Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: gRaggi - 07.11.2018, 13:52:24
-
Huomasin just motarilla että jotain jurnuttaa taas etupäässä.
Ensin arvelin pyöränlaakerit mutta ääni ei muutu ku rattia kääntää. Etulaakerit 70tkm ajetut skf.
Mutta onhan siinä se vetarin tukilaakeri vielä, mutta ku se on vuoden vanha ja ajettu maks. 20tkm, sekin skf laakeri ja 3millin shimmilevy.
Koko roskalla on nyt ajettu 191tkm niin olisko vetoakselit loppu jo? Milloin nää yleensä antautuu näissä?
-
Ihan hyvin voi pyöränlaakeritkin mennä 70tkm ajossa.
-
Niin voi mitään ei oo mahotonta näitten vehkeiden kanssa. Mutta ku ääni ei yhtään muutu vaikka kääntää rattia, yleensähän ääni pikkasen muuttuu tai hävii kokonaan jos on pyöränlakeri.
Oon koht menossa talliin tutkimaan.
-
Vetoakselit saattavat alkaa oireilla noilla kilometreillä. Mutta oletko varma että ääni kuuluu edestä? Takalaakerit (pyörän) voivat mennä näistä yhtä hyvin ja ääni kuuluu silloin epämääräisestä suunnasta. Ei sitä välttämättä tajua että on lähtöisin takaa. Omasta autosta takapyörien laakerit vaihdettiin 75 tkm kohdalla mutta ovat kestäneet hyvin siitä lähtien.
-
Takapyöränlaakerit vaihdettu vuosi ja 20tkm sitten.
Etupäästä ne äänet tulee ja vetonivel taitaa olla rikki tälläkerta. Stetolla kuuntelin laakerit läpi ja ei ylimääräisiä ääniä, eikä yhtään glappia missään
Ja jos ei oo vetari paskana tällä kerta niin on varmaan laatikko paskana.
Mulla alkaa olemaan niin mitta täynnä tän auton kanssa, olisin erittäin kiitollinen jos joku tän hakis pois.
-
OK, varmaan ne vetarit sitten sillä laatikkoviat on näissä hyvin harvinaisia. Todennäköisemmin oikeanpuoleinen, se on vaihdettu minunkin autosta - vasen vielä alkuperäinen. Tosin minun autossa oikeanpuoleinen vetari meni varmaan osittain siksi että suojakumi oli päässyt huomaamatta murtumaan ja olemaan hieman liian pitkään ilman korjausta. Vasemmasta vetarista hajosi myös suojakumi mutta se huomattiin heti.
Outoa kyllä että noin matalatehoisessa versiossa menisi kaikki palikat noin nopeasti, omassa autossa on vaihdettu kaikenlaista mutta toistaiseksi pyöränlaakereita lukuunottamatta melko odotetusti. Onhan tässä tehoa ja vääntöäkin tuplat 1.6 Drive -malliin verrattuna.
-
Niin voi mitään ei oo mahotonta näitten vehkeiden kanssa. Mutta ku ääni ei yhtään muutu vaikka kääntää rattia, yleensähän ääni pikkasen muuttuu tai hävii kokonaan jos on pyöränlakeri.
Oon koht menossa talliin tutkimaan.
Meidän S40 1.8 '05 repsikan puolen pyörän laakeri oli vaihdettu noin 30 tkm aiemmin ja jurisi. Ratin kääntäminen ei vaikuttanut ääneen. Ääni kuintenkin hävisi kun laakeri vaihdettiin. Sitä ennen vaihdoin vetarin, joka ei vaikuttanut ääneen.
-
Moro. Mulla kuuluu kumma hurina/jurina myös ja kuulostaa tulevan kuskin puolen etupyörästä. Ääni tosin muuttuu ratin kääntämisen myötä, suoraa ajaessa hurisee jo ja oikealle kurvatessa ääni voimistuu ja vasemmalle kääntäessä ääni häviää. Tänään sinisellä vaihdettiin vasen etupyöränlaakeri mutta ei vaikutusta ääneen. Huollossa yrittivät selvittää stetoskoopilla ym. muilla konsteilla että mistä ääni tulee mutta eivät löytäneet mitään eivätkä keksineet mistä voisi tulla. Onko kellään ideoita? Auto siis V50 Awd automaatti. Vaikka kuulostaa tulevan etuvasemmalta niin tokihan ääni voi kulkeutua rakenteissa muualtakin.
-
No minun autossa oikeanpuoleisen vetoakselin kannatinlaakerin ääni kuulosti tulevan kuskin puolelta... Tietty kannatinlaakerin tapauksessa ääni ei muuttunut ratin käännön mukana.
Toisella kertaa luulin että kuskinpuolen pyöränlaakeri oli hajoamassa mutta sepäs olikin apukuskin puoleinen joka oli menossa rikki (ammattitaitoinen ei-merkkikorjaamo paikallisti vian oikein). Äänet kantautuvat näissä meidän autoissa ilmeisesti jotain reittiä kuskin jalkatilaan, ehkä polkimien yms. läpivienneistä niin että kuulohavaintoihin kannattaa suhtautua varovaisesti.
-
Moro. Mulla kuuluu kumma hurina/jurina myös ja kuulostaa tulevan kuskin puolen etupyörästä. Ääni tosin muuttuu ratin kääntämisen myötä, suoraa ajaessa hurisee jo ja oikealle kurvatessa ääni voimistuu ja vasemmalle kääntäessä ääni häviää. Tänään sinisellä vaihdettiin vasen etupyöränlaakeri mutta ei vaikutusta ääneen. Huollossa yrittivät selvittää stetoskoopilla ym. muilla konsteilla että mistä ääni tulee mutta eivät löytäneet mitään eivätkä keksineet mistä voisi tulla. Onko kellään ideoita? Auto siis V50 Awd automaatti. Vaikka kuulostaa tulevan etuvasemmalta niin tokihan ääni voi kulkeutua rakenteissa muualtakin.
Mulla katsastuksessa pyöritti etupyörää ilmassa ja sanoi, että pyörä täristää koko pylvästä. Siinä pyörässä oli laakerissa vikaa.