Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Showroom => Aiheen aloitti: Lankku - 28.09.2011, 00:12:26

Otsikko: 745 -89 B6304, myyty
Kirjoitti: Lankku - 28.09.2011, 00:12:26
Laitetaas joku raato tännekin. Pientä välipuuhastelua ennen kuin 242:n konetta alkaa niputtamaan.
Viikko sitten tiistaina tuli vastaan tämmöinen koppa ja ensimmäisenä tuli mieleen tehdä toiseksi talviautoksi 242:n rinnalle. Tekniikka alunperin B200E ja manuaali, vaihdettu AW71 jossain vaiheessa.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20-89%20B6304/1.jpg?img=medium)
Sen verran ulkonäkö muuttunut oston jäljiltä, että pyörät ovat erit, maskin vaihdoin, siistin sisältä ja laitoin kurakaukalot. Vanhaan maskiin oli joku laittanut tiheäsilmäisen kirkkaan rautaverkon "parantamaan näköä".

Olin toissaviikonloppuna irrottanut -96 purkuautosta 6304:n ja lootan pakettina ja viime viikon maanantaina oli kansi avattuna irtaallaan. Meinasin ensin että laitan kuntoon ja tuuppaan 242:een, mutta tämän korin myötä sovitustyö helpottui kummasti :) Koneessa ei muuta vikaa ollut kuin yksi palanut pakoventtiili kutospytyssä. Vaihdoin molemmat pakovenat sinne. Kanaviin kulmien tasoitus, venttiileille läppäys, uudet ohjurikumit ja nippuun. Perjantaina aloitin töiden jälkeen elimensiirron ja illalla oli kardaania myöten paketti paikallaan. Koko aikana en tullut edes irrottaneeksi lootaa koneesta.

Viikonloppu meni sähköjä räplätessä ja sunnuntai-ilta pakoputken kanssa. Putkisto on takapöntölle asti 3", takapönttö ja häntä 2,5". Vois se vähän hiljaisempikin olla, mutta eiköhän se siitä. Tällä viikolla ollut sitten muuta pientä viimeistelyhommaa ja illalla ajelin sillä kotiin. Puutoslistalla on enää moottorin- ja vaihteistonohjauksen puolesta nopeusmittarilta lähtevä signaali. Shifteriksi sai käymään suoraan AW71:n kepin kun kutosen lootasta löytyi kiinnikepaikkakin valmiina tukitangolle.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20-89%20B6304/Tekniikka/15.jpg?img=medium)
Pestävä vielä...

Korissa ei ihmeitä, muutama pieni reikä vain perinteisissä paikoissa(kuvissa). Kattoluukku pelaa asentojen välistä topparia lukuunottamatta eikä edes vuoda rankallakaan sateella kuin hieman sisäkatonkostukkeeksi. Etupalkki ja hammastanko on puhtauden perusteella vaihdettu vuosi-pari sitten, jämäkämmät jouset samoin.

Kuvat (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+-89+B6304/) ja loput alikansioissa.

Kovin ois tilaa koneen oikealla puolen ja sinne tulee täytettä, toivottavasti piakkoin :) Alakerta on täysin vakio avaamaton ~350tkm ajettu, joten sen mukaisesti mennään. Jousista lähtee pois pikkaisen, mutta muuten ei ihmeitä tapahdu alustalle.

Niinjoo. Tässä (http://www.youtube.com/watch?v=Kfw2-AJuF-I) jotain käyntivideota. Racechronon livenäyttö ei ihan pysy vedossa perässä, mutta tulee hyvänä kakkosena :P
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: janne81 - 28.09.2011, 11:05:25
Kirjotuksillas saat kaiken tuon homman tuntumaan niin helpolta  :)
Kun jossain vaiheessa kyllästyt tähän tai jotain, ilmoittele niin katotaan jos saatais väännettyä jotain kauppaa.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Sato| - 28.09.2011, 19:59:53
Tuleeko remmi kylkeen? :)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Sjtv - 28.09.2011, 20:15:43
Tuohon kysymykseen voisin vastata mä nykytiedon perusteella että ei ole remmiä tulossa kylkeen.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Veksi - 28.09.2011, 21:08:24
Remmithän on yleensä koneen etupäässä, ei kyljessä
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 28.09.2011, 23:06:31
Parisataa kilsaa ajoa takana ja vielä se pelaa.

Kirjotuksillas saat kaiken tuon homman tuntumaan niin helpolta  :)
Kun jossain vaiheessa kyllästyt tähän tai jotain, ilmoittele niin katotaan jos saatais väännettyä jotain kauppaa.
Eihän tässä ole vielä käytetty karkean arvion perusteella kuin noin 70h kannen operointi mukaanlukien niin sehän on naps ja kops ;D Eihän sitä tiedä jos tää menee kesäksi säilöön ja palaa liikenteeseen uudestaan ensi syksynä jos on selvinny tästä talvesta ensin.

Jousista nipsasin ympäriinsä 1,25 kierrosta ja asettui hyvin lievään etukenoon joka sopii oikein hyvin. Jos huomenna ehtis kuvaamaan valoisalla. Oikean vakaajatangon korjasin, oli "yllättäen" katkennut ruosteen syömänä, kuskin ovipahvin ja sisäkahvan pohjan vaihdoin ja sen semmoista. Eilen vaihdoin apparin lasinnostimen ja kuskillekin ois vaihdettava vissiin kun ei nosta loppuun asti ihan suorassa.

Jarruissa oli aika voimakasta tutinaa jarruttaessa, vaihdoin sitten purkuautosta hyvät palat, levyt ja käsijarruhilut niin asettui sekin. Eteen päivittäis jossain välissä jarrut isompiin niin ei tartte sepustella enempiä muutoskatsastuksessa. Nopeustieto ois ilmeisesti aika tärkeä laatikolle hiljaisissa nopeuksissa ja varsinkin liikkeellelähdön jälkeen. Arpoo vähän toimintaansa eikä maantielläkään tarjoa nelosta ollenkaan. Vikakoodien nollauksen jälkeen käytti päälle 60km/h vauhdissa muutaman kerran nelosellakin kun haki että mitähän vaihdetta käytettäs. Koittas ens alkuun vaikka laittaa 960 nopeusmittarin kojelaudan sisään jotta sais tietoa eteenpäin. Ruiskuboksi ei ainakaan vikavaloa sytytä nopeustiedon puuttumisen takia.

Sjtv:n nykytiedot lisukkeista pitää edelleen paikkansa :)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Teme - 28.09.2011, 23:11:22
Tähän voi sanoa ainoastaan sen, että mikä tahansa on helppoa kun sen osaa.

Vieressä kerran kävin kattomassa, ja kyllä Lankku osaa. Siis oikeesti oikee tietotaitolaari.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Huikkoster - 28.09.2011, 23:40:40
Huh mikä työtahti :idiot2:. Tälläiseen projektiin normaali aika on vähintään vuosi miettimistä, kaks kuukautta koneen huoltoon ja siitä puolivuotta päälle niin jo on käynnissä.

-H- P>
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 01.10.2011, 02:02:41
Noniin, nyt joutaa päivittämäänkin tilannetta välillä.

Etusatulat jumittavat hieman. Vaikka männät menevät sisään yhdellä kädellä isohkoilla siirtopihdeillä, eivät ne tunnu palautuvan ajossa painamisen jälkeen kunnolla. Tarttis vaihtaa kumisarjat. Taakse kaivelin 18mm vakaajan ja mittaristoon ranetin 960 nopeusmittarin 740 mittaritaustalla. Neula täytyy asettaa paikoilleen uudestaan, nyt näyttää maantienopeuksissa turhan paljon alle todellisen. Eihän niissä asteikotkaan täysin kohtaa, mutta sais edes sinnepäin. Hieman siinä oli puuhaa, mutta kun vaan kytkennät sai kunnolla selville(kiitos TVS:lle helpdeskistä) niin lähti toimimaan hyvin. Edelleen vaan uupuu lootalta nopeustieto, joten sitä ois metsästeltävä varmaan alkuviikosta. Samalla ois laitettava 960 lämpömittari. Tuolla (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745+-89+B6304/) kuvatukset operaatiosta ja lopputuloksesta.

Sain jopa kuvankin (https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20-89%20B6304/12.jpg?img=medium) otettua eilen päivällä ulkopuolelta. Pesemättähän se on edelleen ::) Noille vanteille meinasin pyöräyttää talvirenkaatkin, sopii ulkonäköön hyvin. Ylimaalattu joskus, maalipinta vaikuttas kaikin puolin hyvältä. Mitä nyt muutamia kiveniskuja siellä täällä. Puuttuvasta toisesta lambdasta ruiskuboksi herjailee näköjään vasta noin 70km ajon jälkeen. Ja loota vaihtaa kyllä neloselle, mutta jättää lukkoturbiinin kytkemättä.

Pienenä tarkennuksena, että em. 70 tuntia sisältää siihen mennessä kaiken tähän liittyneen touhuamisen :)

Vaihdoin chopatun kanssa pyöriä ja nyt alla on hetkellisesti Polarikset. Ei ne oikein tämän värisessä laitteessa nykyisen värisinä sykähdytä puoliksikaan niin paljoa kuin chopatussa.

Huikkoster, eehkä on lievää impulsiivisuutta havaittavissa siinä miten herkästi näihin ryhtyy ;D


Ja tähän ne kaikki asiat jotka unohti kirjottaa.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: TVS - 01.10.2011, 11:39:27
kiitos TVS:lle helpdeskistä

Sain jopa kuvankin (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/12.jpg)
-H-

Kerrankin sulla on autossa lentokorkeus kohillaan, tuohan on pienellä alaosien paikkamaaluulla ja maskinvaihdolla suorastaan hieno.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Joni_S - 01.10.2011, 17:26:54
Onko nuo pellit etuvetovolvojen 16' ?
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 01.10.2011, 18:07:23
Onko nuo pellit etuvetovolvojen 16' ?
Onhan ne.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Joni_S - 02.10.2011, 14:13:21
Onhan ne.

Nuo on ilmeisesti käännetty? Vai meneekö ne heittämällä paikalleen  ???

Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 02.10.2011, 23:25:08
Mitä sitä kääntämään kun kehää siirtämällä saa sopivat.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 03.10.2011, 23:12:18
Kaikkea pientä tullut puuhasteltua taas ja ajoa tullut koneenvaihdon jälkeen noin 700km. Kenkää saa enempivähempi ja pelaa hyvin.
Nokka-akselien etustefat on nyt vaihdettu. Meinasin että vanhat menevät vielä kun eivät olleet vuotaneet mutta noh. Molempien vaihto eri kerroilla vielä, koska viime viikolla ei ollut toista samalla kertaa laittaa. Tietysti jäi se vuotavampi paikoilleen ja ajoa tuli ennen vaihtoa jonkun verran. Hyvin oli heittänyt öljyä kun takaluukussakin oli täplää reilusti. Eipä vaihdossa mene onneksi kuin puoli tuntia vähäisen purkutarpeen takia.

Putkisto on turhan kovaääninen pitkää matkaa ajellessa. Koneen kylkeen tulevat lisukkeet vaimentavat toivottavasti sopivasti, vaimennan kontinpohjaa ja sivuposkia joka tapauksessa samalla kun vaihdan siirtopumpun. Tänään purin kontin verhoiluita ja olisin vaihtanut pumpun, mutta muistin vasta ennen linjojen aukaisua, että ei varmaan parane kun tankissa on noin 50l bensaa ;D
Muutenkin putsailin sisustaa ja taas on mukavamman näköinen. Kontinpohjan paneelit ois vaihdettava, menty rei'ittämään ne kajareita varten. Vedin 6x9" johdotkin pois kokonaan. Pari fotoa kontista täällä (http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/) päivämäärän mukaan merkittynä.

2.5T/T6 suuttimia ois tulollaan satsi ja ahdistuspuoli on puolittain kunnossa. 1kpl 13C mitsuja on hallussa ja remppasarja Ebaysta siihen on tulossa. Toista vielä kaipailis ehjää tai sellaista jonka sais elvytettyä perus laakeri & tiivistesarjalla.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 06.10.2011, 22:53:22
Tiistaina pesin konehuoneen (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/15.jpg) ja vaihdoin etusatuloihin mäntien tiivisterenkaat. Vanhat pölysuojat saivat olla paikoillaan, mitä sitä ehjiä ja hyviä vaihtamaan varsinkaan kun niitä ei ollut. Vaikka jumetus ei ollut kovin paha, olivat levyt jo silti sinisenä.

Tänään vaihdoin koneeseen öljyt ja suodattimen, tankkipumpun, takasatuloihin jarrunesteet ja raplasin takavalojen kanssa. Tilalle tuli ylimpien ruutujen pikkufiksin jälkeen uudemmat 960 valot. Vasemmassa valossa oli reikä yläruudun kulmassa, paikkasin sen risasta 240 valosta leikkaamallani palalla. Ei sitä äkkinäinen erota. Ei saanut sävyspraylla ihan kunnolla kiiltävää pintaa, liekö ottanut viime talvena kylmiä liikaa. Kuvat (http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Muut%202011/) lopputuloksesta ja pari muuta eilisen miitin jälkimainingeissa.
Moottoriöljy oli ihan sen näköistä kuin ois 10tkm ajettu vaikka tonni on vasta takana. Voisi tehdä seuraavan öljynvaihdon ~5tkm kuluttua.

Boschin perus muovinen by-pass saatu haltuun eilen myös.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 10.10.2011, 00:34:03
Lauantaina raaputtelin vanhat kalvot pois takaikkunoista. Olivat jo aikansa olleetkin, koska sivulaseissa olevien tekstien alla oli sävyä vielä jäljellä :P Hyvin lähtivät ilman kummoisia liimajäänteitä.

Eilen tein pikku pajotusta ja heppailin uutta peltiä pohjaan (http://smg.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Pellit/). Oikean helman reikä jäi vielä tekemättä, koska perinteisesti kaivelin esiin enemmän laitettavaa :) Maalin kuivumista odotellessa laitoin takapenkin alle kerroksen ja konttiin (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Muut%202011/8.jpg) pari kerrosta SilentCoatia. Vaimeni takaa tulevat äänet hyvin. Pakoäänet vielä kuuluvat, mutta tilanne paranee kunhan saa vaimennettua konttia lisää ja kajarittomat pohjapaneelit.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 20.10.2011, 23:06:32
Uudemman 960 alapoikkituki sai rälläkkää, lekaa ja poraa. Istuu kivasti paikoilleen (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Muut%202011/9.jpg). Taaemmat reiät käyvät suoraan, etummaiset reiät on porattava. Lisäksi taaempiin kiinnikekohtiin tarvitsee noin 17mm korkeat holkit tuen ja tukivarrenkorvan väliin. Putsailin vähän ruosteita pois saumakohdista ja vedin vaan kotelosuojan päälle. Puhallettava ja maalattava jossain vaiheessa.

Ajettavuus muuttui odotetusti eli reagoi huomattavasti herkemmin ja tarkemmin ohjausliikkeisiin. Nyt tarttis alustaan oikeastaan enää uretaanit panhardille, 240 etuiskarit ja pätkästä säädettävät takaiskarit ennen kuin sen vie talviteloille.

(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20-89%20B6304/Muut%202011/9.jpg?img=medium)
(https://lankku.kuvat.fi/kuvat/745%20-89%20B6304/Muut%202011/10.jpg?img=medium)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 25.10.2011, 22:45:06
250 pitkä etupönttö vaihtui 420 pitkään ja äänet vaimenivat mukavasti. Eikä muita muutoksia tarvinnut tehdä kuin lyhentää akselinylitystä. Akseliin laitoin paikoilleen uuden käsijarruvaijerinpitimen.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 14.12.2011, 20:35:47
Eipä ole hirveästi tapahtumaa ollut, enimmäkseen vielä seissyt paikoillaankin.
Viikonlopulla siirsin eturenkaat taakse, vaihdoin eteen tuoreemmat 205/50 kumit, eteen 22mm vakaajan 21-millisen tilalle ja taakse säädettävät iskarit. Parani meno kummasti. Tutun purkuautosta hommasin ehjät kontin pohjalevyt ja koirakalterin. Parempi olla koiraverkko kun rompetta kontissa kulkee aina kuitenkin. Maanantaina laitoin paikoilleen, vaimeni hyvin takaa tulevat äänet kun 3kpl kajareita poistui ja mikä tärkeintä, kontin ilme siistiytyi huomattavasti.

Vuodenvaihteen tienoilla ois aikomus käyttää muutoskatsastuksessa.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 31.12.2011, 18:45:43
Viikolla tein pikku juttuja, kuten laitoin vakion ilmanputsarikotelon paikoilleen, 960 lämpömittarin mittaristoon samanlaisella patentilla kuin nopeusmittarinkin ja muuta pientä näpräystä. Lämpömittarin taustaa en alkanut vaihtamaan, joten erottuu harmaalla värillään mutta olkoot.

Lähikaioina ois tarkoitus tehdä muutoksia kalustoon ja tämä onkin vapaa lähtemään näpeistä heti kunhan vaan saan muutoskatsastettua. Tai voihan sen myydä muutostamattomanakin edukkaammin jos joku vaikka haluaa ahtaa ::)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 05.01.2012, 20:34:12
Tiistaina iltasella heppasin oikean helman reiän umpeen, sutasin epoksin pintaan ja koteloaineet sisään. Kuva 1 (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Pellit/24.jpg) ja 2 (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Pellit/25.jpg). Vähän heikkolaatuiset otokset vaan tuli.

Määräaikais- ja muutoskatsastus tuli suoritettua tänään hyväksytysti. Saapi ajella reilun vuoden ennen seuraavaa näyttökertaa.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Lankku - 18.02.2012, 02:21:38
Useampaan viikkoon ei ole juuri muuta tapahtumaa ollut kuin lumen kerääntyminen päälle, mitä nyt välillä vähän ajellut.

Suht saman välin ehti olemaan kaupankin. Koska ei ollut innokkaita ostajia, tuli mietittyä vähän pikku juttuja. Eilen töiden jälkeen tuli polkastua laatikko lattialle ja purkuautosta M90 tilalle kaikkineen. Lootan käytin auki jo aikaisemmin kolmosen tukiprikan hitsauksen takia ja kytkin näytti hyväkuntoiselta vauhtipyörän paria uraa lukuunottamatta. Kelpaa toistaiseksi. Ajokunnosta koeajettuun meni aikaa noin 6,5h eli ihan tarpeeksi. Aikaa sai palamaan kun tein startinkiinnikkeen loppuun(yhden hukannut ja toinen menossa käyttöön, joten alumiinipalasta sai helposti korvikkeen) ja nujusin aikani 960 kardaaninpuolikkaiden lukkoruuvin kanssa. Lähtihän se lopulta vingulla. Aikaansaatu reikä hitsihepillä umpeen. Vielä jäi pientä rassaamista sähköihin tälle päivälle, koska koetan saada automaatin ohjainboksin pois, jne.

Voi vaan todeta, että kulku ja hupikerroin nousi pari tasoa ylemmäs kertaheitolla. Senpä takia tuumasin ottaa pois myynnistä ja jatkaa jonkinlaista kehitystyötä. Aika näyttää mitä tapahtuu ::)

Alla pyörii nyt myyntipuolelta ostetut mustat Hydrat. Piti jotkut vanteet hankkia koska pellit siirtyivät lanssiin. Värjättävä nuo jossain vaiheessa uusiksi, jotta näyttäisivät muultakin kuin törkeältä :buck2:
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Lankku - 18.02.2012, 18:33:39
Lootan boksin saikin pois ilman mitään operointeja, sen kuin otti vaan liittimestä irti. Kutospytyn puola hajosi juuri kun olin lähdössä liikenteeseen ja vaihdoin toisen tilalle. Muuten laitoin nippuun verhoilut ja nyt noin 60km ajettuna vaihdon jälkeen ilman komplikaatioita. Moottorinjohtosarjan vois vaihtaa joskus, jotta saa ylimääräiset piuhat pois konehuoneesta.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Timo_R - 18.02.2012, 20:18:14
Menee varmaan ihan kivasti tälläi talvisäässä vääntävällä koneella manuaalina :)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Lankku - 18.02.2012, 20:46:46
Vois melkein sanoa, että pikkukaasulla ehkä turhankin herkästi on vetoa :P Lukkoperä ei tässäkään haittais yhtään. Paras pinta on kuiva asfaltti.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Timo_R - 18.02.2012, 20:47:45
Vois melkein sanoa, että pikkukaasulla ehkä turhankin herkästi on vetoa :P Lukkoperä ei tässäkään haittais yhtään. Paras pinta on kuiva asfaltti.


Ei kai lukkoperää sentään....sehän rupeaa yliohjaamaan kamalasti talvisäässä  ::)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Lankku - 18.02.2012, 21:08:07
Parempi se kuin että luisto on mitä sattuu toisen puolen ottaessa pitoja välillä. Ja tässä erityisesti on tullut todettua, ettei ilman lukkoa tällä koneella ole kovin erikoinen vetoauto talvikelissä. "Liikaa" alavääntöä kevyeen perään.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304, manualisoitu
Kirjoitti: Timo_R - 18.02.2012, 21:13:11
Parempi se kuin että luisto on mitä sattuu toisen puolen ottaessa pitoja välillä. Ja tässä erityisesti on tullut todettua, ettei ilman lukkoa tällä koneella ole kovin erikoinen vetoauto talvikelissä. "Liikaa" alavääntöä kevyeen perään.


Yliohjautuvuus on  O0
sano virkavalta mitä hyvänsä ;)
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 25.02.2012, 01:09:56
Uusi kone ois alullaan ja kai se ois kevään/alkukesän mittaan saatava toimintakuntoon.

Päälle 1,5v on hallussa ollut 3l lohko josta hitsautin kyljen halkeamat vesitilaan umpeen ja tasosta on otettu 0,7mm. Kanneksi tulee 2,5l koneen kansi samasta autosta kuin M90. Pikkasen siistin jo kanavia ja jätin torstaina odottamaan seetitöitä ja tason tarkastusta. Imukanavat teen loppuun kunhan saan kannen takaisin. Laakerit, yläkerran tiivistesarja, jakohihna, vesipumppu ja jäykemmät venttiilijouset on tilattu. Männänrenkaat ovat hallussa jo ennestään. Eilen annoin parin Solex 40 ADDHE runkoja kairattavaksi 48mm läppärungoiksi ja niille 45 imutorvet 48-millisiksi. Koneistutin kolme runkoa jo vajaa pari vuotta sitten, kaksi meni lopulta chopattuun ja yksi jäi jouten. Isommat suuttimet ovat olleet hallussa jo myös useamman kuukauden sitä varten, että paikallaan oleva konehan piti ahtaa.

Nokka-akseleiksi tulee hiotut 204hv 3l akseleista, sellaiset kuin sattuu suositus tulemaan kunhan päätän mihin suuntaan lähettää. Ajatuksissa luokkaa 1,5-2mm nostoa lisää, jne. Luultavasti Kylmäkosken erikoismoottori saa hoitaa homman. Nostimina pysyy hydrauliset, venttiilivarrenjatkeet vaan väliin ja hieman kairaa kannesta nostimen öljykanavaa ylöspäin. Kytkimeksi oletettavasti -618 SRE ja normaali dieselin M90 massalevy, koska sellaiselle yhdistelmälle vakiosta 850 vauhtipyörästä koneistettu on olemassa. Sen teetin 245:ttä varten alkujaan. Männistä joutuu hieman reunoilta ottamaan laelta pois, jottei mene liian lähelle kantta ja venakolojakin lienee hyvä syventää sekä pakopuolelle tehdä moiset. Pakosarjaksi 6-2-1, tarvittava materiaali on ollut nurkissa hyvän aikaa.

Semmosta pientä vaan.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 05.03.2012, 23:32:57
Imutorvet ja Solexien rungot kairautettu ja saatu takaisin. Tänään tuli lähetys (http://img.photobucket.com/albums/v629/244x2/745%20-89/Tekniikka/19.jpg) joka sisälsi ilmanputsarit, jakohihnan, yläpääntiivistesarjan, 5-pyttysen kannenpulttisarjan(paljon halvempi kuin kutosen sarja), venttiilijouset, laakerit ja linkkivivut läppärunkojen väliin. Muuta isompaa ei puutukaan "kuin" vesipumppu, mäntien pientä koneistusta ja nokkien työstöt. Nokkien suhteen tilanne muuttui sen verran, että todennäköisesti niihin hitsataan lisää tavaraa jotta perusympyrä ei pienene, eikä tarvitse käyttää venttiilivarrenjatkeita. Mutta se homma saa odotella toistaiseksi.


28.5. lähti pihasta, uudet koneenosat siirtyvät vielä määrittelemättömään koriin :idiot2:
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 23.12.2014, 20:07:21
Kaluston vähentäminen, mikä niiden sanojen merkitys lopulta on? Muutaman vuoden pyrkinyt vähentämään, mutta ei tälle taudille näy loppua :buck2:

Englantilaisella ei viitsi kovemmilla pakkasilla ajella, ostinpa siis tämän eilen takaisin, koska oli sopivasti saatavilla. Käytin aamulla leimalla ennen töihin menoa, koska oli ollut seisomassa edellisen katsastuksen ohi. Kauppoja tehdessä kateltiin pikaisesti paikat läpi, eikä konttorilla ollut moitittavaa.

Paljoa ei ole kilometrejä tässä välissä kertynyt ja pidemmät säilytykset lämpimässä tilassa. Kori on ruosteiden osalta käytännössä samassa kunnossa kuin oli myydessä. Vasempaan takaoveen on ajettu ruttu ja tankinluukun saranat "yllättäen" pettäneet. Muutosta ei kuitenkaan niin paljoa ole tullut, että viitsisi edes ottaa yhtään uutta kuvaa :D Viime aikoina laitettu uusi syyläri, kardaanintukikumi ja -laakeri, immu, lambda, kaasuläpänasentotunnistin(sama vika kuin oli 6-ovisessakin oli, eli huohotuksen mukana tullut vesi mennyt läppäakselia pitkin sisään) ja pykälää harvemmalla välityksellä oleva 940 perä G80 lukolla.

Mikään yllätys ei varmaan ole se, että tarviketukikumi aiheuttaa tärinää kardaaniin. Siihen oli jo laitettu 5-6mm latta alle ja kuulemma muuttui paremmaksi. Vieläkin se aika paljon vatkasi ja töiden jälkeen laitoin ~12mm koroketta. Taajuus muuttui, mutta ei lopputulos sen parempi ollut. Vaihdoin valkeassa 745:ssä olleen kardaanin tilalle ja sinne meni tärinät.

Ei kait tässä muuta tällä erää. Ensimmäinen auto jonka olen ostanut takaisin.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: janne81 - 23.12.2014, 20:46:38
Hienoa tervetuloa kerhoon, mäkin olen yhden ostanut takasin ja sekin oli muuten 745.

Tuo kannatinkumisouvi on sitten hermoja raastavaa kun alkaa sille päälle.. itellä onneks ollut tuuria ja saanut aina jollainlailla värinättömäks nuo ja vieläpä Bilteman kumilla joka kyllä pitäis olla orggiksen jälkeen paras mitä rahalla saa.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 29.12.2014, 22:28:44
Valokytkimen joutui vaihtamaan, ensin hävisi aiemmin parkkiasento ja aamulla ei enää löytynyt valoja kuin ahkeralla kytkimenpyörittelyllä.
Kaasuläpänasentotunnistin oli saanut jälleen huohotuksen konenssivettä sisäänsä ja jäätynyt. Töihin mennessä olikin kuin olisi vakkarilla ajanut. Joutui näpäyttämään kaasupoljinta, ettei jää kulkemaan. Otin potikan irti, puhaltelin jäähileet pois läppäkselilta ja vaihdoin toisen potikan tilalle. Eipä paikalla olleessa mitään vikaa lie vielä, kuivattelin sen ja laitoin talteen. Kaasuläpän päälläkin kevyt jääkuorrute. Siirsin huohotuksen ulkoilmaan, jos loppuis jäätäminen.

Jo aiemmin oli jalkatilassa aikamoinen puhuri suoraan ulkoilmasta. Ei joulunaikaan saanut aikaiseksi korjata ja aamullakin tarkeni hyvin ajaa -20 pakkasella töihin kunhan piti vaan puhalluksen jalkoihin. Sen verran pieni vika, että oli raitisilmaräppänän luukku polkaistu irti kehyksistään helmakotelon sisälle. Purin kehyksen pois, otin luukun kotelosta ja pohjalta sain vielä ongittua jousenkin talteen. Vielä kun sattui niin hyvin, että mitään ei ollut hajonnut, tarvitsi vain laittaa kasaan.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 17.01.2015, 21:04:26
Viime viikonlopulla poistin yhdestä Motronicin boksista sisukset ja tinailin 245:n vanhan MS1 v2.2 levyn kiinni liittimeen. Meinasin ensin napata johdot poikki johtosarjasta ja laittaa perus D-liittimellä, mutta siistimpi näin. Eilen illalla katselin että anturitiedot ja muut toimii sekä kierrostieto tulee. Kipinänsaanti oli vaan vähän sekaisin, Spark A antoi kaikki ja muut ei mitään. Hyvä vaan, että tuli käytettyä vakiota johtosarjaliitintä, päivällä piti käydä liikenteessä ja sen kuin laittoi vakioboksin takaisin siksi aikaa.

Sytkä korjaantui tänään vaihtamalla YKK-anturin johdot ristiin eli napaisuus oli väärin. Kakkospytyn suuttimenjohto oli livennyt vielä boksissa viereiseen pinniin ja sinnekin sai eloa sen muuttamisen jälkeen. ~20km testilenkki tuli polkastua ja hyvinhän se pelaa. Käytössä on vielä 960 vakiolambda, taidan lainata 142:sta laajakaistan jotta pääsee säätämään kunnolla. Nokka-akselin asentotunnistinta en ottanut käyttöön ainakaan vielä.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 21.02.2015, 10:34:10
En viitsinyt ottaa laajakaistaa 142:sta vaan vähät ajot tuli ajettua sinnepäin säädöillä. Tiistai-iltana tilasin Ebaysta uusimman Aem Uego laajakaistan ja eilen ilalla sen sai jo paikoilleen. Vähän säätöajoa ja aika kohillaan alkaa olemaan. Kiihdytysrikastuksestakin otin aika reilusti pois.
Pintakaasulla tässä aiheessa Afr 16-16.5. Megaa ei saanut esiasetuksilla näyttämää ihan samoihin seosta kuin mitä mittari näyttää. Siihenkin löytyi jonkinlaiset asetusohjeet.
Otsikko: Vs: 745 -89 B6304
Kirjoitti: Lankku - 01.03.2015, 18:48:31
Kone vei öljyä jo ennen kuin möin pois, oli vähällä ajolla tässä välissä ja kumma kun ei vähentynyt mihinkään. Joka männän päällä on ajon jäljiltä öljymärkää ja imukanaviin tähystämällä sielläkin öljyä näkyi. Ohjurinkumeihin epäilys luonnollisesti kohdistui, vaikka olin kaikki vaihtanut ennen koneen asennusta. Perjantaina iltasella vaihdoin mokomat uudestaan. Nojoo, meni se lauantain puolelle sen takia, että onnistuin tiputtamaan kaksi venttiilinlukkoa jonnekin konehuoneen uumeniin ja jouduin hakemaan töistä vajaa ~37km päästä tilalle toiset. En muista minkä merkkiset aiemmat ohjurinkumit olivat(Payen tai Elring), mutta ois voineet olla tiukemmatkin ohjurin päälle. En kyllä muista olivatko edes merkkikohtaiset vai ns. yleismalliset. Lähtivät hyvin vaivattomasti ylös.

Viikko sitten tuli vajaa 400km maantielenkki, jonka perusteella vertasin öljynkulutusta samaan matkaan tänään. Eipähän se mihinkään muuttunut ja tasainen haju tulee joutokäynnillä ilman isompaa pössyttelyä polkaistessakaan. Eli männänrenkaat laskee läpi ja sitämyöden taidan vaihtaa koko koneen toiseen. Jotain positiivista, niin kulutus melkein taloudellisella ajolla 8,9-9l/100km. Oletin 9,5l paikkeilla olevaa lukemaa.
Otsikko: Vs: 745 -89 "B6284"
Kirjoitti: Lankku - 08.03.2015, 11:29:01
Autoracingilta tilasin H-profiilit tulevaa ajatellen ja käytin ne tarkastuksessa. Perjantaina putsasin irtomännistä rengasurat ja laitoin kiinni veiveihin. Vasta silloin muistin, että veivit tarvitsevat ekstratilaa näissä vanhanmallin lohkoissa. Sylinterin alapään sijaan otan hieman veivistä kuten oli puhe boostin kanssa. Ei tarvitse purkaa koko alakertaa sen takia. Henkisesti kuitenkin varauduin jo siihen, että lohkossa on isompaa vikaa ja joudun vaihtamaan englantilaisen vanhan alakerran sisään. Eli 2,5l lohko T6 männillä ja 3l kampuralla. Varautuminen ei kuitenkaan aivan riittänyt, joutui moisen tekemäänkin.

Eilen iltapäivällä ennen yhtä pääsi alottelemaan, laskin öljyt pois ja purin kannen pois pakosarjan kera. Kutospytyssä oli yksi aika syvä naarmu ja muutama miedompi. Miten lie jäänyt huomaamatta aikanaan aukastessa, oisko venttiilinmurusia tipahtanut männän väliin. Venttiilivikaisenahan luovuttaja-auto mulle tuli. Eipä tarvitse ihmetellä miksi tulppa on aina ollut mustempi kuin muut. Koetin käsihoonilla hieroa, mutta sen syvä oli ja pytyissäkin jo pientä pykälää, että päädyin alakerranvaihtoon.

Imusarja sekä laatikko pois ja kone ylös. Sai vielä syylärinkin rutattua kun koneen kannatinliina katkesi ja kone tippui sen päälle juuri keskelle. Samalla hajosi jakopään taustamuovi. Kaipa sekin oli kerran koettava :facepalm: Hurjasta ulkonäöstä huolimatta syyläri pitää vielä nesteet sisällä. Englantilaisen vanhasta lohkosta puuttui kaikki, eli se kasaten, veivit 3l männistä T6 mäntiin, käsihoonilla sylintereitä pyyhkäisten ja paikoilleen. Ulkoiset osat siirsin huohotinpurkkia lukuunottamatta vanhasta koneesta. Nopeampi niin kuin kaivella esiin. 245:n vanhan laturin ois voinu muistaa laittaa, koska sillä ei rempan jälkeen ole paljoa ajettu.

Puolenyön aikaan oli kone paikallaan (http://smg.photobucket.com/user/244x2/media/745%20-89/Tekniikka/20.jpg.html?sort=9&o=19)(seuraavassa kuvassa näkyy minkä verran vanhaan lohkoon jäi osia kiinni) ja ennen kolmea työkalut takaisin paikoillaan. Pyörittelin aikani startilla kunnes kokeilin käyntiin ja megan päälle laittamalla ei sähköt oikein pelanneetkaan. Aikani tutkailin kunnes muistin, että vaihdoin korissa maajohdon paikkaa vanhan kierteen korkattua. Maalia pois kaapelikengän alta ja se oli siinä. Käytin lämpimäksi ensiöljyillä ja vaihdoin uudet öljyt sekä suodattimen. Ei ainakaan käryä käydessä samalla tavalla kuin vanha. Säätöajoa ois tehtävä, tippuihan puristussuhde päälle kympistä T6 tasolle ja tilavuuskin samaan. Ennakkoa lisää ainakin.

Lohkonvaihdon myötä on turbolle öljynpaluunippa valmiina ja löytyi toinen aiemmin hukkuneista venttiililukoistakin.
Otsikko: Vs: 745 -89 "B6284"
Kirjoitti: Lankku - 08.03.2015, 15:26:39
Säätöajoa ajettu ja on siinä vaan huima ero miten paljon huonommin on vetoja. Tuskin niinkään tilavuuden takia, vaan pienemmän puristussuhteen. Kuitenkin tippui 2-2,2 alemmas. Yksi syy miksi ois mielellään pitänyt vanhan koneen. Neljä astetta enemmän ennakkoakin. No toivottavasti sais aikaiseksi laittaa turbon kiinni lähiaikoina. Ja 245:stä coolerin kunhan siihen saa uuden paikoilleen.
Otsikko: Vs: 745 -89 "B6304", myyty
Kirjoitti: Lankku - 22.06.2015, 23:35:46
Ja taas se lähti maailmalle, joko nyt viimeistä kertaa? :idiot2:
Paikallaan 6-ovisesta "lainattu" B6304 1.8 motikalla. Vetäisin molemmista tekniikat pois töiden jälkeen torstai-iltana. Puolenyön tuntumassa oli auto käynnissä ja perjantaipäivälle jäi enää kytkimen ja voimansiirron asennus.