Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: Jopas_Jotakin - 10.10.2018, 10:22:24
-
Problem solved.
-
Eikös sen ratkasun vois tähän kirjottaa, jos joku muu miettii samaa ongelmaa?
-
Ratkaisu on ajaa kone sisään m45:lla ja vakiokytkimellä, sen jälkeen pitää metsästää m90 ja ostaa billet teräspyörä.
-
No siinä tapauksessa ;D
-
Ainoa vaan että se kone ei edes ahdoille kerkeä nousta, kun alkaa maksalaatikko haisemaan vakiokytkimellä savujen kera.
-
Mikä järki on tehdä väliaika ratkaisuja jotka on jo paperiasteella tuhoon tuomittuja? Tee kerralla kunnolla tai unohda koko rojekti!
-
No sitten jos asia on näin, niin problem ei todellakaan ole solved, vaan vielä auki oleva kysymys.
Onko 240 turboissa ollut littupyörät alunperin, jos laittaisi turbon kytkinlevyn ja asetelman.
Onko tommonen mahdollista?
Ei sitä kuitenkaan sisäänajossa mahdottomasti niitä ahtoja käytetä, vaan ensin pitää saada kaasarit säätöihin alipainealueella, jos tuo turbon kytkin sattuisi pitämään, niin voisi säätää kaasuttimetkin niin että seossuhde olisi siinä 12-13 välissä täyskaasulla. ei muuta kuin stetoskooppi korville ja kolmosella vetoja kilon paineilla ettei se kytkin hajoaisi ihan heti.
Tuo kone on sinällään kytkimelle helpompi tapaus, koska teho tulee hyvin ylhäällä ja max. vääntökin tulee varmaan jossain viidessä tonnissa. Ettei tule semmosta 400nm vääntöä 3000rpm:n kohdalla, vaan ahtoja alkaa olla jossain 4000rpm kohdalla. Ja tehontuotto jatkuu rajoittimeen, 7500 kierrokseen asti.
Mutta onko 240 turboissa ollut littupyörä ja passaako niiden kytkinlevyt m45:sen booreihin. Ja kumpi tuossa vakiokytkimessä on se heikompi lenkki, levy vaiko paineastelma?
Jos turbomalleissa ei ole ollut littupyörää, niin mikä kytkinratkaisu olisi littupyörälle sopiva, vai pitääkö suosiolla vaihtaa pottapyörä, johhon sitten on vaikka mitä kytkinvaihtoehtoja?
Mielellään pitäisin littupyörän, kun se on niin paljoon kevyempi.
Kun ajattelin kampiakselin etupäähän laittaa semmosen billet hihnapyörän, joka painoi muistaakseni puoli kiloa, kg-trimmingiltä niitä saa.
http://www.kgtrimning.org/shop/thumbnails/shop/15272/art72/h2237/3712237-origpic-7c79f0.jpg_0_0_100_100_300_240_85.jpg
Ajattelin pitää pyörivät massat minimissä, siksi littupyörä. Jossain vaiheessa ostan viitisen kiloa painavan teräsvauhtipyöränkin, joten pyörivien massojen minimointi on todellinen prioriteetti.
-
Eikö tuolla olisi ollut ratkaisuja siihen kytkinongelmaan vaikka miten paljon ?...Mikä kumma siinä on kun ei hakua käytetä tai selata sivua yhtään enempää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20219.0
-
Mikä järki on tehdä väliaika ratkaisuja jotka on jo paperiasteella tuhoon tuomittuja? Tee kerralla kunnolla tai unohda koko rojekti!
Juu, onhan tossakin pointtia, se vaan tulee aika kalliiksi laittaa se billet teräsvauhtipyörä ja m90 laatikko.
Saisi auton ajoon nopeammin kun tekisi tuon väliaikaisratkaisun, saisi sen sisäänajetuksi ja säädetyksi.
En usko että yhden barin paineilla koneesta irtoavan kun maksimissaan kolmesataa heppaa moottorilta, eli dynotehoja jotain 260-270hv, ajaisi auton sisään kilon ahdoilla ja sitten ihan riippuen siitä miten se sysää niin nostaa paineet joko 1.2:n tai 1.5bariin, 1.5bar paineilla luulisi kierroksilla tulevan aikalailla tehoa, mutta se on kytkimen säästöä kun max vääntöäkin on vähemmän kun normisti noilla teholukemilla johtuen siitä että se on korkeammilla kierroksilla. Sehän johtuu siitä että vääntö on tehon ja kierrosluvun funktio, toisin sanoen, jos moottorissa on 200hv 3000rpm kohdalla vääntö on vaikkapa 400nm, mutta jos se 200hv on vasta 4500rpm kohdalla niin vääntöä ei olekaan enää kuin 320nm, lukemat on hatusta heitettyjä, mutta periaatteen varmaan kaikki hiffaa.
-
Eikö tuolla olisi ollut ratkaisuja siihen kytkinongelmaan vaikka miten paljon ?...Mikä kumma siinä on kun ei hakua käytetä tai selata sivua yhtään enempää.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=20219.0
Eli 228mm asetelma ja sintterilevy, niin saisi ajella littupyörällä.
Mutta ei kai se haittaa, jos ei viitsi lukea jotain ketjua läpi, josssa on 50sivua mistä se tieto sitten löytyy. Ainahan sitä voi uuden ketjun perustaa, onpahan nyt ensimmäisellä sivulla ratkaisu m45 ja littupyöräongelmaan.
Oliko tuo sachsin sre myös 228mm asetelma?
-
Sehä riippuu ihan mikä sre asetelma se on. Pottapyörän kaverina vakio b230ft kytkin alkoi luistaa vajaassa 400nm ja paheni tosi nopeasti. Tuo littupyörän vaparin 215mm asetelma varmaan luistaa heti samontein kun paineet alkaa vähänkään nousta..
E. Unohtui mainita se että levy ei ole ensimmäinen ongelma vaan asetelman puristusvoiman puutos..
-
Muoks, tuli väärä kytkin. mutta mikä se on se sachsin sre, joka littupyörään sopii, ja sopiiko siihen sitten tuo 228mm kytkinlevy.
-
Kilon paineilla alkaa M4x-askit morjestamaan hyvinkin helposti 13C Mitsullakin, saati isommalla puhaltimella. Eikä auta vaikka olis kuinka teho/vääntöhuiput ylärekisterissä.
M90, pottapyörä, SRE763 ja joko TDIC-massalevy tahi sintteri. Siinä on yksinkertainen ja toimiva kombo sulle alkuun. Ei kannata tehdä touhusta vaikiaa ja yrittää keksiä pyörää uudestaan. Toinen vaihtoehto on pistää vielä muutama satku lisää ja vaikka 6v ZF jnejne. Foorumi on reseptejä turvoksissa...
-
Littuun ei taida sopia suoraan mikään sre-asetelma. Yleensä muuten käytäntö ja teoriakaan ei kohtaa. Mikä paperilla toimii ja näyttää hienolta, ei sitten oikeasti käytännössä toimikaan. Teoriassa se mutteri aukeaa avaimella, käytännössä se on umpiruosteessa ja aukeaa vain taistelulla.
eikö litun kanssa toiminut se 8v turbosaab kytkin. Tuolla juttua siitä: https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=10048.0
Kestihän m45 ja m46 laatikot hx40 ahtimellakin 1.5bar ahtopaineilla vielä jotenkin, yhdessä autossa. Kytkimenä oli sre-763 massalevyllä.
-
JOo, kun mun tarttee ajaa kone sisään, niin siksi aikaa laitankin tuon saabin paineasetelman ja volvon levyn, kyllä se saa luvan yhden barin ahdot kestää.
Lainaus tuolta saabin keskustelusta:
Laitetaampa nyt tännekin että Saabin asetelma on nyt ostettu ja volvon vakiokytkin kaverina.
Istui kiinni suoraan ja verrattuna vanhaan volvon vaparikytkimeen, uusi paketti on kuin sintteri, pitoa riittää ja ottaa tosi terävästi kiinni.
Suosittelen, jos kuka pohtii vielä joskus tätä O0
Sitten kun on vähän aikaa ajettu ja aletaan ahtoja nostamaan, niin pitää säästää ja hankkia se teräspyörä ja kunnon kytkin siihen kiinni.
-
Laita littuun viggen saabin asetelma. Puristusvoima nettihuhujen mukaan samaa tasoa 763 sre:n kanssa. Levykoko 228mm.
-
Ng93 Saab Aeron asetelma oli itsellä littupyörässä, b19a mitsu 19t@1bar kesti kyllä 740 turbon kytkinlevyllä.
Asetelmassa on sama pulttijako kuin volvossa, keskitystapeissa myös mutta ovat eri linjassa. Asetelmaa piti shimmata 1mm ylös vauhtipyörästä.
-
Viggenin 3082302731 asetelma menossa ft perään. Pottapyörästä sorvattu kaulus pois eli sileäksi. Vaijeri kytkin ja haarukan kuulaa korotettu 12,5mm. Paljonko ootte laittaneet viggenin asetelmalle esijännitystä? Volvon levyllä 5,8mm esijännitys tuntuu turhan kovalta? Nyt koitettu 4,5mm sekä 3,5mm esijännitystä mutta kytkin irrottaa vasta ihan pohjassa.