Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: turkoosi - 29.11.2018, 13:12:06
-
saa poistaa
-
Turbot ja tdi on samat varret. Kiinnitys 4 pultilla.
-
Turbot ja tdi on samat varret. Kiinnitys 4 pultilla.
Sen verran tosin täsmennetään, että kaikissa bensaturboissa ei ole noita nelipulttisia tukivarsia.
Mutta TDI:ssä on aina neljällä pultilla apurunkoon kiinnittyvä alatukivarsi. Ja sitten vaihdelaatikon puolella jos haluaa kaikki neljä pulttia vaihtaa uusiin, pitää koneen/laatikon kiinnityksiä / tukikumeja vähän löysäillä ja nostaa koko kone/laatikko -pakettia ylöspäin, muuten saa vain kolme pulttia vaihdettua.
Tosin ei sekään ole ongelma jos pultti on hyvä, että jättää sen yhden vaihtamatta.
-
Kiitokset nopeista ja hyvistä vastauksista. Onkohan tarvike mallin tukivarret ihan kuraa?
-
Onkohan tarvike mallin tukivarret ihan kuraa?
Ei jos jätät sen kaikkein halvimman tarvikkeen ostamatta.
-
Ei jos jätät sen kaikkein halvimman tarvikkeen ostamatta.
Motonetissä turbomalliin tarvike 64,90€ ja OE laatu 129€, vahvistettua tarviketta "meyle hd" ei näy olevan turbomallliin. pitää kysästä onko aadeellä samat palikat vai löytyykö "parempaa tarviketta".
-
Erehdyinpä taas kerran (1,5 v sitten) ostamaan Motonetin PARASTA ja kalleinta laatua olevan (TRW) tukivarren. Onneksi ennen auton purkamista kiersin tukivarsipaketissa olleet pultit reikiinsä, ja mitä kummaa: yksi pulteista sojotti ihan omaan suuntaansa, eli reikä oli porattu ja kierteitetty vinoon. Varsinaista huippulaatua! Motonetin "OE-laatua". Ei auttanut muu kuin hakea rahat takaisin ja maksaa volvotiskillä muutama kymppi enemmän, niin olivat pultit jonossa.
-
Mekanomen tjsp. Sieltä tuli viimeksi alatukivarsi 3 vuoden takuulla
-
Itselle laitoin molemmille puolille joulukuussa 2016 Monroe merkkiset alatukivarret.
Ja nyt viime viikolla piti leimalle vaihtaa jo toinen alapallon löysyyden takia. Toinen menee varmaan pian perässä. Eli Monroe kesti 24kk ja 39000km, hinta 115eur kappale.
-
Noista alatukivarsista vielä sen, että suojakumia raottamalla ja vaseliiniä lisäämällä saattaisi hyvinkin lisätä sitä kesto ikää vuosia. Joskus jonkun halppis alatukivarren suojakumia raottamalla havaitsin pienen nokareen vaseliinia pallon yläpuolella. Eli ei sitä rasvaa lisätä kuin rippunen ja sekään ei ole oikeassa paikassa. Voi kun olis ne vanhan kansan rasvanipat vielä olemassa ;)
-
Halpakin kestää kun poraa pallonivelen pohjakuppiin reiän ja vääntää siihen kierteet ja rasvanipan+ voitelu prässillä päälle.
Vuosittain kun tekee niin on jotenkin kestäneet.
-
Kävin ne edullisemmat hakemassa ja laitan rasvanipat. Katsotaan miten kestää.
-
Itsellä tuli hylky reilu vuosi sitten leimalla alapalloista. Kokeellisessa mielessä tilasin ATP Autoteilestä halvimmat tukivarret kun tilailin muutakin huoltotarviketta. Olisiko merkki ollut Atec. Pallonivel täyteen vaseliinia ja paikalleen. Vuosi ja vajaa 20 tkm kilometriä myöhemmin leimasta läpi, vaikka viimeksi inssi jaksoi selittää miten alapallot on noiden tyyppivika. Auto S70 TDI. Tukivarret maksoivat siis vajaa 40 e pari, eli alle 20 e kpl.
-
Oli merkki mikä hyväsä ku rattia paikallaan kääntelee niin kyllä pallot kulumaan saa.
-
Oli merkki mikä hyväsä ku rattia paikallaan kääntelee niin kyllä pallot kulumaan saa.
Miten se vaikuttaa pahemmin vrt siihen että ajossa rattia kääntäisi?
Sama painohan siinä päällä on.
Alapalloonhan tulee vain lähinnä pystykuorma paikallaan, ajossa myös sivukuormaa.
No, parempia ne kalliimmat varmaan kuitenkin on.
-
Muutaman vuoden tauon jälkeen taas volvo tulossa ja taas ykköskoppa seitenkymppi ::) Niin mitenkä oli noiden etu alatukivarsien kanssa, motonetti tarjoaa tsiljoona vaihtoehtoa: tarvike, vahvistettu tarvike (meyle hd), OE laatu, ja vielä vahvistetuilla heloilla "yleensä turbot" tarviketta ja OE laatua.
Niin mikä noista nyt käy 2.5 tdi koneella olevaan? pelkästään nuo "yleensä turbot" mallit? vai myös muut esim tuo vahvistettu tarvikemalli? motonetin varaosatiskin myyjät ei ole ennenkään tienneet mikä osa käy mihin autoon.
Ei millään pahalla, mutta pitäsköhän mennä siihen kauppaan jonka tienvieressä on se sininen pylooni!
-
Miten se vaikuttaa pahemmin vrt siihen että ajossa rattia kääntäisi?
Sama painohan siinä päällä on.
Alapalloonhan tulee vain lähinnä pystykuorma paikallaan, ajossa myös sivukuormaa.
No, parempia ne kalliimmat varmaan kuitenkin on.
Hiukka täsmennystä:
Pystykuorma tulee renkaaseen. Alapallo pitää eteen/taakse/sivusuunnassa nivelen paikan vaan kohdallaan. Siihen ei siis kohdistu mitään kuormaa ylhäältäpäin. Periaatteessa voit ottaa nivelen irti auto pyörillään. :)
-
Näinhän se taitaa olla mutta ne alapallot mitä olen irroittanut olkavarresta ovat olleet melko kireällä kun nivelen tapissa ja olkavarressa on kartio.
Ehkä se alapallokin joutuu siirtämään kuormaa olkavarteen kun ei se alatukivarsi ole suorassa kosketuksessa olkavarteen, siinähän se alapallo on välissä.
Tiedä häntä.. :)
https://cdn4.pelicanparts.com/techarticles/Volvo-V70/07-SUSPEN-Front_Wheel_Bearing_Replacement/images_small/pic03.jpg
-
Enivei, itse en koskaan käännä rattia mihinkään, ennenkuin auto liikkuu johonkin suuntaan, koska juuri paikallaankääntö varsinkin kesäläskeillä tekee niveleen rankkoja vääntöjä ja se taas tekee sen, että tukivarren puslatkin on tosi lujilla ja myös alapallo kuluu paljon nopeammin. Kesähelteellä näkyy monet vääntävän parkkipaikoilla naama lrveessä rattia auto paikallaan ja se tuntuu aika karmeelta. :-\
Tuossa RILLUV70 oli mielestäni täysin oikeassa omassa kommentissaan.
Sähkötehostin on jo asia ihan erikseen. Siitä puuttuu tuntuma ihan täysin.
-
Ei millään pahalla, mutta pitäsköhän mennä siihen kauppaan jonka tienvieressä on se sininen pylooni!
meinaatko että pitäs merkkiliikkeessä laitattaa, parin satasen autoa... Muutenkin ite teen kaikki remontit mitkä vaan pohjolan hallissa pystyy. No nyt on jo muutaman päivän ollut uudet tukivarret paikallaan ja en viitsinyt alkaa niihin nippoja laittamaan. Vilkaisin vaan että oli rasvaa runsaasti. Enää tarvii takatukivarren hela vaihtaa ja postissa tulee ajovalojen korkeus säätimet niin sitten konttorille.
-
meinaatko että pitäs merkkiliikkeessä laitattaa, parin satasen autoa... Muutenkin ite teen kaikki remontit mitkä vaan pohjolan hallissa pystyy. No nyt on jo muutaman päivän ollut uudet tukivarret paikallaan ja en viitsinyt alkaa niihin nippoja laittamaan. Vilkaisin vaan että oli rasvaa runsaasti. Enää tarvii takatukivarren hela vaihtaa ja postissa tulee ajovalojen korkeus säätimet niin sitten konttorille.
Kyllähän ne myyvät mukaan itsekin asennettavaksi.
-
Itellä oli 1 kopan v70:n kahdeksan vuotta. Ajoin sillä 280 tkm. Ostin yhdet alatukivarret siihen. Fixuselta ostin sellaset n. satasen alatukivarret. Purin suojakumit ennen asennusta pois ja voitelin nivelet grafiiti vaseliinin ja moottorioljyn seoksella. Hyvin kesti sen 250 tkm/ 7V. Runkopuslia vaihtelin muutaman niihin.
-
Aika hyvin on kestäneet kun vertaa nykykumeihin vs. vanhat. Ennen minäkin laitoin vaihteistoöljyä nivelet täyteen ja niitä ei tarvinnut enää sittemmin vaithtaa. Nykyään "kumet" ei vaan kestä öljyä ja se vaan pahentaa asiaa, eli menee velliksi ja hajoaa. ( kumisia ei saa mistään).
-
Mitäs jos laittais synteetistä, vois gummit kestää :-\
-
Tämä on vanha top. Mutta itselle akuutti. Nyt tutkinut, että ilmeisesti lämmitysvastus kärähtänyt. Mikä on oikea vastusarvo kunnossa olevalle vastuksella. Yksi putki oli, missä vastus 16 ohmia. Oisko kunnossa?
-
Mistä tän topikin kaivoit ja mistä ihmeen lämmitysvastuksesta puhut?
Putkessa?
Jos puhut lohkolämppäristä niin ehjän vastus on 100 ohmin kahta puolta, riippuu tehosta.