Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: PhPstr - 28.11.2018, 20:56:29
-
Uusi jäsen ilmoittautuu otsikon mukaisella autolla sekä melko huonolla teknisellä tietämyksellä.
Pieni taustatarina vialle:
Eturenkaani olivat kuluneet kesän aikana molemmilta sisälaidoiltaan n. 2cm alueelta slikseiksi. Vaihdatin renkaat ja vein auton pyörien suuntaukseen. Siellä löytyi vänkärin puolen ulommasta raidetangon päästä väljyyttä eikä suuntaus onnistunut. Vaihdatin samalla kaikki (sekä sisäiset että ulkoiset raidetangot) molemmille puolille ja suuntautin renkaani uudestaan. Tämän vaihdoin jälkeen huomasin, että rattiin oli tullut selvä välys (ehkä n. puolen sentin).
Autoni hammastangossa todettiin olevan väljyyttä ja se pitäisi vaihtaa. Merkkihuollon hinta osalle oli 1331e. Osan osanumero 36050066. Ajattelin siis etsiä osan netistä hieman halvemmalla tai mahdollisesti käytettynä. Ongelmaksi tässä muodostui, että tuolle osanumerolle löytyy sekä hydralisia että sähköhydralisia osia. Tämä liike vaikutti pätevältä ja tästä mm. näkee "sopivat" osat Volvooni: http://www.skandix.de/en/spare-parts/suspension-steering/steering/steering-rack/steering-rack/676/. Samalta sivuilta löytyi tämmöinen lause: "In the Volvo S60, V60 parts cataloge the spare steering racks are not only assigned by the vehicle information. You need to know the original number of the old steering rack to order the correct spare. The original number can be found on a barcode label at the steering rack housing." Onkohan tähän mitään helppoa tapaa löytää tuo oikea osa omaan autooni purkamatta osaa ensin irti?
Mielenkiintoisena pikkufaktana sekä Wetteri että SAH (Oulun merkkihuollot) sanoivat, ettei ole aiemmin tarvinnut kertaakaan vaihtaa kyseistä osaa V60:een. Autolla ajettu n. 140tkm, joten hieman pistää vihaksi, että tässä vaiheessa tullut tuommoinen välys.
edit: no sehän lähti hyvin käyntiin, mielestäni olin S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) -alueella, mutta väärälle alueellahan tämä meni vahingossa.
-
Onko ihan varma, että väljyys on hammastangossa? Varsinkin jos noin yllättäen ratin välys ilmaantui.
-
Tuo on todettu nyt sekä ei-merkkihuollossa, merkkihuollossa että kaverin toteamana, joten alan uskomaan asian. Kieltämättä halusin tähän itsekin varmistuksen.
-
Etuiskarit ja juoset vaihtoon sekä ohjaustehostimen suodatimen puhdistus ensimmäiseksi. Eiköhän tuo hammastanko kestä koko auton iän, niinkuin sinulle sanottiin varaosa tiskillä.
-
Etuiskarit ja juoset vaihtoon sekä ohjaustehostimen suodatimen puhdistus ensimmäiseksi. Eiköhän tuo hammastanko kestä koko auton iän, niinkuin sinulle sanottiin varaosa tiskillä.
Miten iskarit ja jouset tekisivät tuollaisen välyksen?
-
Mikäli jouset loppu(ja iskatit), niin renkaat /--\ asennossa ja rengas kuluu sisäpuolelta kuin puukolla leikattu. Välystä / klappia pienessä määrässä aiheuttaa ohjaustehostimen suodattimen tukkoisuus, neste virtaus ahdistuu.
-
Kannattaa zekata hammastangon välyksen säätö ennen suurempia puuhia.
-
Kannattaa zekata hammastangon välyksen säätö ennen suurempia puuhia.
Onko noissa varmasti säätömahdollisuus?
Huomasin tässä vielä, että tuo välys on koko kääntösäteellä, ei vain keskellä. Eli sillon tuntuisi oudolta, että se välys olisi itse hammastangossa.
-
Onko noissa varmasti säätömahdollisuus?
Huomasin tässä vielä, että tuo välys on koko kääntösäteellä, ei vain keskellä. Eli sillon tuntuisi oudolta, että se välys olisi itse hammastangossa.
Ainakin edellisen sukupolven Volvojen hammastangoissa väljää tulee ohjausvaihteeseen ohjausakselin (tai mikä se viralliselta nimeltä onkaan) heloihin, eli hammastangon itsensä hammastus voi olla ihan priima, mutta silti hammaskosketus on pielessä, kun tankoa liikuttava hammaspyörä pääsee etääntymään/perääntymään kauemmas hammastangosta ja/tai liikkumaan sivusuunnassa. Esim. tuolla (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=84508.0) on tarinaa ko. väljyyden poistosta.