Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: JorKsX - 15.10.2018, 22:26:27
-
Ensimmäinen v40 volvo, 1.8 5d(?) koneella vm -97
Joten en tiedä onko ominaisuus vai vika.
Ajossa moottorin lämpö pysyy 89-90c
tyhjäkäynnillä parkissa nostaa ajotietokoneen mukaan 5min aikana 90->100c ja nousu jatkuu eikä puhallin mene päälle.
Joten kysynkin missä asteessa puhellin lähtee päälle?
Onko normaalia että tyhjäkäynnillä lämmöt nousee noin paljon?
asteet kun on 100c ja laittaa puhaltimen täysille puhaltaa kuumaa ni laskee hätäsesti sihen 90c lähettyville.
Mikä vois olla ongelmana? termostaatti?
-
Muistelen että ainakin T4 näyttää ajotietokone myös tuollaisia 90-100 asteen lämpöjä tyhjäkäynnillä, jos pitkään käyttää.
-
Muistelen että ainakin T4 näyttää ajotietokone myös tuollaisia 90-100 asteen lämpöjä tyhjäkäynnillä, jos pitkään käyttää.
samantien kun pysähty ja lähti seuraamaan ni lähti myös nousemaan, ei paljoo uskaltanu yli 100c asteen mennä. Kuin pitkälle uskaltaa mennä ennen kuin pitäis huolestua?
-
Flekti pitäisi käynnistyä 102 asteen kohdalla. Että jos se käynnistyy niin tuskin on vikaa. Näissä on myös paineistettu jäähdytinjärjestelmä, niin senkin takia nousee lämmöt noin korkealle. Voi sinne uuden termostaatinkin vaihtaa jos se kovin vanha on. Se on vielä ihan helppo vaihtaa, eikä tarvitse edes vesiä laskea mihinkään. Termostaattikotelosta pultit auki ja vaihtaa uuden tilalle, ei sieltä nestettä paljoakaan ehdi vuotaa.
-
Onko kokeiltu toimiiko edes se flekti? Jos ei toimi niin nouseehan se lämpötila väkisin..
Mul ei ajotietokonetta semmosta omas ole jossa lämpötiloja näkys mutta mittarissa neula karvan päälle puolivälin lähtee flekti kuin nakutettu pyörimään. Joskus lukijalla kattonu niin 80-90 pyörii ajossa ja 102 flekti päälle.
-
flekti kyllä lähtee pyörimään mutta sattumaa näköjään koska se lähtee.
kylmältä koneelta auto käyntiin ja tyhjäkäynnille odottamaan ni minuutinpäästä flekti lähti pyörimään noin 10 sekunniks ja sammu, ja sama taas minuutin päästä.
en oo sen enempää lämpöjä kattellu
-
Jos se kylmänäkin lähtee välillä päälle ja kuumana ei aina niin vikaa on ainakin flektin ohjauksessa tai johdotuksissa.
-
Tai sitten flektin lämpöanturissa häikkää. Vai olikohan näissä ECU-ohjattu sekin, voi olla silloinkin anturivika. Ei kyllä pitäisi näillä keleillä mitenkään lämmetä noin paljon, että flekti käynnistyy minuutin päästä.
-
Niin oletan että ohjaus eculta jonne tieto tulee moottorin lämpöanturilta..
Välissä onko vielä rele ennen flektiä ei mulla tietoa, ainakin muissa mun vehkeissä ollut yksi tai kaksi relettä riippuen onko yhdellä nopeudella vai kahdella (hidas / nopea) nopeudella.