Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mika82 - 11.11.2018, 10:58:08
-
Tuli eilen illasta pihaan tuollainen V50 -12 1.6d (ajettu 200tkm) ja testiajossa huomattu pieni ravistus kiihdyttäessä ja tärinä jarruttaessa johtuu mitä todennäköisemmin etujarrulevyjen kieroudesta ja sisempien vetonivelien pienestä välyksestä (löysin Biltecin huoltoraportin paperien joukosta).
Myyjäliike sanoi jo kaupanteko hetkellä että katsotaan tärinät kuntoon jos ei lähde renkaiden vaihdolla (epäilivät että kesärenkaat epätasapainos) mutta että minkälainen työmaa tästä nyt sitten tulee autolle!? Kaivelin infoa ja ainakin tuo vetarihomma vaatii ilmeisesti koko akselin uusimisen (550ekpl volvolta) mutta voiko sielä olla sitten jotain muutakin vielä (tripodi/malja/laakerit mitä nyt ovatkaan?)?
-
Täällä on tosi paljon juttua vastaavista ongelmista. Ennen vetarien vaihtoa (tai samalla kertaa) kannattaa vaihtaa eteen alatukivarret. Niiden puslat löystyvät ajan mittaan ja aiheuttavat juuri kuvatunlaisia oireita. Etenkin jos varovaisesti jarruttaessa jarrut ottavat tasaisesti mutta kova jarrutus motarinopeudesta täristää niin alatukivarret ovat usein syynä.
-
Täällä on tosi paljon juttua vastaavista ongelmista. Ennen vetarien vaihtoa (tai samalla kertaa) kannattaa vaihtaa eteen alatukivarret. Niiden puslat löystyvät ajan mittaan ja aiheuttavat juuri kuvatunlaisia oireita. Etenkin jos varovaisesti jarruttaessa jarrut ottavat tasaisesti mutta kova jarrutus motarinopeudesta täristää niin alatukivarret ovat usein syynä.
En ole vielä kerennyt kunnolla testailemaan mutta todennäköisesti alatuennas ei oo ongelmaa kun pienellä nopeudella ja kevyesti jarrupoljinta painamalla huomaa "epätasaisen" jarrutuksen.
Tuo vetarihommakin on vähä mysteeri! Ilmiö tulee esiin vähä vaihtelevasti ja tuli kyllä alun alkaen jo mieleen että olis kyse massapyörästä kun kiihdyttäessä välistä "muljahtaa" eikä sinänsä raksuta/täristä. Mutta jos kerran ne vetarit oli merkkihuollos tsekattu niin kyllähän se melko varmasti se on syyllinen.
Noh katsotaan kun saa auton huoltoon. Myyjäliike sanoi hoitavansa!