Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: paavomp - 10.11.2018, 18:37:06

Otsikko: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: paavomp - 10.11.2018, 18:37:06
Tässä (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=99623.0) ketjussa viitattiin, ettei tästä "uudesta" laatikosta ole mitään yleiskeskustelua, joten perustetaan sellainen.

Luetun perusteella vaikuttaa siltä, että joko näissä laatikoissa on jonkin verran yksilöllisiä eroja, tai sitten ihmiset kokevat laatikon toiminnan hyvin eri tavoilla. Laatikkoa on kehuttu hyväksi ja sulavaksi, ja taas toisaalta joissain koeajoissa sitä on haukuttu nykiväksi ja epämääräiseksi toiminnaltaan.

Itselläni ajatukset ovat nyt parin viikon jälkeen aika kaksijakoiset. Laatikko on tässä tapauksessa kiinni v70:ssä ja D4:n jatkeena. Periaatteessa laatikko vaihtaa varsin sulavasti, veto kytkeytyy heti kun kepin laittaa D/R asentoon, vaihde kytkeytyy ilman mitään nykäystä ja laatikko ei erityisesti luistata missään vaihdossa.  Ajokokemuksen "pilaa" laatikon toiminta hitaissa nopeuksissa ja erityisesti reagointi jarrutuksen jälkeen. Liikenneympyrät ovat jostain syystä kaikkein ikävimpiä, vaikka sama ilmiö toki näkyy muutenkin kun hidastetaan jonnekin alle 20km/h nopeuteen ja lähdetään siitä kiihdyttämään. Tuntuu että polkimen saa painaa puoleen väliin eikä mitään tapahdu, ja sitten kun loota saa oikein vaihteen silmään lähdetään repäisten. En ole vielä keksinyt, mitä se laatikko tuossa tekee - eli yrittääkö se ensin laittaa liian isoa silmään, vai kestääkö kytkeytyminen jarrutuksen jälkeen vain muuten liian pitkään. Eihän se viive oikeasti ole iso, mutta esimerkiksi noissa liikenneympyröissä saa aikaan ikävän tunteen, kun ensin vaikutta että jää liikenteen jalkoihin.

Osittain tuota käytöstä voi tietysti kompensoida omalla kaasujalalla, mutta jopa parempi puolisko huomasi tuon saman asian kun autolla ajoi ensimmäisiä kertoja.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ja jos on, onko kukaan löytänyt apuja uudemmasta softasta/sopeutuksesta tmv?
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: volvoville - 10.11.2018, 21:03:23
Onko muilla samanlaisia kokemuksia, ja jos on, onko kukaan löytänyt apuja uudemmasta softasta/sopeutuksesta tmv?

Itseasiassa eilen oli kiesi (v70/d4/a8) huollossa ja ajettiin uutta softaa tcm ja cem moduuleihin. Muutaman kymmenen kilsan perusteella sanoisin että harppaus eteenpäin, juuri 1-3 vaihteiden arpomisen/sohlauksen osalta ja lähtöön. Katotaan vielä enempi kilsoja ennenkuin hirveesti hurraan.
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: marttpe - 10.11.2018, 21:24:14
Itseasiassa eilen oli kiesi (v70/d4/a8) huollossa ja ajettiin uutta softaa tcm ja cem moduuleihin. Muutaman kymmenen kilsan perusteella sanoisin että harppaus eteenpäin, juuri 1-3 vaihteiden arpomisen/sohlauksen osalta ja lähtöön. Katotaan vielä enempi kilsoja ennenkuin hirveesti hurraan.

Samoin, eilen käytin kulkupeliä jälleen näytillä nykimisen johdosta. Nyt päivitettiin softaa, en tiedä tarkemmin mitä ajettiin sisään, mutta toistaiseksi vaikuttaa positiiviselta. Kylmänä ei ole toistaiseksi nykinyt ja vaihdot tapahtuu hyvin pehmeästi.

Aiemmin on vaihdettu öljyjä ja sopeutettu, muttei niillä vastaavaa muutosta ole saatu aikaan. Nyt pitää toivoa, että vaikutus on pysyvää.
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: hessu80 - 10.11.2018, 23:03:41
Ihan uudessakin on tuo ominaisuus, että jarrulta kaasulle mentäessä hiljaisessa vauhdissa laatikko on vähän kuutamolla. Lähtee kelaamaan vaihteita ykkösen kautta, vaikka kakkonen tai kolmonen olisi parempi. Sitten jos ks. tilanteessa painaa liian rivakasti kaasua, laatikko vaihtaa aggressiivisen ajon ohjelman sisään ja pienen viiveen jälkeen kierrokset pyörii 4000 rpm paikkeilla.
Rauhallisuus on valttia, varovasti kaasulle, niin hyvä tulee.

Yleisesti ottaen laatikko toimii mainiosti kaikissa tilanteissa.
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: paavomp - 13.11.2018, 09:40:36
Kokemuksia öljynvaihdosta? Näitähän ei oletuksena yksityiskäytössä huolleta, mutta uskoakseni Suomessa suurin osa autokannasta hyötyisi huollosta pitkien elinkaarien vuoksi. Oletteko vaihdattaneet, ja miten vaihto on tehty? Huuhtelemalla vai valuttamalla? Paljonko meni öljyä? Sinisellä vai muualla?
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: PKe - 13.11.2018, 20:18:45
Minulla juttua aiheesta myös tuossa 6 sivulla.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=100909.15

Ajattelin jo, että mahtaakohan sittenkään laittamani Castrolin (synteettiset) öljyt tuohon laatikkoon sopia, vaikka valmistaja niin väitti...
Mutta nyt kun tätä lukee, niin aivan samalaisia kokemuksia näyttää olevan muillakin. Eli viiveet ja nykimiset risteyksissä uudelleen kaasulle mentäessä jne. tuttuja ja ärsyttää myös minua.
Mutta onko muilla myös sellainen "ominaisuus" että nyt syksyllä auton ollessa kylmä, turbiini ei lukitse vaihdetta ekojen parin kilsan aikana? Normi kiihdytyksissä kierrokset menee esim 3 tonniin ennen vaihtoa, ja tasaisessa ajossakin kierrokset huomattavasti korkeammalla. Ja kun painaa kevyesti lisää kaasua, niin kierrokset nousee heti mutta vetoja ei ole, vaan turbiini vaan luistaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan jo liki hyvin.
Onko tuossa joku "luistattamalla toteutettu öljynlämmitys" systeemi ennen normi toimintaa? Eli kun "ECU" saa anturitiedon saavutetusta öljyn lämpötilasta, niin alkaa vasta sitten toimimaan kunnolla?
Em. luistamisesta jne. johtuen ajotietokoneen keskikulutus nyt 7,3l / 100km. (joo, on aika paljon lyhyttä ajoa nollauksen jälkeen, mutta sisältää myös pidempiä vetoja)

Millaista rahaa teiltä on otettu noista tcm ja cem moduuleiden softapäivityksistä? (Ei tarvetta muulle huollolle) Kaipa sekin pitää vielä koittaa.
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: hessu80 - 13.11.2018, 21:32:19
Mutta onko muilla myös sellainen "ominaisuus" että nyt syksyllä auton ollessa kylmä, turbiini ei lukitse vaihdetta ekojen parin kilsan aikana? Normi kiihdytyksissä kierrokset menee esim 3 tonniin ennen vaihtoa, ja tasaisessa ajossakin kierrokset huomattavasti korkeammalla. Ja kun painaa kevyesti lisää kaasua, niin kierrokset nousee heti mutta vetoja ei ole, vaan turbiini vaan luistaa. Muutaman kilometrin ajon jälkeen alkaa toimimaan jo liki hyvin.
Onko tuossa joku "luistattamalla toteutettu öljynlämmitys" systeemi ennen normi toimintaa? Eli kun "ECU" saa anturitiedon saavutetusta öljyn lämpötilasta, niin alkaa vasta sitten toimimaan kunnolla?
On sama ominaisuus. Laatikolla on käytössään useita erilaisia ohjelmia, joita se arpoo käyttöön kulloisenkin ajotilanteen mukaan. Kylmänä se luistattelee siksi, että laatikko ja moottori lämpenisi nopeammin.

Ei ole vielä tästä 8-pykäläisestä kokemuksia kovilla pakkasilla, mutta rouvan auton 6-lovinen vaatii -20 asteessa noin 10 km ajon ennen kuin laatikko menee ns. normaaliohjelmaan.
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: völvöxc60 - 14.11.2018, 07:51:11
Vajaan viikon verran tällä uudella 8-lovisella ajanut, niin voin yhtyä tuohon että "arpoo" vaihteita juurikin tuollaisessa tilanteessa että tullaan vaikka punaisiin valoihin ja himmaillaan ja valot vaihtuvatkin vihreiksi. Siinä laatikko on kerennyt vaihtamaan pienemmälle ja sitten painatkin kaasua, niin vaihteisto arpoo vaihteita millä matkaa jatketaan. Vanhassa ei varsinaisesti samanlaista ominaisuutta ollut, kun vaihteita oli vähemmän niin auton "aivoilla" oli helpompi tehtävä. Muuten vaihteisto vaihtaa erittäin sujuvasti 8)
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: byyni - 22.10.2024, 11:11:18
Samoin, eilen käytin kulkupeliä jälleen näytillä nykimisen johdosta. Nyt päivitettiin softaa, en tiedä tarkemmin mitä ajettiin sisään, mutta toistaiseksi vaikuttaa positiiviselta. Kylmänä ei ole toistaiseksi nykinyt ja vaihdot tapahtuu hyvin pehmeästi.

Aiemmin on vaihdettu öljyjä ja sopeutettu, muttei niillä vastaavaa muutosta ole saatu aikaan. Nyt pitää toivoa, että vaikutus on pysyvää.

käytitkö missä ja minkä vuoden ajoneuvo kyseessä?
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: byyni - 22.10.2024, 11:17:29
Itseasiassa eilen oli kiesi (v70/d4/a8) huollossa ja ajettiin uutta softaa tcm ja cem moduuleihin. Muutaman kymmenen kilsan perusteella sanoisin että harppaus eteenpäin, juuri 1-3 vaihteiden arpomisen/sohlauksen osalta ja lähtöön. Katotaan vielä enempi kilsoja ennenkuin hirveesti hurraan.

käytitkö missä ja minkä vuoden ajoneuvo kyseessä?
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: volvotdi - 25.10.2024, 15:15:44
Vajaan viikon verran tällä uudella 8-lovisella ajanut, niin voin yhtyä tuohon että "arpoo" vaihteita juurikin tuollaisessa tilanteessa että tullaan vaikka punaisiin valoihin ja himmaillaan ja valot vaihtuvatkin vihreiksi. Siinä laatikko on kerennyt vaihtamaan pienemmälle ja sitten painatkin kaasua, niin vaihteisto arpoo vaihteita millä matkaa jatketaan. Vanhassa ei varsinaisesti samanlaista ominaisuutta ollut, kun vaihteita oli vähemmän niin auton "aivoilla" oli helpompi tehtävä. Muuten vaihteisto vaihtaa erittäin sujuvasti 8)

Tähän saa kivan muutoksen ohjelmoinnilla. Osat noista 8-vaihteisista myös nykii kun vaihde vaihtuu pienemmälle, tämäkin ominaisuus poistuu ohjelmoinnilla: www.lisaatehoa.fi/jalleenmyyjat
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: paavomp - 25.10.2024, 17:30:17
Kun itse tämän ketjun 6 vuotta sitten aloitin ja sama auto on edelleen, ehkä sen verran voisi reflektoida, että muistan kyllä edelleenkin miten oudosti ja kovalla viiveellä auto tuntui reagoivan jarru-kaasu tilanteisiin, ja myös parempi puolisko ihmetteli kovasti tuota käytöstä. Vaikea nyt jälkikäteen sanoa missä vaiheessa tilanne korjautui - auto kävi täydessä huollossa muutama kuukausi hankinnan jälkeen, ja pari kertaa myöhemminkin, mutta en muista oliko mitään erillistä mainitaan mistään ohjelmistopäivityksestä (tai merkataanko noita edes huoltoselosteeseen). Itse olen myös skeptinen usein kuultaviin selityksiin, että laatikko oppii ajajan tavoille ajan kanssa. Mutta jotain tuossa on kuitenkin tapahtunut, koska nykyään en kyllä tunnista tuota ongelmaa ollenkaan. Ehkä se adaptoituminen on tapahtunut kuskin kaasujalassa.

Öljyt on kertaalleen vaihdettu, mutta sekin oli vain muutaman litran vaihto, ei täyshuuhtelu.
Otsikko: Vs: AWTG-81SC keskustelu (8-vaihteinen automaatti)
Kirjoitti: 8-pätkä - 25.10.2024, 18:06:28
Itseä ärsyttää suunnattomasti 2. ja 3. vaihteiden välitykset. Risteykset ja liikenneympyrät pitäisi ajaa ihan tautisen lujaa jos haluaa että kolmonen pysyisi päällä kun se on niin pitkä ja kakkonen taas on ihan turhan lyhyt. Aina kun siirtyy risteyksissä takaisin kaasulle niin ensin kiskaistaan kakkonen tupaan, kone karjaisee 2000rpm ja sitten heti uudestaan kolmoselle.  :idiot2:

Muuten vaihteiston käytös on kyllä oikein miellyttävää.