Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: voge-t4 - 30.10.2018, 07:55:24
-
Mites kannattaa toimia, kun laatikko kylmänä nykii nii helkaristi, ehtii vaihteita ja hyppii eistaas ja vapaalle. Tälle aamua ei meinannu vaihteita löytyä ollenkaan. Näyttöön tulee teksti "vaihteiston suorituskyky on alhainen". Lämpimällä koneella laatikko toimii moitteetta. Mikä on laatikossa vikana? Vai onko helpompi ehtiä uus laatikko paikalleen. Ja jos on nii mistä itse laatikko sekä asennus tampereen alueelta?
-
Tarkista ekana öljypinnan taso. Vajaatäyttö ja myös ylitäyttö tekee monenlaista.
-
... ja milloinka ne ölpät on viimeks vaihdettu?
-
... ja milloinka ne ölpät on viimeks vaihdettu?
Laatikkoon vaihdatin käyttöautolla 15tkm sitten. Mistäs löytyy tikku laatikosta mistä vois kattoa?
-
Tikku pitäis löytyä koneen etupuolelta hieman keskilinjasta oikealla. Keltainen nuppi tikussa. Tikun eri puolella asteikot HOT ja COLD. Käytä keppiä eri asennoissa auto tyhjäkäynnillä ennen tarkistusta.
-
Tikku pitäis löytyä koneen etupuolelta hieman keskilinjasta oikealla. Keltainen nuppi tikussa. Tikun eri puolella asteikot HOT ja COLD. Käytä keppiä eri asennoissa auto tyhjäkäynnillä ennen tarkistusta.
Kiitoksia. Eli käytän kylmällä koneella tyhjäkäynnillä ja samalla käytän eri asennoissa. Sammutan ja katson öljyt?
-
Tuossa vitjassa samaa asiaa puituna:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16658.0
-
Kiitoksia. Eli käytän kylmällä koneella tyhjäkäynnillä ja samalla käytän eri asennoissa. Sammutan ja katson öljyt?
ei vaan käydessä p päällä.
-
Tuossa vitjassa samaa asiaa puituna:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=16658.0
Kiitoksia kaikille. Katon töiden jälkeen öljyt ja palataan asiaan sitten.
-
Ja tosiaan ainakin itsellä lukemat on järkevimpiä lämpimänä, mikä on 30min kovaa ajoa.
-
Kiitoksia kaikille. Katon töiden jälkeen öljyt ja palataan asiaan sitten.
No nyt kun aikasa on ehtiny sitä nii ei pirua löydy. Eli 2.4d harmaa koppanen kyseessä.
-
Luin koodit jollain lukijalla nii anto koodiksi P0730 väärä välityssuhde :idiot2:
-
Toisesta topicista lainattu "Kaikki bensamoottorit ovat koko auton historian ajan olleet saatavilla vain 5-vaihteisen automaatin kanssa.
Dieselien osalta vuoteen 2005 asti olevat ovat 5-vaihteisella automaatilla. Siitä eteenpäin ovat 6-vaihteisia. Eli jos pellin alla on ns. vanhenpi "mustakoppainen" D5, on automaatti 5-vaihteinen. Jos taas pellin alla on uudempi "harmaakoppainen" D5, on aski 6-vaihteinen."
6-vaihteisessa ei taida olla tikkua. Mikä moottori tässä autossa oli?
-
Toisesta topicista lainattu "Kaikki bensamoottorit ovat koko auton historian ajan olleet saatavilla vain 5-vaihteisen automaatin kanssa.
Dieselien osalta vuoteen 2005 asti olevat ovat 5-vaihteisella automaatilla. Siitä eteenpäin ovat 6-vaihteisia. Eli jos pellin alla on ns. vanhenpi "mustakoppainen" D5, on automaatti 5-vaihteinen. Jos taas pellin alla on uudempi "harmaakoppainen" D5, on aski 6-vaihteinen."
6-vaihteisessa ei taida olla tikkua. Mikä moottori tässä autossa oli?
2.4d 163hp joo 6-vaihteinen. Ja soittelin autogearille nii viat mitä kuvailin nii epäili että laatikon öljynsuodatin menny tukkoon ja turbiini ottanu ihteesä. Hinta-arvio osineen minimissään 1700-2000€. Mietin nyt vain että kehtaako noin 5000€ autoon tehä 2000€ remonttia.
-
Vaikka sitä öljytikkua ei olekaan, kai sen öljytason nyt jotenkin saa tsekkattua. Mikä tukkoinen suodatin kiukuttelee vain kylmänä? Olis ihan loogista, että nykii vajaalla öljymäärällä ja kun öljyt lämpii niin tilavuus laajenee.
-
Vaikka sitä öljytikkua ei olekaan, kai sen öljytason nyt jotenkin saa tsekkattua. Mikä tukkoinen suodatin kiukuttelee vain kylmänä? Olis ihan loogista, että nykii vajaalla öljymäärällä ja kun öljyt lämpii niin tilavuus laajenee.
Sitä se minäkin mietin mutta nii se korjaamon kaveri tuumasi että kylmät ja kankeat öljyt ei jaksa mennä suodattimen läpi mutta lämpimät menee ja viat häviää
-
6 vaihteisen öljyt tarkistetaan tyhjennys propussa olevasta pienemmästä ruuvista, öljyjen ollessa 50-60 asteiset
(https://thumb.ibb.co/hcevQ0/Screenshot-20180725-173916-Drive.jpg) (https://ibb.co/hcevQ0)
Vajaat öljyt aiheuttaa mielenkiintoisia vikoja ja koodeja
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.msg1061366444;topicseen#new (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.msg1061366444;topicseen#new) tuollakin vähän juttua vielä öljyjen tarkistuksesta
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.msg1061366444;topicseen#new (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=72075.msg1061366444;topicseen#new) tuollakin vähän juttua vielä öljyjen tarkistuksesta
En kerenny eilen sen kummemmin perehtyä oljyn tarkastamiseen. Katsoin kuitenkin laatikon öljyn vaihdon kuittia. Näyttäisi siltä, että öljyä on veloitettu vain 8 litraa, mikä viittaisi siihen ettei ole huuhdeltu. Puoli vuotta sitten toki tehty ja ajettu sen jälkeen 15tkm
-
8 litraa on ainakin 5-vaihteiseen jo Volvon mielestä riittävä "huuhtelu" jos öljyt ei ole kovin likaiset. Pohjapropusta ei saa kuin alle 4 litraa kerrallaan. Ei siis voi tuosta määrästä sanoa mikä on ollut tekotapa. Öljytaso on helppo kämmätä niin se kannattaa tarkistaa. Katso samalla että vaihdelaatikko ei vuoda, ettei nesteet ole vähentyneet pikkuhiljaa.
-
8 litraa on ainakin 5-vaihteiseen jo Volvon mielestä riittävä "huuhtelu" jos öljyt ei ole kovin likaiset. Pohjapropusta ei saa kuin alle 4 litraa kerrallaan. Ei siis voi tuosta määrästä sanoa mikä on ollut tekotapa. Öljytaso on helppo kämmätä niin se kannattaa tarkistaa. Katso samalla että vaihdelaatikko ei vuoda, ettei nesteet ole vähentyneet pikkuhiljaa.
Ahaa. Eli öljyn vaihdon yhteydessä ei ole välttämättä tapahtunut muuta ns virhettä kuin hieman väärä öljy määrä.
-
Ahaa. Eli öljyn vaihdon yhteydessä ei ole välttämättä tapahtunut muuta ns virhettä kuin hieman väärä öljy määrä.
Lueskellu nyt foorumia aika paljonkin nii taitaa kyseinen laatikko olla pirun tarkka öljy määrästään.
-
Väitän ettei näistä suodatin mene tukkoon. Ongelma on joku muu.
Öljyn määrää tarkistaessa auto pitää olla käynnissä
-
Väitän ettei näistä suodatin mene tukkoon. Ongelma on joku muu.
Onko ideoita mikä on aiheuttanu laatikon oireet?
-
Onko ideoita mikä on aiheuttanu laatikon oireet?
öljyn määrä minkä ensimmäisenä tarkistaisin, kuten täällä on jo ehdotettu
-
Nyt on laatikko kunnossa. Oli oikeat öljymäärät jne. Laatikon sisäinen suodatin mennyt tukkoon ja kylmänä öljy ei oo päässy kunnolla läpi ja sen seurauksena turbiini meni vaihtoon.
-
Kiitos tiedosta vaikka kalliiksi tuli.
-
Kiitos tiedosta vaikka kalliiksi tuli.
Autogearilla tuli maksamaan 1760€. Hieman tympäisi maksaa, toisaalta kannatti tehdä. Saa myytäessä jonkun tonnin ehjänä, kuin se että möisi laatikko vikaisena.
-
Nyt on laatikko kunnossa. Oli oikeat öljymäärät jne. Laatikon sisäinen suodatin mennyt tukkoon ja kylmänä öljy ei oo päässy kunnolla läpi ja sen seurauksena turbiini meni vaihtoon.
Täällä on käsi nostettu ylös virheen merkiksi.
Yllättävä vika pakko myöntää, laatikon purkaneena suodatin on mielestäni suht harva verkko.
Onko sitten öljy paksuuntunut "tervaksi" ja kitkapakoista irronnut ainetta mikä on alkanut tukkimaan suodatinta, huollon puutteen takia?
-
Täällä on käsi nostettu ylös virheen merkiksi.
Yllättävä vika pakko myöntää, laatikon purkaneena suodatin on mielestäni suht harva verkko.
Onko sitten öljy paksuuntunut "tervaksi" ja kitkapakoista irronnut ainetta mikä on alkanut tukkimaan suodatinta, huollon puutteen takia?
Kuulemma irronnut kitkapakoista evästä ja ruennu tukkimaan. Ite vaihattanut laatikko öljyt noin 60tkm välein, mutta tuskin on edelliset omistajat vaihattanu. 300tkm oli sillon kun ostin auton.