Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Arkisto - 22.10.2018, 19:22:25

Otsikko: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 22.10.2018, 19:22:25
Auto on serkulta peräisin, eikä hän ollut havainnut varsinaisesti mitään vikaa ikinä, vaikka laite oli perheen käytössä vuosia. Auto kulkee ja käynnistyy, ei mitään ylimääräisiä ääniä tms. Vie kuitenkin aika lailla soppaa, ja tehoa ei ole kuin nimeksi - vertaisin korkeintaan 140-heppaiseen perusmalliin. Kierroksia vehje ottaa tasan 4000rpm, eikä yhtään enempää. Pieni vinkuna kuuluu, joten ainakin turbo pyörii kuitenkin. Service-valo palaa vain ajoittain, ei muita valoja. Kone on B5244T, ja heppoja pitäisi olla 190.

Vikakoodit:
- ECM-644A Reset valve, camshaft. Show regulation/Faulty signal
- ECM-4050 Fuel level seniors. No signal/Signal faulty/Signal too high
- ECM-6808 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too high/Flow too low.

Koitin lukea testerillä eri arvoja jotka voisivat liittyä aiheeseen:
- Boost pressure on kaikilla kierroksilla noin 1000 hPa, muita ahtopaineeseen viittaavia ei ollut luettavissa, liekö se tämä?
- Mass air flow oli tyhjäkäynnillä alle 20kg/h, siellä 4000kierroksen kohdilla noin 85kg/h, ihan katkottomasti tuli arvoja
- Leakage air through throttle blade tasaisesti noin 7,60 kaikilla kierroksilla
- Turbo control valve dutycycle antaa enimmäkseen pyöreät 0%, mutta hetkittäin vilahtaa lukemia välillä 25-75%, mutta ilmeisen katkonaista on data.
- Engine speed tosiaan pysähtyy tasan 4000rpm kattolukemaan, ei kierrostakaan sen päälle.

Vikakoodit kun nollasin, niin eivät tule käynnissä ollessa tai kaasutellessa ainakaan uudelleen. Huomenna kokeilen ajaa vähän, ja tarkistan taas.

Onko ideoita mikä olisi vialla?
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 27.10.2018, 19:16:56
Ainakaan lyhyet ajot eivät tuota uusia vikakoodeja. Kone kiertää enemmän kuin 4000 kierrosta ajaessa, mahtaako olla jotenkin rajoitettu P- ja N-asennoissa?

Tehoa ei siltikään ole sen vertaa kuin pitäisi, ja bensankulutus on roimaa. Hetkellisestikään tasainen veto päällä ollessa ei mittari alita 10l/100km-haamurajaa.

Eikö kenelläkään ole mitään ideoita?
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Mustalaatikko - 27.10.2018, 21:53:53
Ainakin uudemmat mallit (p2-alusta) on rajoitettu tohon p ja n päällä minkä näkee dieselin päästömittauksessa
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Spude1 - 04.11.2018, 20:10:13
Kellään tietoa, onko kierrokset rajoitettu vapaalla myös manuaaleissa?
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Taavi.H - 05.11.2018, 08:25:27
Kellään tietoa, onko kierrokset rajoitettu vapaalla myös manuaaleissa?

Vahvasti olen siinä käsityksessä, että manuaalissa ECU ei tiedä laatikosta ja sen asennosta mitään.

Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä, oma kokemus kun rajoittuu lähinnä TDI-versioihin.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 05.11.2018, 18:04:53
Maailmalta kun nuita vikakoodeja googeloin, niin enimmäkseen nousi esille TCV ja ahtopaineanturi. No tossahan se ahtopaine näytti ihan katkottomasti lukemia jotka on linjassa sen suhteen ettei ole tehoa, eli ei ahda. TCV oli siinä aika helposti päällimmäiseni, joten irrotin sen. Testasin venttiilin solenoidin ja se toimii, mutta itse venttiili vaikuttaa jumiutuneen toiseen asentoon.

https://www.matthewsvolvosite.com/forums/download/file.php?id=22310&sid=078b91a85496e7afebe74a51870be8b2

Tuon linkin kuvan mukaan yhteys on nyt kaiken aikaa punaisen ja keltaisen välillä, ja jos oikein tulkitsen, niin venttiili pitää hukkaporttia kaiken aikaa auki. Sinänsä selittäisi sen, ettei ole ahtopainetta..  ;) Täytyy nyt ekana hankkia uusi sellainen - onko ideoita mistä saisi sopivasti?
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Mustalaatikko - 05.11.2018, 18:48:22
Onko sulla kuvaa ja numeroa vanhasta
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: TPK1980 - 05.11.2018, 19:09:55
Kierroksia vehje ottaa tasan 4000rpm, eikä yhtään enempää.
Niin paikallaan ottaa vain tuon 4krpm? Ajossa kuitenkin kiertää ylemmäs?

Millä koodit luettu? Yleistesteri antoi ihme koodeja (kuten liiallisesta ahtopaineesta) mulla verrattuna VIDAn koodeihin, joka havaitsi ainoastaan sen tiedetyn vian joka oli ollut (oli ollut ABS anturi rikki niin siitä oli koodit tallessa).

-00 B5244T eikös siinäkin ole ME7-moottorin ohjauksena, kuten mulla tossa -99 B5234T3:ssa. Siinähän ei ole mitään "vakio ahtopainetta" vaan ECU:lle "kerrotaan" teho/vääntö toive mikä se sitten toteuttaa säätämällä esim. ahtopainetta kuormituksen mukaan sillä TCV:llä.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 06.11.2018, 10:42:07
Osanumero on 9473212, valmistaja Pierburg. Löysin jo nettikaupan mistä sai vastaavan, on tulossa kaiketi Saksasta hintaan alle 50€ - katsotaan kuinka käy.

(https://thumb.ibb.co/jHufsq/jt-W9v74n-RM64-Xc1g-JVQxt-Q.jpg) (https://ibb.co/jHufsq)

Koodin luin Creader Professional 229-testerillä, sellainen kevyempi ammattikäyttöön tarkoitettu laite. Varsin huono sillä tavalla että pelaa hirvittävän harvan auton kanssa(vaikka toisin myyjä luopasi), mutta tuntuu pelaavan varsin hyvin jos on yhteensopiva kohdeauton kanssa.

Mitään vikakoodejahan tuo ei nyt lyhyen ajon jäljiltä enää anna kun nuo aikaisemmat pyyhin. Tämä juuri tuntui olevan yhteistä niille tapauksille joissa vika oli TCV:ssä tai ahtopaineanturissa tai molemmissa.

En tiedä millä ohjauksella ko. venttiili tässä autossa toimii tai miten tarkalleen sen tulisi toimia, mutta tämä yksilö ei tosiaan tuntunut toimivan yhtään millään tavalla.  :D Kontakteissa on merkinnät + ja -, ja niihin kun laittaa 12v, solenoidi napsahtaa kuuluvasti ja vehje ihan heilahtaa, mutta ilmavirtaus ei muutu miksikään. Jos tuo on jotenkin portaattomasti säätyvä, niin 0-asento kaiketi tarkoittaa että se pitää hukkaporttia auki, ja mitä enemmän virtaa, niin sitä enemmän se sulkee hukkaporttia. Jotenkin kyllä tuntuisi että se ei solenoidi-tyyppisellä mekaniikalla onnistu? Varsin hidashan tuollainen ohjaus on, joten ei voine tehdä ainakaan on/off-säätöjä kovin taajaan?
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Däddy - 06.11.2018, 12:01:14
Ihan villinä arvauksena tsekkaisin noi letkut että ovat ehjät. Ei meinaan isoa reikää tarvi, että lakkaa toimimasta.

Voi ne vaihtaakin, tommonen alipaineletku ei paljoa maksa metritavarana.

Muutenkin kannattaa katsella, että muutkin alipaineletkut on kunnossa, moottorin ohjaus kun perustuu niihin...
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: TPK1980 - 06.11.2018, 12:09:52
Ihan villinä arvauksena tsekkaisin noi letkut että ovat ehjät. Ei meinaan isoa reikää tarvi, että lakkaa toimimasta.

Voi ne vaihtaakin, tommonen alipaineletku ei paljoa maksa metritavarana.

Muutenkin kannattaa katsella, että muutkin alipaineletkut on kunnossa, moottorin ohjaus kun perustuu niihin...
Ja muutenkin ton ikäisen kaikki moottoritilan kumiosat on aika haperoa kamaa.

Nimim. muutaman jäähdytysnesteletkun joutunut uusimaan 18 vuotiaaseen kulkineeseen.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 12.11.2018, 12:28:40
Ihan villinä arvauksena tsekkaisin noi letkut että ovat ehjät. Ei meinaan isoa reikää tarvi, että lakkaa toimimasta.

Voi ne vaihtaakin, tommonen alipaineletku ei paljoa maksa metritavarana.

Muutenkin kannattaa katsella, että muutkin alipaineletkut on kunnossa, moottorin ohjaus kun perustuu niihin...

Yllättävän vaikeata oli löytää sopivaa:

Biliasta saisi tilaamalla TCV:n kolme letkua, yksi oli varaosana n. 30€/kpl, muut oli metritavarana n. 25€/m. Ei oikein houkuttanut.  ;D Ihan selväksi ei tullut ainakaan Olarin Biliassa että miksi tuo yksi letku on varaosa, eikä metritavaraa kuten muut.

Tarvikeliikkeissä yleensä tähän tarkoitukseen on tarjolla vain kudosvahvisteista kumiletkua paksummalla seinämävahvuudella (-> ei taivu), tai sinistä tai punaista silikoniletkua (-> hyi), tai kangaspäälysteistä kumiletkua (-> kangas ei taida kestää kuumuutta ja rispaantuu ikävän näköiseksi helposti). Motonet/Biltema ei tuottanut tulosta, eikä Etra, ja erilaisten verkkokauppojen valikoimasta ei oikein ottanut selvää.

Yksi ennakkoaavistus kuitenkin osoittautui oikeaksi - rakenteeltaan ja mitoiltaan samanlaista letkua lopulta löytyi US-Partsista, olikohan joku 4€/m.  :)

Tuon TCV:n tilasin verkkokaupasta nimeltä Autonvaraosat24.fi. Siellä oli merkintöjen mukaan varastossa ko. venttiili, ja sen tilasin 05.11. Osaa ei ole tähän päivämäärään mennessä 12.11. tullut, eikä se vielä ole seurantakoodin mukaan edes Postnordin hallussa. Viime viikolla 9.11. sain tiedon että osa olisi sentään pakattu. Kysyin aiheesta, niin aika tylysti totesivat että osaa ei varastossa ollut, ja MINUN vuokseni ovat joutuneet sellaisen hankkimaan. En suosittele kenellekään tuota kauppaa ainakaan.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: kupari s40 - 12.11.2018, 17:30:54
Omiin turboihin vetänyt alipaineletkut  jos sopivaa reikäkokoa löytyy ihan metritavarana ostetuista  4/6/8mm bensaletkusta. Kestää öljyä, nestettä, kuumuutta ja taipuu mulla ihan hyvin jopa lähes 90 asteen mutkassakin (mm saab bypassilta on 180 astetta lähtö ja toimii). Motonetin kangasletkut hajoaa alta vuoden kun kerran juuri tuosta bypass kokeillut.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 13.11.2018, 09:41:56
Ne bensaletkut mitä löysin oli kyllä hyvin paksuja ja jäykkiä. Klemmarit olisi mennyt uusiksi myös, jos ne olisikin saanut riittävän tiukoille mutkille.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: RILLUV70 - 14.11.2018, 15:55:46
Siinä varaosaletkussa taitaa olla erikokoiset reiät päissä, sen takia ei käy metritavara.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 15.11.2018, 10:10:24
Siinä varaosaletkussa taitaa olla erikokoiset reiät päissä, sen takia ei käy metritavara.

Selittäisi toki asian. Kysyin syytä kyllä Olarin Bilian varaosamyynnistä, mutta vastauksena oli vain olankohautus.  ;D

Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 17.11.2018, 20:07:40
TCV on vaihdettu, letkut vielä entiset. Ahtopaineet parkissa polkiessa, eli max 4000rpm, käy siellä 1300-1400, joten vaikuttaisi korjaantuneen. Pitää vielä testata tiellä huomenna.

Sain venttiilin vasta eilen, joten se matkusti Ruotsista Espooseen peräti kymmenen päivää, vaikka tuote oli tilattaessa hyllyssä. En suosittele verkkokauppaa Autonvaraosat24.fi ainakaan.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Spude1 - 18.11.2018, 19:53:10
TCV on vaihdettu, letkut vielä entiset. Ahtopaineet parkissa polkiessa, eli max 4000rpm, käy siellä 1300-1400, joten vaikuttaisi korjaantuneen. Pitää vielä testata tiellä huomenna.

Sain venttiilin vasta eilen, joten se matkusti Ruotsista Espooseen peräti kymmenen päivää, vaikka tuote oli tilattaessa hyllyssä. En suosittele verkkokauppaa Autonvaraosat24.fi ainakaan.
Kyselinkin tätä jo aiemmin, eli näissä on siis kierrokset rajoitettu paikallaan polkiessa, myös manuaaleissa?

Tilasin itse samasta paikasta (autodoc), oli tulossa samasta paikasta (Ruotsista) ja kesti kans 10 päivää, MUTTA tuli ilmoitus, että laiva hajonnut ja lähetys viivästyy. Joten en vielä välttämättä tuon takia boikotoisi.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: laatikkovika - 18.11.2018, 21:42:26
Olishan tuon saanut nopsasti vaikka motonetista.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/281510/ahtopaineen-saatovent-volvo
Tuo nyt on haettu S60 luettelosta mutta eikös tuo ole sama romu näissä 70 malleissa?
Samat moottorit jne.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 19.11.2018, 09:04:23
Tilasin itse samasta paikasta (autodoc), oli tulossa samasta paikasta (Ruotsista) ja kesti kans 10 päivää, MUTTA tuli ilmoitus, että laiva hajonnut ja lähetys viivästyy. Joten en vielä välttämättä tuon takia boikotoisi.

No ensinnäkin minulle ei ilmoitettu että tuote viivästyy. Sen piti olla hyllyssä. Viisi päivää tilauksen jälkeen tuli vain tieto että se on pakattu. Tällöin aloin itse kyselemään että mikä mättää, ja vastaukseksi sain ettei tuotetta ollutkaan hyllyssä - olivat JOUTUNEET vuokseni sellaisen hankkimaan. Toisekseen osaa kuljetettiin Ruotsista viisi päivää Espooseen, mikä mielestäni on aika heikko suoritus nyrkkiin mahtuvalle osalle. Kolmanneksi se oli pakattu oikeastaan ilman pehmusteita kenkälaatikon kokoiseen pakettiin, ja se myös piti minulle saada henkilökohtaisesti lapaseen. Olisi tuo osa nyt postilaatikkoonkin mahtunut.

Ei ole pakko boikotoida jos olet eri mieltä asiasta. Itse vain pidän tuota suoritusta aika heikkona, enkä siksi voi kenellekään suositella. Ymmärtääkseni tämänkaltaisten käyttäjäkokemuksien jakaminen on suotavaa, itse ainakin pidän arvokkaana. Kukin voi toki itse tehdä omat päätökset.

PS: En tiedä miten mahdollisesti on tuo kierrosten rajoitus manuaalissa, mutta on tässä keskustelussa siihenkin asiaan esitetty näkemys ettei olisi.

Olishan tuon saanut nopsasti vaikka motonetista.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/281510/ahtopaineen-saatovent-volvo
Tuo nyt on haettu S60 luettelosta mutta eikös tuo ole sama romu näissä 70 malleissa?
Samat moottorit jne.

Eipä löytynyt ahtopaineventtiiliä Motonetista tähän autoon kun sitä etsin. Aika paljon kalliimpi samannäköinen venttiili alipaineventtiilin nimellä vilahti tuolloin listassa, mutta en jäänyt selvittelemän sen soveltuvuutta hinnasta johtuen. Ei minulla ollut tämän kanssa niin kiire että se olisi heti pitänyt saada, mutta en kyllä ollut varautunut kymmenen päivän toimitusaikaan kun kyseessä on pienikokoinen hyllytavara osakauppaan keskittyneestä verkkokaupasta.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Arkisto - 19.11.2018, 09:13:00
Testiajo eilen tehtiin, ja tuntuisi kulkevan ihan toisella tavalla, eli ainakin yksi vika on korjattu. Mikään tykki tuo ei kyllä ole, eikä tunnu mitää turbon "hönkää" sinällään - lieneekö tavanomaisestikin tasaisesti vetävä ja eleetön motti?

Onko jotain mitä voisi vielä tehdä tehon ja polttoainetalouden hyväksi? Onko hukkaportin toiminnassa esimerkiksi jotain säädettävää?

Tulpat ja öljyt vaihdettiin, rikkinäisiä tai vuotavia alipaineletkuja ei ole löytynyt.



Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: laatikkovika - 19.11.2018, 11:59:29
Eipä löytynyt ahtopaineventtiiliä Motonetista tähän autoon kun sitä etsin. Aika paljon kalliimpi samannäköinen venttiili alipaineventtiilin nimellä vilahti tuolloin listassa, mutta en jäänyt selvittelemän sen soveltuvuutta hinnasta johtuen.
Jep no kun se näkyy olevan vain siellä s60 puolella ja se alipaineventtiili on mielestäni dieselin juttuja..

Eikä noissa kyllä mitään turbojen alkuaikojen repäisyä tunnu, melko tasaisesti vetää.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Möykky - 19.11.2018, 12:18:46
Jep no kun se näkyy olevan vain siellä s60 puolella ja se alipaineventtiili on mielestäni dieselin juttuja..

Eikä noissa kyllä mitään turbojen alkuaikojen repäisyä tunnu, melko tasaisesti vetää.
Softaus, 230hv noin, hinta 280 kun tuota tiedustelin.
Piti mennä arkistolle tämä.
Otsikko: Vs: V70 Turbo -00 tehoton
Kirjoitti: Spude1 - 20.12.2018, 21:03:15
Kyselinkin tätä jo aiemmin, eli näissä on siis kierrokset rajoitettu paikallaan polkiessa, myös manuaaleissa?
Vastataan nyt tähän, jos joku miettii joskus samaa. Eli jos on sähkökaasuläppä (vm. 99-00) ja joskus ajettu päivitys softaan, niin ei anna kiertää paikallaan kuin 4000 rpm olipahan automaatti tai manuaali. Luulin jo, että omassa on vikaa, vaan eipä onneksi ollutkaan.