Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: opono - 20.11.2018, 09:06:13
-
Asennutin aiemmin syksyllä letkulämmittimen Volvo V60 T5:een ja nyt olen muutamana päivänä sitä käyttänyt ja tuntuu siltä, että sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Pari kilometriä saa näillä nollakeleilläkin ajella, ennen kuin moottorin lämpömittari värähtää mihinkään. Kuuluuko sen olla noin huono vai onko asennuksessa tapahtunut joku virhe? En pysty tuota oikein mitenkään varmistamaankaan että lämmittääkö se vai ei. Pari tuntia olen maksimissaan pitänyt päällä, joten pitäisi kai jotain vaikutusta olla.
-
Pitäisi toimia tehokkaammin. Mulla oli kasipätkäs letkulämmitin ja lämpömittari lähti kyllä nousemaan selvästi kun auton käynnisti, tunnin lämmitys riitti pakkaskelillä. Eikä se ollut edes pumpullinen malli.
Mihin letkuun se lämmitin on asennettu?
-
Tuo letkulämmitin kannattaa asentaa mahdollisimman lähelle öljynpohjan puolelle, ei kovinkaan etäs, koska mitä lähempänä, sen nopeammin se alkaa sitä öljyä lämmittämään.
-
Asennutin aiemmin syksyllä letkulämmittimen Volvo V60 T5:een ja nyt olen muutamana päivänä sitä käyttänyt ja tuntuu siltä, että sillä ei ole mitään vaikutusta mihinkään. Pari kilometriä saa näillä nollakeleilläkin ajella, ennen kuin moottorin lämpömittari värähtää mihinkään. Kuuluuko sen olla noin huono vai onko asennuksessa tapahtunut joku virhe? En pysty tuota oikein mitenkään varmistamaankaan että lämmittääkö se vai ei. Pari tuntia olen maksimissaan pitänyt päällä, joten pitäisi kai jotain vaikutusta olla.
Sen parin tunnin lämmittämisen jälkeen koitat kädelläsi moottoria, että onko se yhtään lämmin. Ja sähköjohdon kytkemisen jälkeen pitäisi kuulua lämmittimestä pientä pihinää, kun tarkkaan kuuntelee.
-
Tuollainen letkuvastus on todella tarkka asennuspaikastaan, ettei pääse jäämään ilmataskua ja veden pitää päästä kiertämään kunnolla, muuten vastus palaa rikki.
Ota sisätilalämmitin (jos on) irti ja mittaa keulan töpselistä yleismittarilla vastus.
-
Mulla joskus laittoivat D5:seen Defan letkulämmittimen 2 kertaa vaaka-asentoon ( eräässä korjaamoketjussa), ja molemmat paloi ensimäisellä käyttökerralla kun jäi pieni ilmatasku siihen lämmittimeen.
Vastus oli L-muotoinen ja L-sakara oli kärjestään mustunut kun oli asennuksessa ylösspäin.
3 kerralla sanoin, että laittakaa calixin ohjeen mukaan pystyyn, ja niin laittoivat ja sen jälkeen pelas hyvin niin kauan kun mulla oli. Tietenkin laittoivat takuuseen kun oli heidän vika.