Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: VolvoS60_ - 27.11.2018, 19:57:57
-
Auton käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä kuuluu kerran jokin rasahdus tai jotain vastaavaa. ääni kuuluu seuraavan kerran aina käynnistyksen jälkeen, mistä mahtaa johtua? toiseksi auton vasemman eturenkaan kohdilta kuuluu kolinaa hiljaisessa vauhdissa kuoppiin ajaessa. juuri vaihdettu iskarin yläpään osat ja koiranluu ja kolina sen kun jatkuu.
Autona siis Volvo s60 vm.01
-
Ex-työkaverin ex-volvossa (tais olla kyllä s80) oli vastaavaa kolinaa. Sitä tutkittiin ja osia vaihdettiin turhaan. Lopulta kolina korjaantui laittamalla jousen alimpiin kieppeihin pätkät vesiletkua. Jousen kiepit siis hankasivat toisiinsa tai jousilautaseen. Euron korjaus jos johtuu siitä
-
Vai olisiko kyse abs-testistä
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=8450.msg182094#msg182094
-
Auton käynnistyksen jälkeen liikkeelle lähdettäessä kuuluu kerran jokin rasahdus tai jotain vastaavaa. ääni kuuluu seuraavan kerran aina käynnistyksen jälkeen, mistä mahtaa johtua? toiseksi auton vasemman eturenkaan kohdilta kuuluu kolinaa hiljaisessa vauhdissa kuoppiin ajaessa. juuri vaihdettu iskarin yläpään osat ja koiranluu ja kolina sen kun jatkuu.
Autona siis Volvo s60 vm.01
Vaihdatin myös iskarit, ylätuennan osat ja koiranluut. Kolisi edelleen. Meinasin, että alatukivarret on valmiit, olihan autolla ajettu alkuperäisillä osilla jo 240 tkm. Korjaamolla odotti jo uudet osat, mutta totesivat alatukivarsien olevan vielä ehjät, mutta jousien alapäistä puuttui ne vesiletkun pätkät. Tilattiin Siniseltä "eristimet" kuten virallinen nimi kuuluu. Kolinat loppui siihen. Osat maksoi muistaakseni a´7,50.
-
Täällä myöskin korjaantui selittämätön kolahtelu juuri noilla "eristimillä". Eli jousen alle tuleva kumiläpyskä, tai tee se itse -versiona pätkät letkua jousen alapäähän.
Ja se rusahdus on abs-testi, kuten myös edellä todettiin. Ohjekirjan ekoilla sivuilla lukee näin:
"Anti-lock Brake System (ABS)
The ABS system in your car performs a self-diagnostic test when the vehicle first reaches the speed of approximately 12 mph (20 km/h). The brake pedal will pulsate several times and a sound may be audible from the ABS control module. This is normal."
Suomessa on niin uusi autokanta, että Volvon tekninen tuki ja sen myötä nettisivusto tuntee enää autot vm11 ja uudemmat, mutta kanadalaisella sivustolla oli vielä 04 -vuotisiin asti ja sain kopioitua tuon pätkän :D
-
Ex-työkaverin ex-volvossa (tais olla kyllä s80) oli vastaavaa kolinaa. Sitä tutkittiin ja osia vaihdettiin turhaan. Lopulta kolina korjaantui laittamalla jousen alimpiin kieppeihin pätkät vesiletkua. Jousen kiepit siis hankasivat toisiinsa tai jousilautaseen. Euron korjaus jos johtuu siitä
Jep. Omassa V70 hiljeni loputkin äänet etupäästä kun laitoin kumit jousien alapäihin. Hain tosin sellaiset ihan Volvon tiskiltä mutta sopivat letkun pätkät ajavat kyllä saman asian.
-
Kumiletkun palan n. 5cm kun halkaisee, hyvä laittaa sinne väliin. Toimii.
-
mihin kohtaan siis nuo kumit tulee? ja tarviiko purkaa jotain tieltä vai rengas vain irti ja kumit paikalleen?
-
Kyllä, iskari ja jousi pois, kumi sinne juosen alaosaan iskarin pellin väliin.
-
eipä ole tuollaiseen projektiin mahdollisuutta, kai se on elettävä tuon kolinan kanssa
-
eipä ole tuollaiseen projektiin mahdollisuutta, kai se on elettävä tuon kolinan kanssa
Vaihdoin kerran V70 mk2 iskarin ylälaakerin parkkipaikalla pakkasessa irroittamatta em. osia. Jousenkiristimet mahtuivat paikoilleen lokasuojan sisään kun ensin avaa ylälaakerin koripultit ja antaa tolpan tipahtaa alas sen minkä alatukivarsi antaa myöden. Sitten vaan se kumi yhdeltä reunalta poikki ja ujuttaa jousen alle. Paska homma mutta ehkä tehtävissä.
-
Löytyykö ne millä varaosanumerolla tai nimellä, jos näitä itsekin lähtisin hakemaan Volvolta?
Omassa on vaihdettu alatukivarret eteen, iskarit, iskarien yläpäät, jouset, mutta kolahdus kuuluu välillä, epäilen itsekin sitä näihin jousien alapuoleisiin kierteisiin jotka osuu yhteen.
-
https://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1884183&ukey_make=865&ukey_model=12011&modelYear=2003&ukey_category=7868&ukey_driveLine=464&ukey_trimLevel=24677
Kuvassa osanumerolla 34 löytyy. V70 malleihin 2005 -> tuli tuo osanumero 35, mutta miksei sopisi läpi P2-korin, eihän siellä iskaritolpassa mikään muuttunut 2005 kohdilla.
-
Itsekin meinasin nuo uudemmat ostaa ja katsoin osanumeron valmiiksi, kun menin Volvon tiskille ostoksille. Skandixilla hintaero oli aika kohtuullinen, mutta Volvon tiskiltä hinnaksi sanottiin jotain ihan älytöntä, olisiko ollut ~80€/kpl (tai pari), joten tyydyin sitten vanhempaan versioon...
Uudempi varmaan pysyisi paremmin paikallaan, kun tulee tiiviisti iskarin vartta vasten.
-
Toimiskohan ratkaisu myös S40 -00:ssä? Alkoi satunnainen kolina iskareiden ja jousten vaihdon jälkeen.
-
Tänään ostin volvolta nuo jousien alaosaan tulevat kumiset kolinan vaimentimet, reilu 7€/kpl. Löytyi valmiina hyllytavarana, joten ei tarttenu edes tilata :)
-
Tänään ostin volvolta nuo jousien alaosaan tulevat kumiset kolinan vaimentimet, reilu 7€/kpl. Löytyi valmiina hyllytavarana, joten ei tarttenu edes tilata :)
Saako nämä asennettua muuten kuin irroittamalla koko jousitolppa?
-
Saako nämä asennettua muuten kuin irroittamalla koko jousitolppa?
Edellisellä sivulla kuvaillusti voi onnistua, kun katkaisee kumit, mutta hepompi melkein vain purkaa tolppa irti. Se ei ole kummoinen homma, eikä sen myötä varmasti kallis korjaamolla teetettynäkään...
-
Joo en mäkään näe oikein järkeä siinä että tolppa paikallaan niitä sinne laittaisi.. Sen kumin kun katkaisee niin voisi ajatella että sitten on "vaarana" että ajan myötä muljahtaa pois välistä. Äkkiä sen tolpan irti ottaa. Kulmatkaan (camber) ei muutu kun merkitsee tolpan asennon olkavarteen enne irrotusta.