Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Carcrash - 14.11.2018, 18:38:21
-
Moikka
Kyseinen auto siis ääntää kun ratin kääntää iha loppuunsa oikeelle tahi vasemmalle.
Öljyy on ja vihreen väristäkin vielä.
Sit myös ajossa kun ratti on suorassa ei ääntä, pikkasenki liikuttaa suuntaa tai toisee niin semmone hento ääni kuuluu jostain.
Mikäs mikäs, kellee mitää ideaa mikä ratsua tälle kertaa vaivaa?
Tässä vielä linkki missä voi kuunnella sitä ääntä
https://vocaroo.com/i/s09KTR79Kg8C (https://vocaroo.com/i/s09KTR79Kg8C)
-
Samanlaisella kysymyksellä minäkin olisin liikkeellä..
Moottorista kuuluu siis ylimääräinen ääni ja autokorjaamo sanoi, että se kuuluu ohjaustehostimen pumpusta. Varmuudella en sitä tiedä, kun en ollut katsomassa vierestä. Hyvinä päivinä kuuluu vain vaimeaa vihellystä, mutta huonoina päivinä kovempaa jurnutusta.
Eniten ääni kuuluu:
- Matalilla kierroksilla, tyhjäkäynnillä ja liikkeellelähdössä.
- Kylmällä moottorilla.
Vähiten ääni kuuluu:
- Korkeammilla kierroksilla se häviää kokonaan.
- Mitään ylimääräistä ei kuulu esimerkiksi maantieajossa.
- Lämmennyt moottori vähentää ääntä.
Ratin kääntäminen ei juurikaan vaikuta ääneen.
Ohjaukseen se ei vaikuta mitenkään eli pitäisikö sen vain antaa olla? Uuden ohjaustehostimen pumpun hinnaksi sain 650 euroa. :'(
Olen harkinnut käytetyn ostamista AVK:lta, mutta mitenköhän paljon ohjaustehostimien pumppujen malleissa on eroja moottorien välillä, vaikka olisi saman vuosimallin auto?
Minulla on siis vuosimallin 2008 S40.
-
Ei anna aloittaa uutta ketjua eikä oikein sopivaa löytynyt ni käytetään tätä...
Eli V50 valittaa että ohjaustehostin vaatii huoltoa.
Mamma kolautti kulman autosta minkä takia joutui vaihtamaan pumpun.
Liittimet kaikki paikallaan, öljyt sisässä ja yleismallin vikakoodinlukija ei anna mitään koodeja. Mistä vikaa lähtis ettimään?
-
Ei anna aloittaa uutta ketjua eikä oikein sopivaa löytynyt ni käytetään tätä...
Eli V50 valittaa että ohjaustehostin vaatii huoltoa.
Mamma kolautti kulman autosta minkä takia joutui vaihtamaan pumpun.
Liittimet kaikki paikallaan, öljyt sisässä ja yleismallin vikakoodinlukija ei anna mitään koodeja. Mistä vikaa lähtis ettimään?
Kannattaa luetuttaa koodit jollain paremmalla testerillä esim delphi tai vida, niitä löytyy foorumilaisiltakin. Allekirjoittaneella kanta-hämeessä.
Yleisesti jos ohjaustehostin ääntää, voi lähteä öljyt vaihtamalla. Myöskin luistava moniurahihna aiheuttaa ääntä ohjaustehostimessa. Se että tehostin ääntää, ei välttämättä tarkoita että olisi hajoamassa, aikaisempi auto äänti koko omistusaikani (3 vuotta/90tkm) eikä hajonnut.
-
Ei anna aloittaa uutta ketjua eikä oikein sopivaa löytynyt ni käytetään tätä...
Eli V50 valittaa että ohjaustehostin vaatii huoltoa.
Mamma kolautti kulman autosta minkä takia joutui vaihtamaan pumpun.
Liittimet kaikki paikallaan, öljyt sisässä ja yleismallin vikakoodinlukija ei anna mitään koodeja. Mistä vikaa lähtis ettimään?
Minkä väriset öljyt tehostimessa nyt on?
-
Kannattaa luetuttaa koodit jollain paremmalla testerillä esim delphi tai vida, niitä löytyy foorumilaisiltakin. Allekirjoittaneella kanta-hämeessä.
Yleisesti jos ohjaustehostin ääntää, voi lähteä öljyt vaihtamalla. Myöskin luistava moniurahihna aiheuttaa ääntä ohjaustehostimessa. Se että tehostin ääntää, ei välttämättä tarkoita että olisi hajoamassa, aikaisempi auto äänti koko omistusaikani (3 vuotta/90tkm) eikä hajonnut.
Onkos näissä kaikissa pikku Volvoissa sähköinen ohjaustehostimen pumppu? T5:ssa on ainakin.
-
Joo, sähköinen pumppu "säiliön"sisällä.
Vihreät öljyt sisällä.
Ei siis äännä, ei vaan tehosta ja antaa mittaristoon ilmotuksen. Tehostajan sulake konehuoneen puolella näytti ehjälle. Onko sille olemassa muita sulakkeita?
Auto on täl hetkellä Ruokolahdella seisomassa.
Lukija on siis icarsoft, reilun satasen laite.
-
Joo, sähköinen pumppu "säiliön"sisällä.
Vihreät öljyt sisällä.
Ei siis äännä, ei vaan tehosta ja antaa mittaristoon ilmotuksen. Tehostajan sulake konehuoneen puolella näytti ehjälle. Onko sille olemassa muita sulakkeita?
Auto on täl hetkellä Ruokolahdella seisomassa.
Lukija on siis icarsoft, reilun satasen laite.
Tekninen dokkari luettu?
Mikäli pumppuyksikköön liitetty EPS vaihtui niin saattaa vaatia softaamista, adaptaatiota ja kalibrointia. SWM moduulilta pitäis tulla myös asentotietoa ratista, tuokin on voinut saada kipeää kolautuksesta.
Joku vuosi sitten Icarin android +BT palikka ainakin pääsi tuohon eps moduuliin ja live data/koodeihin käsiksi ja näki mm. Pumpun kierrokset...
-
Tekninen dokkari luettu?
Mikäli pumppuyksikköön liitetty EPS vaihtui niin saattaa vaatia softaamista, adaptaatiota ja kalibrointia. SWM moduulilta pitäis tulla myös asentotietoa ratista, tuokin on voinut saada kipeää kolautuksesta.
Joku vuosi sitten Icarin android +BT palikka ainakin pääsi tuohon eps moduuliin ja live data/koodeihin käsiksi ja näki mm. Pumpun kierrokset...
Onkohan Etelä-Karjalan alueella ketään kuka osaisi hoitaa tuon homman?
Mitään tietoja ei ole luettu autosta muuta ku vikakoodit tuolla lukijalla.
-
Ohjaustehostimen yksikköön ei saa yhteyttä Delphin lukulaitteella. Sulakkeet ehjät, 53 hankalokeron takana(10A) ja 80A konehuoneessa.
Mistäs lähtee vikaa ettimään