Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: januzky - 08.10.2018, 18:38:36
-
Kaverin volvo tärisee/värisee tyhjäkäynnillä ja vedossa. Voisko vika olla vauhtipyörässä, kun moottorin tukikumit ainakin on ehjät. Tärinä ei häviä vaikka kytkintä painaa. Koneen tyypiksi näyttää B5244T5.
Tää on joku R mallin V70, että onko näissä vielä eri osat kuin vakioissa?
Käyköhän tämä paketti kyseiseen koneeseen:
https://www.ebay.com/itm/VOLVO-S60-2-4-T5-LUK-Flywheel-Clutch-Kit-260-04-04-04-10-B5244T5-Saloon/132486650823?hash=item1ed8d1dbc7:g:mn8AAOSwwf9alHAo
Auto on 2006 vuosimallin.
-
Osien sopivuuteen en uskalla sanoa 100 %:n tarkkuudella, kun ei R-malleista ole minkäänlaista kokemusta. Jos on samat osat kuin vakiomallissa, tuossa ilmoituksessa olevan tiedon perusteella pitäisi sopia. Onko kuitenkaan järkevää lähteä pelkän arvauksen takia tekemään noinkin isoa hankintaa? Oma kokemukseni loppuneesta vauhtipyörästä ei ollut tärinä, vaan ääni. Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö se voisi myös tärinällä oirehtia. Kuunnelkaa kytkinkopan vierestä kuuluuko sieltä helisevä ääni ja muuttuuko se kytkintä painettaessa. Onko kytkimen tuntuma normaali? Täriseekö auto liikkeessä ja paikallaan seisoessa?
Vikakoodeja ei ilmeisesti ole, koska niitä et mainitse. Kannattaa tarkastella myös polttoainepuoli ja sytysosat. Viallinen puola ainakin aiheuttaa koneen jatkuvaa tärinää, mutta aiheuttaa kyllä vikailmoituksen. Ko. oireista enemmän kokemusta omaavat jatkakoon tätä listaa.
-
Kone pyörii normaalisti ja kytkin on hyvän tuntunen, ei ravista, eikä luista.
Resonointia on tyhjäkäynnillä, loppuu kun nostaa aavistuksen kierroksia. Ja sitten resonoi kun tasakaasulta lähtee vedättään millä vaihteella vaan, missä vauhdissa vaan. Pitäs päästä näkeen moottori vedossa miten heiluu. Moottorijarrutuksessa ei esiinny resonointia.
Nuissahan on moottorin edessä ja takana semmonen iso pallomainen tuki. Millanen rakenne niissä on.
Eikä tosiaan summassa ole tarkoitus lähteä kallista remonttia tekemään.
Tässä tuli mieleen että voisi ottaa sytytystulpat irti ja vertailla niitä keskenään jos siellä on jotain syttymis ongelmia niin voi tuurillaan nähdä jo niistä suuntaa antavaa syytä.
-
Eihän tässä ole vapaakytkintä laturissa? Sellaiset aiheuttaa värinöitä tyhjäkäynnillä.
-
Tuo vapaakytkin kävi kans mielessä, mutta tuskin se vedossa sais nuin voimakasta resonointia aikaan?