Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: paavomp - 17.11.2018, 11:59:52

Otsikko: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 17.11.2018, 11:59:52
Ei pitäisi lukea ruotsalaisia palstoja, kun aina siellä pahoittaa mielensä. Ajelin pidempää pätkää ilman radiota/taustamusiikkia, ja kiinnitin huomiota tietyllä kierroasalueella kuuluvaan vinkunaan/ulinaan. Googlauksen jälkeen selvisi, että Ruotsissa on keskusteltu paljonkin näiden koneiden tasapainoakselien pitämästä metelistä. Varsinkin uudempiin autoihin noita on vaihdeltu takuuseen, kun taas jotkut merkkihuollot ruotsissakin pitävät vinkunaa moottorille tyyppillisenä "ominaisuutena".

Kun kuuntelin noita jagrullarin videoita, paljastui minulle ainakin karu totuus, sillä minun moottori vinkuu ihan kuten noissa videoissa, ja kun se ääni mukailee niin kivasti kierroksien ääntä, en tajunnut että kyseessä on ns. ylimääräinen ääni verrattuna ehjään koneeseen.. Moottorin oma mökä peittää äänen siinä 2000 kierroksen kohdilla, eli juuri välillä 1500-2000 tuo vinkuminen kuuluu parhaiten.

Onko kenelläkään palstalaisella kokemusta tuosta ilmiöstä?


Vinkuva:
https://www.youtube.com/watch?v=ZCn1VFaHN-I

Ehjä:
https://www.youtube.com/watch?v=UbkLajhtdOE

Keskusteluja täällä: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=145870
https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=144146
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: j_m_k - 17.11.2018, 12:50:19
Mikä siinä tasapainoakselissa tuon äänen tekee? Laakerointi vai ketju/rattaat, millä nyt ikinä pyöriikään
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 18.11.2018, 08:11:47
Mikä siinä tasapainoakselissa tuon äänen tekee? Laakerointi vai ketju/rattaat, millä nyt ikinä pyöriikään
Rajoittuneella ruotsin taidolla juurisyy ei minulle selvinnyt. Tasapainoromut on oma vaihdettava moduli öljypohjassa, eli akselit on suoralla ratasyhteydellä kampiakseliin/vauhtipyörään.
(https://a.d-cd.net/9ebbf22s-960.jpg)

Ilmeisesti kyse on kuitenkin yksittäistapauksista, kun ei tästä taida olla keskustelua täällä.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 18.11.2018, 09:54:09
Kuulen molemmista videoista tuon äänen...? "Vinkuvassa" vain kimeänä, "ehjässä" matalampana taajuutena.

Tuo vinkuvan ääni itsessään kuulostaa kyllä tavallaan laakerivammalta, mutta liukulaakeri ei tuommoista ääntä pidä, joten seuraava arvaus, että kuuluisi öljyvoitelusta. Jos tuo vika on kerta paikallistettu jossain nimenomaan näihin tasapainoihin, niin olisikohan siellä jokin juttu öljykanavissa, joka voi viheltää... En tiedä.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: j_m_k - 18.11.2018, 17:30:01
Aika monesta, myös ei Volvo/VEA diesel-autosta kuuluu tuollainen vinkuminen. Mä olen aina luullu että ääni on yhdistelmä äänistä mitä tulee hihnoista, laturista, ahtimista yms. Mutta nyt sitä iskee vainoharhaisuus, täytyy vaan kääntää radiota isommalle..

Onko nuo sitten liukulaakeroitu? Helppohan nuo olisi ollut päistään laakeroida kuulillakin ja silloinhan ei tarttis mitään öljykanavia yms. Aika lujaa muuten pyöriivät, 2xkammen rpm?
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: janne81 - 18.11.2018, 21:20:42
Mitäpä jos:
Tuo toisen rattaan "välyksen poisto" ei toimi ja siten hammaskosketus pitää ääntä.
Vian aiheuttaa pitkän huoltovälin takia muodostunut paska öljyn seassa.

?
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: volvotdi - 19.11.2018, 05:31:33
Mitäpä jos:
Tuo toisen rattaan "välyksen poisto" ei toimi ja siten hammaskosketus pitää ääntä.
Vian aiheuttaa pitkän huoltovälin takia muodostunut paska öljyn seassa.

?

Samoilla kannoilla. Pitkä öljynvaihtoväli ja EGR käytössä niin taatusti kanavat tukossa kun öljy on yhtä tatinaa.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Maxxxed - 19.11.2018, 18:28:44
Millaisena äänenä tuo kuuluu kabiiniin?

Herää kysymys että miten ihmiset ajaa? Tiedän tapauksia työ puolesta kun tehdään vianmääritystä johonkin jonkun äänen takia kun ei saa olla radio päällä, ei puhallin, ei saa hengittää ja nyt kuului kuulitko sinä sano poka.

Tylysti tulee vastattua joskus että nää on mekaanisia vehkeitä. Ei toimi pyhällä hengellä.  :nohnoh
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 20.11.2018, 20:13:13
Millaisena äänenä tuo kuuluu kabiiniin?

Herää kysymys että miten ihmiset ajaa? Tiedän tapauksia työ puolesta kun tehdään vianmääritystä johonkin jonkun äänen takia kun ei saa olla radio päällä, ei puhallin, ei saa hengittää ja nyt kuului kuulitko sinä sano poka.

Tylysti tulee vastattua joskus että nää on mekaanisia vehkeitä. Ei toimi pyhällä hengellä.  :nohnoh

Hehe, tämä taitaa mennä juuri tuohon kategoriaan. Yritin kuvata, mutta eihän ne äänet oikein kameraan tartu. Tässä kuitenkin video. Parhaiten kuuluu 40 sekunnin jälkeen, kun avaan oven. https://youtu.be/z2P1KsEOwcg?t=35

Ajossa ääni on sellaista korkeaa siritystä. Äänen voisi ehkä sekoittaa myös turbon kevyeen vihellykseen, ja ehkä se onkin yhdistelmä noita asioita.


Minähän en siis edes tiedä tuleeko nämä äänet noista tasapainoakseleista vai apulaitteista. Voi tulla jälkimmäisistäkin.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: j_m_k - 21.11.2018, 18:33:19
Tuo tuubin video ei toimi
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 21.11.2018, 18:38:28
Tuo tuubin video ei toimi

No nyt pitäisi toimia.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: 1keppana - 21.11.2018, 21:40:47
No nyt pitäisi toimia.

Samalla lailla vinkui mullakin VEA D4 moottori 1500-2000rpm, varsinkin parkkihallissa ja seinien lähettyvillä ajaessa ääni kuului häiritsevän selvästi, ei tarvinnut hengitystä pidätellä.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: hessu80 - 21.11.2018, 21:49:04
Minähän en siis edes tiedä tuleeko nämä äänet noista tasapainoakseleista vai apulaitteista. Voi tulla jälkimmäisistäkin.
Vainoharhaisuutta. Uusi ääntää juuri samalla tavalla. Kovaa ajoa vaan...
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: MikaV60 - 22.11.2018, 01:41:05
Samalla tavalla vinkuu täälläkin 2015 D4. Huollossa ihmettelivät ääntä ja sanoivat, että eivät ole koskaan kuulleet tuollaista ääntä kyseisen mallisesta moottorista. 103tkm ajettu motti, joista minulla tullut 24tkm.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: 311 - 24.11.2018, 19:36:54
Mites, onko kenelläkään tietoa tai kokemusta, voiko tuo kyseinen tasapainotussysteemi äännellä jotenkin muutenkin kuin viheltäen tms. ?
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: KariL - 24.11.2018, 20:11:48
Onko 4 sylinterisessä VEA moottorissa tasapainoitusakseli?
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: volvotdi - 25.11.2018, 03:50:58
Onko 4 sylinterisessä VEA moottorissa tasapainoitusakseli?

Ei ole, akseleista muuten vaan on kuvat aiemmissa viesteissä  ;)
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 25.11.2018, 08:09:26
Onko 4 sylinterisessä VEA moottorissa tasapainoitusakseli?

D2/D3 moottorissa ei ole.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: j_m_k - 27.11.2018, 18:04:08
Eli kun ikää ja kilometrejä kertyy niin kustannustehokkain korjaus on akselipaketin poistaminen..  ;D
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: hessu80 - 27.11.2018, 18:37:22
D2/D3 moottorissa ei ole.
Väittäisin että yhtään 4-sylinteristä moottoria ei ole tehty ilman tasapainotusakselia. Rakenteeltaan niitä on kylläkin erilaisia eri valmistajilla.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: janne81 - 27.11.2018, 20:31:53
Tuolla ainakin väitetään että niissä D2 ja D3 koneissa ei olis noita tasapainoakseleita:
http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: hessu80 - 27.11.2018, 22:04:05
Tuolla ainakin väitetään että niissä D2 ja D3 koneissa ei olis noita tasapainoakseleita:
http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
Niin näyttää lukevan ja kaikki mikä lukee internetissä on totta... Jotenkin vaan aina kuvitellu, että nelisylinteristä moottoria ei voi rakentaa ilman tasapainokoneistoa.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.11.2018, 22:06:24
Niin näyttää lukevan ja kaikki mikä lukee internetissä on totta... Jotenkin vaan aina kuvitellu, että nelisylinteristä moottoria ei voi rakentaa ilman tasapainokoneistoa.
Onhan noita rakennettu koko maailman sivu ilman tasapainoja? Ja rakennetaan vielä tänä päivänäkin.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: hessu80 - 27.11.2018, 22:27:35
Onhan noita rakennettu koko maailman sivu ilman tasapainoja? Ja rakennetaan vielä tänä päivänäkin.
Ei kait sentään ilman tasapainoja. Kampiakseli tai vauhtipyörä hoitaa sitä virkaa, jos ei ole erillistä akselia.
Sattunut vaan olemaan ylimääräinen akseli niissä 4-sylinterisissä, joihin olen päässyt sisälle kurkkaamaan. Otanta pieni ja tunnustan tietämättömyyteni.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.11.2018, 23:20:46
Ei kait sentään ilman tasapainoja. Kampiakseli tai vauhtipyörä hoitaa sitä virkaa, jos ei ole erillistä akselia.
No tämä totta tottakai! :D
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: MikaV60 - 14.12.2018, 14:54:43
Lontoonkielinen keskustelu samasta aiheesta:

https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?p=2451902

Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: volvoville - 22.12.2018, 15:39:29
Onkos kukaan kokeillut tasapainoakselipaketin vaihtoa? Maksaa varmaan kiitettävästi moinen ja volvolta turha odottaa osallistumista? Alkaa vaan ketuttaan siinä määrin tuo kun ei saa ees katiskaa myytyä kun ujeltaa...
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: mulugren - 22.12.2018, 16:00:24
Onko nuo sitten liukulaakeroitu? Helppohan nuo olisi ollut päistään laakeroida kuulillakin ja silloinhan ei tarttis mitään öljykanavia yms. Aika lujaa muuten pyöriivät, 2xkammen rpm?

Mietin samaa. Jos pitäisi veikata niin ei ole liukulaakerit. Ja siksi kai nuo alkaakin ääntämään ;D Noille ei tule mitään ulkoista kuormaa niin hieman kumma että noin heppoinen kesto

Mutta ei tollasestä äänestä hyödytä stressata. Kyllä se sit ääntää ja het kunnolla kun on oikea vika
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: hessu80 - 22.12.2018, 16:49:44
Onkos kukaan kokeillut tasapainoakselipaketin vaihtoa? Maksaa varmaan kiitettävästi moinen ja volvolta turha odottaa osallistumista? Alkaa vaan ketuttaan siinä määrin tuo kun ei saa ees katiskaa myytyä kun ujeltaa...
Ruotsissa purkuosa maksaa 200 euroa. Käsittääkseni tuo on melko helppo vaihtaa. Öljypohja pois ja tasapainokoneisto on heti siinä tyrkyllä. Vaihtotyön helppous on kyllä mutuilua, en ole tehnyt tuota.

Jos ujellus tulee hammaspyöristä, niin pelkkä koneiston vaihto ei auta vaan pitää vaihtaa myös rattaat. Sitten meni jo vaikeammaksi.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: volvoville - 27.01.2019, 08:59:16
Niin, tuli sitten kokeiltua tuon tasapanotusakselihässäkän vaihdattaminen kun v-käyrä saavutti lakipisteensä.

Ihan Volvo liikkeessä teetettynä, kun itse olen auttamaton tumpelo näissä. Liike luonnollisesti ei tiennyt tällaisesta mitään ja suureen ääneen mainosti ettei ota vastuuta korjaantuuko ujellus tällä toimenpiteellä kun ei ole heidän diagnosoimansa. No eipä yksikään Volvo edustaja ollut diagnoosia tähän päivään asti antanut, ei myöskään ko. liike. Kysytty oli.

Anyway kikkare vaihdettiin ja vot, ujellus katosi 92,7 prosenttisesti. Ensimmäistä kertaa kuulee ne kaikki muut sivuäänet mitä moottorista/vaihteistosta kantautuu 1000-2000rpm välillä, niitäkin riittää. Myös dieselin raksutuksen kuulee ensimmäisen kerran tuolla kierrosvälillä. Joku pieni vielä kuuluu mutta liittyykö enää tuohon tasapainoakseleihin, en tiedä.

Palikka maksoi ~450e liikkeessä, työt toinen mokoma plus normaali oljynvaihtokustannus päälle. Ei halpaa. Mutta kivan juuttikassin Volvo teksteillä sai huollon terveisinä   :D

Että jos joku tätä pohtii niin tiedoksi. Potilas oli V70 D4 A8 2014.

PS. Yksi jännä juttu tuosta vaihdosta seurasi sivuäänien katoamisen lisäksi. Tuosta hetkellisen kulutuksen lukemasta katosi yli puoli litraa sataselle. Ennen pyöri 5-6 välillä ja nyt 4,5-5,5 välillä. Siis tuossa jokapäiväisellä työmatkalla, sama tie, sama ajotapa, samat olosuhteet. Eikä näin ole muiden öljynvaihtojen kohdalla käynyt.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Slerbahuuli - 27.01.2019, 09:11:48
Niin, tuli sitten kokeiltua tuon tasapanotusakselihässäkän vaihdattaminen kun v-käyrä saavutti lakipisteensä.

Ihan Volvo liikkeessä teetettynä, kun itse olen auttamaton tumpelo näissä. Liike luonnollisesti ei tiennyt tällaisesta mitään ja suureen ääneen mainosti ettei ota vastuuta korjaantuuko ujellus tällä toimenpiteellä kun ei ole heidän diagnosoimansa. No eipä yksikään Volvo edustaja ollut diagnoosia tähän päivään asti antanut, ei myöskään ko. liike. Kysytty oli.

Anyway kikkare vaihdettiin ja vot, ujellus katosi 92,7 prosenttisesti. Ensimmäistä kertaa kuulee ne kaikki muut sivuäänet mitä moottorista/vaihteistosta kantautuu 1000-2000rpm välillä, niitäkin riittää. Myös dieselin raksutuksen kuulee ensimmäisen kerran tuolla kierrosvälillä. Joku pieni vielä kuuluu mutta liittyykö enää tuohon tasapainoakseleihin, en tiedä.

Palikka maksoi ~450e liikkeessä, työt toinen mokoma plus normaali oljynvaihtokustannus päälle. Ei halpaa. Mutta kivan juuttikassin Volvo teksteillä sai huollon terveisinä   :D

Että jos joku tätä pohtii niin tiedoksi. Potilas oli V70 D4 A8 2014.

PS. Yksi jännä juttu tuosta vaihdosta seurasi sivuäänien katoamisen lisäksi. Tuosta hetkellisen kulutuksen lukemasta katosi yli puoli litraa sataselle. Ennen pyöri 5-6 välillä ja nyt 4,5-5,5 välillä. Siis tuossa jokapäiväisellä työmatkalla, sama tie, sama ajotapa, samat olosuhteet. Eikä näin ole muiden öljynvaihtojen kohdalla käynyt.
Muistithan myös työn tehneeseen volvo-liikkeeseen kertoa kuinka homma onnistui?
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 31.01.2019, 17:42:06

Palikka maksoi ~450e liikkeessä, työt toinen mokoma plus normaali oljynvaihtokustannus päälle. Ei halpaa. Mutta kivan juuttikassin Volvo teksteillä sai huollon terveisinä   :D



Eihän tuo hinta loppujen lopuksi ollut edes kovin paha, olisin arvannut suuremmaksikin. Ulkomailta löytyy jonkin verran tarinoita, joissa uudella yksiköllä meteli on hävinnyt joksikin aikaa, mutta palannut takaisin muutaman kymmenen tuhannen jälkeen. En tiedä viittaisiko tuo siihen, että se ongelman lähde on siellä moottorin puolella eikä siinä itse akseliyksikössä. Jotkut ovat myös spekuloineet, että melun saattaisi saada hiljenemään korjaamalla yksikön asemointia ja rattaiden välyksiä... mene ja tiedä.

Itse olen pyrkinyt sulkemaan tuon metelin ajatuksistani ja aika hyvin olen siinä onnistunutkin, kun pääasiassa ajan matka-ajoa. Tosin aina sitten kun kaupungissa joutuu tovin pyörittelemään, tulee kyllä mieleen että jos taksikuski olisin, palaisi hermot tuohon aika nopeasti. Tuo remmiahtimen ulinaa muistuttava sirinä ja vinkuna ei hirveän premium-kuvaa auton voimansiirrosta anna.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: volvoville - 01.02.2019, 06:25:02
Eihän tuo hinta loppujen lopuksi ollut edes kovin paha, olisin arvannut suuremmaksikin. Ulkomailta löytyy jonkin verran tarinoita, joissa uudella yksiköllä meteli on hävinnyt joksikin aikaa, mutta palannut takaisin muutaman kymmenen tuhannen jälkeen. En tiedä viittaisiko tuo siihen, että se ongelman lähde on siellä moottorin puolella eikä siinä itse akseliyksikössä. Jotkut ovat myös spekuloineet, että melun saattaisi saada hiljenemään korjaamalla yksikön asemointia ja rattaiden välyksiä... mene ja tiedä.

Itse olen pyrkinyt sulkemaan tuon metelin ajatuksistani ja aika hyvin olen siinä onnistunutkin, kun pääasiassa ajan matka-ajoa. Tosin aina sitten kun kaupungissa joutuu tovin pyörittelemään, tulee kyllä mieleen että jos taksikuski olisin, palaisi hermot tuohon aika nopeasti. Tuo remmiahtimen ulinaa muistuttava sirinä ja vinkuna ei hirveän premium-kuvaa auton voimansiirrosta anna.

Jaa, että ei olisikaan vika vain tuossa tasapainoituspaketissa vaan moottorista tulisi. Täytyy sanoa etten ihmettele että on omalle kohdalle tällainen ominaisuus osunut autoon. Ominaisuushan se on, muuten Volvo varmaan osallistuisi korjaustalkoisiin  :D Mukavaa kyytiähän tuolla on maantiellä mutta enpä juuri premiumista puhuisi V70 kohdalla  ;)
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: MikaV60 - 31.08.2019, 22:10:54
Tasapainoakseli-hässäkkä vaihdettiin takuuseen 123tkm kohdalla ja ulina katosi. Katsotaan, kuinka pitkästi pääsee ennen kuin ulina on taas matkakumppanina.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: MikaV60 - 09.03.2020, 09:09:37
Reilu 15.000 km ajettu vaihdon jälkeen ja ei vielä ulise.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: 311 - 13.03.2020, 00:01:28
Tuolla aiemmin oli joku mietintä noista Volvon dieseleistä ja niissä olevista tasapainotusakseleista.
Jäi kyllä jotenkin hiukan hakuseen, missä konetyypeissä sellaiset on ja missä ei ?
Olisiko jollain taas sitä faktaa ja mieluummin moottorimallittain ?
Minulla esim. D4204T5
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: mulugren - 13.03.2020, 22:32:53
Tuolla aiemmin oli joku mietintä noista Volvon dieseleistä ja niissä olevista tasapainotusakseleista.
Jäi kyllä jotenkin hiukan hakuseen, missä konetyypeissä sellaiset on ja missä ei ?
Olisiko jollain taas sitä faktaa ja mieluummin moottorimallittain ?
Minulla esim. D4204T5

VEA moottoreissa -eli nelisylinteriset 2014 eteenpäin- moinen akseli löytyy. 5sylinterisissä sitä ei ole. Opiskeluajoilta muistan että 5sylinterinen on aika ideaalinen konstruktio. No ehkä tässä oli jotain lehtorin fiksaatiota 5sylinteriseen BMW moottoriin joka kuulemma ei tyhjäkäynnillä hievahdakaan. Jokatapauksessa 4sylinterinen vemputtaa luonnostaan. Volvo päätyi sellaiseen päästösyistä..tietenkin. Volvolla on 3sylinterisiäkin
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: paavomp - 13.03.2020, 22:58:03
VEA moottoreissa -eli nelisylinteriset 2014 eteenpäin- moinen akseli löytyy. 5sylinterisissä sitä ei ole. Opiskeluajoilta muistan että 5sylinterinen on aika ideaalinen konstruktio. No ehkä tässä oli jotain lehtorin fiksaatiota 5sylinteriseen BMW moottoriin joka kuulemma ei tyhjäkäynnillä hievahdakaan. Jokatapauksessa 4sylinterinen vemputtaa luonnostaan. Volvo päätyi sellaiseen päästösyistä..tietenkin. Volvolla on 3sylinterisiäkin

Tämän lähteen mukaan ei ole D2 ja D3 moottoreissa:
http://australiancar.reviews/Volvo_VED4_VEA_Engine.php
A one-piece aluminium housing for the counter-rotating balance shafts which operated on needle bearings. Please note, however, that the VED4 D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration. Similarly, the  1498 cc VEP4 engines also omitted balance shafts;
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: puliukk0 - 13.03.2020, 23:06:18
VEA moottoreissa -eli nelisylinteriset 2014 eteenpäin- moinen akseli löytyy. 5sylinterisissä sitä ei ole. Opiskeluajoilta muistan että 5sylinterinen on aika ideaalinen konstruktio. No ehkä tässä oli jotain lehtorin fiksaatiota 5sylinteriseen BMW moottoriin joka kuulemma ei tyhjäkäynnillä hievahdakaan. Jokatapauksessa 4sylinterinen vemputtaa luonnostaan. Volvo päätyi sellaiseen päästösyistä..tietenkin. Volvolla on 3sylinterisiäkin

Suora 6 on hyvä, vitonen hirveä ja kolmonen tärinöiden suhteen.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: 311 - 14.03.2020, 00:33:26
"Opiskeluajoilta muistan että 5sylinterinen on aika ideaalinen konstruktio"
Joo, tuohon olin jo kommentoimassa, mutta "puliukko" ehti ensin..

"Akatemiassa" muinoin kyllä opittiin, että värinöiltään paras on tavis suora 6-pyttyinen 4-tahtinen ottomoottori, joka ei tarvitse mitään tasapainotuksia,
kun tietyillä/oikeilla kammenkulmilla massavoimat kumoavat toisensa.
Tietyillä kammenkulmilla myös V8:lla päästään varsin lähelle kuten V12:lla, monisylinteriys yleensä aina vaan parantaa asetelmia.

Näiden - etenkään oheisten pikkumasiinoiden -  kanssa kun ei ole enää tarvinnut piiiitkääään aikaan aktiivisesti puuhastella, saattaa muisti/ajatukset hiukan harhailla,
mutta fysiikkahan ei ole mihinkään muuttunut, paitsi tietysti omassa ruumiissa  ;D

Taisiko olla niin, että parittomilla sylinterimäärillä tehtiin 70-80-luvuilla moottoreita, joissa pyöri kupeessa tasapainotusakseleita vastoin moottorin pyörimissuuntaa ja niillä saatiin masiinat hajottavat värähtelyt kuriin.

Siksipä hiukan ihmetyttääkin, miksi noita ko. tasapainotussysteemeitä sinne rakennellaan, kun maailman sivu on näitä 4-pyttyisiä koneita ollut menestyksellisesti tuolla kilparadoillakin sellaisessa kurituksessa,
että ns. siviilikäytössä kestäisivät ehkä isältä pojan pojan pojalle..
Eikös se maailman ehkä parhaana & tehokkaimpana pidetty Bemarin F1-masiinakin ollut nelonen, josta ihan tajuttomat tehot revittiin ulos ja kuitenkin pysyi nipussa ihan samoin, kuin muutkin aikalaisensa.
Katsellut joskus clipsejä ko. masiinan kyydittämistä kilpureista ja pitää kyllä sakemanni-insinööreille  päähinettä kohottaa, kun kuulee voimalaitteen karjuvan tehot pihalle jollakin asfalttinauhalla.
Mahtoikohan nykyisistä moottorinohjaussysteemeistä olla nähty vielä edes märkiä unia.. ;)
Korjatkaa tietävämmät, jos esitetty väite ei pidä paikkaansa.

Mieluusti kyllä kuulisi, jos jollakin tietäjällä olisi noiden tasapainotusakselien välttämättömyyteen jotain faktaa selitystä.
Yhtenä pointtinahan on joskus tuotu esiin näiden keveiden kevytmetallirakenteisten lohkojen heikkous käyntivärähtelyjen suhteen vs. vanhat
painavat valurautalohkot yhdessä nykyisistä koneista turboilla & rajattomilla moottorinohjauksilla ulosmitatut kovat litratehot.
Tästäkin mielellään kuulisi jonkun alan tietäjän näkemyksiä.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: mulugren - 15.03.2020, 01:28:07
Suora 6 on hyvä, vitonen hirveä ja kolmonen tärinöiden suhteen.

Suora kutonen on paras mutta väitetysti 5sylinterinen on liki yhtä hyvä mutta kompaktimpi.

In comparison to a four-cylinder engine which fires every 180 degrees, there will be a 36 degree overlap, meaning another power stroke has occurred before the crankshaft rotates to the 180 degree mark. This results in a power delivery is smooth, instead of the relative jolting action of an inline-four.

Balance shafts are often used in inline-four engines, to reduce the second-order vibration (a vertical force oscillating at twice the engine RPM) that is inherent in the design of a typical inline-four engine. This vibration is generated because the movement of the connecting rods in an even-firing inline-four engine is not symmetrical throughout the crankshaft rotation; thus during a given period of crankshaft rotation, the descending and ascending pistons are not always completely opposed in their acceleration, giving rise to a net vertical force twice in each revolution (which increases quadratically with RPM).

Etenkin isoissa (>2.2L) nelisylinterisissä on tarvetta tasapainoakselille. Iskun pituuden ja männän massan kasvaessa vipatus kasvaa. Jos BMW F1 moottorilla tarkoitat sitä turbomoottoria jonka lohkoina käytettiin tieliikenteessä "sisäänajettuja" vanhoja valurautalohkoja joita myös ureassa ja maan alla kypsyteltiin niin sehän oli muistaakseni 1.5L. Kiersi kyllä sitten vissiin aika korkealle ;D Tuo "kypsien" vanhojen lohkojen käyttö ei ole mitään taikauskoa vaan vanha hot rod setien kikka
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: 311 - 15.03.2020, 02:02:53
Oliskos tuo..
Joissain tuolla netissä kerrotaan kapineen olleen aika hankala käsiteltävä ammattimiehenkin handuissa, kun tuohon aikaan ei ollut tämä
ns. turbo-viive vielä hallinnassa -> potkaisi väitetyt jopa 1450 kaakkia ulos "hiukan mietittyään" ensin, mutta sekin varsin
ymmärrettävää, kun katsoo millä ahtopaineilla poijjaat tuolloin operoivat  ???

https://www.bmwblog.com/2017/04/14/30-years-go-bmw-built-1350-hp-engine-formula-1-cars/
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: mulugren - 15.03.2020, 02:06:54
Oliskos tuo..
Joissain tuolla netissä kerrotaan kapineen olleen aika hankala käsiteltävä ammattimiehenkin handuissa, kun tuohon aikaan ei ollut tämä
ns. turbo-viive vielä hallinnassa -> potkaisi väitetyt jopa 1450 kaakkia ulos "hiukan mietittyään" ensin, mutta sekin varsin
ymmärrettävää, kun katsoo millä ahtopaineilla poijjaat tuolloin operoivat  ???

https://www.bmwblog.com/2017/04/14/30-years-go-bmw-built-1350-hp-engine-formula-1-cars/

Jep, M12. Tosiaan lohkona käytettiin yli 100tkm ajettuja 80 heppaisten normiautojen lohkoja ;D Kai niille jotain modauksia tehtiin mutta kuitenkin. Hauska yksityiskohta
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: 311 - 15.03.2020, 14:22:46
Tuossa lienee ko. Bemarin masiinan sielunelämää. Lyhyt Italia katsotaan eduksi  ;D
Eipä se konetta kummempi ole tuokaan, samat romut sisällä kuin meidänkin kulkupeleissä  ;)

https://www.youtube.com/watch?v=OW4SC_pQ6mc

Tuossa sitten alkuperäistä aihetta sivuten, kun ongelmana on tasapainotusakseliston hammaspyörien metelöinti.
Mitähän tuosta versiosta mahtaa kuulua ?

https://www.youtube.com/watch?v=DPixwO2ow2w
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Scraab - 16.03.2020, 10:58:44
Volvo käytti tasapainoakseleita äänettömällä hihnavedolla B234F moottorissa. Kehnolla menestyksellä.

En ole kovin syvällisesti perehtynyt VEA-moottorin sielunelämään, mutta ujeltava ääni tuskin syntyy muusta, kuin tasapainoakselien vetorattaista. Vaihtoehdoksi jää toki akselin laakerointi, mutta ujeltava "needle bearing" tuskin on pitkäikäinen.

Tasapainoakselin laakerointi ei ole ihan yksinkertainen asia verrattuna muihin akseleihin. Tarkoituksellinen epätasapaino rasittaa rakenteita siinä, missä muukin epätasapaino, josta moottorissa pyritään pääsemään eroon. Esimerkiksi BMW käyttää rullalaakereita tavanomaisempien liukulaakerien sijaan.

Nelisylinterisessä rivimoottorissa 2. kertaluvun massavoimia kumotaan yleensä kahdella tasapainoakselilla, koska muut ulkoiset voimat ja momentit kumoutuvat 180 asteen kammenkulmilla. Värinöitähän vaimennnetaan eri tyyppisissä moottoreissa mitä eriskummallisimmilla tavoilla, esimerkiksi keinukiertokangilla, poikittaisilla tasapainotusakseleilla tai yksinkertaisimmillaan tasapainorattailla. Myös akselien sijainnilla kampiakseliin nähden voidaan vaikuttaa syntyviin vastamomentteihin.

Värähtelyä moottorissa aiheuttavat massavoimat ja kaasuvoima. Massavoimat jakautuvat pyöriviin ja edestakaisiin, pyörivät muodostuvat kampiakselista ja siihen liittyvistä esimerkiksi vauhtipyöristä sekä 2/3 kiertokankien painosta ja mahdolliset tasapainoitukseen käytettävät massat. Esimerkiksi nkka-akseleilla ei ole käytännön merkitystä värähtelyyn. Yläolevan lainauksen australialaislähde kertoo, miksei D2/D3 moottoreissa ole tasapainotusakseleita: " D3 and D2 engines did not have balancer shafts because its shorter pistons, lighter connecting rods and smaller piston pins reduced reciprocating masses by 20 per cent and, in turn, vibration."
D4/D5 myös kaasuvoimat ovat suurempia, mikä lisää tasapainotuksen tarvetta.

Värähtelyn syntymekanismiin vaikuttavat esimerkiksi kampikulma ja sytytysjärjestys. Esimerkiksi tähtimoottorit ovat aina parittomia sylinteriluvultaan. Valmistajan kannalta taas tuotantokustannukset ovat melko oleellinen kysymys. Massat vaikuttavat myös moottorin käytettävyyteen ja kierrosherkkyyteen, kompromisseja toisensa perään.

Myös lohkon materiaalilla on merkitysta. Valurauta vaimentaa luonnostaan värähtelyä, kun taas alumiinille väsymislujuus on epämääräisempi suure.

Optimoinnin kannalta D3 on mielenkiintoinen, onkohan AWD mallissa sama moottori, kuin FWD? Nyt tehoa lisätään nähdäkseni vaihteiston ehdoilla..

Netistä asiaa löytyy runsaasti, mutta esimerkiksi Autotekniikan käsikirja, Autoteknillinen taskukirja ja Eerolan Polttomoottorit 2 ovat aiheesta kiinnostuneelle hyödyllistä luettavaa koronavouhotuksen keskellä.

 
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Kulmamies - 16.03.2020, 12:21:34
Mulla oli V60CC D3, missä oli tasapainoakselit. Tämä ei tosin ole välttämättä vertailukelpoinen tieto, kun CC mallien D3 on kahdella turbollakin, kuten muiden mallien D4 moottorit.

Ai mistäkö tiedän? Siks kun ne ulisi ja ne vaihdettiin  :D
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: mulugren - 16.03.2020, 23:39:36
Mulla oli V60CC D3, missä oli tasapainoakselit. Tämä ei tosin ole välttämättä vertailukelpoinen tieto, kun CC mallien D3 on kahdella turbollakin, kuten muiden mallien D4 moottorit.

Ai mistäkö tiedän? Siks kun ne ulisi ja ne vaihdettiin  :D

Sain sellaisen käsityksen että kyse oli 5syl D3 koneesta joka muuten liki sama kuin D4/D5 mutta eri iskun pituus. Tai sitten käsitin väärin..

Edit: ja käsitin väärn :facepalm:
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Clutchman - 02.09.2020, 23:19:56
Nyt on sitten käyty vaihtamassa tasapainoaskelipaketti. Auto on V60 T4 aut. -17 ja kilsoja oli kertynyt 78000 km. Hinnaksi tuli 1075€ josta osan hinta oli 515€. Auto oli 6 tuntia korjaamolla ja nyt ei kuulu enä ärsyttävää vihellystä. :) Vanhan osan numero oli 31460630  ja UUDEN 31492532.

Pyysin mukaan vanhan osan että pääsisin sitä tutkimaan. Vaurioista voi päätellä että apuhammaspyörän voitelu on pettänyt. Tämä näkyy siistä että toisen askelin pää on sininen (käynyt kuumana) ja että sekä akselissa ja hammaspyörän laakeroinnissa on kulumaa.



(https://i.ibb.co/267cnzV/20200902-200826.jpg) (https://ibb.co/267cnzV)

(https://i.ibb.co/6sjW4Dv/20200902-200843.jpg) (https://ibb.co/6sjW4Dv)

(https://i.ibb.co/bF4QY5L/20200902-200632.jpg) (https://ibb.co/bF4QY5L)

Tutkittuani vanhat osat niin olen tyytyväinen että vaihdatin tasapainoakselit, ei pelkästään vihellyksen takia, vaan myös laakeroinnin vaurion takia.

Täältä löytyy amerikkalainen huoltotiedote "Ruotsalaisesta vihellyksestä".
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjPoO3dn8vrAhWwtYsKHVQgB1kQFjABegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fstatic.nhtsa.gov%2Fodi%2Ftsbs%2F2017%2FMC-10128175-9999.pdf&usg=AOvVaw0kQeNNdclI9SH0idX-47Xq (https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjPoO3dn8vrAhWwtYsKHVQgB1kQFjABegQIAhAB&url=https%3A%2F%2Fstatic.nhtsa.gov%2Fodi%2Ftsbs%2F2017%2FMC-10128175-9999.pdf&usg=AOvVaw0kQeNNdclI9SH0idX-47Xq)

Enjoy The Silence while it last...
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: MikaV60 - 03.09.2020, 11:46:46
Ei voi muuta sanoa kuin oho.  :o
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: hessu80 - 03.09.2020, 14:06:31
Hyvä, kun tuli kuntoon!

Kuvat ovat ehkä vähän harhaan johtavia.
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: Ikiteekkari75 - 22.05.2021, 19:54:23
Mahtaako kellään olla pääsyä korjaamon ohjeisiin akselipaketin vaihtamiseksi?
Otsikko: Vs: VEA D4/D5 tasapainoakselien meteli
Kirjoitti: MikaV60 - 09.03.2022, 12:50:23
Tasapainoakseli-hässäkkä vaihdettiin takuuseen 123tkm kohdalla ja ulina katosi. Katsotaan, kuinka pitkästi pääsee ennen kuin ulina on taas matkakumppanina.

Nyt kilsoja on 185000 ja ulina on pysynyt pois.