Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: ovim - 21.10.2018, 21:59:18
-
Vm 2001 V70 MK2 TDI (d5252t) oikuttelee ja ei oma äly riitä mikä voisi olla vialla. Eli taulussa palaa "moottorisysteemi seur huollossa" ja "moottori huolla pian" ja katsastus lähestyy...
Vikakoodeja löytyy:
Ecm-0018 Engine pads - signal too low
Ecm-001D Turbocharger (tc) control valve - signal too low
Ecm-001E EGR controller - signal too low
Ecm-0017 Glow plug relay - signal too low
Ecm-0024 Engine coolant heater relay - signal too low, relay 1and 2
Pari päivää sitten vaimon töistä lähtiessä oli konepellin alta noussut savua, ja tuo "moottori huolla pian" syttyi sen jälkeen. Että joku siellä kärähti, mutta mikä?
Huomasin kyllä että ilmastoinnin kompurakaan ei näytä käyvän, mutta voisiko se olla savun lähde? Hirttänyt kiinni?
Autolla pystyy ajamaan ihan ok, mutta kiva olis saada kuntoon.
Monesti tältä palstalta on löytynyt tietoa autoa rassatessa, mutta nyt piti jo oikein rekisteröityäkin kun parin päivän ihmettely ja googlettelu ei ole tuottanut tulosta.
-
Luulis apulaitehihnan ääntävän/tärisevän jos kompura on leikannut kiinni. Vaikuttaako ilmastoinnin poiskytkeminen napista mitään? Luulen että kompuran hirttäminen ei tee noita vikakoodeja ..
Onko tehot tallella? Savuttaako yhä?
-
Ilmastoinnin kompura ei näillä keleillä välttämättä päälle lähde lainkaan...
Kaikkien sulakkeiden ja releiden tarkistus olisi minun ensimmäinen askel.
-
Oma googletus toi tuollaisen sivun eteen: https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-151558.html
-
Kiitos vastauksista!
Luulis apulaitehihnan ääntävän/tärisevän jos kompura on leikannut kiinni....
Ilmastoinnin kompura ei näillä keleillä välttämättä päälle lähde lainkaan...
Kaikkien sulakkeiden ja releiden tarkistus olisi minun ensimmäinen askel.
Apulaitehihna pyörii ihan ok, ilmastoinnin kytkeminen päälle/pois ei vaikuta mihinkään. Ja kompuran hihnapyörä pyörii normaalisti mutta magneettikytkin ei kytkeydy. Olin siinä luulossa että kompura menee päälle säästä riippumatta jos laittaa puhalluksen pelkästään tuulilasille (huurun poisto, AC kytkeytyy aina päälle). Ehkä tämä ei nyt liity noihin vikakoodeihin ja saa odottaa :)
Savusta en osaa sanoa kun ajoin vain nurkka-ajoa, mutta kohta sekin selviää kun pitää lähteä liikenteeseen. Kulku on ollut tähänkin asti vähän laiskaa, on välillä ajossa väläytellyt moottorivaloa ja kulku on tuolloin aina parantunut, mutta valo on sammunut hetken päästä, että on siellä jotain pientä vian poikasta ollut jo aiemminkin.
Oma googletus toi tuollaisen sivun eteen: https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-151558.html
No siinähän näyttäisi olevan aika lailla samanlaista vikakoodilistaa!
Täytyy katsoa tuo sulake (ja muutkin), postaan tänne sitten kuinka kävi.
-
Ja ei savuta ja tehotkin kateissa.
-
Ihan eri tekniikka mutta anopin volvossa kun meni egr-putki poikki tuli tcv-venttiilin vikakoodia ja tehot katosi. Missähän kunnossa tämän laitteen egr on, onko tietoa putsauksista/tulppauksista?
-
Ja ei savuta ja tehotkin kateissa.
Ahtopaineen säätösolenoidin kunto kannattaa tarkistaa, jos kerran tehot on hukassa, muistaakseen vaikuttaa myös EGR ohjaukseen kyseinen kapistus.
-
Ahtopaineen säätösolenoidin kunto kannattaa tarkistaa, jos kerran tehot on hukassa, muistaakseen vaikuttaa myös EGR ohjaukseen kyseinen kapistus.
Jep ainakin alipaine D5:ssä on kaikessa mukana. Olen pitänyt tuota solenoidia samana asiana kuin TCV, omassa sen hoitaa pierburgin pikku härveli jonka naksumista voi testata sähköllä. Tdi-tuntemusta mulla ei ole yhtään.
-
EGR oli irti eilen, putsasin sen ja vaikutti olevan kunnossa.
Ehdin äsken kurkata sulakkeita ja no11 oli palanut. Aivan kuten ToniJH:n linkissä. Ja turbocharger controller valve tuossa linkissä oli osoittautunut vian lähteeksi.
-
Onkos tuossa huohottimen lämmitysvastus? Voi olla rikki.
Tässä oma arvaus viasta:
Todennäköisesti sulake 11(muistaakseni) on palanut moottoritilan sulakerasiasta viallisen vastuksen vuoksi. Hyvällä tuurilla vain vastus on rikki.
Jos on ollut liian iso sulake niin huohottimen lämmitysvastuksen johtosarjan johdot sulaneet yhteen. Näkee kyllä kun avaa muovisuojuksen johtosarjan päältä pois.
Saman sulakkeen takana on Egr, moottorin tyynyjen ja ahtopaineen solenoidit sekä ilmastoinnin kompura.
-
Onkos tuossa huohottimen lämmitysvastus? Voi olla rikki.
Tässä oma arvaus viasta:
Todennäköisesti sulake 11(muistaakseni) on palanut moottoritilan sulakerasiasta viallisen vastuksen vuoksi. Hyvällä tuurilla vain vastus on rikki.
Jos on ollut liian iso sulake niin huohottimen lämmitysvastuksen johtosarjan johdot sulaneet yhteen. Näkee kyllä kun avaa muovisuojuksen johtosarjan päältä pois.
Saman sulakkeen takana on Egr, moottorin tyynyjen ja ahtopaineen solenoidit sekä ilmastoinnin kompura.
Juuri näinhän tuo oli. Vaihdoin sulakkeen ja kytkin virrat, turbon vierestä tuprahti savu ja kyseessähän oli juuri tuo huohottimen vastus. Nyt on uusi sulake paikoillaan ja viallisen vastuksen liitin irti. Vikakoodit häipyivät ja tehotkin palasivat.
Onko vinkkejä varaosan etsintään? Virallisesti tarjolla on vain koko ahtoputki vastuksen kanssa ja aika suolaiseen hintaan.
-
Juuri näinhän tuo oli. Vaihdoin sulakkeen ja kytkin virrat, turbon vierestä tuprahti savu ja kyseessähän oli juuri tuo huohottimen vastus. Nyt on uusi sulake paikoillaan ja viallisen vastuksen liitin irti. Vikakoodit häipyivät ja tehotkin palasivat.
Onko vinkkejä varaosan etsintään? Virallisesti tarjolla on vain koko ahtoputki vastuksen kanssa ja aika suolaiseen hintaan.
Anturin melkein luulisi saavan erillisenä, volvolta kannattaa kävästä kysymässä. En usko että montaa kymppiä maksaa.
Varaosanumeron otat ylös, ja sen mukaan kattelet jos löytyis nettikaupoista.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=13306.0
-
Ilmeisesti tuo osa: https://www.ebay.com/p/Volvo-PTC-Valve-Switch-1275996-Positive-Temperature-Coefficient-9445831/1028395722