Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Amigo56 - 29.09.2011, 18:42:15

Otsikko: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Amigo56 - 29.09.2011, 18:42:15
Käsijarru ongelma on seuraavanlainen.
Tänään säätelin ja puhdistelin käsijarrun.  Kengät on kunnossa, vaijeri toimii ja eteenpäin mentäessä pysähtyy käsijarrulla ,mutta taakseppäin pienessäkin alamäessä ei pidä.
onko hyviä neuvoja tiedossa.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: V70XC99 - 29.09.2011, 19:48:30
Jostain olen lueskellut vähän saman tyyppisistä ongelmista 70-sarjalaisissa.
Volvossa yks niitä "heikkouksia" 70:ssä on toi käsijarru, olen käsittänyt että tekn.toteutuksesta johtuen
käkkäri toimii/pitää paremmin jos auto on esim. alamäessä (=pyrkisi valumaan eteenpäin)
kuin ylämäkeen pysäköitynä, selitystä ko. asiaan en muista.
Mutta kyllähän sen siitä huolimatta pitää käkkärin varassa pysyä ylämäkeen pysäköitynäkin.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Koo Pee - 29.09.2011, 20:30:00
Jostain olen lueskellut vähän saman tyyppisistä ongelmista 70-sarjalaisissa.
Volvossa yks niitä "heikkouksia" 70:ssä on toi käsijarru, olen käsittänyt että tekn.toteutuksesta johtuen
käkkäri toimii/pitää paremmin jos auto on esim. alamäessä (=pyrkisi valumaan eteenpäin)
kuin ylämäkeen pysäköitynä, selitystä ko. asiaan en muista.
Mutta kyllähän sen siitä huolimatta pitää käkkärin varassa pysyä ylämäkeen pysäköitynäkin.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Saitkos ne kengät kunnolla kehälle> sekin tuppaa heikentämään toimintaa jos ovat hiukan kaukana>käsijarru elää/liikkuu vedettäessä  kahvasta, kun autoa edestakas liikuttaa samalla kun kahvasta vetää>  jos ei kehällä ja yleensä toiseen suuntaan enemmän? Itsekkin katselin kerran 850 käkkärikenkiä jotta miten ne voi toimia, kun ainut pyörimisen estävä tekijä se vaijeri jonka varaan jää lepäämään jarrutettaessa? ei mitään kiinteää kiintopistettä jarrukilpeen, kuten normaali kenkäjarrussa se jarrusylinteri ja toisella puolella se kiinteä palikka johon kengät nojaa? siksi kai hakee paikkaansa ennen kuin toimii/saa asettumaan kehälle?
Vois kyllä jo tuotekehittely herätä tälle vuosituhannelle ja siirtyä jarrulevyyn vaikuttavaan mekanismiin ;).
Ei ole kovin turvallista jos vaikkapa maastossa pettää ja rotkoon tippuu?
No joo maasturit sitten erikseen...
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: hevonen - 29.09.2011, 22:58:20
Ootko koittanut vetää kahvaa lisää siinä vaiheessa kun lähtee liikkumaan taaksepäin? Silloin se vasta kirraa kunnolla.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Phav - 30.09.2011, 08:26:18
Tuo koko käsijarru systeemi on paholaisen keksintö!! Nimim. juuri sen kanssa leimalle tapellut
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Amigo56 - 30.09.2011, 14:31:23
Kengät on vanhat mutta hyvä kuntoiset. Ei tule käytettyä käsijarrua kun automaatti ei sitä tarvitse
Tein ohjekirjan mukaan vaijerin kiristyksen ja tarkistin että vaijerit toimii
Ajelin eilen ja kokeilin käsijarrua monessa paikassa, samoin tänään. Eteenpäin pysäyttää mutta taakseppäin ei.
Aikaisemmin kuskinpuolelta kuului kova pamahdus kun otti käsijarrun pois päältä ja lähti eteenpäin. Nyt sitä ei kuulu.
Olen katsastanut auton useita kertoja eikä käsijarru ole ollut esteenä kuin kerran mutta sillon oli kengät kuluneet.
Nyt vaan asia häiritsee kun ne ei toimi kunnolla.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Affe - 03.10.2011, 14:59:25
Lossade du på vajern mellan stolarna vid spaken och först sedan justerade vid hjulen, annars blir det aldrig bra.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Koo Pee - 03.10.2011, 16:19:46
Kengät on vanhat mutta hyvä kuntoiset. Ei tule käytettyä käsijarrua kun automaatti ei sitä tarvitse
Tein ohjekirjan mukaan vaijerin kiristyksen ja tarkistin että vaijerit toimii
Ajelin eilen ja kokeilin käsijarrua monessa paikassa, samoin tänään. Eteenpäin pysäyttää mutta taakseppäin ei.
Aikaisemmin kuskinpuolelta kuului kova pamahdus kun otti käsijarrun pois päältä ja lähti eteenpäin. Nyt sitä ei kuulu.
Olen katsastanut auton useita kertoja eikä käsijarru ole ollut esteenä kuin kerran mutta sillon oli kengät kuluneet.
Nyt vaan asia häiritsee kun ne ei toimi kunnolla.

Entäpä se mekaaninen kiristin siellä jarrulevyn rummun sisällä, jota voi pyörittää pyöränpultin reijästä auki tai kiinni talttapääruuvaria apuna käyttäen siitä  "tähtipyörästä"  eli kenkiä lähemmäksi tai kauemmaksi? Kasipätkässä löytyy ainakin?  (Jää ajatus tuosta paukusta ,jotta kaukana ja vinossa "kiilautuu" kenkä väärin ja paukkuu??)>vaijerin kiristys auttaa,kengät kehältä kireemmäksi ja vaijeria löysemmälle>saadaan jarrukengän koko kitkapinta käyttöön eikä vain jompi kumpi pää joka ensin rumpuun yltää>sittenkin tekee tiukkaa lasittuneiden kenkien kanssa.
>kun se kohillaan en ole tarvinnut juurikaan vaijerin säätöön koskea jos joku ei aiemmin ole niitä säädellyt?
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Justus - 03.10.2011, 23:19:21
just kävin katsastaas, tiesin jo etukäteen,et ei se juuri mitään pidä, 0,9 ja 1,2,päästi armosta läpi,kun selitin etten ole saanut niitä pitämään paremmin edes uusilla osilla. Viime vuonna kun herkistin niitä ni piti jotain luokkaa 1,7. Kurasysteemi. Takaperin ei pidä juuri yhtään. Ihmettelen vaan kun 960 ja 240 sain käppärin pelittään aina ongelmitta, mut 70:ssä ei sit millään säädöillä.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: pomo - 03.10.2011, 23:30:28
Mikähän siinä on että mulla pitää kohtuullisesti vaikka kengät on vähän turhan kaukanakin. Lopullinen säätö tekemättä vielä.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Tonskulii - 04.10.2011, 09:11:24
Kengät on vanhat mutta hyvä kuntoiset. Ei tule käytettyä käsijarrua kun automaatti ei sitä tarvitse

Totta helvetissä tarvittee..   :facepalm:

Kyllä se P:lläkin pysyy, mutta jos sä et sitä käppäriä koskaan käytä, niin on se kumma ettei se pidä..

Käytä AINA sitä kun laitat vaihteen P:lle, niin se saattais toimiakin..
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Ribbe - 04.10.2011, 09:32:17
alle -99 vuosimallin 70-sarjalaisessa Volvossa kannattaa ottaa tavaksi vetästä käsijarru päälle. Niissä kun saat avaimen pois virtalukosta vaikka vaihdevalitsin ei olis P-asennossa. Nimimerkillä edellistä autoa käytettiin robotissa oikaistavana kun rullaili kerroksen alemmaksi P-hallissa  :'(
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Koo Pee - 04.10.2011, 22:30:40
alle -99 vuosimallin 70-sarjalaisessa Volvossa kannattaa ottaa tavaksi vetästä käsijarru päälle. Niissä kun saat avaimen pois virtalukosta vaikka vaihdevalitsin ei olis P-asennossa. Nimimerkillä edellistä autoa käytettiin robotissa oikaistavana kun rullaili kerroksen alemmaksi P-hallissa  :'(

No laitetaas kevennyksenä vielä>

 Kasipätkäni asui korjaamolla 3vko lähdin ajelemaan ja eka montussa pam... kässäri meni/hirtti osittain päälle ihan sulavasti ittekseen (lukkoonhan se ei  onneks menekkään :D)
> no kärry sivuun pakki päälle ja herkistelyä eteen taakse vähän niin ku maatilan miniän traktorikoulussa kärryn kanssa aisaan peruuttelua harjotellessa, edes takas jarrulla ja ilman.. (>katsastusarvot 1,5 ja 1,7 Kn) Hyväksytty juuri ennen korjaamolle ajoa....., että silleen....>ehti kai vähä ruostumaan ja tosi tiukasti kehällä otaksun :P.>on tehty käytetettäväksi joka kerta kun parkkeeraa?

 Tosin kaikki autoni tähän asti ovat kohtuulla jarrutestin läpäisseet en tiedä tuotakaan mistä johtuu.... jopa paljon parjattu volvokin ;)> päästöistä tökänneet yksilöt sattuneet juuri tähän merkkiin?? >ja helekutinmoinen lasku konerempasta boxeihin ?voi voi, ja minä ku luulin jotta volkkarit ja ranskalaiset...noo tuo 6 diesel olikin volkkari johon ne öljyrenkaat sillon aikoinaan....(ja  kukakohan niitä ECU:ja tekee?.)..muutenhan syöttöruuvista tuokin "öljypoltin" tokeni.

Seisontajarruna tuo käkkäri ok.>vaan se kässärikäännös asfaltilla näillä  850 palikoilla vaatii jo topakahkoa asennetta haukkariin (pomolla ilmeisesti haba riittää ;)?)> jos vrt. levystä jarrukitkan ottaviin "lady" malleihin.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: pomo - 04.10.2011, 22:35:51
(pomolla ilmeisesti haba riittää ;)?)> jos vrt. levystä jarrukitkan ottaviin "lady" malleihin.
Ei vaadi mitään habaa. Eivät vaan ole säädetty oikeaoppisesti levyjen oltua pois paikaltaan.
Vaijerikin vielä vaatii säädön hifistelynä.   ;)
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Koo Pee - 04.10.2011, 23:08:44
Ei vaadi mitään habaa. Eivät vaan ole säädetty oikeaoppisesti levyjen oltua pois paikaltaan.
Vaijerikin vielä vaatii säädön hifistelynä.   ;)

Noo, kato eihän vahva voi edes tietää miltä tuntuu olla heikko ;)?

Ja kun kehälle saa ,sitte jumii jo liikaakin?>anyway noitahan vois oikein tutkia tieteellisesti>mistä johtuu ,jotta toiset toimii ja toiset ei? Siitäpä jo jonkunlainen raamattu syntyiskin?.........tutkimattomia on volvon käsijarrut jne...+ 7 perisyntiä päälle. Loppuyhteenvetona ehkä ,jotta toimii kuin VR-lipunmyynti?
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Axu85 - 05.10.2011, 05:53:51
Ei vaadi mitään habaa. Eivät vaan ole säädetty oikeaoppisesti levyjen oltua pois paikaltaan.
Vaijerikin vielä vaatii säädön hifistelynä.   ;)

Ja jotkut väittävät että olen hullu kun teen talvisin omalla 850 farkulla käppäri käännöksiä...
Oikein säädettynä molemmat pitää ja viime katsastuksessa 2,0Kn ja 1,5Kn.
Eli oikeanpuolista pitää vielä säätää paloista lähemmäs rumpua. :P
Vaijeri on 5 naksautusta ja pitää. (Max) 7 naksahdusta taas, lukossa on ja pysyy. ::)
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Amigo56 - 05.10.2011, 09:49:28
Kävin hiekkatiellä kokeilemassa käsijarruja ja sain ne muutaman kerran nykimisen jälkeen jarruttamaan melko topakasti.
Joskin taakseppäin ei oikeen tapahtunut muutosta.
Vein auton iltapäivällä konttorille ja lähdin katsastajan mukaan kierrokselle.
Kyselin kaverilta käsijarru ongelmasta ja hän vastasi että asia on heilläkin tiedossa ja että he toimivat sen mukaan.
Auto testeriin ja kaikki jarrut toimi erinomaisesti.
Katsastusmies sanoi että käsijarrun toimintakin on tosi hyvä.
Auto on jälleen katsastettu ja ajelu jatkuu.
Olen ottanut tavakseni vetäistä sen käsijarrun päälle kun pysäköin auton.
Kiitokset kaikille neuvoista ja kommenteista jopa siitä toisella kotimaisella kirjoitetusta, vaikka en siitä näin Keski-Suomalaisena oiken selvää saanutkaan. Hyvää syksyä kaikille.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Amigo56 - 05.10.2011, 10:05:05
Kokeilin käsijarrua hiekkatiellä ja sain sen toimimaan hyvin.
Vein auton iltapäivällä katsastukseen ja lähdin mukaan kierrokselle.
Kyselin kaverilta käsijarrun toiminnasta ja hän sanoi että ominaisuus on tiedossa.
Auto testeriin ja kaikki jarru toimi hyvin.
Katsastusmies sanoi että käsijarru toimii hyvin.
Nyt olen ottanut tavaksi vetäistä käsijarrun päälle kun pysäköin auton.
Kiitokset kaikille neuvoista ja kommenteista, jopa sille toisella kotimaisella vastanneelle, vaikka en ihan selvää siitä näin Keski-Suomalaisena saanutkaan.
Kiitän ja kuittaan.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: pomo - 05.10.2011, 10:53:07
Ja jotkut väittävät että olen hullu kun teen talvisin omalla 850 farkulla käppäri käännöksiä...
Oikein säädettynä molemmat pitää ja viime katsastuksessa 2,0Kn ja 1,5Kn.
Eli oikeanpuolista pitää vielä säätää paloista lähemmäs rumpua. :P
Vaijeri on 5 naksautusta ja pitää. (Max) 7 naksahdusta taas, lukossa on ja pysyy. ::)
No oot sä kyllä vähän.   :D  Saa sen muutenkin rikki.   :nohnoh
Ihan hyvät arvot, mä en tekis mitään tuossa tapauksessa. Saas nähdä kun omakin pitäis tästä piakkoin leimalla käyttää.
Johonkin tuollaiseen mäkin sit säädän naksut kun alan taas niitä räplään.
Otsikko: Vs: S70 -97 autom 2.5 turboKäsijarru ongelma
Kirjoitti: Koo Pee - 05.10.2011, 21:55:57
Ja jotkut väittävät että olen hullu kun teen talvisin omalla 850 farkulla käppäri käännöksiä...

No tuohan on talvella ihan helppoo ku heinänteko> vaan 124 mesellä  ynnä muilla jenkeillä jossa jarrupoljinsysteemi käsijarrussa ja se vapautin jossain vasemman käden puolella ratin vieressä/alla?> vähän vikkelämpään joutuu kädet ja jalat toimimaan jos vielä manuaalo laatikolla varustettu malli, hiukkasen treenattava ei näköjään ekakerralla aina onnistu ;).

>Varmaankin kivaa, kun opettelee ja rattimiehen mainettakin saattaa parantaa sen ekakertaa kokeilevan silmissä jolla kädet ja jalat yleensä solmussa, lopuksi auto penkalla>suosittelen lentokentän oloista jäärataa ensiharjoitteluun>sitten kun sujuu vaikka s-marketin parkkiruutuun jos poliisit ei näe>sakon paikka jos liikenteessä noin hölmöilee ,jotta auto liikkuu ja pyörät lukossa=hallitsematon tilanne kuulemma :nohnoh!

Ps. kun säätää kolmeen napsuun menee ajossa päälle itsekseen/laahaa ja savuaa, pakittamalla vasta löysää > 5 on hyvä näköjään...