Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: RikuSanteri - 11.11.2018, 19:11:40
-
Nyt kävi niin kivasti et volvosta katkesi vetoakselin napapultti navan sisään. Kuulin, että joissain autoissa napapultti pitää laakeria kasassa ja että se hajoaisi jos autoa liikuttaa sen 5-10m. Mitenhän v70 tapauksessa, uskaltaako ajaa trailerille?
(https://thumb.ibb.co/mGP9fA/20181111-132042.jpg) (https://ibb.co/mGP9fA)
(https://thumb.ibb.co/bSumSq/20181111-132721.jpg) (https://ibb.co/bSumSq)
nh4 2so4 name (https://aluminumsulfate.net/ammonium-sulfate)
-
kyllä uskaltaa!,noilla on ajettu tietämättä että pultti on irrallisena vanteen keskikapselin sisällä ;)
-
Niin..näissä tuon pultin tarkoitus on vain pitää vetoakselin pää aloillaan (booreilla) navassa. Ei siis pidä mitään asetelmaa kuten esim laakeria kasassa.
-
Niin..näissä tuon pultin tarkoitus on vain pitää vetoakselin pää aloillaan (booreilla) navassa. Ei siis pidä mitään asetelmaa kuten esim laakeria kasassa.
just näin O0
-
Kannattaa kokeilla jollakin meisselillä pyöritellä sisällä olevaa tynkää aukipäin, se saattaa lähteä aika helposti.
-
Onkohan ollut pultti liian kovassa momentti kireydessä ja päässyt venymään?
-
Lienee yksi syy miksi pultti pitää aina uusia kun otetaan auki.
-
Onkohan ollut pultti liian kovassa momentti kireydessä ja päässyt venymään?
Kiristäessä napsahti. En mitenkään apinanraivolla kiristänyt, ainakaan mielestäni:).
-
Kiristäessä napsahti. En mitenkään apinanraivolla kiristänyt, ainakaan mielestäni:).
Ja syy miksi lähin kiristelemään niin oli se et löi luistoneston päälle aina vasemmalle käännyttäessä, nopealla guuglailulla löysä napapultti vois olla syyllinen niin sehän se.
-
No se oikea momentti on 35Nm + 90 astetta. Ei siihen apinaa tarvita.
-
Se pultti kaiketi hieman venähtää kiristettäessä. Siksi sitä ei tulisi käyttää uudestaan.
-
Eikä kaiketi vaan venyy. Käytännössä aina kun on astekiristys ohjeena, pultti on venyvä. Newtonit eivät venymisen takia enää kasva vaikka vääntää tiukemmalle.
-
Eikä kaiketi vaan venyy. Käytännössä aina kun on astekiristys ohjeena, pultti on venyvä. Newtonit eivät venymisen takia enää kasva vaikka vääntää tiukemmalle.
Näin on. Tuttua mm. laivamoottorien kannenpulttien kiristyksestä ja monesta muustakin. Ei sitä vetarin napapulttia tarvi välttämättä niinkään paljon kiristää, se kestää pikkusen vähemmälläkin. Ohje tosiaan venyttää sitä ja se on sitten entinen senjälkeen jos avaa sen uudelleen.
-
Aikanaan kun Vw Ventoon tein kansiremppaa, oli ohjekirjan kiristysarvot niin kovan tuntuiset että oli pakko varmistaa ne paikallisen merkkiliikkeen korjaamopäälliköltä. Samat arvot sieltä saatuani kyselin vielä voiko vanhat kansipultit käyttää uudelleen. Vastaus oli "juu sinne vaan"
Hieman hirvitti vääntää viimeistä 90° mutta kyllä ne kesti :D