Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Gaabn - 02.11.2018, 14:13:35
-
Tapeltu jo liian pitkään -82 vm 244 jarrujen kanssa, ongelmana että ilmat ei lähde järjestelmästä vaikka ilmaakin oikeassa järjestyksessä. Auto toimi ongelmitta kunnes vaihdoin levyt ja palat taakse kun katsastus vaati. Kaikista nipoista tulee nestettä ja jarru alkaa olemaan "normaali" parin polkaisun jälkeen. Olisiko tähän jotain varmaa konstia millä lähtisi pelittämään ja saisi tuon BRAKE FAILUREn pois?
-
ei siellä enää varmaan ilmaa enää edes ole vai tuleeko kuplia?sen kyllä näkee,siellä jakolaitteessa on mäntä mikä siirtynyt toiseen reunaan,ota johto pois jakolaitteesta ja ruuvaa anturi pois ja siirrä siitä reiästä anturi keskelle niin valo ei pala!
-
Jep,
Ilma on mitä ilmeisemmin pääsylinterissä, eikä sieltä lähde vaikka kuinka nestettä luritat satuloista. Kokeile tätä : Kuskin pupoleisesta etusatulasta palat pois, ja tilalle 5 mm lattaraudan pätkät tai lyöt vanhoista paloista kitkapinnat pois jolloin jää pelkät sopivat raudat väliin. Pumppaat männät ulos jarrupolkimella ( männät ei pulpahda ulos jos pelkät jarrupalan raudat välissä ) Sitten esim siirtoleukapihtien tms avulla painat männät räväkästi takaisin sisään jolloin paine työntää pääsylinteristä ilmat pois. Toista pariin kertaan. Näin olen itse saanut useammasta kakkosnelosesta jarrut viimeisenä toimenpiteenä ilmattomaksi.
Kerro kuinka kävi.
-
pääsyliteriin ei pääse ilmaa jos säiliö ei tyhjene,itse olen laittanut esim ilmastointiteippiä korkkiin,säiliö ei tyhjene vaikka jarruputli irti pitempääkin,nyt jäi vielä epäselväksi onko poljin hyvä vai ei? valon sytyttää anturi mistä jo kirjoitin maadoittaa sitäkauttamikä sytyttää lampun koetaulussa.
-
Onhan ilmattu oikealla järjestyksellä? 200srj on vähän nirso ilmauksen osalta ::)
1 Vasen takapyörä
2 Vasen etupyörä ylempi sisempi
3 Oikea etupyörä ylempi sisempi
4 Oikea takapyörä
5 Oikea etupyörä ulompi
6 Oikea etupyörä alempi sisempi
7 Vasen etupyörä ulompi
8 Vasen etupyörä alempi sisempi
-
ootko ilmannut niitä yksin vai kaverin kanssa? siihen käy kuka tahansa ei tartte olla edes kaveri,toinen painaa paineen ja toinen avaa/sulkee nipan,jokaisen kerran jälkeen kokeilee sammuuko valo eli auto käymään,monesti mäntä menee itekseen sillälailla paikoilleen,palaako valo nyt jatkuvasti vai syttyykö vasta kun poljin painuu tarpeeksi syvälle?
-
Pitää lähteä näitä koittamaan seuraavaksi, tällä hetkellä on auto korjaamolla. Polkimessa oli "väljää" eli pari kertaa sai pumpata että lähti kunnolla jarruttamaan. Kiitoksia neuvoista!
-
Nonniin, olivat käyttäneet korjaamolta katsastuksessa ja jarruista vieläkin hylsy. Takana jarruvoimien ero vieläkin liian suuri, vasemmalla 1.0 oikealla 2.0. Ilmattu on järjestelmää hulluna kokeilen tuota männän siirtämistä reiästä nyt seuraavaksi ja kuskinpuolen etusatulasta mäntien painamista.
Takana on vielä vasemmalla uusi satula.
-
vielä semmoisen huomasin kun mäntiä painoin pihdeillä että kun poljin jarrua ja päästin polkimen vapaalle niin männät ei vasemmalla edessä palautuneet itsestään
-
vielä semmoisen huomasin kun mäntiä painoin pihdeillä että kun poljin jarrua ja päästin polkimen vapaalle niin männät ei vasemmalla edessä palautuneet itsestään
mitä tarkoitat nyt palautumisella?siis meneekö männät nätisti sisään pihdeillä? jääkö siis se vas etujarru päälle laahaamaan?eihän se mäntä tulekkaan takas kun senverran että ei jarru jää päälle.
-
Pitää huomenna vielä kokeilla saanko levyä pyöritettyä kun on paineet pumpattu, aloin epäillä mäntien kuntoa. Jos vaikka ovat vasemmalla edessä männät entiset niin voisiko se aiheuttaa takavasemman jarrun ongelman?
-
Pitää huomenna vielä kokeilla saanko levyä pyöritettyä kun on paineet pumpattu, aloin epäillä mäntien kuntoa. Jos vaikka ovat vasemmalla edessä männät entiset niin voisiko se aiheuttaa takavasemman jarrun ongelman?
ei,niin siis kokeilet sen jälkeen kun oot pumpannut ja lopetat sen
-
Mutta jos saan siirrettyä männän jakolaitteesta keskelle jolloin ei maadoita vikavaloa niin pitäisi jarrutehojenkin tasaantua taakse?
-
Mutta jos saan siirrettyä männän jakolaitteesta keskelle jolloin ei maadoita vikavaloa niin pitäisi jarrutehojenkin tasaantua taakse?
trööt! väärävastaus,se on pelkkä jakolaite,se mäntä tekee vain ja ainoastaan sen että maadoittaa kun poljin menee liian syvään ja mäntä siirtyy toiseen sivuun kun kuuluu olla keskellä,pikkusen ohmettelen kokojuttua jos männät satuloissa herkät ja neste tulee jokaisesta nipasta yhtähyvin eli letkuissa/pitkissa ei tukoksia niin täytyyhän ne olla tasaset ne jarrut,meneekö poljin vieläkin syvään,pääsylinteri jos vuotaa/päästää läpi niin voi tehdä noin,kun pumppaat paineen polkimeen niin pysyykö poljin siinä kokoajan vai painuuko poljin pikkuhiljaa alas?
-
elikkä kun käynnistän niin ei mitään vikavaloa, sitten poljen jarrua ja menee pohjaan melkein, BRAKE FAILURE syttyy palamaan mutta vikavalo sammuilee ja syttyy uudelleen kun poljen jarrua edestakas, polkiessa myös poljin tuntuu "koventuvan" mutta pehmentyy taas ajan kanssa
-
elikkä kun käynnistän niin ei mitään vikavaloa, sitten poljen jarrua ja menee pohjaan melkein, BRAKE FAILURE syttyy palamaan mutta vikavalo sammuilee ja syttyy uudelleen kun poljen jarrua edestakas, polkiessa myös poljin tuntuu "koventuvan" mutta pehmentyy taas ajan kanssa
noin sen valon kuulukiin toimia eli poljin kun menee liian syvään niin valo syttyy,luulen että pääsylinteri siellä on risa!
-
On kyllä pitäny tehdä vaikeat jarruista :D, levyt kun vaihtaa niin vika ilmestyy toiseen päähän. Taidan etsiä jonkun paikallisen joka on saanut näitä nippuun aiemmin. Itseltä ymmärrys loppuu ja varatkin jos pitää lähteä uusi osa kerrallaan kokeilemaan
-
noin sen valon kuulukiin toimia eli poljin kun menee liian syvään niin valo syttyy,luulen että pääsylinteri siellä on risa!
Se mittaa kyllä jarrupiirien paine-eroa eikä polkimen liikettä. Joko sielä on ilmaa toises piiris tai sitte pääsylinteri risa.
-
Se mittaa kyllä jarrupiirien paine-eroa eikä polkimen liikettä. Joko sielä on ilmaa toises piiris tai sitte pääsylinteri risa.
se mittaa kyllä jarrupiirien paine-eroa KYLLÄ,mutta se paine-ero syntyy siitä että se pääsylinteri päästää läpi eli vuotaa!! eikö tota nyt ole ilmattu viikkotolkulla eli siihen en enää usko että ilmaa olisi? pääsylintereitä ei vissiin oo montaa vielä vaihdettu??
-
uskoisin että pääsylinterissä ei ole vikaa vaan että piirissä on ilmaa jota ei nyt millään saada pois, kun ongelmat alkoivat siitä kun järjestelmään pääsi ilmaa levyjen vaihdon yhteydessä. Keinothan tämän kanssa vaan loppuvat kesken
jännä kyllä että vikaa on vain takavasemmassa eikä missään muualla
17.10 käympä vielä kokokeilemassa tuota 5mm levyillä mäntien takaisin painamista siihen takavasempaan satulaan
-
uskoisin että pääsylinterissä ei ole vikaa vaan että piirissä on ilmaa jota ei nyt millään saada pois, kun ongelmat alkoivat siitä kun järjestelmään pääsi ilmaa levyjen vaihdon yhteydessä. Keinothan tämän kanssa vaan loppuvat kesken
jännä kyllä että vikaa on vain takavasemmassa eikä missään muualla
17.10 käympä vielä kokokeilemassa tuota 5mm levyillä mäntien takaisin painamista siihen takavasempaan satulaan
miten järjestelmään pääsee ilmaa kun vaihtaa levyt?ei ainakaan jarruputkia tarvitse irroitella kun levyt vaihtaa
-
miten järjestelmään pääsee ilmaa kun vaihtaa levyt?ei ainakaan jarruputkia tarvitse irroitella kun levyt vaihtaa
Eikös järjestelmä haukkaa ilmaa kun irroitin satulasta toisen puoliskon. Autossa oli muuten vääränlainen satula vasemmalla. Nyt vielä vikavalo pois ja takavalot palamaan niin alkaa olemaan ongelmalista tyhjä 8)
-
Ei niitä puoliskoja kyllä palojen tai levyjen vaihdon takia tarvitse irroittaa ;)
-
No ei tosiaan tarvitse halkaista, siellä on levyn takana pultit jotka avaamalla saa koko satulan käännettyä sivuun. Millainen se vääränlainen satula oli? Onhan siellä nyt molemmissa satuloissa ilmausruuvit yläreunassa?
-
No ei tosiaan tarvitse halkaista, siellä on levyn takana pultit jotka avaamalla saa koko satulan käännettyä sivuun. Millainen se vääränlainen satula oli? Onhan siellä nyt molemmissa satuloissa ilmausruuvit yläreunassa?
kyllä satulat on nyt oikeanlaiset