Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: AbbaSilli - 28.09.2011, 20:34:02

Otsikko: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: AbbaSilli - 28.09.2011, 20:34:02
Tänään ilmeni, että raidetangon ulompi pää on väljä.  Nyt olisi vaihtoehtona ostaa varaosa

Motonetista hintaan 19,90€, Fixuksesta 44€ tai Biliasta 103€.

Tuohan vaatii ohjauskulmien säädön. Biliassa vaihto töineen 235€ Jos itse vaihtais niin pääsis halvimmillaan 100 eurolla (osa 19,90  + kulmien säätö 79 euroa). Onko toi Bilian raidetangon pää 5 kertaa motonetin osaa parempi? Nykyinen Volvo osa kesti 134 tkm.

Auto on V70 2007 Classic 2,4 vapari 125kw
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Kökkö - 28.09.2011, 20:46:16
mä ostaisin motonetistä ja vaihtaessa laskisin montako kierrosta alkuperäinen on kierteellä ja laittaisin uuden samaan kohtaan enkä säädätyttäisi ohjauskulmia
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Sami K. - 28.09.2011, 21:20:25
 
 Reilu vuosi sitten vaihdoin TRW:n päät ja samalla laitoin niihin rasvanipat. Olipahan Veemäinen homma kun "kuppi" on niin matala ole vapaata tilaa kuin muutama milli.  :facepalm: No, valmistaja on säästänyt jopa yhden neliösenttimetrin peltiä... *taavih->
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: volvo v70-03 - 28.09.2011, 22:01:50
mä ostaisin motonetistä ja vaihtaessa laskisin montako kierrosta alkuperäinen on kierteellä ja laittaisin uuden samaan kohtaan enkä säädätyttäisi ohjauskulmia

Mutta mittaa että uusi osa on saman mittainen,jotta sen kartion keskikohta tulisi samaan etäisyyteen
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Kökkö - 29.09.2011, 15:13:33
Mutta mittaa että uusi osa on saman mittainen,jotta sen kartion keskikohta tulisi samaan etäisyyteen
Totta!!
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Poude - 17.11.2011, 02:14:09
Tänään talvirenkaita vaihtaessa huomasin että oikea ulompi raidetangon pää liikkuu ihan sormivoimilla noin puoleen väliin sen liikeradasta. Pitää myös pienen kolauksen ihan käsinkin käänettäessä. Voisko tommosesta johtua se että autosta kuuluu välillä kolahdusääni kiihdyttäessä tai kääntyessä? Vai onko vika jossain muualla..vai kuuluuko sen RT-pään ollakkin tommonen löysä? Eikös ne uutena liiku sillai jähmeesti?

...
Ja samaan hengenvetoon toinen kysymys ->
Kannattaako pyöräkulmia säädättää talvirenkailla? Kesärenkaat 215/55/r16. Talvirenkaat 205/55/r16 ?
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: veeseitkyt72 - 17.11.2011, 21:12:48
Vannekoko sama niin kulmat voi hyvin säädättää
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Kökkö - 17.11.2011, 21:35:29
Mitäs väliä sillä vanne koolla on, samat kulmat siellä silti on

käske kaveria ottaan ratista kiinni ja vemputtaa pientä liikettä niin näet onko väljää
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Buster - 17.11.2011, 23:01:20
Onko porukalla kokemuksia motonetin raidetangon päiden, sisempi/ulompi, kestävyydestä.
Itellä V70-02 270 tkm ajetuna ja vielä alkup. päillä. Tosin renkaiden vaihdon yhteydessä totesin, että sisäpäissä on väljää. Eli vaihtohommiin pitää ryhtyä.
Kummastelen, ettei katsastusmies siihen puuttunut pari kk sitten.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: AbbaSilli - 18.11.2011, 12:22:54
Eiköhän ne Motonetin osat ole ihan yhtä "laadukkaita" kun Volvon omatkin osat.   :-\
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: (Miksu) - 18.11.2011, 21:01:41
Eiköhän ne Motonetin osat ole ihan yhtä "laadukkaita" kun Volvon omatkin osat.   :-\

Onhan ne jotku, harmi, että se laadukkuus ei ole jatkuvaa ja toistuvaa vaan on enemmän arpapeliä.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Stonehenge - 18.11.2011, 21:19:57

 Reilu vuosi sitten vaihdoin TRW:n päät ja samalla laitoin niihin rasvanipat. Olipahan Veemäinen homma kun "kuppi" on niin matala ole vapaata tilaa kuin muutama milli.  :facepalm: No, valmistaja on säästänyt jopa yhden neliösenttimetrin... *taavih->

Teit sitten itsellesi karhunpalveluksen... Näistä nykyisistä huoltovapaista pallonivelistä puuttuu rasvaurat jonka seurauksena välykset poistuu rasvatessa pikku hiljaa "suuta" kohden ja jossain vaiheessa pallukka muljahtaa pois pesästään. Kertovat että oli pirun paha saada hinurilla Chevy Van ulos parkkihallista kun oli toinen eturengas linkussa kotteron alla  ;D
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Mattson - 18.11.2011, 21:22:34
Mätänetistä saa paljon paskaa, mutta on siellä ihan kuranttejakin osia. Itse olen ostanut sieltä useaan autoon (mutten volvoon) raidetangon ulkopäitä, ja ihan hyvin ovat kestäneet. Toisinaan on jopa mukava yllätys kun käyt ostamassa jonkun "halppistarvikeosan" ja se tuodaankin sulle SKF:n tms. sen kalliimman valmistajan laatikossa ts. tasan sama osa. Kannattaa tosiaan ne kierrokset laskea, mutta se ei aina auta. Kannattaa myös ottaa siitä uudesta päästä se lukitusmuovihomma, ruuvata se paikalleen sillä mutterilla siihen vanhaan päähän niin, ettei nivel pääse liikkumaan, mitata pultin keskiön ja jonkin siihen suhteessa liikkumattoman kohdan mitta, ja täsmätä siihen uuden pään ja sen muovin kanssa.

Yhden kerran olen onnistunut saamaan pelkällä kierrosten laskemisella kulmat tasan nappiin. Autona oli silloin `84 205 Lacostè
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Sami K. - 18.11.2011, 22:26:35
Teit sitten itsellesi karhunpalveluksen... Näistä nykyisistä huoltovapaista pallonivelistä puuttuu rasvaurat jonka seurauksena välykset poistuu rasvatessa pikku hiljaa "suuta" kohden ja jossain vaiheessa pallukka muljahtaa pois pesästään. Kertovat että oli pirun paha saada hinurilla Chevy Van ulos parkkihallista kun oli toinen eturengas linkussa kotteron alla  ;D

Saas nähdä miten käy.:-X  Itse mielelläni voitelisin nivelien nipat mikäli niitä on/olisi. Kun ei ole kiinnostusta maksaa suuntausta vähintään kahden vuoden välein.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Nortti - 19.11.2011, 15:11:12
Saas nähdä miten käy.:-X  Itse mielelläni voitelisin nivelien nipat mikäli niitä on/olisi. Kun ei ole kiinnostusta maksaa suuntausta vähintään kahden vuoden välein.

Emmä kyllä stonehengen teoriaan usko. Kun pallo liikkuu nivelessä niin kyllä se rasva siirtyy niin, että paine tasaantuu ennen mitään kulumista. Periaatteessa noin voisi käydä mutta jo pienikin kuluminen päästäisi rasvat pallon molemmille puolille. Poisputoamisen vaaraa ei ole koska rasvalla ei niitä välyksiä saa pidettyä pois ja katsastuksessa tulee hylky kuten rasvaamattomassakin.

Olen halkaissut kuluneita laakereita ja palloniveliä. Tehdasrasvaa on olemattomasti ja se on usein kuivuneena eri paikassa kuin pitäisi.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Stonehenge - 19.11.2011, 20:56:21
Emmä kyllä stonehengen teoriaan usko. Kun pallo liikkuu nivelessä niin kyllä se rasva siirtyy niin, että paine tasaantuu ennen mitään kulumista. Periaatteessa noin voisi käydä mutta jo pienikin kuluminen päästäisi rasvat pallon molemmille puolille. Poisputoamisen vaaraa ei ole koska rasvalla ei niitä välyksiä saa pidettyä pois ja katsastuksessa tulee hylky kuten rasvaamattomassakin.

Olen halkaissut kuluneita laakereita ja palloniveliä. Tehdasrasvaa on olemattomasti ja se on usein kuivuneena eri paikassa kuin pitäisi.

Kyllähän vaseliinilla on aina saatu pikku lota pois nivelistä  :) Mitä kirjoitin ei ole edes mikään oma teoriani vaan ihan elävässä elämässä käynyt kömmähdys. Mutta tosiaan jos joskus avaat tuommoisen tehdastekoisen rasvanipalla varustetun pallonivelen niin huomaat eron. Sinäänsä hemmetin hyvä jos ei ole ongelmia ollut. Kyllä noita vanhoja nipallisia on moni jäänyt kaipaamaan.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: Maikki_S - 12.07.2012, 20:09:26
Mainitaan tähän aiheeseen sen verran, että motonetin raidetangonpäitä käyttäessä riittävää tarkuuttaa ei saa laskemalla kierteen kierroksia. Tämä siis verrattuna alkuperäisiin volvo-osiin. Itselläni kierroksia laskiessa aurausta jäi 10 mm, kun vaihdoin vain toisen puolen osan.

Nyt minulla molemmilla puolilla motonetin osat ja lopputulemana oli se, että säätövara raidetangosta loppui. Auraus on tällä hetkellä 2mm eikä olee enään varaa ottaa pienemmälle.

Minä ainakin pysyn motonetin raidetangonpäistä jatkossa hyvin kaukana.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 12.07.2012, 20:29:47
Mulla ei ole ollu mitään ongelmaa motonetin raidetangon pään kanssa. Otin moogin nivelen sieltä, mitat täsmäsi aiempaan, kestävyydestä en tosin vielä osaa sanoa kun vasta jokunen tuhat ajettu.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: karpiaavi - 14.07.2012, 21:29:13
Ostin kanssa motonetistä kerralla joka ainoan osan mitä löyty etupäähän,eipähän tarvii moneen kertaan säädätyttää kulmia ku kolmesatkuu mennyssä niitä saa muuten joka toinenhetki olla vaihtamassa jos yksitellen rupee arpomaan.. Ero vanhaan oli ku yöllä ja päivällä ku sai väljät pois..reilu 10 tonni menty ja ei väljää eikä kolinoita. eikä oo hinnan kirous jos muutaman marmoritiskiltä ostetun RT-pään hinnalla sai motonetistä kaikki pulikat mitä keulaan menee..Eihän vissiin jarrupalojakaan vaihdeta vaan toiselle puolelle :2funny: ?
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: ÄRRRÄ - 15.07.2012, 08:19:11
Eihän vissiin jarrupalojakaan vaihdeta vaan toiselle puolelle :2funny: ?

Ei taida olla ihan soveltuva vertaus.. eli mitä kaikkea ostit keulille?
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: AWD_hybrid_drive - 15.07.2012, 10:03:22
Oletetaan, että alkuperäiset sinisen ulkopäät kestää ajosta riippuen noin 100tkm +- jotakin ja maksaa sen pyöränkulmien säädön verran enemmän kuin tarvikkeet. Eli tarvikkeiden pitäisi kestää melkein puolet siitä, mitä alkuperäisten, jotta ei tule rahallisesti takkiin.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: karpiaavi - 15.07.2012, 12:17:07
Ei taida olla ihan soveltuva vertaus.. eli mitä kaikkea ostit keulille?

RT päät:sisemmät,ulommat,Koiranluut,alapallot,etutukivarsien kummatki puslat(nämä ekalla kerralla).. Sit iskaripäivityksen aikana : konisportit,eibachin -30mm,iskarien yläpään kumit,iskarin yläpään laakerit..(ja toinen kerta kulmien säätö et saa nelipyörä suuntauksen laput leimalle.) ja tuttu korjaaja ottikohan se jonku 250e yhteensä ku vaihteli nää kaikki palikat,samalla laitettiin joka nurkkaan ebc turbo groove reitetyt ja uritetut levyt ja ebc red stuffin keraamiset palat.
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: 740 GLE - 09.09.2013, 21:08:05
Dodii, rouvan S80 pomppasi katsastuksessa raidetangon pään vuoksi. Oma moka, kun en tuolla autolla itse juuri aja eikä hiljaisen auton alustan vikoja näköjään kuule ajaessa samalla tavoin kuin takavetotraktorilla.

Oma resepti raidetangonpään vaihtoon (jos lukkomutteri suostuu lähtemään irti) on ollut nuppineula renkaaseen kummallekin puolelle ja mitataan auraus ihan vaan metrin mitalla nupit akselin etu- ja takapuolelle pyöriteltynä. Kannattaa pyörittää nupit eri asentoon mieluummin yläkautta  :2funny:

Sen jälkeen raidetangonpää vaihtoon ja säädetään samoihin arvoihin.

Noita mittaustietoja ei kannata verrata mihinkään taulukkoarvoihin, koska ei niitä edes mahdu mittaamaan pyörän navan korkeudelta. Mutta ellei missään ole väljää, on säätö saatavissa kohdilleen millin tarkkuudella ja kun vain yksi säätökohta (se raidentangopää) on käytetty auki, eivät muut kulmat muutu.

On tuo tähän saakka toiminut, vaikka S80:n kanssa en ole vielä moista tarvinnut, kun eihän tuo ole vasta kuin 10 vuotias / 200.000 km

Osien suhteen SAH pyytää pallosta 118 €, joten Motonetin suuntaan käy tie...
Otsikko: Vs: Raidetangon ulompi pää
Kirjoitti: petskula - 07.04.2015, 11:55:22
Tuupataanpas tähän samaan ketjuun tuoreita havaintoja aiheesta, vaikka takavetoon olenkin raidetangonpäitä vaihtamassa. Näitä juttujahan kulmilla kuulee ja yhden mukaan MOOG olis hyvä merkki, mikäli ei orkkista hanki. Oli miten oli, katselin Mopotnetin vaihtoehtoja ja siellä on halpis 7.90 ja OE-laatuinen 13.90 eli halpa sekin. Bilian verkkokaupasta tuota hain ja kesti aikansa ennenkuin älysin, että siellä kyseinen osa 3516944 tunnetaan nimella "ohjauksenyhdystanko" ja hinta 49.50
Motonettiin sitten kuitenkin kurvasin ja kysyin, että minkäsmerkkinen osa tuo OE heillä tällä kertaa on kun MOOG on yhden tarinan mukaan hyvä merkki. Myyjä kertoi, että OE on TRW. Aiemmin Motonetissä tuota MOOGia on myyty halpiksena ulos, nyt se halpis on "yksi ruotsalainen", veikkaanpa Scantechiä vaikken tuota siis erikseen varmistanutkaan.