Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: B230F - 28.09.2011, 10:21:47

Otsikko: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: B230F - 28.09.2011, 10:21:47
Eli ois tollanen kakkosnelonen B230F koneella.  Tällä hetkellä auto ihan vakio eli se 116 hevosta löytyy. Kaivelin tuossa varastoja ja löyty 160 kansi jossa kaikki hilppeet kiinni. Miten sais suht halvalla lisää hepoja tuosta, tällä hetkellä autossa 531 kansi mutten kehtaa sitä alkaa "pilaamaan" joten tuosta 160 kannesta pitäis alkaa jotaki muokkailemaan. Ja oliko tähän autoon muutes lastuja tai jotain ? Edittiä, vaikuttaako katin poisto, ja muitakin vinkkejä ois kiva kuulla :)
Sori jos tuli väärään paikkaan tämä kysely..
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Ari E - 28.09.2011, 17:12:26
Eli ois tollanen kakkosnelonen B230F koneella.  Tällä hetkellä auto ihan vakio eli se 116 hevosta löytyy. Kaivelin tuossa varastoja ja löyty 160 kansi jossa kaikki hilppeet kiinni. Miten sais suht halvalla lisää hepoja tuosta, tällä hetkellä autossa 531 kansi mutten kehtaa sitä alkaa "pilaamaan" joten tuosta 160 kannesta pitäis alkaa jotaki muokkailemaan. Ja oliko tähän autoon muutes lastuja tai jotain ? Edittiä, vaikuttaako katin poisto, ja muitakin vinkkejä ois kiva kuulla :)
Sori jos tuli väärään paikkaan tämä kysely..
ettei olis 530 kansi jos vakio :o   mutta vx 3 nokka, FD:n  ecu ja sytkäboksi ja johan tuntuu
Tarkoitit varmaan FB:n ?  FD:hän on se lehmä malli kaikilla EGR yms. herkuilla.
ei näitä aina muista  :facepalm:
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: HembalanD - 28.09.2011, 17:20:17
Ja sit vielä katti pois + turbon putkisto ja visko flektin vaihto sähköiseen.

Hintaa projektille tulikin sellainen 500e. Halapaa
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: janne81 - 28.09.2011, 18:30:47
ettei olis 530 kansi jos vakio :o   mutta vx 3 nokka, FD:n ecu ja sytkäboksi ja johan tuntuu
Tarkoitit varmaan FB:n ?  FD:hän on se lehmä malli kaikilla EGR yms. herkuilla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Taavi.H - 28.09.2011, 18:33:21
-90 vuosimallin 240 voi olla vähäpäästöinen otteen mukaan? Joten katin poisto ei tällöin ole mahdollista ainakaan katsastettaessa autoa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: B230F - 28.09.2011, 19:00:26
Jep, vähäpäästönen on  8) Mutta ainahan sen katin voi sinne katsastukseen laittaa takas. Mistä noita sytkä bokseja yms saa tilattua?, en oo vielä törmänny ite vaikka yrittäny netistä ettiä. Ja näky olevan tosiaan 531 tuo kansi, piti käydä vielä tarkistamassa  :D, onko lie sitte vaihdettu? :o

Jos tuosta 160 kannesta alkais jotain värkkäileen niin tosiaan tuo nokka vaihtaa ja kannattaisko sitä muuten avarrella, siistiä?
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Ari E - 28.09.2011, 19:17:38
Jep, vähäpäästönen on  8) Mutta ainahan sen katin voi sinne katsastukseen laittaa takas. Mistä noita sytkä bokseja yms saa tilattua?, en oo vielä törmänny ite vaikka yrittäny netistä ettiä. Ja näky olevan tosiaan 531 tuo kansi, piti käydä vielä tarkistamassa  :D, onko lie sitte vaihdettu? :o

Jos tuosta 160 kannesta alkais jotain värkkäileen niin tosiaan tuo nokka vaihtaa ja kannattaisko sitä muuten avarrella, siistiä?
jos siinä on 531, pidä se paikallaan.  mikähän nokka siellä mahdollisesti löytyy ??? tuolta saattas löytyä parempaa lastua/ boksia http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8956.0
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: 460GLE - 28.09.2011, 19:53:03
Kyllä sitä vähä piristettyä saa, mut ei siitä mitään menijää kyllä saa ilman isompia roplailuja.
Itellä on:
- sähköflekti
- turbon putkisto
- d-nokka
Tarkotus oli tehä pahuuksia katillekin, mutta se jäi toistaseks tekemättä.

0-80km/h menee 7.3s eli sama mitä TMn testissä -93 vakiotekniikalla. Lastun kanssa vois toimia vähä paremmin. Toki 400tkm kilometriä on ehkä syöny jo parhaan särmän koneesta.  :)
Yks mitä ite vaihtaisin pikemmiten on tuo 13kg painonen vauhtipyörä. Sen pystyy sorvaamaan vanhempien mallien littupyörää vastaavaks ja silti jättää ruiskun tarviman reikäkehän. Näin tehtynä oma vauhtipyörä keveni reiluun 7kiloon.

Se + viskoflektin vaihtaminen sähköseen tuulettimeen parantaa kyllä kierrosherkkyyttä.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: mista - 29.09.2011, 09:03:24
Saat upottaa 160 kanteen jonkinverran rahaa, että se on edes yhtä hyvä kuin 531, joten pidä se siellä paikallaan ja vaihda nokka. Jos taas kunnolla alata virittämään niin ota se 531 aihioksi ja tee siitä.. sillä on kuitenkin jo etumatkaa tuohon pikkukanteen.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Aabelix - 03.10.2011, 16:36:06
Ruotsista bildelbasenista saa noita sytkä ja ruiskupurkkeja pilkkahintaan, sytkäpurkkiin löytyy muutossarjaa jolla sen saa muutettua lastutettavaksi ja ruiskupurkki voi olla käytännössä mikä boxi vaan missä irroitettava lastu, vanhan Landian puolella nimimerkki Juse teki/tekee lastuja niin vapareihin kuin turboihinkin (ei tietoa pyöriikö "Juse" täällä foorumilla).
Omaan -93 940 FD koneeseen hommasin 531 kannen jota hieman paranneltiin, käytössä on VX3 nokka katsastuksiin + katti, ja H-nokalla ajellaan ilman kattia(D-nokka taitaa mennä katsastuksista vielä päästöjen osalta läpi). Paikallaan on myös marteliuksen peltisarja ja parilla läpivirtaavalla vaimentimella varustettu 2,5 tuuman putki, ruiskut on paremmin virtaavat ja bensakiskossa säädettävä malapasssin säädin, visko korvattu sähköllä. Ruiskun ja sytkän boxeissa on Jusen tekemät lastut , + pari dippikytkintä keskikonsolissa jolla lähinnä kesäkuumilla säädetään sytysennakkoa muutamia asteita.
Mikään ohjushaan tuo ei ole, mutta huomattavasti pirteämpikulkuinen entä vakio FD 116hv tai FB 130hv
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: InlineFour - 03.10.2011, 20:16:17
D-nokka, 530-kansi + 38" pakoventtiilit, r-seetit, puristukset ~11:1 ja "jokkiskanavat" by kansiset, vakiolastuin meni vähäpäästöisen rajoista läpi katalysaattorin kera tietysti.
b230f. Ja kulki kanssa aivan erilailla.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Veksi - 03.10.2011, 20:19:50
B230F koneessa kokeiltu M, L, D ja K -nokkia. K-nokka liian kireä (muuten vakioon) koneeseen, M ja L ovat Mieto ja Laimea. D-nokka on hyväksi todettu ja edullinen
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: polar - 03.10.2011, 23:14:29
B230F koneessa kokeiltu M, L, D ja K -nokkia. K-nokka liian kireä (muuten vakioon) koneeseen, M ja L ovat Mieto ja Laimea. D-nokka on hyväksi todettu ja edullinen

Onko tosissaan noin paljon eroa D vs. K ? Mulla oli joskus rintakarin D:stä hioma H+ nokka B200E:ssä, tykkäsin kovasti, kävi tyhjää ja vetoo riitti. Eli muuten vastaava kun H, mutta pakopuolella samat arvot kun imussa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Veksi - 03.10.2011, 23:38:16
Jos rajoitin vakio 6200rmp niin kakkos vaihteella hakkaa rajoittajalle ja kun torppaat kolmosen pesään niin kierrokset putoaa alle vetoalueen. Näin siis M45, M46 ja M47 vaihteistoilla.Tiuhalla perällä voi helpottaa vähän

Oli mullakin joskus B200 K-nokalla ja 40mm tuplilla. Kiva peli mutta kärsi yllä olevasta ongelmasta
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: järviin - 03.10.2011, 23:42:48
Pakko nyt kommentoida, vaikka olen yrittänyt rajoittaa sitä, koska ne poistetaan kuitenkin. :(
K vastaan D:
Speksit muuten lähes samat, mutta K:ssa 0,75mm enempi nostoa.
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Veksi - 03.10.2011, 23:56:40
Pakko nyt kommentoida, vaikka olen yrittänyt rajoittaa sitä, koska ne poistetaan kuitenkin. :(
K vastaan D:
Speksit muuten lähes samat, mutta K:ssa 0,75mm enempi nostoa.

Ihan asia kommetti ja hyvä huomio. Näyttää paperilla pieneltä mutta käytäntö on toinen
Kokeilemalla olen noihin omiin vekottimiin nokat valinnut. Aloittanut loivista ja jyrkentänyt niin pitkälle että ei ole enää mieleinen -> siitä yksi porras takasin päin

Mun laitteet kuitenkin yleensä lähes vakioita. K-nokka voi toimia B230f koneessa muitten virien kanssa ihan OK
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: Aabelix - 05.10.2011, 16:37:12
Jos rajoitin vakio 6200rmp niin kakkos vaihteella hakkaa rajoittajalle ja kun torppaat kolmosen pesään niin kierrokset putoaa alle vetoalueen. Näin siis M45, M46 ja M47 vaihteistoilla.Tiuhalla perällä voi helpottaa vähän

Oli mullakin joskus B200 K-nokalla ja 40mm tuplilla. Kiva peli mutta kärsi yllä olevasta ongelmasta

H-nokallekin omassa 940 tosiaan nostettiin rajoitinta ylöspäin, unohdin tuossa edellä mainita, mutta vakiojousilla ei kannata paljoa yli 6500 mennä.
Tuon H-kepin hommasin aikanaan KG-trimmingiltä ruotsinpuolelta, no etuna on jotta asustelen suht lähellä Haaparantaa niin tilaan osat Haaparannan postiin poste restantena niin säästyy kosolti euroja minkä meidän rakas itella laskuttaisi, esim. viimeeksi tilasin osia niin ruotsin posti laskutti paketista upsalasta haaparantaan n. 6e, jos olisi tullut rajan yli suoraan kotiosoitteeseen niin 22e lisää tuohon  :idiot2:
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: HembalanD - 02.11.2011, 17:57:04
B230F / 530

Kannesta siivua, paljonko on enää järkevä ottaa? Hyödyn/nakutusrajan/kestävyyden puitteissa? Jakohihna pidetään vakiona tietenkin.

Mitä rutut esimerkiksi 1.0mm madallettuna?

Muuten aika vakio, nokka VX.

Vai laitanko senkin rahan bensaan, kun hyöty on 1-2 hevosta..
Otsikko: Vs: Volvo 240 B230F -90 Vähän jos sais piristeltyä
Kirjoitti: jogiin - 27.11.2011, 21:57:02
B230F / 530

Kannesta siivua, paljonko on enää järkevä ottaa? Hyödyn/nakutusrajan/kestävyyden puitteissa? Jakohihna pidetään vakiona tietenkin.

Mitä rutut esimerkiksi 1.0mm madallettuna?

Muuten aika vakio, nokka VX.

Vai laitanko senkin rahan bensaan, kun hyöty on 1-2 hevosta..
Tätä samaa tietoa kaipaillaan  ::) Nokkana kuitenkin A