Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: volvokaksyks - 01.11.2018, 20:42:44
-
Eli jakopään ja vvt-pyörän vaihdon jälkeen ei lähde enää kunnolla käyntiin. Vikakoodi antaa 32 nokka-akselin asento tunnistin mutta voiko olla niin että toisen nokan ajotus heittää hieman vaikkakin oli nokkien lukitus paikallaan? Yrittää käyntiin mutta ei jää käyntiin :(
-
Luultavasti vika siinä ajoituksessa. Ettei olisi vahingossa jompi kumpi nokka-akseli 180 astetta pielessä ?
-
Ei ainakaan pako nokka koska merkillä ja ei päässy liikkumaan koska lukitus nokkien päässä ollu paikallaan. Hampaalla jo käänsin imu nokka niin rupes yrittää käyntiin ja herjaamaan nokan asentoo
-
Ajoituksessahan se vika varmaan on, jos jakoremontin jälkeen vika ilmestyi. Voi olla kampiakselin ajoitus hampaan pielessä. Olikohan se VVT-pyörä muistaakseni vielä sellainen ettei ole kiilaakaan nokka-akselissa. Silloin se voi mennä helposti pieleen.
-
Joo ei kiilaudu ja sitä ajotusta epäilen vahvasti itsekkin. Ala merkki kyllä on kohallaan ja epäilen vahbasti imunokan ajoitusta vaikkakin lukittuna ollut mutta juuri tuon vvt vaihdon takia ja siinähän se nokan tunnistinkin on
-
Onko jotain varmaa tapaa mistä tietää tarkistaa ajoituksen onko imu-nokka oikein vai ei? Ala merkkihän on melko selvä ja pakopuoli mutta arveluttaa tuo imu puoli vahvasti
-
Nokkien päissä olevat urat ovat epäkeskeiset. Kampiakselin ollessa merkissään imunokan ura on päälikopan saumasta katsottuna yläpuolella ja pakonokan alapuolella. VVT on kiristetty väärään kohtaan jos konetta pyörittäessä imunokka ei palaa samaan asentoon.
-
Ei ole varmaan ollut aivan oikea nokka-akselien lukitustyökalu kun on jakopääremppa tehty.
-
Väittää että on oikee mutta antoi periks kun vvt-pyörää irroitti nii nyt on vähä hakusassa. Lankun viestiin en nyt ihan päässy sisään et mitä meinasit?
-
joo siinä käy helposti niin että lukitustyökalu antaa periksi varsinkin jos se on heikkolaatuista.nokka-akselin päästä se hahlokin voi murtua.siitä vvt pyörästä pitäisi pitää jollain samalla vastaan kun sitä pulttia aukaisee ja kiristää.
-
Tässä (https://volvoforums.com/forum/attachments/volvo-s40-11/18157d1501365216-help-i-screwed-up-my-cam-timing-2000-s40-1-9-camshaft_placement_before_application.jpg) kuvasta näkyy asennot. Imupuolen ura sauman yläpuolella ja pako alapuolella.
-
Täytyy yrittää selvitä, kiitos kuvasta avas aika paljon :)