollu defan laturi jossa kaukosäädettävä auton esilämmittimen päälle pois kytkin. Ainoa huono oli ne autonlämmitystolpat joissa sähköä vain 2h kerrallaan. Kotona sit eri kun 247 sähkö tolpassa. Ja töissä sama.
Ylläpitolaturi on siitä hyvä ettei se päästä jo ehtoopuolella olevaa akkua jäätymään kunhan muistaa johdon laittaa tolppaan.
-
Itsellä on autossa niin paljon lisäsähkölaitteita että isompi laturi tarttis laittaa tai ylläpitolaturi että akkuun jäisi jotain, vaikka pitkää matkaa tuleekin ajettua. Tosi paljon tosiaan tapauksesta kiinni.
-
Itsellä on autossa niin paljon lisäsähkölaitteita että isompi laturi tarttis laittaa tai ylläpitolaturi että akkuun jäisi jotain, vaikka pitkää matkaa tuleekin ajettua. Tosi paljon tosiaan tapauksesta kiinni.
Millaisia lisäsähkölaitteita Sulla on?
Jäin vielä miettimään lisälaturia, koska ajan välillä tosi lyhyttä matkaa ilmastointi, perslämmittimet, takalasin- ja peilien lämmittimet päällä. Alkumatkasta se tarkoittaa, että puhallin huutaa täysillä ja musiikkia on kovennettava, jotta matkanteko maistuu rokkaavalle. 8) 8) 8)
-
GPS, padi/puhelinlaturia, 3 kameraa, äänentoistovehkeitäkin vähän . Älylatyri muutenkin lataa akun täydempään kuin auto ajossa.
Vois ton bentonin kyllä kiinteästikin asentaa, nyt olen kantanut sitä autosta toiseen.
-
Ei nykyautolla kyllä oikein käytännössä saa akkua purkautumaan jos moottori on käynnissä. Ehkä lämmittimet päällä ja puhallin täysillä se ei tyhjäkäynnillä enää lataa, mutta ei se kyllä purakaan akkua. Noiden kannettavien laitteiden lataus ottaa loppujenlopuksi aika vähän virtaa.
Laakkosella näyttää olevan Defan 10 ampeerin laturi asennuksineen 359e tarjouksessa. Toki liian tehokkaan kun laittaa, saattaa tolpan sulakkeetkin paukkua.
Normaalin 16A lämmitystolpan sulakkeella lataisi akkua perinteisellä rautamuuntajallakin hyvän matkaa yli 100A teholla, jos se akku tuollaista jotenkin kykenisi ottamaan vastaan. Käytännössä sen Defan 10A akkulaturin tolpasta ottama sähkö on max 0,7A eli on kyllä todella tiukalle mitoitettu sulake jos se tuosta napsahtaa.
Oikeastihan ne ei ole ampeereja mitä siellä johdoissa siirtyy, vaan tehoa watteina, voltit ja ampeerit ovat vaan niitä mitattavia suureita, joiden perusteella voidaan laskea siirtyvä teho, siksi se akkuun matalammallä jännitteellä ja isommalla virralla siirtyvä teho on siellä sähkötolpan puolella korkeampaa jännitettä ja pieni virta.
-
Ei ja oman S40 120A laturin petettyä tilalle uuden akun lisäksi isompi 140A niin jaksaa hyvin ladata. Tuolla pitkää 2-3h ajoa aina kerralla niin kerkee ladata talvellakin hyvin.
Emännän S60 harkinnu kyllä laturia, on onneksi alkanut viimetalven ajaa pitempää " latauskierrosta" joka toinen viikko niin jaksanut akun latauksen pitää aika hyvin. Edelliseen audiin 1,5-2vv välein akku piti uusia kun jäätyi talvella lyhyeiden pätkäajojen aikaansaamaan varauksen puutteessa. Tuoho jos hommaa niin integroitu calix helpoin ja järkevin vaihtoehto.
Saabis Calixin integroitu laturi ja ollu kokoajan akku kiinni jo 5v eikä ajoa talvella kuin 1-2 kertaa kk mutta seisonnastakin käyntiin lähtenyt kerrasta. Lämmitetty sekä samalla siis ladattu talvella kerran viikko siinä 2-4h vaikkei ajettu.
-
Ylläpitolaturilla ei saa lämpötolpan sulaketta palamaan missään oloissa. Vasta 500A apukäynnistin kuorma-auton käynnistyksessä polttaa proput, jos joutuu sahaamaan pitkään.
Auto ilman webastoa ei tarvii lisälaturia yhtään mihinkään. Jos yhtäjaksoinen ajo on enemmän kuin 3 min kerrallaan, niin akku latautuu aina riittävästi.
-
Voipihan sitä mitata että mille tolalle akku menee arkikäytössä ja päättää sitten että asentaako laturia. Jotenkin se aina jaksaa ihmetyttää että pitää ladata akkua jotta voi lämmittää polttoaineella :P
-
GPS, padi/puhelinlaturia, 3 kameraa, äänentoistovehkeitäkin vähän . Älylatyri muutenkin lataa akun täydempään kuin auto ajossa.
Vois ton bentonin kyllä kiinteästikin asentaa, nyt olen kantanut sitä autosta toiseen.
Onko Bentonissa muistitoiminto ettei joudu joka kerta naputtamaan asetuksia.
Prismassa pisti silmään 6A älylaturi jolla hintaa vain 40€. Jos siinä on muisti niin olisi oiva peli tarvitsevalle.
Omassa on ollut ja kauan Ctekin 5rA Polar. Auton laturi ei ehdi ladata lisälämmittimen syömää virtaa lyhyellä ajolla jota komennustöissä tulee.
-
Niitä on muistilla ja ilman. Oliki BX tyyppi muistilla,muistinkohan oikein?
Oikeassa olin. :)
Asuntovaunussa Bx, ei tarvi säädella, virta vain päälle 7A. Bilteman 8A, 37-765, puolta halvempi mittarilla, on hyvä.
-
Mun benton bx5 laturissa ei ole muistia, mutta se toisaalta alkaa aina automaattisesti ladata kun verkkosähkön kytkee. Vain jos haluaa käyttää jotain muuta kuin sitä normaalilatausta pitää painaa jotain. Se siis ensin muutaman sekunnin haistelee millainen akku siellä on ja sen mukaan alkaa ladata. Tosin käytännössä se ei tunnista 24V akustoa jos on oikein pahasti alijännitteinen.
-
Omakin kokemus mm. defan älylaturilla on että 24v akusto pitää purkaa osiin ja ladata akku kerrallaan jos alijännitettä. Bentonini rupeaa lataamaan kun sähköt kytkee mutta pitää tarkistaa malli ja onko muistia.
-
Benton mainittu, pakko kommentoida... Minulla ollut kaksi ko. merkillä myytävää akkulaturia, molemmista lahosi piuhoista eristeet... Kolmannella kerralla ostin CTEK:in siinä toivossa, että se olisi parempi eikä esim. polta koko autoa... Toisaalta työpaikalla näkyy noita Bentonin latureita olevan, että sattuu sitä paremmissakin piireissä... Tai sitten on laatu parantunut, tiedä näistä nyt sitten...