Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: 855 - 30.10.2018, 20:12:27
-
Olen vaihtanut nyt kaksi kertaa kampiakselin jakopään rattaan takana olevan stefan ja aina vaan vuotaa.
Viimeisin stefa oli hankittu volvolta mutta ei vaan pidä.
Onkohan stefa asennettava ihan tasan reunoja myöten vai pitääkö se painattaa niin syvälle kuin menee ?
Voiko stefan ulkoreunaan laittaa mitään tiivistysainetta vaiko ei mitään ?
-
Pitää laittaa ihan suoraan ja mieluusti painaen jollain yhtäsuurella kappaleella. Yhtä tärkeää on stefan öljyäminen valmiiksi tai ite laitan vaseliinia työhommissa.
Eihän vaan huohotus ole tukossa ja siksi vuotaa vaan helpoimmasta paikasta paineet ulos.
-
Onko tdi moottorissa huohotusta ja jos on niin missähän se sijaitsee ?
-
Kaikissa polttomoottoreissa on yleensä huohotin. Eiköhän se huohotin ole se iso musta kappale venttiilikopan päällä, josta lähtee letku. Tukossa oleva huohotin saattaa pullauttaa stefan irti ja öljyt pihalle.
Tässä näkyy huohotin, tuossa öljyntäyttökorkin vieressä oleva musta kappale.
(https://i.ytimg.com/vi/OYbMWVNNWRE/maxresdefault.jpg)
-
Kampiakselin kaulassa voi olla kulumaa juuri stefan huulen kohdalla, jos siis vuotaa sieltä eikä ulkokehältä. Stefaan voi laittaa ihan ohuelti tiivisteliimaa ulkokehälle jos tuntuu sieltä vuotavan, mutta ei toki mitään sinne huulen puolelle.
Jos akselissa on kulumaa, tai vaikka naarmu niin tilannetta voi yrittää pelastaa jättämällä stefan hieman "ulospäin" tai kuten toisenmerkkiseen autoon tein, sorvautin kaverilla ohuen shimmilevyn stefan alle jolloin se asettui akselille eri kohtaan.
En nyt ulkoa muista miten tossa nokikattilassa on tilaa sille stefalle. Huohotus toki kuntoon kans jos siitä vikoo.
-
Eiköhän vuotopaikkana kuitenkin ole öljypumpun tiiviste eikä kampiakselin akselitiiviste.
-
Nyt on autosta purettu jakopää pois tieltä ja stefahan se siellä jälleen vuotaa.
Huohottimesta en vielä tiedä mutta asiaa tutkitaan.
Autohan on vasta sisäänajettu 510000 km.
-
Stefasta oli lähtenyt irti jousikiristin stegan takaa.
Huohotin on ihan auki.
Uusi stefa laitettu nyt ihan eri tavalla kuin aikaisemmin on tullut laitettua.
Toivottavasti nyt pysyy ja pitää öljyt moottorissa.