Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: renee - 24.11.2018, 19:19:35
-
Otsikon mukaisen auton taaimmainen äänenvaimentaja pukkaa vaimennusvillaa pihalle, joten se pitäisi jossain vaiheessa vaihtaa.
Kurkkasin auton alle, niin putken keskiosan ja takapöntön yhtymäkohdassa ei näkynyt mitään pantoja tms. kiinnikkeitä, joten onko takapönttö vain työntämällä kiinni keskiputkessa? Oli sen verran likaista ja pimeää, etten saanut muodostettua selkeää kuvaa, miten pönttö on kiinni.
-
Tehtaalta tulee kokonainen alle sovitettu putki ja tarvikepöntön vaihdossa katkotaan putki sopivasta kohtaa eli siihen takaylityksen jälkeen laitetaan panta..
-
Jos alkuperäinen putki on vielä autossa niin liitosta ei ole vaan vanha katkaistava laikalla tms. ja uusi vaimennin työnnetään vanhan putken päälle.
-
Luultavasti alkuperäinen putki siis, kun pantaa ei ollut ja saumaakaan en oikein nähnyt, tosin huonosti näkikin.
-
Itsellä V70 2.5T AWD -07 ja taannoin oli tasan sama villavaiva. Aika tyyriitä takapöntöt vaikuttivat olevan.
Päädyin Simonsin rosteriseen catback-ratkaisuun enkä ole yhtään katunut. Pintakaasulla äänet hyvin maltillisen matalat. Vedättäessä kuulee, että kone on käynissä ja puskee eteenpäin. Ei silloinkaan mitään räimettä tai pauketta. Ja onhan tuo orggista selvästi väljempikin. Ja sopii hyvin optimoidulle moottorille. Olen tykännyt ja kelpaa vaimollekin vaikka hänessä on vähän viherpiipertäjän vikaa...
Putki maksoi 550e ja vaihtotyö satasen pikkupajalla. Katin ja vanhan välivaimentimen liitos oli tosi ruostunut. Olisi ollut hankala saada irti kotipihalla auton alla selällään maaten. Nosturillakin meni ammattilaiselta melkein puoli tuntia ahtauden takia (kardaani tiellä).
Takapuskurin päälimuovia joutui hieman veistämään, että takapöntön 100mm ulostuloputki mahtui paikalleen.
-
Vähän OT, mutta onkohan dieselin putki samalla halkaisijalla kuin 2.5T?
-
...
Päädyin Simonsin rosteriseen catback-ratkaisuun enkä ole yhtään katunut.
...
Mistä ostit putkiston? Martelius noita ainakin näyttäisi kauppaavan.
Itsellä olisi tulossa myös putkiremppa kun takapönttö rupeaa aika laho.
-
Mistä ostit putkiston? Martelius noita ainakin näyttäisi kauppaavan.
Itsellä olisi tulossa myös putkiremppa kun takapönttö rupeaa aika laho.
Modificars, Kangasala
-
Menin tilaamaan virolaisesta iparts.fi-verkkokaupasta taatusti laadukkaan puolalaisen takapöntön (https://iparts.fi/parts/info/polmo/31257)... Hintaa posteineen tuli 73,65e. Saas nähdä kuinka paljon pitää askarrella, että saa sen paikalleen ja kestääkö talven yli :buck2:
-
Menin tilaamaan virolaisesta iparts.fi-verkkokaupasta taatusti laadukkaan puolalaisen takapöntön (https://iparts.fi/parts/info/polmo/31257)... Hintaa posteineen tuli 73,65e. Saas nähdä kuinka paljon pitää askarrella, että saa sen paikalleen ja kestääkö talven yli :buck2:
On noita muutama tullut laitettua. Sopii paikalleen ja vaikuttavat kestävän ainakin toisen talvenkin. Ei ole yhtä hyvälaatuisen oloinen kuin kalliimmat, mutta aika pian on niistäkin jotkut lahonneet.
-
Takapönttö tuli kotiin ja nyt se on vaihdettu. Näin maallikon silmin tarkasteltuna Polmon halpispönttö oli ihan kelvollisen näköinen, siististi hitsatut saumat ja materiaali varmaan jotain aluminisoitua terästä. Pönttö oli korkeussuunnassa hieman pienempi kuin alkuperäinen. Paikalleen se meni heittämällä.
Vanha takapönttö oli siis luultavasti alkuperäinen, koska se oli kiinteästi hitsattu keskiosaan. Ihan hyvä kesto alkuperäisosalta, 14v ja 250+ tkm. Ja olisihan tuolla vanhalla vielä ajellut, kun ei siinä vielä reikiä ollut, mutta tulipahan vaihdettua.
Pakoputken keskiosan kannattimet on jossain vaiheessa korvattu korjaussarjalla, muuten putki näytti ihan hyväkuntoiselta.
-
No niin - reilut viisi vuotta sitten päivitetty ketju.
Nyt olisi tietysti mielenkiintoista kuulla vieläkö Polmot on kestänyt?
Minulla on alkuperäinen putkisto S60 D5 '02 (vähän vaille 600 tkm ajettu) ja huomasin, että takapöntön katosta paistaa sisukset ;) - ei pörise vielä. Tilasin Virosta Polmon takapöntön joka mennee paikoilleen kun katkaisee alkuperäisen putken ja klemmarilla kiinni.
Olisiko tähän vinkkejä - esim. kuinka läheltä alkuperäistä pönttöä pitäisi katkaista ja tarviiko jotain tahnaa väliin vai sattumalta sopivat halkaisijat ja menee kuin elokuvissa? Yhdellä klemmarilla?
Kevennyksenä: autohan toimii kuin unelma eikä ole rahaa ostaa sähköautoa. Jos tähtään miljoonaan kilometriin niin pitäskö pönttö spreiata sinkkisuihkeella ja kuumamaalia päälle?
-
Sen verran osaan sanoa että miljoonaan kilometriin kuuluu ilman muuta tähdätä ja sinkkispray putken päälle kannattaa varmasti. Aika ruskea on päältä takapönttö omassakin 416tkm kohdalla
-
Meillä oli Polmo katista taaksepäin ja ensin ruostui se käyrän mutka ennen takapönttöä.
Tilattiin uutta polmoo taas sama pätkä kun ei se pönttökään enää mikään hyvä ollut.
Kai se kestää sen 3-5 vuotta, riippuu tietysti ajomäärästä ja suolakylvystä.
Sinkki vedettiin mekin päälle mutta ei se oikeen siellä pysy.
Saumat nyt kannattaa ainakin jotenkin käsitellä kun ovat paljaat hitsit.
Sivusaumat oli ihan surkeet. Ei ollu taitettu niitä puoliskoja nippuun vaan oli vaan läpi hitsattu pisteillä kasaan. Ihme että piti. Hitsi oli semmosta niinkuin neljävuotias olis opetellu, ei edes osunut aina kunnolla.
No on se siellä naisen autossa taas mukana kulkenu, eihän se maksakaan paljo mitään vrt suomi.
Nääthän sen hyvän katkasukohdan kun uudella pöntöllä mallaat vieressä ja tahnaa kyllä laittaisin kun on kuitenkin vanha se putki.
Löyty kuva. :P
(https://i.ibb.co/S5m0LPK/IMG-20240609-175440.jpg) (https://ibb.co/S5m0LPK)
-
Meillä oli Polmo katista taaksepäin ja ensin ruostui se käyrän mutka ennen takapönttöä.
Tilattiin uutta polmoo taas sama pätkä kun ei se pönttökään enää mikään hyvä ollut.
Kai se kestää sen 3-5 vuotta, riippuu tietysti ajomäärästä ja suolakylvystä.
Sinkki vedettiin mekin päälle mutta ei se oikeen siellä pysy.
Saumat nyt kannattaa ainakin jotenkin käsitellä kun ovat paljaat hitsit.
Sivusaumat oli ihan surkeet. Ei ollu taitettu niitä puoliskoja nippuun vaan oli vaan läpi hitsattu pisteillä kasaan. Ihme että piti. Hitsi oli semmosta niinkuin neljävuotias olis opetellu, ei edes osunut aina kunnolla.
No on se siellä naisen autossa taas mukana kulkenu, eihän se maksakaan paljo mitään vrt suomi.
Nääthän sen hyvän katkasukohdan kun uudella pöntöllä mallaat vieressä ja tahnaa kyllä laittaisin kun on kuitenkin vanha se putki.
Pönttö tulee kai huomenna - kiitokset kommenteista. Toivotaan, että tehtaalla olis harjoitus luonut mestareita ja työn tulos parantunut ;)
Pystytkö jakamaan löytämääsi kuvaa niin piristytään kaikki :)
-
No niin - reilut viisi vuotta sitten päivitetty ketju.
Nyt olisi tietysti mielenkiintoista kuulla vieläkö Polmot on kestänyt?
Eihän se kestänyt kuin neljä vuotta, kun oli jo läpiruosteessa ja sitten talvella pikkasen kopsahti jäiseen lumivalliin ja se oli siinä. En siis käsitellyt mitenkään. No, kertakäyttökamaa, toki myös hinta oli edullinen.
-
Pönttö saapui eilen. Ei ne oo oppinu siellä Polmolla vieläkään hitsaamaan.
Pesin pinnat brakecleanerillä ja suihkutin kunnon kerroksen wurthin sinkkipinnoitetta, kun on kuivanut, päälle 2k musta, jota sattuu olemaan hyllyssä. Liitos näyttää toimivan vanhan putken kanssa hyvin, menee auton alle alkuviikosta.
-
No niin, pönttö vaihdettu, helppo homma mutta mutta .. ei siinä alkuperäisessä 22,5 -vuotiaassa pöntössä ollu reikää, se irrallinen lämpöhattu oli mädäntynyt, alla kirkas pelti.